Ipad populäraste surfplattan för överskådlig framtid

Permalänk
Entusiast
Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Haha! det var en grotesk väska för en iPad faktiskt, lite elakt mot den

Med portabilitet menade jag dock inte om den är lätt att ta med, menade mer att den ska inte bara vara lätt att ta med, den ska även vara plug'n'play och ska fungerar på alla system runtomkring en.

Åka till jobb och överföra alla dokument snabbt via trådlöst/usb för att använda dem på vägen hem och sedan överföra dem till hemdatorn även där via trådlöst/usb, men det finns ju inte ens möjlighet att använda den på det sättet.

Sen om mitt ordval var rätt eller inte är en annan fråga, hade bara en huvudbild på det som saknas.

Min tabletpc (som jag inte har än) kommer att fungera som ett medium mellan mina datorer och mina vänners/föräldras/jobbets datorer och därmed vara en del av mitt liv.

Jag vill inte ha [mitt liv] och [ipad], då köper jag hellre en tablet som är lite fulare/stelare men som fungerar direkt i det system jag redan har uppbyggt.

Tänk t.ex om Apple bara hade kört på en väldigt basic version av OS X istället, möjligheten till ett skrivbord+docka och alla de programmen du använder i hemmet redan.

Du och jag har uppenbarligen helt olika smak och prioriteringar när det gäller användning av en tablet så det känns ju inte så lönt att sitta och argumentera. Jag är helt nöjd med iPad i alla fall om man bortser från de få minus jag tidigare nämnt.

Det viktigaste är ju ändå att man är nöjd så jag hoppas att även du blir nöjd någon gång i framtiden när den produkten släpps som passar dig bäst.

Kommer det en tablet, som är av lika fin kvalité som iPad, med Windows 7 eller något sådant och om allt dessutom fungerar lika perfekt som hos min iPad så lär även jag byta till en sådan maskin men tills dess är iPad det bästa, och enda valet just nu om man vill ha en bra tablet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sensuella Sven:

Du och jag har uppenbarligen helt olika smak och prioriteringar när det gäller användning av en tablet så det känns ju inte så lönt att sitta och argumentera. Jag är helt nöjd med iPad i alla fall om man bortser från de få minus jag tidigare nämnt.

Det viktigaste är ju ändå att man är nöjd så jag hoppas att även du blir nöjd någon gång i framtiden när den produkten släpps som passar dig bäst.

Kommer det en tablet, som är av lika fin kvalité som iPad, med Windows 7 eller något sådant och om allt dessutom fungerar lika perfekt som hos min iPad så lär även jag byta till en sådan maskin men tills dess är iPad det bästa, och enda valet just nu om man vill ha en bra tablet.

Jag håller med dig i dina argument ang iPad.:) Det är det bästa man kan få tag på idag.^^ Dock håller jag inte med dig om att man ska ha win7 på den framtida iPad:en.^^ (En del kör win/Mac OS via Parallels Desktop men jag tycker man ska ha så lite win-grejsimojs i sin Apple dator för bästa prestanda, samma sak med iPad, men det är ju högst subjektivt vad man tycker men detta är vad jag kommit fram till!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StasIsLovE:

Ang flash fins det ju tecken på att Steve har fattat det helt rätt:
Steve Jobs was right, Flash fails on Android | The Loop

Sedan är det ju svårt att gissa hur mycket av marknaden apple kommer att ha men det är ju helt klart nu att iPad är här för att stanna.

Underligt att jag aldrig har haft de där problemen på min Desire. Ända sen de släppte Flash 10.1 för FroYo så har allt funkat fint, går dagligen in på GameTrailers och kollar på diverse pressreleaser och trailers, vilket funkar underbart.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Tror Ipad kommer bli ganska populär, men också att plattor med android 3.0+ kommer bli ännu mer populära, dock inte förrän nästa år någon gång.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Tror Ipad kommer bli ganska populär, men också att plattor med android 3.0+ kommer bli ännu mer populära, dock inte förrän nästa år någon gång.

Antagligen kommer de väl börja köra någon os-x light på dem och fixa lite mer anslutningsbarhet när de börjar få konkurrens, så nog kan de hålla kvar många potentiella köpare skulle jag tro. Dessutom är det ju det hypertrendiga äpplet.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad HP knåpar ihop tillsammans med Palm.

En enhet som körs med webOS och som kanske får stöd för utskrift skulle inte jag tacka nej till.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa mig en iPad eller MacBook då det enligt mig finns mer prisvärda alternativ. Kan ta som ett exempel en som jag känner lite halvt har köpt två versioner av iPhone samt en MacBook pro. Han planerar även att införskaffa en iPad. Låt oss säga att telefonerna går på 5000 kr stycket och datorn 12k. Hur mycket får jag då för dessa pengarna?

