Tre klasser Radeon HD 6000 i 2010

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreas D:

Syftet med inlägget är alltså att förklara att det inte är någon nisse på AMD som råkat försäga sig utan att infon i drivrutinerna och efterföljande information är en medveten strategi för att skapa publicitet.

Det är ju självklart, men så har det varit i många år. Det är ju ingen information som är värd någonting, annat än nya kort är på väg.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Blackcomb och Whistler är väl gamla kodnamn för Win7?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt! Har funderat på ett nytt ATI kort då mitt 4890 börjar bli lite åldrat.. Men då väntar jag gärna ett tag, tills 6000 serien släpps

Permalänk
Medlem

Najs, perfekt tajmat till min framtida datoruppdatering! Men om ATI inte kan få fram vettiga drivrutiner tills dess så köper jag nog hellre ett långsammare nvidia-kort. Tyvärr.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Blackcomb och Whistler är väl gamla kodnamn för Win7?

Whistler var WinXP, annars rätt

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satam:

Mycket trevligt! Har funderat på ett nytt ATI kort då mitt 4890 börjar bli lite åldrat.. Men då väntar jag gärna ett tag, tills 6000 serien släpps

Låter som en bra idé.
Själv kommer jag vänta på 7000-serien, eftersom jag sitter på ett 5870.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Blackcomb och Whistler är väl gamla kodnamn för Win7?

Skrivet av anton_mjor:

Whistler var WinXP, annars rätt

Det är även en skidort/två berg i Kanada.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Det känns ju nästan som en Apple release, inte för att jag är enormt intresserad av apple men för att de lyckas skapa en sån spänning varje gång något kommer som får en att vilja köpa det innan man ens vet vad det egentligen är som kommer. Jag BEHÖVER ju inget nytt grafikkort egentligen... or do I?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kars:

Najs, perfekt tajmat till min framtida datoruppdatering! Men om ATI inte kan få fram vettiga drivrutiner tills dess så köper jag nog hellre ett långsammare nvidia-kort. Tyvärr.

Drivrutinerna har fungerat riktigt bra för min del ända sen jag köpte mitt 4870 när de släpptes, däremot tycker jag själva kontrollpanelen (CCC/Catalyst Control Center) lämnar en hel del att önska. Ingenting där har ändrats radikalt sen jag köpte mitt kort för drygt 2 år sen, så antagligen får du acceptera situationen som den är.

Jag hade tänkt uppgradera min PC om någon månad. Undrar hur jag ska man göra med grafikkortet då. Blir väl till att sitta kvar med det gamla ett tag till då, fast vill gärna ha ett nytt med minst 1GB minne. Hmpf.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de tagit till sig kritiken med referensdesignen på Juniper Pro och XT. Vi vill ha ett kort med samma monteringshål och GPU-position som de äldre korten det finns effektiva kylare till.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

6770 hoppas jag blir som 5870 i prestanda och för ca 1900kr

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem

Najs, blir antagligen 6870 CF då da ^^

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Jag tror AMD valde att fortsätta ha nuvarande grafikkort till ett litet högre pris, så att när de släpper HD6XXX serien så kommer de verka som ett riktigt bra köpt för de presterar bättre och är "mycket billigare".

Permalänk
Medlem

jävligt mycket önsketänkade här

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

ja om man skulle uppgradera sig från 3000-serien till 5 eller 6000 serien snart då priset sjunker för 5000-serien snart iallfall

Visa signatur

OLD FASIONSHOW...
Gigabyte GA-MA790X-UD3P. AMD Phenom black edition 3.4Ghz,Corsair 2 GB 800MHZ, Asus 3870 512MB DDR4 851MHz/1143MEM, 2,7 TB. HD 4,7TB och en ful jävla burk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Drivrutinerna har fungerat riktigt bra för min del ända sen jag köpte mitt 4870 när de släpptes, däremot tycker jag själva kontrollpanelen (CCC/Catalyst Control Center) lämnar en hel del att önska. Ingenting där har ändrats radikalt sen jag köpte mitt kort för drygt 2 år sen, så antagligen får du acceptera situationen som den är.

Ja var precis CCC som var så frustrerande och trögjobbad jämfört med nvidias motsvarighet. Nvidias programprofiler är verkligen suveräna; något jag saknade när jag hade ATI. Vi får se vad nvidia kontrar med med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willov:

Skulle inte vara helt fel med ett nytt kort till burken. Lite mer kräm och dx11 känns lockande. Frågan är kommer dx11.1 iom 6000 serien eller är det bara uppfräschade 5000 kort. Skall tillägga att ja inte haft koll på grafik marknaden sedan 4000 serien lanserades.

Det blir DX11 i 6000-serien.

Skrivet av Buio:

Drivrutinerna har fungerat riktigt bra för min del ända sen jag köpte mitt 4870 när de släpptes, däremot tycker jag själva kontrollpanelen (CCC/Catalyst Control Center) lämnar en hel del att önska. Ingenting där har ändrats radikalt sen jag köpte mitt kort för drygt 2 år sen, så antagligen får du acceptera situationen som den är.

AMD har sagt att de ska ändra om helt i CCC i slutet av året. Jag tror själv att det inte är otroligt att de gör det iochmed lanseringen, men annars kommer det väl senare.

Det är tvärt om. SI kommer nu på 40 nm och nästa år kommer NI på 28 nm.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Detta var ju trevligt:) Fast tror jag vänta på NI(28nm) istället och eventuellt en Bulldozer:)

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag sitter med GeForce 8800GTS 512MB (G92). Klarar kortet sig fram till Radeon 6000 tro?

Tycker det e riktigt kul att följa nya grafikkortsnyheter.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag sitter med GeForce 8800GTS 512MB (G92). Klarar kortet sig fram till Radeon 6000 tro?

