Ubuntu vs Win 7 för bildredigering

Permalänk

Ubuntu vs Win 7 för bildredigering

Hej, Jag har inte hört så mycket om Ubuntu om det
är bra eller inte?

Tänkte det kanske vore kul att testa nå nytt.

Men vill höra med er först vad ni tycker ?

Ska man fortsätta köra Windows 7 eller byta över till Ubuntu?

Blir det nå skillnad ?
Isåfall vad.

Jag håller mycket på med Bildredigering i
Photoshop, Lightroom etc.
Kollar runt på nätet och kollar på film och sånt.

Mvh / Patrik.

Visa signatur

EOS 5D Mark II | 70-200mm | 50mm 1,4 | Flickr | Blogg

Permalänk
Medlem

Kör du ubuntu så bildregigerar du i Gimp. Finns till windows oxå och är gratis.

Senast jag körde windows hemma var typ 2006... sedan dess är de ubuntu som gäller

Permalänk
Medlem

Windows vs Linux är i princip ekvivalent med Photoshop vs GIMP, vilket gör valet tämligen enkelt om man har behovet av och budgeten för den förstnämnda.

Och nej, jag ser inte Wine som något seriöst alternativ.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

Snegla på Mac OS X isf om du är sugen på något nytt, för det är svårt att hitta något bättre än Lightroom + Photoshop.

Permalänk
Skrivet av bjohansson:

Snegla på Mac OS X isf om du är sugen på något nytt, för det är svårt att hitta något bättre än Lightroom + Photoshop.

Då måste jag väll köpa
en mac dator också? =>

Visa signatur

EOS 5D Mark II | 70-200mm | 50mm 1,4 | Flickr | Blogg

Permalänk
Skrivet av =JoNaZ=:

Kör du ubuntu så bildregigerar du i Gimp. Finns till windows oxå och är gratis.

Senast jag körde windows hemma var typ 2006... sedan dess är de ubuntu som gäller

Skrivet av Weeblie:

Windows vs Linux är i princip ekvivalent med Photoshop vs GIMP, vilket gör valet tämligen enkelt om man har behovet av och budgeten för den förstnämnda.

Och nej, jag ser inte Wine som något seriöst alternativ.

okej, om jag förstår rätt så funkar inte Photoshop
om jag kommer köra Ubuntu?

Visa signatur

EOS 5D Mark II | 70-200mm | 50mm 1,4 | Flickr | Blogg

Permalänk
Medlem

Kort svar: Förmodligen kanske inte.
WineHQ - Adobe Photoshop
WineHQ - Adobe Lightroom

Du verkar ju redan ha köpt alla program så valet är nog klart här.

Permalänk
Inaktiv

Jag kan inte så mycket om bildredigering, men kan Inkscape vara något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Jag kan inte så mycket om bildredigering, men kan Inkscape vara något?

Inkscape är ett ritprogram (vektorgrafik) och lämpar sig inte för redigering av bitmapgrafik, som t.ex. foton.

Ett mer avancerat bildredigerindsprogram till linux än gimp är cinepaint. Cinepaint är en fork av gimp-projektet avsett främst för film. Klarar av att redigera bilder med 32 bit/kanal och har stöd för färgkalibrering. CinePaint

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Sedan är det en ganska stor omställning att byta både OS och helt nya programvaror, vilket kan ta en bra stund innan du behärskar, och är du van vid Photoshop + Lightroom skulle jag inte byta, möjligen om du har en extra burk att köra in det hela på och se om detta är något som passar dig.

Mac är inget alternativ, om du inte vill betala dubbelt så mycket för samma hårdvara/prestanda

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till Lightroom är Bibble (ja, det stavas så), jag har testat det i ett par dagar och tycker det funkar bra, i alla fall med mina måttliga krav.

Permalänk
Medlem

den stora (om man måste ha det) skillnaden är väl att gimp inte klara av att hantera RGB färgprofiler, adobe har patenterat skiten och funkar enbart (som jag vet) i photoshop

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Avstängd

Om man redan har Windows 7 så kanske man inte ska byta ut det mot Ubuntu. Men har man en extra dator så kan man ju testa den först.
De här artiklarna på Engelska säger rätt bra om vilka skillnader det är:
The Linux Experience: Introducing Windows users to Linux

10+ mistakes Linux newbies make | 10 Things | TechRepublic.com

Gillar man film så ska man vara medveten om att inte alla mediacodes är förinstallerade för DVD film i Ubuntu heller. Det får man ordna till själv i efterhand.

Dock finns det Linuxdistributioner som är lätta för nybörjare där dessa redan är förinstallerade:
The Linux Experience: Comparison: Best 2010 Linux desktop for begginers

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Snegla på Mac OS X isf om du är sugen på något nytt, för det är svårt att hitta något bättre än Lightroom + Photoshop.

