Laptopens skärm är ur funtion efter inlämning hos reparatör - vem bär ansvaret?

Permalänk
Medlem

Laptopens skärm är ur funtion efter inlämning hos reparatör - vem bär ansvaret?

Kortversion:
Detta dokument förklarar det mesta: http://i.imgur.com/A2NMK.png
Datorfirma vill inte åta sig reparera laptop om jag inte friskriver dem från problem som enligt mig uppstått efter inlämning

Längre version:
Har en HP pavillion laptop.

Fläkten har efter cirka 15 månader pajjat delvis, och har ett påtagligt biljud, låter som om ett lager krånglar eller så. Maskinen är köpt på Expert, gick till dem och frågade vad en reparation kan kosta, de gissade på upp en felsökningskostnad på 5-800, och sen repaaration på det.

Jag hade även varit hos en större datorfirma som gör mycket reparationer, de gissade på en tusenlapp ungefär helt o hållet.

Slutligen en mindre reparatör, han uppskattade att han kanske kunde fixa det på en femhundring.

Jag lämnade slutligen in det till den mindre firman. När jag kom dit med datorn var den i vänteläge.
Reparatören ser på medan jag stänger av datorn. Han ger mig kvitto på att han har tagit in datorn och skriver under den.

Några timmar senare ringer han och frågar om jag är medveten om att skärmen är svart när han startar datorn. Jag blir förvirrad och frågar om han öppnat den eller så, han nekar.

Jag går dit och pratar med honom, han säger att han inte vill reparera maskinen innan jag kan friskriva honom från ansvaret med den döda skärmen.
Jag testar datorn själv inne på firman. Symptomet är att maskinen startar, fläkten hörs. Skärmen är svart. Capslock o numlock blinkar 2 ggr, upprepat. Kan inte avgöra om disken snurrar.

Firmans argument är att de inte ens haft tid att öppna maskinen under de timmar jag varit hemma, de anser sig alltså inte ha kunnat åsamka skadan.

Till slut får vi ta med oss laptopen hem igen utan åtgärd. Jag ser dock till att då ett dokument, där de skriver under på att skärmen funkade när jag kom in med maskinen. Länkar till detta dokument i början av min post.

Jag tänker prata med konsumentrådgivaren i kommunen för att råd, och höra vart ansvaret ligger, men är det någon här som varit med om något liknande? Vad bör jag göra? Felet är av sådan art att jag misstänker att det kan bli riktigt dyrt att reparera laptopen.

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det du lämnar in datorn för att felsöka samt byta fläkt? Han ser att skärmen fungerar och när du stänger av den. Sen ringer han och säger att skärmen är svart? Ofta skriver man ju skick på pappret exempelvis om det finns några större skador/repor för att hålla reda på vem som har orsakat det. Men helt klart skulle jag säga han får ta på sig det jag hade ringt konsumentombudsmannen vad heter företaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av namename:

Kortversion:
Detta dokument förklarar det mesta: http://i.imgur.com/A2NMK.png
Datorfirma vill inte åta sig reparera laptop om jag inte friskriver dem från problem som enligt mig uppstått efter inlämning

Hur gammal är datorn? Är den under tre år kanske du har möjlighet att reklamera den.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

Hur gammal är datorn? Är den under tre år kanske du har möjlighet att reklamera den.

Om inte gubben har öppnat upp och gjort något! Det som kan vara klurigt om han kanske inte vill erkänna att han har gjort fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Om inte gubben har öppnat upp och gjort något! Det som kan vara klurigt om han kanske inte vill erkänna att han har gjort fel?

kan så vara.
Kanske är rädd att chefen ska bli sur.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Känns mer som om att llämn ain en trasig burk o skylla på datorfirman, vem lämnar in en pc i vänte läge ? varför ?
Goerana

Permalänk
Medlem

duh, det är en laptop. Ofta går dom automatiskt ner i vänteläge när du stänger locket och det är nog rätt lätt att inte tänka på att den inte är avstängd utan i vänteläge när man slänger ner den i väskan och drar iväg

