Tempen för processorn står fast på 30 grader vad kan ha hänt HJÄLP ?.

Permalänk
Avstängd

Tempen för processorn står fast på 30 grader vad kan ha hänt HJÄLP ?.

Hej jag har märkt att på CPUID HW monitor samt core temp att den första tempen har lagt av. Den står hela tiden på 30 grader oavsett vad jag belastar processorn med jag har en 550 BE öpplåst till X4 med ett ASUS M4A89 GTD PRO moderkort. I bios så står den också fast på 30 grader som det gör inne på windows. Vad kan ha hänt med processorn ? håller någon kärna på att gå sönder eller ? vad kan det va för fel eftersom jag inte ser den tillgängliga tempen längre ? HJÄLP Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

säger BIOS att det är 30 grader....så är det 30 grader

Permalänk

jävlar vad din dator kyler bra! hehe. om nu din processor är upplåst så kanske problemet ligger i det? nån bugg eller nåt kan det vara, vet att min kompis fick in 13 grader varm processor med h50 när vi körde lan i ett 25 grader varmt rum, han startade bara om datorn och temps blev normala sen

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Avstängd

Det måste vara nånting som har hänt iaf för belastar jag cpun med OCCT så ligger tempen på 30 ändå. Det kvittar hur mycket jag belastar processorn så ligger tempen bara på 30 grader och jag anser att det måste vara fel någonstans då. Bios har jag redan kollat och det finns inget som är fel där. Bara att det står 30 grader där med. Det har ju inte varit så igår morse utan det har blivit att jag märkt det på efter middagen igår att den står still på 30. Så vad ska man göra ? Man är ju orolig att det har hänt processorn nått. Jag kör ju processorn med X4 utan problem i spel å så. datorn accepterar ju alla kärnorna utan problem men tempen har stannat still på 30 grader Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

har du känt på kylaren? känns den som 30 grader?

Permalänk
Medlem

När du låser upp 550BE så slutar temperatursensorn i CPU'n att fungera, i alla fall vad jag läst.

edit: Observera "slutar fungera", den går inte sönder alltså.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

När du låser upp 550BE så slutar temperatursensorn i CPU'n att fungera, i alla fall vad jag läst.

edit: Observera "slutar fungera", den går inte sönder alltså.

Jepp, så ligger det till. Vid upplåsning tappar man möjligheten att se processorns temperatur. Givarna går inte sönder men går inte läsa av.

Permalänk
Avstängd

Okej så detta är helt normalt för alla som låser upp till X3 X4 på 550 BE och 555 BE ?. Hur blir det om man stänger av kärnorna och kör dom som X2 550 BE får man tillbaka tempen då ? Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DeathAdder89:

Okej så detta är helt normalt för alla som låser upp till X3 X4 på 550 BE och 555 BE ?. Hur blir det om man stänger av kärnorna och kör dom som X2 550 BE får man tillbaka tempen då ? Mvh.

Japp, då kommer de tillbaka!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Okej men det är ju inte värt att stänga av 2 kärnor bara för det eller hur ? jag har ju betydligt mycket bättre prestanda med 4 kärnor som också fungerar verkligen Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

Okej men det är ju inte värt att stänga av 2 kärnor bara för det eller hur ? jag har ju betydligt mycket bättre prestanda med 4 kärnor som också fungerar verkligen Mvh.

Det får du avgöra själv. Jag kan inte låsa upp mina så jag har temperatur i alla fall.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Avstängd

Jag har fått mer prestanda med X4 på några benchmark test som 3D mark 06 samt vantage så detta känns bäst. Sen kan man inte få upp dom i lika hög klock som man får den i X2. Jag får upp den lätt i 3.8 Ghz som X2 och X4 som 3.5 Ghz. Och om jag ställer in mina corsair XMS3 1600 Mhz ram minnen till 1600 Mhz i bios och sen klockar från 1600 Mhz i turbos v evo auto tuning så får jag upp processorn till 3266.0 Mhz och då kör jag ändå minnena snabbare så det känns ju bra Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

jag har låst upp min men kan inte se core men kan se cpu tempen

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrahN:

jag har låst upp min men kan inte se core men kan se cpu tempen

Detta kan jag oxå har dock en 545