AMD Bulldozer på Hot Chips 2010

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av JesperOlsson:

Blir att avboka mitt IV Formula och 1090 nu.
Jag vågar aldrig köpa nytt nu för tiden för köper man nått så finns det nya "generationer" bara veckor fram över. Blir att vänta på Bulldozer nu då om man inte skulle satsa på Intel och HT.

/VH

Avboka nu och vänta ~1 år på en processor du inte vet hur den kommer att prestera? Låter dumt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Avboka nu och vänta ~1 år på en processor du inte vet hur den kommer att prestera? Låter dumt.

Sant, dock kan den vara helt ulti mycket bättre Ush jag får ångest av detta. När man hör att det kommer nya grejjor vill man ju inte slänga iväg en order på 6 månader "gamla" saker.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Avboka nu och vänta ~1 år på en processor du inte vet hur den kommer att prestera? Låter dumt.

Det beror ifs helt på hur hans burk ser ut just nu, om han inte har några problem att köra sin applikationer så är det nog bättre att vänta tills antagligen nya grejor kommer eller tills priserna sänks (vilket de ifs gjorde nu men börjar kännas lite föråldrade).

Permalänk
Medlem

bulldozer får socket AM3

Skrivet av Deathdancer:

Jag tror den kommer heta AM3+. Siffran i sluter säger inte vilken generation det är, utan vad för generation av minne som den använder. AM2 och AM2+ - DDR2, AM3 och AM3+ - DDR3.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel ^^

Mvh

det står ju på en av bilderna att det är AM3 och DDR3
så då antar jag väll att det är AM3 även om många är skeptiska

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

"Bara" 32nm ? Jag hade hoppats att dem gjorde nästa generation direkt i 28nm som det snackas om att alla byter till nu. Trodde man skulle hoppa över 32nm.

Skumt..

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

det står ju på en av bilderna att det är AM3 och DDR3
så då antar jag väll att det är AM3 även om många är skeptiska

Vilken bild står det AM3? Jag ser inte det, hrmm, blind?

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Vilken bild står det AM3? Jag ser inte det, hrmm, blind?

/s

1.
Modulbaserad design
2.
Prestanda per watt
3.
En ny generation processorer
4.
För tidigt för spekulationer

gå in på 3. en ny generation processorer
sedan bilden med roadmap och kolla på bulldozer under där det står 2011 med röda rutor
skriv igen om du har hittat så att jag vet

Zambezi cpu
4/8 cpu bulldozer cores
DDR3
AM3 socket

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

"Bara" 32nm ? Jag hade hoppats att dem gjorde nästa generation direkt i 28nm som det snackas om att alla byter till nu. Trodde man skulle hoppa över 32nm.

Skumt..

/s

Det är grafikkorten som ommer att tillverkas i 28 nm tror jag. TSMC ska då bara köra på 28 nm. GF kommer att ha både 32 och 28 nm.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

Tror nog inte det blir något priskrig. AMD kommer högst troligtvis lägga sig under Intel prismässigt och Intel verkar inte vara så intresserade av att jaga på. Utan dom levererar tillräckligt mycket bättre prestanda för att kunna ta ut ett betydligt högre pris. Hoppas kan man alltid förvisso och för min egen del så blir det garanterat en Bulldozer när den kommer. Den kommer uppfylla mina behov väl för en stund framöver och sedan så tycker jag om att stödja "the underdog". Sen kommer AMD vara vänligare mot min stackars plånbok. Inget ont sagt om Intel, dom gör bra grejjer, men AMD kör på lite mer prisvärt alternativ.

När amd hade prestandatronen så var inte FX modellerna det minsta snälla mot lädret.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av edda123:

O.o

Jag kör med en e6400 klockad till 3.3Ghz och den är verkligen inte varm, idle temp ligger på 37 och load 60 och jag kör inte med någon värsting kylare, utan en zalman cnps 9500.

Den digitala sensorn på CPUn säger att jag idlar på 30-39 grader medans moderkortet säger att den idlar på ~50 grader.
H50 med en GT 1150rpm. Dock går den inte högre än de 50 graderna vid spelande.

