Fläktplacering + Antal fläktar i R3???

Permalänk

Fläktplacering + Antal fläktar i R3???

Hej,

Ska beställa en ny speldator från Inet (som även kommer montera den).

Hade tänkt köpa ett Fractal R3 chassi och byta ut de tillhörande Fractal fläktarna mot Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450 rpm. Har även tänkt köpa till en fläktkontroller (Zalman ZM MFC1 Plus) för att hantera fläktarna.

Kommer att ha 2st. GTX460 1gb troligen Gigabyte) på en Asus P6T Deluxe V2 samt ett Asus Xonar Essence ST ljudkort.

Behöver nu HJÄLP med att få rekommendationer om hur MÅNGA fläktar man bör köpa till en konfiguration som min samt var man ska be Inet PLACERA fläktarna - för att få ett optimalt luftflöde som håller ned ljudet (så gott det går)?

När det gäller den sistnämnda frågan är framförallt då man läst att det varit utmaningar med temperaturerna kring att köra GTX460 i sli.

Planerar trycka i följande komponenter i R3:an:
- Intel Core i930 (inkl. Noctua NH-D14)
- Asus P6T Deluxe V2
- 2 x GTX460 1gb (troligen Gigabyte)
- Asus Essence ST PCI
- Corsair AX 850W 80+ Gold
- 1 TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
- Corsair 6GB 1600Mhz XMS3-12800
- Corsair SSD Force Series 120 GB 2,5
- Zalman ZM MFC1 Plus
- Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450 rpm (antal osäkert)

Tacksam för all hjälp så att jag kan lägga denna beställningen i veckan.

//Den Gamle

Permalänk
Medlem

Själv har jag 2st insug i fronten, 1st utsug bak, 1st utsug toppen.
Men kör inte med gigabyte i SLI. Fläktarna flyttar bara luften runt omkring grafikkortet. Ta Sparkle istället då det flyttar luften ut ur chassit på baksidan

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Skrivet av lp0l:

Själv har jag 2st insug i fronten, 1st utsug bak, 1st utsug toppen.
Men kör inte med gigabyte i SLI. Fläktarna flyttar bara luften runt omkring grafikkortet. Ta Sparkle istället då det flyttar luften ut ur chassit på baksidan

Har du 120mm fläktar eller 140 mm fläktar på de platserna?

Har tyvärr fått uppfattningen att även Sparkle korten som inet säljare har samma typ av kylare som gigabyte korten "här finner du svaret vilket GTX460 ska jag köpa"

Men har uppfattat att man kan lösa det med "rätt" moderkort med större plats mellan PCI-E platserna samt eventuellt om man ska placera en fläkt i sidan. För det är väl möjligt med en R3?

Permalänk
Medlem

Har de fixat så att fläktkontroller får plats i R3 nu då? I R2 var det praktiskt sett omöjligt att få den att sitta på rätt sätt, man fick typ sätta den med kontrollerna inåt.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Hur många är väl upp till dig själv. Temperaturerna tycker jag personligen är lite överdrivna, inga som helst problem med lite chassifläktar. I mitt R2 har jag följade utblås:
2x140mm i taket
1x120mm i bakdelen.
Insug:
2x120mm i front.
1x140mm i botten
1x140mm i sidan

För bästa temp på dina GFX är (imo) insug på sidan och botten viktigast då du inte har något ivägen som t.ex hårddiskbur utan det blåser direkt på dina gfx.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Jag har ju samma grafikkort som du ska skafaf och samma chassi. Jag har följande flätkar:
2 x Fractal 120mm 1000rpm i fronten
1 x Fractal 120mm 1000rpm i baken
1 x Slipstream 140mm 1200 rpm i toppen
1 x Slipstream 140 mm 1400 rpm i botten

Sen har jag en Fractal 120mm 1000rpm i sidan som blåser in på mina Gigabyte-kort, det sänkte dom med ungefär 10 grader och håller dem i samma nivå, temperatur mässigt. När jag hade denna på utblås så tenderade det ena krotet att ligga 5-10 grader varmare samt att min toppnotering på temperatur låg på en bit över 70, nu går de aldrig upp till 70.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

Det följer även med en fläktkontroller för 3 fläktar med chassit.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Beställde precis r3 och 2x sparkle 460, Vet dock inte var jag skall placera dem med iaf.
Tror ni det räcker för att kyla när jag kör sli?
Tänkte använda:
2 x Fractal 120mm 1350 rpm
2 x Fractal 120mm 1000 rpm
2 x Schyte 140mm 1200 rpm

Permalänk
Skrivet av tysonayt:

Har de fixat så att fläktkontroller får plats i R3 nu då? I R2 var det praktiskt sett omöjligt att få den att sitta på rätt sätt, man fick typ sätta den med kontrollerna inåt.

