Köpläge efter dålig start på skolsäsongen

Permalänk
Medlem

En liten fundering. Priserna på hårddiskar är väl räknat på att en gig är 1000 meg och inte 1024 eller?? För i så fall är det priset lite missvisande. Dock är det kalaspriser oavsett. Nästan så man skulle satsa på att byta ut till några lite tystare diskar och slänga de nuvarande i någon server eller liknande där det inte gör så mycket att de låter lite mer

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nussse:

En liten fundering. Priserna på hårddiskar är väl räknat på att en gig är 1000 meg och inte 1024 eller?? För i så fall är det priset lite missvisande. Dock är det kalaspriser oavsett. Nästan så man skulle satsa på att byta ut till några lite tystare diskar och slänga de nuvarande i någon server eller liknande där det inte gör så mycket att de låter lite mer

Precis. 1tb 1000000000000/1024/1024/1024=931.322574615478515625

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Godis!

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Nja, inte riktigt bra matte där men visst om du ist väljer att tolka det som en linjär funktion med -x kr/år ;).

Väntar otåligt på billigare 4gb stickor (3x4). Någon som hört något mer om den minskade tillverkningstekniken? Borde ju bli billigare snart.

Som sagt, jag skämtade
Men jag gissar att om två år kommer mekaniska hårddiskar vara snorbilliga om man räknar kr/gb. Jag gissar på någonstans runt 0,2kr/gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molor:

Kommer bli mera köpläge nästa år när dollar rasar under 7 kr

orakel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Optimist?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phz:

Finns så många faktorer som spelar in i priset, så det är svårt (rättare sagt: omöjligt) att göra speciellt säkra förutsägelser. Visst, mindre kretsar, men då ska tillverkarna investera i ny utrustning vilket kostar multum. Ny teknik kan också dras med problem, det kanske blir en lägre procent fungerande chip per wafer och helt plötsligt är läget annorlunda. Världsmarknaden kan spela in väldigt mycket mer än teknikframsteg också, ett dollarpris som ändras med några procent så är hela marginalen uppäten för konsumenter i Sverige. Och när man tror man har räknat med allt så blir det jordbävning i Taiwan och konsumentpriserna stiger med 50% på några dagar (OBS: har hänt).

Det är klart att man kan försöka förutsäga allmäna trender, men för slutkonsumenten (dvs vi) så har man inte så mycket att tjäna på att försöka förutsäga marknadens svängningar. Även om just minnen är en av de produkter där svängningarna vanligen är som störst så kan det lika gärna gå upp som ner. Vad man som konsument kan se tydligt är priset för stunden, och tycker man det är billigt och man känner att man har behovet så slår man till. Väntar man på framtida prissänkningar så kan man få vänta länge.

Jag köpte nya datordelar förra sommaren precis innan i3/i5-lanseringen, då jag hade behov av en ny dator. Opinionen var att priserna skulle dumpas när Intels nya serie dök upp och att det var ett dåligt köpläge, men om jag tittar i efterhand på priserna så var de som lägst precis då, och nypriset på mina delar eller motsvarande har tom gått upp flera hundra kronor på detta året. Jag menar inte att jag är någon guru som kunde förutsäga detta, jag menar att ingen säkert kan förutsäga vad som kommer hända (även om många hävdar det).

Experter kommer med utlåtanden som att "priserna på minnen kommer gå ner", och jo tack, det är klart de kommer. När det sedan inte hände precis när de förutspått så heter det i efterhand att "sänkningen dröjde lite mer än väntat" och liknande.

Tillbaka från flummandet: ja, priserna på minnen kommer gå ner snart, men i det tillståndet är vi konstant. Behöver/vill du ha nya minnen, så köp det, i kapitalismens anda

Sitter knappast med tasken i brevlådan. Jag väntar ut den nya tillverkningstekniken som förr eller senare (med konkurrens) kommer pressa ner priserna på större moduler C.P. (detta antagande är rimligt att göra så man inte behöver flumma ut så mycket ). Då ska jag återigen upp på 12GB och slänga in resterande i fästmöns (så hon också kör 12GB).