Har ett stort FSB-hål från 375 och uppåt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det får bli en 8 kärnig 'Zulu' för min del. Försöker invänta PCI Express 3.0 (08/2011) innan det blir något köp dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Det får bli en 8 kärnig 'Zulu' för min del. Försöker invänta PCI Express 3.0 (08/2011) innan det blir något köp dock.

Personligen tror jag PCI Express är en av de minsta faktorerna i vad som påverkar prestanda på PC, fast det beror förstås på vad man gör. Kör man setups med 4 GPU kan det säkert vara intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Personligen tror jag PCI Express är en av de minsta faktorerna i vad som påverkar prestanda på PC, fast det beror förstås på vad man gör. Kör man setups med 4 GPU kan det säkert vara intressant.

Förmodligen är det så, men PCI-E 3.0 kan eventuellt ge några av följande områden en skjuts framåt:
grafik, lagring och nätverk. Visst klarar man sig utan denna standard idag, men för egen del kan jag gott vänta ett par månader för att få ett mobo med nyare teknik (läs 06/2011 -> 08/2011).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag är lite trött i huvudet. Hur många trådar blir det då?

8 trådar på 4 moduler.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Om AMD kan få den att nå 80% av prestandan för 2 separata kärnor, samtidigt som den får plats på markant mindre utrymme så tror jag de kan ha en riktig vinnare för serversidan. För desktop är förstås arkitekturens prestanda i sig det viktiga, då det inte riktigt finns behov för manycore ännu. På bärbara eller SFF/Företags-PC så lär det också blir riktigt trevligt med Fusion/Bobcat.

Permalänk
Medlem

Jag har läst igenom större delen av tråden och såg det inte någonstans.

Men för att ge lite ytterligare information:

Citat:

Bulldozer kan även stänga av inaktiva kärnor för att sänka strömförbrukningen ytterligare. I presentationen framgår det inte om detta sker per modulpar eller för varje enskild kärna, men förhoppningsvis finns mekanismer för båda delarna.

Stänga av inaktiva kärnor gör den genom att stänga av moduler.
Att helt kunna stänga av en enskild kärna kommer inte att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

det står ju på en av bilderna att det är AM3 och DDR3
så då antar jag väll att det är AM3 även om många är skeptiska

Den bilden är gammal, Bulldozer kräver AM3+!
Inside the AMD Bulldozer Architecture | Hardware Secrets

Citat:

Although AMD didn’t say any specifics of the CPUs that will be launched, they mentioned that the first desktop CPUs based on the Bulldozer architecture will require a new CPU socket, called AM3+, which will also be compatible with current socket AM3 processors. Socket AM3+ CPUs, however, won’t be compatible with socket AM3 motherboards.

Så som det ser ut just nu så kommer det att krävas AM3+ till Bulldozer.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Skrivet av storsnusaren:

När amd hade prestandatronen så var inte FX modellerna det minsta snälla mot lädret.

Å andra sidan så är väl inte priserna på Sandy presenterade

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har läst igenom större delen av tråden och såg det inte någonstans.

Men för att ge lite ytterligare information:

Stänga av inaktiva kärnor gör den genom att stänga av moduler.
Att helt kunna stänga av en enskild kärna kommer inte att gå.

Nej men troligen går det att dra ner spänningen för en modul samt klock-gata en av kärnorna. Vissa patent från AMD indikerar att dom tänker ha en mycket aggressiv kontroll, kanske ner till enskilda exekveringsenheter. Dessutom ger SOI (iaf teoretiskt) en fördel när det gäller leakage, har dock inte kollat vad GF anger för parametrar för 32nm HKMG SHP SOI...

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

När amd hade prestandatronen så var inte FX modellerna det minsta snälla mot lädret.

Det var tider det. Minns när en FX-57 var skiten och kostade nio lax. Köpte ju min 3700+ för att den är lite wannabe FX-57.