Det tror jag inte, får sätta den en bit in alternativet som Inet säljer är ju Lian Li fläktkontroller men den har jag inte hört någon som använt och om den är ngt att ha eller ej...

Skrivet av Augustini:

Hur många är väl upp till dig själv. Temperaturerna tycker jag personligen är lite överdrivna, inga som helst problem med lite chassifläktar. I mitt R2 har jag följade utblås:
2x140mm i taket
1x120mm i bakdelen.
Insug:
2x120mm i front.
1x140mm i botten
1x140mm i sidan

För bästa temp på dina GFX är (imo) insug på sidan och botten viktigast då du inte har något ivägen som t.ex hårddiskbur utan det blåser direkt på dina gfx.

Ok, tackar för tipset.

Vad har du för fläktar, hur är ljudnivån och använder du en fläktkontroller?

Skrivet av Piece of Cake:

Det följer även med en fläktkontroller för 3 fläktar med chassit.

Stämmer men jag tror den sitter på baksidan av chassit och kommer nog ha fler än 3 fläktar så det var därför jag kikade på Zalman. Har ingen aning hur det är men hört att man iof kan köra med en y-kontakt och koppla ihop fläktarna i par....

Permalänk
Medlem

Du kan ju trycka fläktkontrollern längre in. Då får du igen dörren, ser inte så bra ut men det täcker ju dörren:)

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Det följer även med en fläktkontroller för 3 fläktar med chassit.

Såg att du har ett Lian Li PC-A77. Då det ser riktigt trevligt ut så har en annan kommit på andra tankar och funderar på att köra på det chassit istället för Fractal R3 nu när man ända ska byta upp sig...

Så, är du nöjd med det och är det värt de extra slantarna? Vet du föressten om det är möjligt att ljuddämpa det med ex. be quiet dämpmattor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenGamle&Havet:

Såg att du har ett Lian Li PC-A77. Då det ser riktigt trevligt ut så har en annan kommit på andra tankar och funderar på att köra på det chassit istället för Fractal R3 nu när man ända ska byta upp sig...

Så, är du nöjd med det och är det värt de extra slantarna? Vet du föressten om det är möjligt att ljuddämpa det med ex. be quiet dämpmattor?

Jag är mycket nöjd, chassit var över förväntan. Om du inte stör dig på LED-fläktar så är de som följer med förvånansvärt bra, de låter inte så mycket ens på max då de blåser på ordentligt och ställer man ner dem på min med den medföljande fläktkontrollern så låter de nästan ingenting. Den är också mycket lätt att arbeta i och kvalitetskänslan är mycket hög. Jag kommer även att lägga upp ett galleri här snart från mitt bygge så du kan kolla hur det ser ut. Den enda nackdelen är att power- och reset-knappen sitter lite löst, men det är inget man stör sig mycket på.
Jag vet dock ingenting om hur det passar med dämpmattor.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Jag är mycket nöjd, chassit var över förväntan. Om du inte stör dig på LED-fläktar så är de som följer med förvånansvärt bra, de låter inte så mycket ens på max då de blåser på ordentligt och ställer man ner dem på min med den medföljande fläktkontrollern så låter de nästan ingenting. Den är också mycket lätt att arbeta i och kvalitetskänslan är mycket hög. Jag kommer även att lägga upp ett galleri här snart från mitt bygge så du kan kolla hur det ser ut. Den enda nackdelen är att power- och reset-knappen sitter lite löst, men det är inget man stör sig mycket på.
Jag vet dock ingenting om hur det passar med dämpmattor.

Har aldrig varit riktigt för led fläktar men funderar faktiskt på att det kan se bra ut i detta chassit. Min tanke är att ta det silvriga A77 chassit och byta ut de medföljande blåa ledfläktarna mot 3 stycken vita led - Nexus Real Slient White Led (i fronten) samt även 3 st. "vanliga" - Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1850rpm och styra dem med en Zalman ZM-MFC1.

Hur extremt upplever du att ljusskenet blir med LED i frontfläktarna? Försöker någonstans få en så stilren dator som möjligt som även sambon kan acceptera att ha stående i vardagsrummet (även i påslaget läge...