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

Har han sett när du stänger av datorn så har han ju sett att skärmen fungerar när du lämnat in den.
Om den sen inte fungerar efter att han tagit in den så är det ju han som bär ansvaret. Står ju till och med att det bekräftas att skärmen fungerade när du visade upp datorn. Så länge han inte hävdar att datorn antingen gått sönder av sig själv medan den var avstängd eller att du haft sönder den när du stängde av den så har den ju gått sönder medan han haft ansvaret för den.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara taskig eller nåt, eller skylla på varken trådskapare eller på inlämningstället så har jag sett detta fenomen många gånger när det gäller Hp´s laptops som är tillverkade de senaste åren.
Jag kan inte nog kritisera Hp för deras konsumentserier, de är så (ursäkta ordvale) förbannat usla i sin kvalite, och just detta som TS beskriver har hänt mig även privat med 2 st olika Hp laptops av olika åldrar, man stänger av skiten, o sen dagen därpå ska man starta...öööh, nehep, ingen bild, vafasen?!..och så visar det sig att moderkortet har pajat, ofta är symptomen att alla lampor blinkar simultant..voila, grattis, moderkortsdöd...och det utan yttre påverkan öht..bör även tilläggas att jag själv är pctekniker och sett det på firman där jag jobbar x antal gånger dessutom.
Sen kan det lika gärna vara så att de pillat med datorn och gjort något dumt, men det tar jag för lite otroligt, om det nu inte visar sig vara ali-babas grill o kebab/datorbutik/vi fixar din parabolbutik förstås..då brukar väl inte kvaliten vara så god genomgående på kunskaperna så att säga.

Men blir nog ett knivigt läge det här, för ord står mot ord, du har dock dokumentet, men frågan är vad det är värt ens, för han skriver ju att inget har åtgärdats på datorn heller..jag vet ärligt talat inte vad du skall göra, men som sagt..felet är ett mycket känt fel på just Hps skitlappys när de väl börjar krångla

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

inget tvekan om saken. ring konsumentverket. ägaren till företaget har mottagit en vara och efter det så funkar den inte. det kvittar om han öppnat eller inte. den är i hans förvar

mitt företag åkte på samma smäll, fick in en stationär dator och den funkade när vi fick den sen stog den på vänt i 1 dag och efter det så blinkade bara datorn. = vi fick fixa grejjerna (moderkortet dog) utan betalning

Permalänk
Medlem

Har en polare som jobbar i en datoraffär, i en mindre stad i Sörmland. De har fått ovanligt många reklamationer av HP ProBook (mins ej det exakta modellnumret) där bildskärm/grafikkort krånglat. Enligt honom beror detta på någon bugg i grafikdrivrutinerna som HP använder. Skärmen blir helt svart eller blinkar. Vet inte om detta är till någon hjälp. Men kanske?

Förresten, är du säker på att skärmen är helt svart? det kanske "bara" är belysningen bakom skärmen som är död?

Hoppas du lyckas reda ut problemet.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

inget tvekan om saken. ring konsumentverket

Personlig rådgivning - Konsumentverket
"Konsumentvägledarna arbetar i nära kontakt med Konsumentverket. Konsumentverket har inte möjlighet att svara på enskilda frågor eller ingripa i enskilda tvister."

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Personlig rådgivning - Konsumentverket
"Konsumentvägledarna arbetar i nära kontakt med Konsumentverket. Konsumentverket har inte möjlighet att svara på enskilda frågor eller ingripa i enskilda tvister."

konsumentverket var fel >.< kommer inte på namnet på det jag menar :<

Permalänk
Medlem

Pokelia: Du menar arn?

TS: Klart det är reparatörens ansvar, du har papper på att du lämnade in den i ett skick och kommer den ut i ett annat är det helt och hållet reparatörens ansvar. Du vet ju inte om han stoppat sand i den medan du var hemma, men du vet att den var fungerande när du lämnade in den. Bevisbördan ligger solklart hos honom, och du har papper på att din version stämmer.

Permalänk
Medlem

Kan du inte på något sett se om han pillat i datorn? Tillverkarna brukar ju ha någon grej (till exempel en färgad skruv) för att se om någon öppnat upp datorn. I sådant fall har du ju ganska starka bevis, för jag antar att man måste öppna upp datorn för att komma åt fläkten.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

öppna inte datorn!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Det är en jobbig situation. Jag tänkte ringa till konsumentvägledning dagen efter men de hade stängt, så jag ska försöka ringa imorgon. Det stora problemet är att det är en liten firma och han som pillade med den är nog "ägaren" själv. Det känns som att han i bästa fall är skyldig att liksom stå upp för det som har skett, men vill man verkligen lämna in sin dator hos samma person som ev. sabbade den? Och som öht har en dålig attityd och fattar inte att han har ansvaret när han tar in datorn?

"Förresten, är du säker på att skärmen är helt svart? det kanske "bara" är belysningen bakom skärmen som är död?"

Som jag minns det var den helt svart. Jag och en vän provade att koppla den till en extern skärm efteråt och det funkade ändå inte.