Mac är inget seriöst alternativ för bildredigering.

Skrivet av Flexxi123:

Då måste jag väll köpa
en mac dator också? =>

Ja. Ignorera Mactrollen.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Mac är inget seriöst alternativ för bildredigering.

Varför inte?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Varför inte?

* Hur mycket kostar en Mac som stöder en RAID-array på 8TB, för att se till att mina hundratals gigabyte av RAWfiler och photoshopprojekt inte försvinner?
* Hur mycket kostar en Mac med 16GB RAM?
* Hur kopplar jag in flera IPS-skärmar i en Mac, och hur mycket kostar detta?
* Hur kör jag TRIM i OS X så att min SSD med Photoshop mm. håller sig i form?
* Vilken Macbook har inte en TN-panel i sig?

Det är dessa frågor som ploppade upp på tio sekunder. Ge mig en minut till så kan jag säkert komma med tio till.

Och jag håller med nedanstående talare. Har du en Mac, kör på med den, sen fundera på om du måste fortsätta köra på den linjen. De är inte dåliga, men jag ser det inte som ett seriöst alternativ att gå till en sådan från något annat.

[/offtopic]

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Varför inte?

Ja, det undrar jag också. Men personligen tycker jag inte att något blir bättre med Mac +LR + PS. De är lika bra. Båda har bra stöd för fotohjälpmedel. Har man ingen Mac är det ju en stor investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Mac är inget seriöst alternativ för bildredigering.

YouTube - Chase Jarvis TECH: Complete Workflow for Photo and Video

Det är filmat av professionella fotografer och dom använder både bärbara och stationära datorer samt servrar från Apple.

Så jag tycker nog att det är ett seriöst alternativ. Dock kanske lite väl seriöst.

Permalänk
Skrivet av Flexxi123:

Då måste jag väll köpa
en mac dator också? =>

Luktar piratkopiering här. Mac OS X är gratis jämfört med PS i valuta för pengarna.

Skrivet av fratey:

* Hur mycket kostar en Mac som stöder en RAID-array på 8TB, för att se till att mina hundratals gigabyte av RAWfiler och photoshopprojekt inte försvinner?
* Hur mycket kostar en Mac med 16GB RAM?
* Hur kopplar jag in flera IPS-skärmar i en Mac, och hur mycket kostar detta?
* Hur kör jag TRIM i OS X så att min SSD med Photoshop mm. håller sig i form?
* Vilken Macbook har inte en TN-panel i sig?

Det är dessa frågor som ploppade upp på tio sekunder. Ge mig en minut till så kan jag säkert komma med tio till.

16GB RAM? Världens största bild öppnad i 400 PS fönster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Luktar piratkopiering här. Mac OS X är gratis jämfört med PS i valuta för pengarna.

Vem skrev något om att köpa OS X? En ny dator är en rätt stor kostnad ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är skilnaden på Photoshop för Mac och Windows?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Chase Jarvis tar alltid allt till det yttersta. Även om man i det här läget inte kan vara nog försiktig. Detta handlar ju om backup men inte tråden så jag ska hålla mig till det.

För det första. Jag har för mig att Adobe skickar ut en Mac-licens för Photoshop om du bara säger att du gått över till Mac istället för PC. Photoshop är från början gjort till OS X men kom också till Windows för sälja mer. Det är ingen skillnad på Photoshop för Mac eller Windows. Förutom att jag personligen kan tycka att på en Mac flyter allt samman lite bättre med OS X än vad det gör på en PC med säg Windows 7.

Förut hade jag bara en Macbook som jag lagrade alla mina bilder på samt redigerade på men har nu köpt mig en stationär PC med bättre prestanda (för mindre än halva priset av Macbooken) som jag flyttat över allt till. Från att ha fått för mig att mobilitet är fotografens bästa vän så har jag sadlat om och kör all redigering och lagring på min stationära maskin. Dock har jag alltid med mig min Mac när jag är ute och reser och för över bilder till datorn då och då även om minneskortet inte är fullt. Detta för att vara på den säkra sidan ifall jag blir av med kameran eller minneskortet går sönder. Jag formaterar alltså inte om minneskortet utan bara fortsätter fota som om jag inte laddat över bilderna, så att jag har bilderna på två ställen. När jag kommer hem laddar jag in bilderna i mitt Lightroom-bibliotek. Lightroom skulle jag inte kunna klara mig utan.

Ubuntu för mig är inget alternativ till annat än kanske OS på server för lagring av Raw-filer.

Permalänk
Medlem

Ubuntu är trevligt, och bättre på vissa sätt än Windows, men har du redan betalat för Win7 så håll dig till det. Annars kan du alltid installera Ubuntu och dual boota, och testa Ubuntu innan du tar bort Windows.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.