Uppfattar jag ditt svar rätt att du upplever att chassit ändå är hyfsat tyst även utan ljudisolering?

Kanon att du lägger upp lite bilder, ska bli intressant att se - vilken färg på chassit kör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenGamle&Havet:

Har aldrig varit riktigt för led fläktar men funderar faktiskt på att det kan se bra ut i detta chassit. Min tanke är att ta det silvriga A77 chassit och byta ut de medföljande blåa ledfläktarna mot 3 stycken vita led - Nexus Real Slient White Led (i fronten) samt även 3 st. "vanliga" - Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1850rpm och styra dem med en Zalman ZM-MFC1.

Hur extremt upplever du att ljusskenet blir med LED i frontfläktarna? Försöker någonstans få en så stilren dator som möjligt som även sambon kan acceptera att ha stående i vardagsrummet (även i påslaget läge...

Uppfattar jag ditt svar rätt att du upplever att chassit ändå är hyfsat tyst även utan ljudisolering?

Kanon att du lägger upp lite bilder, ska bli intressant att se - vilken färg på chassit kör du?

Tänk på att de två fläktarna som sitter i taket är 140mm. Fronten och bak är 120mm. Totalt 6st. fläktar.
De lyser inte jätte starkt, men det är en smaksak. Oftast blir det inte så bra på bild, men ska försöka ta en "up and running"-bild också. Ljusstyrkan varierar även med fläkthastigheten så de lyser ganska lite på lägsta hastighet.

Ja, hårddiskmonteringen är den bästa jag sett, man hör inte hårddisken (i mitt fall en WD black) över huvudtaget när man sitter som jag (chassit står på bordet direkt bredvid skärmen) så jag upplever det som tyst.

Jag kör på silver, det passade bäst in i rummets inredning.

Om du inte behöver styra fläktarna i fler än 3 lägen (antagligen 5V, 7-8V och 12V inte säker på det dock) så finns det ingen anledning att köpa extra kontroller, man kan styra alla 6 fläktar med den som följer med.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

2st Noctua 120mm NF-P12 (Insug) - Front Fan
1st Noctua 120mm NF-P12 (Utsug) - Back Fan

Provade att sätta en Noctua 120mm NF-P12 både som insug och utsug vid sidopanelen men jag kände att det slipper ut alldeles för mycket ljud och fläkten har en tendens att vibrera, vilket i sin tur skapar mer oljud. Temperaturerna känns acceptabla i chassit som det är just nu, GPU under idle ligger mellan 29-34C (50-65C efter ett par timmars spelande). CPUn körs med Intels kylare som självklart inte är någon höjdare men den gör sitt jobb tills jag får råd med något annat.

Visa signatur

Spel: Fractal Design R5 | Corsair AX850 | MSI Z170 KRAIT GAMING | Intel Core i7-6700K | Corsair Hydro H100i | Corsair 16GB DDR4 2400MHz | MSI GTX 970 GAMING | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 1TB | Western Digital Green 1TB

Lagring: QNAP TS-419P II | 4xWestern Digital Red 2TB (RAID5)

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Tänk på att de två fläktarna som sitter i taket är 140mm. Fronten och bak är 120mm. Totalt 6st. fläktar.
De lyser inte jätte starkt, men det är en smaksak. Oftast blir det inte så bra på bild, men ska försöka ta en "up and running"-bild också. Ljusstyrkan varierar även med fläkthastigheten så de lyser ganska lite på lägsta hastighet.

Ja, hårddiskmonteringen är den bästa jag sett, man hör inte hårddisken (i mitt fall en WD black) över huvudtaget när man sitter som jag (chassit står på bordet direkt bredvid skärmen) så jag upplever det som tyst.

Jag kör på silver, det passade bäst in i rummets inredning.

Om du inte behöver styra fläktarna i fler än 3 lägen (antagligen 5V, 7-8V och 12V inte säker på det dock) så finns det ingen anledning att köpa extra kontroller, man kan styra alla 6 fläktar med den som följer med.

Ok, kikade på specen på Inet och såg att man får med alla 6 fläktarna i chassit så jag kör på dem och sparar några hundralappar genom att hoppa över att byta ut dem.

Var sitter fläktkontrollern ngstans? Är den lätttillgänglig så man enkelt kan byta hastigheten på fläktarna?