Tycker det e riktigt kul att följa nya grafikkortsnyheter.

Du klarar dej nog ett par månager till

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

AMD har sagt att de ska ändra om helt i CCC i slutet av året. Jag tror själv att det inte är otroligt att de gör det iochmed lanseringen, men annars kommer det väl senare.

Jaså, har de sagt det? Måste ha missat det. De har ändrat lite tidigare, men bara små kosmetiska saker, som inte alltid blivit till det bättre dessutom.

Permalänk
Medlem

Det här var spännande nyheter faktiskt.

Mitt kort har runt 15 månader på nacken och får hålla ett tag till verkar det som.

Lyckades hålla mig och gör det än fortfarande genom hela HD5000 serien så att det blir ett HD6870 i mitt system när det släpps

Väntar med spänning på lite tester

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt inte att högre prestanda är AMDs största fokuset med 6000-serien. Det är inga krävande spel i sikte som behöver mer kraft än vad 5000-serien redan klarar av. Dom lär nog lägga mer energi på att få ner energiförbrukningen och sänka produktionskostnader och på så sätt få mer klirr i kassan än att ge oss några monsterkort som gör samma kliv i prestanda som från 4000 till 5000-serien.

Hur som helst så ska det bli spännande att se vad 6000-serien går för. Blir det lägre energiförbrukning, vilket det garanterat blir, så kan det bli oerhört intressant för HTPC, och även deras mobile-versionen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av NidoKing:

Skulle inte nVidia presentera nya kort snart också?

Det kommer säkert, eftersom GTX 480 i mina ögon är bara en utkast från nVidia, så har dom säkert något nytt att komma med. eller en 30% effektivare fermin system.

Visa signatur

:P

Permalänk
Skrivet av tosseboll:

Låter som en bra idé.
Själv kommer jag vänta på 7000-serien, eftersom jag sitter på ett 5870.

Men det är nu ditt 5870 har ett värde :D, mindre pengar i mellan så har du ett 6870

Visa signatur

:P

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Gender Bender:

Tror faktiskt inte att högre prestanda är AMDs största fokuset med 6000-serien. Det är inga krävande spel i sikte som behöver mer kraft än vad 5000-serien redan klarar av. Dom lär nog lägga mer energi på att få ner energiförbrukningen och sänka produktionskostnader och på så sätt få mer klirr i kassan än att ge oss några monsterkort som gör samma kliv i prestanda som från 4000 till 5000-serien.

Hur som helst så ska det bli spännande att se vad 6000-serien går för. Blir det lägre energiförbrukning, vilket det garanterat blir, så kan det bli oerhört intressant för HTPC, och även deras mobile-versionen.

Jag sitter på prestanda som är bra mycket bättre än ett 5870 och jag kan fortfarande inte spela spel med allt på max, så att få bättre prestanda behövs nog.

Värt att notera är väl att jag sitter på en skärm med 2560x1600 i upplösning, men ändå.. Mer prestanda behövs alltid, speciellt då det kommer nya spel hela tiden och 5xxx serien inte kan ge mig maximal prestanda som det är nu.

Så jag hoppas iaf på att prestandan blir bättre så att det är värt för mig att uppgradera mina GTX 280 i SLI mot EN gpu som spöar dem för att senare kunna köra crossfire när spelen börjar hacka igen.

Energiförbrukning struntar man ju oftast fullständigt i, det är väl isf i värmeutvecklings syfte man bryr sig, för att kunna överclocka mer. Idle förbrukning spelar dock rätt stor roll i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Cleaner Swe:

Men det är nu ditt 5870 har ett värde :D, mindre pengar i mellan så har du ett 6870

Det har du förmodligen rätt i. Men kommer ändå investera i ny dator i slutet på nästa år.
Lagom julklapp = Bulldozer och Radeon 7870.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av tosseboll:

Låter som en bra idé.
Själv kommer jag vänta på 7000-serien, eftersom jag sitter på ett 5870.

Skrivet av huttala:

Jag sitter på prestanda som är bra mycket bättre än ett 5870 och jag kan fortfarande inte spela spel med allt på max, så att få bättre prestanda behövs nog.

Värt att notera är väl att jag sitter på en skärm med 2560x1600 i upplösning, men ändå.. Mer prestanda behövs alltid, speciellt då det kommer nya spel hela tiden och 5xxx serien inte kan ge mig maximal prestanda som det är nu.

Så jag hoppas iaf på att prestandan blir bättre så att det är värt för mig att uppgradera mina GTX 280 i SLI mot EN gpu som spöar dem för att senare kunna köra crossfire när spelen börjar hacka igen.

Energiförbrukning struntar man ju oftast fullständigt i, det är väl isf i värmeutvecklings syfte man bryr sig, för att kunna överclocka mer. Idle förbrukning spelar dock rätt stor roll i det hela.

Samma problem, du ser vad jag har. Jag kan fortfarande inte Maxa Crysis! O_o

Visa signatur

:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Cleaner Swe:

Samma problem, du ser vad jag har. Jag kan fortfarande inte Maxa Crysis! O_o

Köpa mindre skärm?
Konstigt att inte din burk pallar med crysis på max... :-s

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

då får man ju vänta länge : (

Visa signatur

Vi är alla nybörjare i början, glöm aldrig det.
1: Mozart TX - MSI Big bang-Xpower - i7 980x på vatten - GTX480 Sli - 12gb Dominator - 2x 128gb SSD raid0
2: Stacker 830 Nvidia - QX9650 (H20) - EVGA 780i - 9800GX2 (H20) - 8gb XMS2 - 150gb vraptor Raid0 + 5,2Tb