Olika RAM-minnen till AMD resp. Intel?!

Permalänk

Olika RAM-minnen till AMD resp. Intel?!

Hej!

Jag ska snart köpa ny AMD-baserade dator. och jag har kollat lite på ram-minnen nu. Men på de flesta står det "for intel i7/i5".
Min fråga är om vilka som är till AMD eller om alla funkar lika bra till AMD?!

Moderkortet jag har tänkt köpa är ASUS crosshair IV.

Permalänk
Medlem

vet inte säkert men är de du pratar om paket med 3/6 ram pinnar? istället för de vanliga med jämna antal? För isåfall är det anpassat för dom i7orna med 3kanaers ram men fungerar ändå på amd. (är ingen expert på ram)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Om inte mitt minne sviker mig måste du köra antingen 2 eller 4 stickor, annars funkar det inte(alt. så blir det långsammt, minns inte).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Hedersmedlem

När det står Intel på dem så innebär det ofta att dess spänning versus hastighet är optimerad för just Intels prollar, eftersom deras minneskontroller som ju idag sitter i CPU:n, inte tål för hög spänning ( >1.65V) då du kan bränna just denna kontoller. AMD:s prollar har inte denna begränsning även om deras minneskontroller ligger i CPU:n den också.

Det är den ena aspekten på skillnaden, den andra är att i något som kallas för SPD-kretsen på varje minne finns en rad olika förprogrammerade värden, som läses av moderkortet för att ge korrekt inställning automagiskt vid installation av minnena, och där skiljer det än engång mellan de olika märkena då Intel har en speciell inställning de kallar för XMS, och AMD har en annan som de kallar för BEMP, vad dessa värden gör är att de med ett val du gör i bios, kan ställa in minnenas fulla potential/hastighet och därför inte behöver pilla in timingsen manuellt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

När det står Intel på dem så innebär det ofta att dess spänning versus hastighet är optimerad för just Intels prollar, eftersom deras minneskontroller som ju idag sitter i CPU:n, inte tål för hög spänning ( >1.65V) då du kan bränna just denna kontoller. AMD:s prollar har inte denna begränsning även om deras minneskontroller ligger i CPU:n den också.

Det är den ena aspekten på skillnaden, den andra är att i något som kallas för SPD-kretsen på varje minne finns en rad olika förprogrammerade värden, som läses av moderkortet för att ge korrekt inställning automagiskt vid installation av minnena, och där skiljer det än engång mellan de olika märkena då Intel har en speciell inställning de kallar för XMS, och AMD har en annan som de kallar för BEMP, vad dessa värden gör är att de med ett val du gör i bios, kan ställa in minnenas fulla potential/hastighet och därför inte behöver pilla in timingsen manuellt.

de där va avancerat så de går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riadelharake:

de där va avancerat så de går?

Japp

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Skrivet av JoeBlack:

inga nackdelar ?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av riadelharake:

inga nackdelar ?!

nä, men om jag har fattat det rätt så pallar inte Intel med alla minnen, men AMD ska klara det (så länge du inte kör 1600MHz-minnen till ett moderkort som bara klarar 1333, eller försöker trycka in ett ddr2-minne i en ddr3-slot....)

EDIT: och ditt moderkort klarar typ alla ddr3-minnen

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

nä, men om jag har fattat det rätt så pallar inte Intel med alla minnen, men AMD ska klara det (så länge du inte kör 1600MHz-minnen till ett moderkort som bara klarar 1333, eller försöker trycka in ett ddr2-minne i en ddr3-slot....)

EDIT: och ditt moderkort klarar typ alla ddr3-minnen

Det där tvivlar jag på, beror nog mer på val av sockel, minnens strömförsörjning, m.m.

Min planka har inga problem med att fixa 4 stickor på låg volt också, kör 4 stickor på 1.8volt och ca 900Mhz 5-5-5-12, inga prestanda siffror direkt, men det funkar utan några problem.
Andra plankor har stora problem med samma uppsättning, Av minne och CPU.
Nu sitter ju inte minneskontrollern i CPU på min, men tyder på att det är strulande moderkort det hela beror på.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300