Vad är din uppfattning om att sätta in dämpmattor i chassit - är det en bra/dålig idé? Kommer troligtvis bl.a. köra 470 sli och det kan ju låta en del...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenGamle&Havet:

Ok, kikade på specen på Inet och såg att man får med alla 6 fläktarna i chassit så jag kör på dem och sparar några hundralappar genom att hoppa över att byta ut dem.

Var sitter fläktkontrollern ngstans? Är den lätttillgänglig så man enkelt kan byta hastigheten på fläktarna?

Vad är din uppfattning om att sätta in dämpmattor i chassit - är det en bra/dålig idé? Kommer troligtvis bl.a. köra 470 sli och det kan ju låta en del...

Ja, det var precis därför jag pratade om att de som följer med inte är så taskiga som man kan tro, man sparar ju faktiskt en hel del på att inte byta ut dem.

Fläktkontrollern är lättillgänglig, den sitter bakom front-panelen som man lätt kan knäppa upp. Gå in på lian-li.com för att se exakt var. Observera att det räcker att öppna den lite på glänt för att komma åt, du behöver inte ta av hela panelen.

Jag vet som sagt inte hur det blir med dämpmattor, vet inte hur tjocka de är, men det kan bli trångt för nätaggs-sladdarna bakom moderkortsplåten om de är för tjocka.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Ja, det var precis därför jag pratade om att de som följer med inte är så taskiga som man kan tro, man sparar ju faktiskt en hel del på att inte byta ut dem.

Fläktkontrollern är lättillgänglig, den sitter bakom front-panelen som man lätt kan knäppa upp. Gå in på lian-li.com för att se exakt var. Observera att det räcker att öppna den lite på glänt för att komma åt, du behöver inte ta av hela panelen.

Jag vet som sagt inte hur det blir med dämpmattor, vet inte hur tjocka de är, men det kan bli trångt för nätaggs-sladdarna bakom moderkortsplåten om de är för tjocka.

Tackar för all info - då är beslutsbördan gällande chassi äntligen löst Blir intressant att se bilderna när du får upp dem i galleriet.

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Ja, det var precis därför jag pratade om att de som följer med inte är så taskiga som man kan tro, man sparar ju faktiskt en hel del på att inte byta ut dem.

Fläktkontrollern är lättillgänglig, den sitter bakom front-panelen som man lätt kan knäppa upp. Gå in på lian-li.com för att se exakt var. Observera att det räcker att öppna den lite på glänt för att komma åt, du behöver inte ta av hela panelen.

Jag vet som sagt inte hur det blir med dämpmattor, vet inte hur tjocka de är, men det kan bli trångt för nätaggs-sladdarna bakom moderkortsplåten om de är för tjocka.

Nu läste jag dock något i en recension om A77F som verkar sådär... de skriver att det inte är SSD supportat.

Innebär det att jag inte kan ha en SSD (planerar köpa en corsair force 120gb) överhuvudtaget i detta chassi eller att jag behöver köpa en 2,5" till 3,5" adapter, typ scythe twin mounter ?????

Permalänk
Medlem

Du får med en adapter med Force disken. Funkar en vanlig HDD så funkar en SSD med adapter ska du se:)

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenGamle&Havet:

Nu läste jag dock något i en recension om A77F som verkar sådär... de skriver att det inte är SSD supportat.

Innebär det att jag inte kan ha en SSD (planerar köpa en corsair force 120gb) överhuvudtaget i detta chassi eller att jag behöver köpa en 2,5" till 3,5" adapter, typ scythe twin mounter ?????

Vad gäller fläktkontrollern så måste de fått ett måndagsexemplar för min funkar utmärkt. Om du också skulle få det så är det bara att reklamera så får du ett nytt chassi med fungerande kontroller.
Löstagbar moderkortsplåt, hur många har det egentligen? På rak arm kan jag bara komma på CM ACTs 840 och jag tycker inte att det behövs.
Priset får man ju leva med, jag tycker att man får bra valuta för pengarna med detta chassi.
Och slutligen som lp0l skrev så funkar det med adapter, det finns ingen anledning till att det inte skulle passa. Anledningen till att det inte finns stöd utan adapter som t.ex. i define R2/R3 är för att man inte monterar hårddisken i en släde utan man sätter på gummiringar och skjuter in den på räls.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av lp0l:

Du får med en adapter med Force disken. Funkar en vanlig HDD så funkar en SSD med adapter ska du se:)

Skrivet av Piece of Cake:

Vad gäller fläktkontrollern så måste de fått ett måndagsexemplar för min funkar utmärkt. Om du också skulle få det så är det bara att reklamera så får du ett nytt chassi med fungerande kontroller.
Löstagbar moderkortsplåt, hur många har det egentligen? På rak arm kan jag bara komma på CM ACTs 840 och jag tycker inte att det behövs.
Priset får man ju leva med, jag tycker att man får bra valuta för pengarna med detta chassi.
Och slutligen som lp0l skrev så funkar det med adapter, det finns ingen anledning till att det inte skulle passa. Anledningen till att det inte finns stöd utan adapter som t.ex. i define R2/R3 är för att man inte monterar hårddisken i en släde utan man sätter på gummiringar och skjuter in den på räls.