Stationär speldator: 10 k
2st 22" monitorer: ca 3,3k
Diverse Kylning
Extern hårddisk
Högtalare, headset
Mus, tangentbord, musmatta
iPod Touch( jag vet det där stöder inte min poäng)
HTC Wildfire

Blir totalt kring 20k.

Man kan alltså säga att personen jag känner har lagt pengar på ingenting då han inte gör något avancerat på MacBooken ändå. Jag har inget emot Apple. Deras produkter är säkert bra men aldrig att jag lägger så mycket pengar när man kan få så mycket mer för dem.

Permalänk
Medlem

Nej tack !

Man skall inte tro på allt dumt man hör, och själv har jag aldrig köpt något från Apple och kommer heller aldrig att göra.
Jag väntar snällt på konkurrenterna, eftersom dom tar mej som kund på allvar och beter sig inte som om dom vore gudar, och skall bestämma över allt och alla.
Apple borde komma ner på jorden ett tag.

Jag tror att Asus läsplatta blir grymt bra och så även Samsungs.
Samsung skapade ju nutidens grymmaste telefon "Galaxy S" och då tror jag nog också att deras läsplatta håller måttet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacEnkronan:

Jag håller med dig i dina argument ang iPad.:) Det är det bästa man kan få tag på idag.^^ Dock håller jag inte med dig om att man ska ha win7 på den framtida iPad:en.^^ (En del kör win/Mac OS via Parallels Desktop men jag tycker man ska ha så lite win-grejsimojs i sin Apple dator för bästa prestanda, samma sak med iPad, men det är ju högst subjektivt vad man tycker men detta är vad jag kommit fram till!:)

Det är absolut inget fel på Windows 7 (eller Vista för den delen). Dessa är minst lika bra som Mac OS X, om inte bättre. Får du problem med prestandan när du kör Windows 7 så är det nog din egen brist på kunskap om operativsystemet som sätter käppar i hjulen, inte operativsystemet.

För min del spelar det ingen roll vem som utvecklar mitt operativsystem, bara allt fungerar som det ska och är stabilt. Både Mac OS X och Windows 7 fungerar helt utmärkt om man vet vad man håller på med, sen att Mac OS X är mer användarvänligt enligt vissa beror ju antagligen mest på att det är ett hyfsat nedstängt operativsystem där Apple styr och ställer lite väl hårt för min smak ibland kan jag tycka.

Sen sa jag aldrig att iPad skulle ha Windows 7 utan att jag gärna hade bytat till en tablet som kör Windows 7, istället för att ha en iPad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det är inte på långa vägar lika behagligt att läsa böcker på en mini-pc.
Ipaden verkar idag vara det klart bästa valet när det gäller att läsa pdf-dokument och böcker. Bara det gör den köpvärd för mig iallfall..

Bästa valet för böcker? En glossy LCD skärm? ...

Fan va synd jag tycker om de som gör riktiga läsplattor. Helt stört överlägsna (men inte så mogna ännu) och så kommer Jobs och säger hej och vipps så har hela marknaden vänt om. Förstå vilken frustration.

Så det lär skjuta upp utvecklingen av bra läsplattor rätt ordentligt. Synd, för en bra läsbok vore verkligen hur grymt som helst.

Vad gäller mobiltelefoner så ser jag gärna att de är små nog att ha i fickan och gärna med möjlighet att göra samtal och smsa etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Bästa valet för böcker? En glossy LCD skärm? ...

Fan va synd jag tycker om de som gör riktiga läsplattor. Helt stört överlägsna (men inte så mogna ännu) och så kommer Jobs och säger hej och vipps så har hela marknaden vänt om. Förstå vilken frustration.

Så det lär skjuta upp utvecklingen av bra läsplattor rätt ordentligt. Synd, för en bra läsbok vore verkligen hur grymt som helst.

Vad gäller mobiltelefoner så ser jag gärna att de är små nog att ha i fickan och gärna med möjlighet att göra samtal och smsa etc.

De läsplattor som finns förutom Ipad:en har väl inte ens pekskärm ? Just att kunna bläddra, förstora osv på ett naturligt sätt med fingrarna gör den mycket mer lättanvänd än andra läsplattor i mitt tycke.
Skärmen är dessutom mindre på existerande läsplattor i övrigt och är inte de flesta skärmar i gråskala med halvtaskig upplösning och dessutom väldigt långsamma ?
Flera verkar inte heller ens klara pdf filer.
På vilket sätt menar du att de skulle vara överlägsna Ipaden ? Jag kan inte se en enda punkt där de har någon direkt fördel, förutom då priset.