Mer on-topic så tror jag verkligen på det här. AMD skulle behöva prestandakronan i något år eller två så att de kan repa sig från träsket de har legat i de senaste åren, så förhoppningsvis så får vi se ett bredare utbud av trådade applikationer det kommande året, då det är där som en arkitektur som denna verkligen kommer lysa.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonos:

Den bilden är gammal, Bulldozer kräver AM3+!
Inside the AMD Bulldozer Architecture | Hardware Secrets

Så som det ser ut just nu så kommer det att krävas AM3+ till Bulldozer.

menar du att dom använder en bild i reportaget nu som inte är aktuell`? det verkar ju idiotiskt och vilseledande

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

menar du att dom använder en bild i reportaget nu som inte är aktuell`? det verkar ju idiotiskt och vilseledande

Bilden är datummärkt om du inte tror mig. Jag blev litet misstänksam för jag hade precis läst på flera andra sajter att Bulldozer kräver AM3+ så det hade varit skumt om swec hade hävdat något annat.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

Intel må kanske ha bättre processorer men de är bra mycket dyrare mot AMD's hoppas dock att AMD tar igen nu när dessa kommer och att de kan få ner nm där Intel är eller strax bakom då ligger de inte långt efter.

Om man kollar lite på motsvarigheter hos Intel och AMD så verkar det som att man får mer kraft och mindre värme per nm än vad intel ger. Det kanske låter lustigt men de bygger sina processorer olika med för och nackdelar kanske.

om Intel har 32nm och AMD ligger några steg efter men om prestandan och värme utvecklingen ligger på samma nivå är AMD bättre för fick de samma tillverkningsprocess så blir det mer prestanda och mindre värme per nm.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Har ingen aning om hur du lyckas med den uträkningen men AMD har redan bekräftat att en tråd bara kommer köras på en kärna, ingen trådsplittring.

Ja då var det ju inte så svårt, ett modulpar presterar som 80% av två kärnor, räknar man då att två kärnor ger dubbel prestanda och en bulldozer-kärna presterar 50% av en modul så kommer ju varje kärna prestera 80% av en "riktig" kärna. Är alltså multitasking denna processor kommer vara bra på, inge vidare på enkeltrådigare program, vilka som nu kommer vara det år 2011...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Är alltså multitasking denna processor kommer vara bra på, inge vidare på enkeltrådigare program, vilka som nu kommer vara det år 2011...

Det är fortfarande okänt, hur bra den är på bara en core bestäms av hur effektiv AMD gjort själva arkitekturen.

Permalänk
Medlem

Och på Turbon...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Intel må kanske ha bättre processorer men de är bra mycket dyrare mot AMD's hoppas dock att AMD tar igen nu när dessa kommer och att de kan få ner nm där Intel är eller strax bakom då ligger de inte långt efter.

Om man kollar lite på motsvarigheter hos Intel och AMD så verkar det som att man får mer kraft och mindre värme per nm än vad intel ger. Det kanske låter lustigt men de bygger sina processorer olika med för och nackdelar kanske.

om Intel har 32nm och AMD ligger några steg efter men om prestandan och värme utvecklingen ligger på samma nivå är AMD bättre för fick de samma tillverkningsprocess så blir det mer prestanda och mindre värme per nm.

Mer prestanda per effekt med AMD? Inte vad jag sett i alla fall, Phenom II är ju fortfarande mer effektkrävande i förhållande till prestanda än gamla Core2Duo/Core2Quad (båda är 45nm). Det är väl bara de nya sexkärniga processorerna som möjligtvis ökat upp prestandan per watt så att de presterar bättre per watt än Core2Duo/Quad.

Bloomfield och Lynnfield är båda på 45nm också. Om man jämför Bloomfield med Phenom II, så ligger de rätt lika i effektutveckling per klockcykel, men Bloomfield presterar rätt mycket bättre per klockcykel.
När det gäller Lynnfield, så ligger den en bra bit lägre i effektförrbrukning per klockcykel, men ändå snäppet bättre i prestanda per klockcykel.

Så jag känner inte riktigt igen mig i ditt resonemang.
Däremot hyser jag stort hopp om Bulldozers effektsnålhet, då det är en helt ny arkitektur (Phenom II bygger ju i grunden på en gammal arkitektur).

Visa signatur

~Pelle~