Tackar för svaren på mina "god dag yxskaft" frågor...

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Vad gäller fläktkontrollern så måste de fått ett måndagsexemplar för min funkar utmärkt. Om du också skulle få det så är det bara att reklamera så får du ett nytt chassi med fungerande kontroller.
Löstagbar moderkortsplåt, hur många har det egentligen? På rak arm kan jag bara komma på CM ACTs 840 och jag tycker inte att det behövs.
Priset får man ju leva med, jag tycker att man får bra valuta för pengarna med detta chassi.
Och slutligen som lp0l skrev så funkar det med adapter, det finns ingen anledning till att det inte skulle passa. Anledningen till att det inte finns stöd utan adapter som t.ex. i define R2/R3 är för att man inte monterar hårddisken i en släde utan man sätter på gummiringar och skjuter in den på räls.

Nu har jag en annan fråga som är en aningen off-topic...såg att du har ett 5970, är du nöjd med det med tanke på ex. ljudnivå, värmeutveckling etc?

Är riktigt osäker på vilken graffekort uppsättning jag ska köra på. Har läst runt på forumet och vissa rekommenderar 460 sli andra om 470 sli eller 5970 etc...blir extremt förvirrad. Jag söker hög prestanda med hyfsat låg ljudvolym, iaf i Idle.

Var först inne på GTX460 men har frångått det då alla korten (iaf på Inet) inte har referenskylare vilket, om man läser på forumet, blir ett problem om man inte har ett moderkort med större avstånd mellan PCI-E platserna. Exempel på ett sådant kort e bl.a. Asus P6T Deluxe V2 (socket1366) men utmaningen är att det inte har USB3 eller SATA 6 och...vilket man ändå vill ha, framförallt med ett A77F chassi som har dessa portar.

Av den anledningen är jag därför idag inne på att köra med GTX470 Sli (med referenskylare) på ett Asus P6X58D PREMIUM och därigenom få USB3 och SATA 6.

Men är fortfarande inte 100% på mitt val...står och velar inför följande alternativ.
- GTX470 Sli
- GTX480 eller 5970
- GTX460 Sli

Har du, som verkar ha järnkoll, någon uppfattning om detta???

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenGamle&Havet:

Nu har jag en annan fråga som är en aningen off-topic...såg att du har ett 5970, är du nöjd med det med tanke på ex. ljudnivå, värmeutveckling etc?

Är riktigt osäker på vilken graffekort uppsättning jag ska köra på. Har läst runt på forumet och vissa rekommenderar 460 sli andra om 470 sli eller 5970 etc...blir extremt förvirrad. Jag söker hög prestanda med hyfsat låg ljudvolym, iaf i Idle.

Var först inne på GTX460 men har frångått det då alla korten (iaf på Inet) inte har referenskylare vilket, om man läser på forumet, blir ett problem om man inte har ett moderkort med större avstånd mellan PCI-E platserna. Exempel på ett sådant kort e bl.a. Asus P6T Deluxe V2 (socket1366) men utmaningen är att det inte har USB3 eller SATA 6 och...vilket man ändå vill ha, framförallt med ett A77F chassi som har dessa portar.

Av den anledningen är jag därför idag inne på att köra med GTX470 Sli (med referenskylare) på ett Asus P6X58D PREMIUM och därigenom få USB3 och SATA 6.

Men är fortfarande inte 100% på mitt val...står och velar inför följande alternativ.
- GTX470 Sli
- GTX480 eller 5970
- GTX460 Sli

Har du, som verkar ha järnkoll, någon uppfattning om detta???