Sen tror jag inte att konkurrens från Apple kommer att skjuta upp utvecklingen av läsplattor, snarare tvärtom. När andra ser att de ligger efter, så tvingas de lägga på ett kol själva och komma med bättre produkter.

Jag är absolut ingen Apple-fan och skulle med glädje köpa ett annat märke om det fanns något som kunde matcha Ipad:en. Säkerligen kommer nästa eller näst nästa generation läsplattor att bli bättre och tillräckligt bra i min smak, men idag känns de för primitiva för att vara ett alternativ för mig.

Att Ipad:en har en glossy skärm kan dock givetvis ställa till det om det är soligt, så det är ju en liten nackdel.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

De läsplattor som finns förutom Ipad:en har väl inte ens pekskärm ? Just att kunna bläddra, förstora osv på ett naturligt sätt med fingrarna gör den mycket mer lättanvänd än andra läsplattor i mitt tycke.
Skärmen är dessutom mindre på existerande läsplattor i övrigt och är inte de flesta skärmar i gråskala med halvtaskig upplösning och dessutom väldigt långsamma ?
Flera verkar inte heller ens klara pdf filer.
På vilket sätt menar du att de skulle vara överlägsna Ipaden?

Sen tror jag inte att konkurrens från Apple kommer att skjuta upp utvecklingen av läsplattor, snarare tvärtom. När andra ser att de ligger efter, så tvingas de lägga på ett kol själva och komma med bättre produkter.

Jag är absolut ingen Apple-fan och skulle med glädje köpa ett annat märke om det fanns något som kunde matcha Ipad:en. Säkerligen kommer nästa eller näst nästa generation läsplattor att bli bättre och tillräckligt bra i min smak, men idag känns de för primitiva för att vara ett alternativ för mig.

Att Ipad:en har en glossy skärm kan dock givetvis ställa till det om det är soligt, så det är ju en liten nackdel.

På samma sätt som att det är ett h-vete att läsa en roman på datorskärmen (och då har jag inte ens glossy). E-ink ska vara mycket lämpligare för läsning (men nu kan man ju ha ipaden till lite ( ) annat också). Kommer säkert bättre lösningar på sikt (säkerligen från både apple och andra företag, när konkurrensen hårdnar).

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JesperT:

De läsplattor som finns förutom Ipad:en har väl inte ens pekskärm ? Just att kunna bläddra, förstora osv på ett naturligt sätt med fingrarna gör den mycket mer lättanvänd än andra läsplattor i mitt tycke.
Skärmen är dessutom mindre på existerande läsplattor i övrigt och är inte de flesta skärmar i gråskala med halvtaskig upplösning och dessutom väldigt långsamma ?
Flera verkar inte heller ens klara pdf filer.
På vilket sätt menar du att de skulle vara överlägsna Ipaden ? Jag kan inte se en enda punkt där de har någon direkt fördel, förutom då priset.

Sen tror jag inte att konkurrens från Apple kommer att skjuta upp utvecklingen av läsplattor, snarare tvärtom. När andra ser att de ligger efter, så tvingas de lägga på ett kol själva och komma med bättre produkter.

Jag är absolut ingen Apple-fan och skulle med glädje köpa ett annat märke om det fanns något som kunde matcha Ipad:en. Säkerligen kommer nästa eller näst nästa generation läsplattor att bli bättre och tillräckligt bra i min smak, men idag känns de för primitiva för att vara ett alternativ för mig.

Att Ipad:en har en glossy skärm kan dock givetvis ställa till det om det är soligt, så det är ju en liten nackdel.

Det echo menar är att riktiga läsplattor har skärmar av "elektroniskt papper", så kallade E Ink-skärmar. De är, precis som du säger, långsamma, utan pekfunktion (i de flesta fall), i gråskala och med låg upplösning..

MEN..

De beter sig i mångt och mycket som riktigt papper vilket gör det oääääääääääänldigt mycket skönare än LCD-paneler för långa läspass. Den största skillnaden man märker rakt av är att de inte är bakgrundsbelysta utan kräver en extern ljuskälla (precis som en bok), något som sparar på ögonen en hel del. En stor fördel är även att de går att använda i direkt soljus - precis som en vanlig bok. Om du har möjlighet, försök att leta upp någon med en riktig läsplatta och testa lite så tror jag du märker skillnaden rätt snabbt!