Permalänk
Medlem

PS

Datorn lämnades inte in i viloläge, den var i viloläge när jag öppnade den hos honom. Men jag stängde alltså av den framför ögonen på honom. Antingen har han klantat sig på nåt sätt eller så hade han extremt otur, men jag kunde inte bara fria honom från ansvaret och riskera att behöva betala en massa tusen kronor för något som han gjort. Vad vet jag, han kanske råkade tappa den eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

Hur gammal är datorn? Är den under tre år kanske du har möjlighet att reklamera den.

Den är 15 mån, så jag har den rätten. Men jag pratade med Expert där jag köpt den, och fick veta att det är väldigt sällsynt att man får igenom att de fixar det gratis på det sättet. I och med att då var fläkten som var problemet antog jag att de skulle hitta nåt korn eller nåt där och säga att det är mitt fel pga det. Och därmed skicka mig en räkning på typ 1500-2000 kr eller nåt. Mot 500 spänn ca som den här reparatören uppskattade att det skulle kosta.

Om jag NU skulle försöka reklamera så blir det lite konstigt eftersom en reparatör har förmodligen öppnat den. Men det kanske vore en sista utväg.

Permalänk
Medlem

Reparatören är ansvarig för datorn när den är där. Speciellt när han erkänner att den fungerar. Sen om den bara dött just då p.g.a. osannolikhet går ju inte att bevisa. Kan ju vara vad som helst, oaktsamhet, han själv/någon annan som råkat tappa den, ESD m.m.
Sannolikt går det på deras försäkring, men bästa är om ni kan lösa det med att han/firman betalar din självrisk. Eller att ni delar på självrisken går de kanske med på det helt utan bråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av namename:

Den är 15 mån, så jag har den rätten. Men jag pratade med Expert där jag köpt den, och fick veta att det är väldigt sällsynt att man får igenom att de fixar det gratis på det sättet. I och med att då var fläkten som var problemet antog jag att de skulle hitta nåt korn eller nåt där och säga att det är mitt fel pga det. Och därmed skicka mig en räkning på typ 1500-2000 kr eller nåt. Mot 500 spänn ca som den här reparatören uppskattade att det skulle kosta.

Om jag NU skulle försöka reklamera så blir det lite konstigt eftersom en reparatör har förmodligen öppnat den. Men det kanske vore en sista utväg.

Hp är väldigt snälla där det gäller reklamation går oftast igenom.

Permalänk
Medlem

prova ta ur batteriet och låt det vara ute ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundead:

Reparatören är ansvarig för datorn när den är där. Speciellt när han erkänner att den fungerar. Sen om den bara dött just då p.g.a. osannolikhet går ju inte att bevisa. Kan ju vara vad som helst, oaktsamhet, han själv/någon annan som råkat tappa den, ESD m.m.
Sannolikt går det på deras försäkring, men bästa är om ni kan lösa det med att han/firman betalar din självrisk. Eller att ni delar på självrisken går de kanske med på det helt utan bråk.

Jag har pratat med konsumentvägledningen sen sist och de säger att det inte är så att han automatiskt har ansvaret när han tar in den, vilket jag tycker är väldigt märkligt. Hon som jag pratade med säger att jag trots det måste kunna bevisa att det är något som reparatören har orsakat. Att det i det här fallet inte är uppenbart, för att det kan vara resultatet av fläktproblemet osv. Som sagt, jag tycker det låter helt flumt eftersom det öppnar för reperatören att alltid ha övertaget och komma undan med en massa olika saker så länge inget har fysiskt gått sönder. Och tydligen så skulle det ändå kräva att jag efter att ha fått "bevis" försöker reda ut det med reperatören, snarare än att notan skickas till honom och så vidare.

Kan tilläggas att det här var en liten firma där reperatören troligen äger stället själv (jag bara gissar, men ändå). Antagligen har han inte alla smörgåsar i picnickorgen liksom när det gäller att sykdda sig mot såna här olyckor, och det känns mer direkt i hans plånbok.

Jag hoppas verkligen att det inte är hans fel, så att jag inte är helt blåst nu, men det låter otroligt att datorn skulle halvt paja precis när den lämnas in. Under hela den tiden som jag hade fläktproblemet, typ 2 veckor, märkte jag aldrig nåt på själva prestandan på datorn,och tempen hade jag fått ner genom att välja energisparläge osv, med Speedfan som en guide om temperaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Hp är väldigt snälla där det gäller reklamation går oftast igenom.

Intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wally:

prova ta ur batteriet och låt det vara ute ett tag.

Du menar med ström i?