Svårt att säga med tanke på att det kommer nya AMD-kort snart. Jag är nöjd med mitt 5970, men jag kör inga vidare krävande spel direkt. Jag maxar iaf NFS shift med 8xAA och V-sync på 1920x1200 och då har kortet inte högre temp än 40°C. MSI Afterburner är att rekommendera för fläktstyrningen.
GTX 470 SLI ger utan tvekan bättre prestande till priset av högre elförbrukning och temp.
GTX 460 SLI är å andra sidan extremt prisvärt.
Har hört av andra att Nvidia-korten kan vara rätt så högljudda, jag har ingen personlig erfarenhet av det, jag vet bara att 5970 är tyst i idle och låter något på kanske 60% belastning. Allt beror på hur höga temps du vill tillåta och därmed hur snabbt fläkten ska snurra. Över 50% av fläkthastigheten under en längre tid fick mig att få ont i huvudet, men å andra sidan så går mitt kort sällan över 35% fläkthastighet.
Hoppas att min wall of text hjälpte, annars rekommenderar jag att kontakta nån annan med bättre kunskaper än mina t.ex. zcenicx

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden och frågar om Scythe Gentle Typhoon 1850 rpm, 120 mm.

Får det finnas två olika modeller av samma modell, dvs olika modeller fast de har samma namn? för den fläkten på inet ser annorlunda ut, jämfört med dustinhome, och har nio "vingar" medans den på dustin bara har 7 "vingar".

Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1850rpm - Inet.se

SCYTHE GENTLE TYPHOON 120MM FAN 1850RPM - Specifikationer

Vilken av de är "äkta" ?

Permalänk

Kakbiten, hur bra fungerar dammfiltret på A77F:an ?
Rengör man dem genom att dammsuga fronten eller kan man plocka lös dem och rengöra dem?

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgeous-George:

Kakbiten, hur bra fungerar dammfiltret på A77F:an ?
Rengör man dem genom att dammsuga fronten eller kan man plocka lös dem och rengöra dem?

Har inte haft datorn tillräckligt länge för att de ska ha hunnit bli dammiga, men det går att ta loss "täckplåtarna med filter" genom att klämma på sidorna. Detta chassi är skapat för att man ska kunna bygga ihop hela datorn även om man lagt alla pengar på chassit och inte har råd att köpa en skruvmejsel.
Citera gärna i framtiden om du vill mig nåt.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenGamle&Havet:

Tackar för all info - då är beslutsbördan gällande chassi äntligen löst Blir intressant att se bilderna när du får upp dem i galleriet.

Nu är mitt galleri uppe, kunde inte göra det tidigare pga att min internetanslutning inte funkade och pga mycket skolarbete.
The Sleeper Goes Lian-Li

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Nu är mitt galleri uppe, kunde inte göra det tidigare pga att min internetanslutning inte funkade och pga mycket skolarbete.
The Sleeper Goes Lian-Li

Så har man nu fått Lian Li burken - RIKTIGT trevlig måste jag säga!!!

Då du har en likadan och verkar ha bra koll så har jag ett par funderingar som du kanske kan hjälpa mig med...

...planerar att ställa chassit under bordet. Bordet är öppet på sidorna men det kommer bara vara ca 15 cm mellan chassit och bordsskivan (dvs. på höjden). Är det ett Ok avstånd med tanke på de två fläktarna som skjuter ut lyft på ovansidan av chassit?

Sen har jag två GTX470 som skjuter ut varmluft från baksidan av chassit...har du någon uppfattning vilket avstånd man bör ha mellan väggen och chassit (dvs. på längden)...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenGamle&Havet:

Så har man nu fått Lian Li burken - RIKTIGT trevlig måste jag säga!!!

Då du har en likadan och verkar ha bra koll så har jag ett par funderingar som du kanske kan hjälpa mig med...

...planerar att ställa chassit under bordet. Bordet är öppet på sidorna men det kommer bara vara ca 15 cm mellan chassit och bordsskivan (dvs. på höjden). Är det ett Ok avstånd med tanke på de två fläktarna som skjuter ut lyft på ovansidan av chassit?

Sen har jag två GTX470 som skjuter ut varmluft från baksidan av chassit...har du någon uppfattning vilket avstånd man bör ha mellan väggen och chassit (dvs. på längden)...?

Just av den anledningen valde jag att ha mitt chassi på bordet i stället som du kan se på mina bilder...
Jag är ingen expert på luftflöde, men logiken säger mig att du kan känna med handen på utblåset, känner du en tydlig luftström (som när man blåser med munnen på sin hand på 10cm avstånd) så är det för nära, känner du bara lite svagt luft (som när man blåser med munnen på sin hand på 20cm avstånd) så är det ok.
Hoppas att mina liknelser inte var alltför diffusa :happy:

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!