Ipad är enligt mig en surfplatta tänkt för att läsa kortare texter på, till exempel nyheter, samt att göra massa annat "skoj". För att läsa en roman är en riktig läsplatta med E Ink-skärm det enda tänkbara i min värld, mina ögon skulle begå självmord annars.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det echo menar är att riktiga läsplattor har skärmar av "elektroniskt papper", så kallade E Ink-skärmar. De är, precis som du säger, långsamma, utan pekfunktion (i de flesta fall), i gråskala och med låg upplösning..

MEN..

De beter sig i mångt och mycket som riktigt papper vilket gör det oääääääääääänldigt mycket skönare än LCD-paneler för långa läspass. Den största skillnaden man märker rakt av är att de inte är bakgrundsbelysta utan kräver en extern ljuskälla (precis som en bok), något som sparar på ögonen en hel del. En stor fördel är även att de går att använda i direkt soljus - precis som en vanlig bok. Om du har möjlighet, försök att leta upp någon med en riktig läsplatta och testa lite så tror jag du märker skillnaden rätt snabbt!

Ipad är enligt mig en surfplatta tänkt för att läsa kortare texter på, till exempel nyheter, samt att göra massa annat "skoj". För att läsa en roman är en riktig läsplatta med E Ink-skärm det enda tänkbara i min värld, mina ögon skulle begå självmord annars.

Ja, det är ju sant förstås.
Får kanske vänta på nästa generations läsplattor då. Egentligen är det främst ebokläsar-funktionen jag vill ha från Ipad:en och då är det ju även onödigt att betala extra för allt annat.
När läsplattorna får färg och pekskärm och blir lite snabbare så slår jag till.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem

Lär väl komma hybrider till padsen så småningom.

Permalänk
Medlem

Tror dom rena läsplattorna kan få det svårt, behövs ett eller 2 system som blir mer eller mindre standard samt att dom klarar PDF och här blir det väl Apple + Android som kommer dominera, att apple kommer släppa nån renodlad Ipad lämplig för eböcker ser jag som lite långsökt, men en med ett android mer troligt, och händer det är alla konkurrerande system historia.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jo, en androidbaserad (iOS vore inte fel det heller, men som du så tvivlar jag på det inom en överskådlig framtid) läsplatta vore grymt. Men det krävs nog att skärmarna blir mycket snabbare innan ett sådant gränssnitt kan fungera på en läsplatta.

Skrivet av JesperT:

De läsplattor som finns förutom Ipad:en har väl inte ens pekskärm ? Just att kunna bläddra, förstora osv på ett naturligt sätt med fingrarna gör den mycket mer lättanvänd än andra läsplattor i mitt tycke.
Skärmen är dessutom mindre på existerande läsplattor i övrigt och är inte de flesta skärmar i gråskala med halvtaskig upplösning och dessutom väldigt långsamma ?
Flera verkar inte heller ens klara pdf filer.
På vilket sätt menar du att de skulle vara överlägsna Ipaden ? Jag kan inte se en enda punkt där de har någon direkt fördel, förutom då priset.

Fasst vad ska man med en pekskärm till på en läsplatta? För det behovet är det ju om något bättre med knappar. Inte sitter man och förstorar/förminskar text konstant på en text man läser? Alla läsplattor har möjlighet att förstora texten bra, och en läsplatta är inte tänkt att surfa med så man har inte samma problem med att materialet är för brett för att visas på skärmen. Och att trycka på en knapp för att bläddra sida är ju inte alltför ansträngande... Om något är det en fördel att man slipper kladda på samma skärm som man sen ska läsa från (fingeravtryck osv.).

Fördelen med pekskärm på en läsplatta som jag kan se är (och det är visserligen en stor fördel) att man kan ha ett stort tangentbord som samtidigt inte tar någon yta på enheten. Kindle t.ex. ser ju lite löjlig ut med ett tangentbord som tar upp en tredjedel av ytan på en läsplatta - men det är ju riktigt skönt att ha något som är bättre än T9 eller trycka-flera-gånger-på-samma-knapp när man vill söka text osv. (det gör man kanske inte så ofta i romaner men vad gäller kurslitteratur så är ju det en stor fördel mot en riktig bok). Så att kunna utnyttja skärmen som tangentbord är rätt grymt. Men det finns i alla fall e-ink skärmar som har touchscreen också, osäker på om det finns några läsplatte-produkter med det än (men eftersom skärmarna är så långsamma så blir det inte alls samma sak som det är på mobiltelefonerna/ipaden).

Men ja. De är gråskala (färgskärmar har varit på G ett tag men det verkar ha strulat?), de är långsamma och mjukvaran lämnar en del att önska (DRM och filstöd ställer till det) - det var det jag menade med att de fortfarande är omogna. Det tråkiga är att apple nu tar hela marknaden med storm med en (för detta ändamål) undermålig produkt.