Permalänk
Medlem

Kostnad-på-maträtter-lista

Tjena!

Jag har tänkt ut att jag ska göra en lista där jag räknar ut vad ALLA måltider jag kommer göra kostar / portion. Kan vara väldigt bra att ha någon gång i livet då man lever lite fattigare, t.ex när jag börjar studera. Så då kan man kolla på listan och se vad som är gott och hur mycket de kostar. Blir väldigt enkelt och planera då..

Finns säkert fler som kan ha nytta av detta, förhoppningsvis iaf!

Jag är medveten om att priser kan variera på vart man köper och definitionen av en portion kan också variera mycket. Portionsmässigt så menar jag en NORMAL människa, som inte äter för mycket eller för lite... bara föreställa er, tror inte de gör så enorm skillnad. Sen priser varierar en del men inte jätte mycket, man får iaf en hum om vad saker kan kosta..

Så vore kul om ni här kunde lägga till maträtter på listan också för att skapa en stor lista..
Bara kolla vad alla ingredienser kosta sen / på antal portioner det blev. samt vore bra och ha med tid

Jag kan börja med de 2 jag hunnit med än så länge:

Icas färdiga potatisgratäng och kycklingfilé 1kg
4 portioner - 24kr/portion - 30-45 minuter

6DL Ris & 900g kyckling + Johnnys bearniesås på flaska (jätte god)
5 portioner - 14 utan sås och 20kr med sås/portion 30-45 minuter

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Du har glömt något på dina maträtter...kostnaden...
Dessutom kan jag lova dig att det blir billigare om du skippar halvfabrikat.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Skrev ju kostnad under? Eller vill du ha pris på vad de kostar från början också (varorna) och inte bara / portion?

Jo klart, dock så har jag i nuläget en matbudget på runt 2500 och då behöver man inte riktigt tänka på priser.. Och även när jag börjar plugga så duger ju 20kr/portion helt klart..

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Detta blir ju sjuk mycket lättare om man kan ha det i ett excel dokument.

Permalänk
Medlem

Då jag snålar med maten ganska så mycket så tror jag inte att jag ligger långt över 1000kr. De enda havfabrikaten som jag köper är thai söstsur och pulversåser.

Skrivet av jonazz:

Då jag snålar med maten ganska så mycket så tror jag inte att jag ligger långt över 1000kr. De enda havfabrikaten som jag köper är thai söstsur och pulversåser.

Svårt att räkna på pris utan att ha några kvitton men kan kolla på det. Sen beror det ju på om man köper den billigaste kycklingen också vilket jag oftast gör.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kwame:

Skrev ju kostnad under? Eller vill du ha pris på vad de kostar från början också (varorna) och inte bara / portion?

Jo klart, dock så har jag i nuläget en matbudget på runt 2500 och då behöver man inte riktigt tänka på priser.. Och även när jag börjar plugga så duger ju 20kr/portion helt klart..

2500 i matbudget... är du själv så borde man klara sig på 1500 lätt

Permalänk
Medlem

Slayzor, det gör man säkert. Om jag lägger 3000 på mat så går jag plus 15 000 i månaden så då tkr jag att jag kan lägga så mkt. och jag tränar hårt så behöver äta mycket kyckling, fisk, dvs proteinrik mat.. Och hatar bönor så

Men ska kolla efter den 25:e nästa månad och se vad det gått på

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem

Svårt att räkna på, eftersom de flesta maträtter innehåller en hel del "hidden costs" som kryddor etc. Om man är intresserad av vad ens mat kostar gör man bäst i att lägga ihop ens matkostnader för en längre tidsperiod.

Nåja, jag är student och bor själv så jag har rätt bra koll på vad mitt käk kostar. En riktigt billig middag går på under en tia (tänk: korvstroganoff), en lite finare runt 15-18 (t.ex laxpasta) och för 25-30 får man en t.ex en köttbit med greksallad eller en rejält lyxig HBT (hamburgertallrik). Äter alltid god, hemlagad, nyttig och varierad mat och alltid stora portioner (tränar), men i princip aldrig lyxmat - det passar man på när man bor hemma över sommaren

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading