Köpläge efter dålig start på skolsäsongen

Permalänk
Melding Plague

Köpläge efter dålig start på skolsäsongen

Försämrade utsikter för datorbranschen kan föra med sig lägre priser på datorer och tillbehör.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Va jag är med på bilden!!

Permalänk
Medlem

frågan är om man ska köpa mekanisk hd när det ska släppas massa nya ssd till hösten, man är trots allt student :/

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Medlem

Inte konstigt med tanke på alla nya lanseringar till hösten. Det som finns idag fanns mer eller mindre även för ett år sedan med liknande priser, HD5870, i5, SSD. Om bara någon månad kommer HD6870, Sandy Bridge och Intels nya SSD enheter, så folk gör rätt i att vänta om det nu handlar om hårdvara. Var länge sen vi såg en så stor och trevlig hög med produktuppdateringar och lanseringar.

/Trevligt att ni börjat posta nyheter över helgen.

Permalänk
Medlem

DUKTIGT SWECLOCKERS!

Äntligen börjar ni lägga ut nyheter om helgerna. Detta uppskattas väldigt mycket! Börjar bli trött på att bara sitta vid IDG om helgerna.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att alla svenssons som velat införskaffa sig laptops redan har gjort det och inte planerar att skaffa nya på ett tag. Vi blir överösta av reklam dagligen om löjligt billiga bärbara datorer och jag hörde senast att 2 av 3 datorer idag i sverige är bärbara. Och därmed inte speciellt uppgraderingsbara på samma sätt som stationära, och även om dom är det så är det krångligare att uppgradera. Därmed väntar folk antagligen längre innan de köper nytt. vad tror ni kan vara bidragande orsak?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hoppas att priserna går ner lite nu, det känns som att allt har gått upp eller stått still förutom hårddiskarna.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hoxxy:

Va jag är med på bilden!!

Jag ser två st pojkvasker

Permalänk
Inaktiv

Lägre priser på hårddiskar välkomnas, jag skulle behöva en till, har mycket annat att köpa också Blir inget mer än än hårddisk till datorn men hoppas priserna sjunker rätt mycket

Permalänk
Medlem

Man tackar ju inte nej till billiga datorkomponenter, sweclockers, gör gärna en uppdatering med en nyhet om några månader där ni jämför hur priset dalat på en del produkter o.s.v.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av micke_930:

Man tackar ju inte nej till billiga datorkomponenter, sweclockers, gör gärna en uppdatering med en nyhet om några månader där ni jämför hur priset dalat på en del produkter o.s.v.

http://www.sweclockers.com/nyhet/12331-harddiskar-mot-50-ore-...
http://www.sweclockers.com/nyhet/9766-harddiskpriset-under-75...
http://www.sweclockers.com/nyhet/7950-harddiskar-snart-under-...

Priset på hårddiskar har fallit med 50 % på två år.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av d2004:

Hahah nice så du när dom tog kort ?

Nej var helt inne i att prova en ny mus

Permalänk
Avstängd

Hoppas det går snabbare med lanseringen av ATIs grafikkort den här gången än senast då det var komponentbrist hela vägen in i det nya året. I sådana fall tar jag hellre ett HD5870. trevligt att diskpriserna faller också, undrar när fler tillverkare än Seagate kommer med sina 3TB- diskar.

Permalänk
Medlem

Shit vad trevligt, hoppas Intel sjunker lite i pris på i7 875k och Corsair går ner lite med sin H70 också då da ^^

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Så om två år så kommer mekaniska hårddiskar vara gratis?

Skämt åsido.
För mig som pluggar på gymnasiet och har hyffsat skralt med pengar är ju det här jättetrevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Hoppas det går snabbare med lanseringen av ATIs grafikkort den här gången än senast då det var komponentbrist hela vägen in i det nya året. I sådana fall tar jag hellre ett HD5870. trevligt att diskpriserna faller också, undrar när fler tillverkare än Seagate kommer med sina 3TB- diskar.

Det är ju ingen ny tillverkningsprocess den här gången, så jag tror inte att det ska vara ett lika stort problem den här gången.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Hedersmedlem

Jippie mer hårdvara åt folket (på SweC ) Nog för att det är en spännande höst, så längtar jag ändå mest till Bulldozer.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zarklon:

Så om två år så kommer mekaniska hårddiskar vara gratis?

Skämt åsido.
För mig som pluggar på gymnasiet och har hyffsat skralt med pengar är ju det här jättetrevligt!

Nja, inte riktigt bra matte där men visst om du ist väljer att tolka det som en linjär funktion med -x kr/år ;).

Väntar otåligt på billigare 4gb stickor (3x4). Någon som hört något mer om den minskade tillverkningstekniken? Borde ju bli billigare snart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aser:

Väntar otåligt på billigare 4gb stickor (3x4). Någon som hört något mer om den minskade tillverkningstekniken? Borde ju bli billigare snart.

Finns så många faktorer som spelar in i priset, så det är svårt (rättare sagt: omöjligt) att göra speciellt säkra förutsägelser. Visst, mindre kretsar, men då ska tillverkarna investera i ny utrustning vilket kostar multum. Ny teknik kan också dras med problem, det kanske blir en lägre procent fungerande chip per wafer och helt plötsligt är läget annorlunda. Världsmarknaden kan spela in väldigt mycket mer än teknikframsteg också, ett dollarpris som ändras med några procent så är hela marginalen uppäten för konsumenter i Sverige. Och när man tror man har räknat med allt så blir det jordbävning i Taiwan och konsumentpriserna stiger med 50% på några dagar (OBS: har hänt).

Det är klart att man kan försöka förutsäga allmäna trender, men för slutkonsumenten (dvs vi) så har man inte så mycket att tjäna på att försöka förutsäga marknadens svängningar. Även om just minnen är en av de produkter där svängningarna vanligen är som störst så kan det lika gärna gå upp som ner. Vad man som konsument kan se tydligt är priset för stunden, och tycker man det är billigt och man känner att man har behovet så slår man till. Väntar man på framtida prissänkningar så kan man få vänta länge.

Jag köpte nya datordelar förra sommaren precis innan i3/i5-lanseringen, då jag hade behov av en ny dator. Opinionen var att priserna skulle dumpas när Intels nya serie dök upp och att det var ett dåligt köpläge, men om jag tittar i efterhand på priserna så var de som lägst precis då, och nypriset på mina delar eller motsvarande har tom gått upp flera hundra kronor på detta året. Jag menar inte att jag är någon guru som kunde förutsäga detta, jag menar att ingen säkert kan förutsäga vad som kommer hända (även om många hävdar det).

Experter kommer med utlåtanden som att "priserna på minnen kommer gå ner", och jo tack, det är klart de kommer. När det sedan inte hände precis när de förutspått så heter det i efterhand att "sänkningen dröjde lite mer än väntat" och liknande.

Tillbaka från flummandet: ja, priserna på minnen kommer gå ner snart, men i det tillståndet är vi konstant. Behöver/vill du ha nya minnen, så köp det, i kapitalismens anda

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

detta var försäljningen i USA... kollar man på den nordiska marknaden så har den ökat dramatiskt enligt dom nordiska distributörerna, så dom lär knappast göra några prissänkningar...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk

Nu skulle man byggt sig en filserver med dessa låga hårddisk priser.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det här gillar jag starkt då jag planerar att köpa en ny stationär dator inom 2 månader.

Permalänk
Medlem

valuta

Kommer bli mera köpläge nästa år när dollar rasar under 7 kr

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu skulle man byggt sig en filserver med dessa låga hårddisk priser.

Själv tänkte man på att det snart är dags att bygga en server för backup.:D

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_930:

Man tackar ju inte nej till billiga datorkomponenter, sweclockers, gör gärna en uppdatering med en nyhet om några månader där ni jämför hur priset dalat på en del produkter o.s.v.

Prisutveckling på Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB

Permalänk
Avstängd

Perfekt med billigare diskar,jag börjar få fullt på min gamla samsung 250gb,kanske läge att slänga in en 2tb istället.Det blir ju ganska så mycket mer utrymme att lagra med:))

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Inaktiv

Köpte min bärbara för ganska exakt ett år sedan, så bidrar nog inte till årets skolstart... Däremot lockar en kombinerad filserver och htpc. Får se hur det ser ut om en månad.

Permalänk

En till F3 skulle man kanske satsa på

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Det är dags att RAM går ner till samma priser som för två år sedan... jatack.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molor:

Kommer bli mera köpläge nästa år när dollar rasar under 7 kr

Ja det lär det bli! sedelpressarna går ju för fullt i usa!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin