Google Chrome 7 får GPU-accelerering

Permalänk
Melding Plague

Google Chrome 7 får GPU-accelerering

Nästa version av Google Chrome tar hjälp av grafikkortet, precis som konkurrenterna Mozilla Firefox och Internet Explorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt cool imho!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Blir aldrig Chrome för min del när jag läste deras policy.
Man kan inte ens vara anonym när man surfar.

Permalänk
Inaktiv

När Chrome tar bort dom otroligt fula gula fälten i varje sökfält som man skriver i, kan jag gå tillbaka. Likaså att varje fönster (te.x detta) kan ändras i storlek vilket känns väldigt onödigt. En principsak bara, men den kvarstår. Lite mer inställningsmöjligheter hade inte varit fel heller.

Permalänk
Inaktiv

Fan vad fint!
Redan mycket snabbare än Firefox enligt mig, blir kul att se hur snabbt de kan få hemsidor att ladda med detta inkluderat!

Permalänk
Medlem

Nej tack jag tar hellre integritet och öppenhet än ögongodis och övervakning.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Visste inte att det kunde bli snabbare.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk

Bra bra! Chrome är grymt. Men det krävs väl en hel uppsjö av drivrutiner för detta right?

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Har inte Opera och Safari (Mac) GPU-accelerering också?

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Blir aldrig Chrome för min del när jag läste deras policy.
Man kan inte ens vara anonym när man surfar.

Vad är det i deras policy du inte gillar till skillnad från dom andra?

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segas:

Likaså att varje fönster (te.x detta) kan ändras i storlek vilket känns väldigt onödigt. En principsak bara, men den kvarstår.

Hoppas att du inte kör Firefox isåfall, för det kan man göra i Firefox 4.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Lite kul när man hörde när IE skulle få GPU-accelerering och det blev mycket hat och klagande.
När Chrome får det är det guld och gröna skogar, eller hur man säger.

Permalänk
Skrivet av Segas:

När Chrome tar bort dom otroligt fula gula fälten i varje sökfält som man skriver i, kan jag gå tillbaka. Likaså att varje fönster (te.x detta) kan ändras i storlek vilket känns väldigt onödigt. En principsak bara, men den kvarstår. Lite mer inställningsmöjligheter hade inte varit fel heller.

Jag ser inte nackdelen med textarea som har variabel storlek. Jättebra, då det ibland är alldeles för litet för att få plats. De gula fälten har jag sett någon gång, tror jag. Jag har dom verkligen inte nu.

Men det finns inget skönare än funktionen som gör att jag kan trycka ctrl + t och sedan skriva ett "s" och sedan trycka retur för att därefter direkt ladda sweclockers.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Thar's be gold in them hills.

Y/N?

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Men det finns inget skönare än funktionen som gör att jag kan trycka ctrl + t och sedan skriva ett "s" och sedan trycka retur för att därefter direkt ladda sweclockers.

Att ha Sweclockers som startsida är ju mycket skönare, en swe tab och en tom för slösurf

I övrigt så är det bra att Chrome driver på vidare för utveckling och konkurens är aldrig fel.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Skrivet av Bazooka_tim:

Bra bra! Chrome är grymt. Men det krävs väl en hel uppsjö av drivrutiner för detta right?

Tror inte det. För ATI-kort krävs bara Catalyst 10.8, vilket inkluderar stöd för WebGL bla. Samt ett kompatibelt grafikkort. För ATI är det Radeon 3000 eller högre som gäller.

Permalänk
Medlem

Version 7 :S. själv sitter man med version 5.ngt

Permalänk
Skrivet av TraxMate:

Version 7 :S. själv sitter man med version 5.ngt

Prova 6.x-betan då.

Bara att gå med i deras beta-kanal:
Google Chrome fr Windows - Allmnna villkor

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Att ha Sweclockers som startsida är ju mycket skönare, en swe tab och en tom för slösurf

I övrigt så är det bra att Chrome driver på vidare för utveckling och konkurens är aldrig fel.

Personligen tycker jag det är bekvämare att ha Sweclockers i ett RSS flöde tillsammans med mina åtta RSS flöden, har inte sett nån annan webbläsare som har så bra RSS som Firefox, även om Chrome är snabbare så går funktion före hastighet för mig (har för övrigt en rätt så snabb dator och 10/10 Mbit bredband).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Inaktiv

Gäller detta även mac och linux? Antar det, eftersom de även stödjer OpenGL. Men vad betyder detta, att rendering sköts av grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Bra med vidareutveckling, även om Chrome inte är något för mig
FF är min webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Personligen tycker jag det är bekvämare att ha Sweclockers i ett RSS flöde tillsammans med mina åtta RSS flöden, har inte sett nån annan webbläsare som har så bra RSS som Firefox, även om Chrome är snabbare så går funktion före hastighet för mig (har för övrigt en rätt så snabb dator och 10/10 Mbit bredband).

RSS-läsare för sig är ännu skönare, blir lätt kludrigt om man har många.

Permalänk

Låter bra Google tyvärr kan jag inte låta min webläsare eller mitt operativ system vara i händerna på något företag. OSS FTW!

Skrivet av Superlight:

Blir aldrig Chrome för min del när jag läste deras policy.
Man kan inte ens vara anonym när man surfar.

Välkommen till 2010. EU sparar snart alla dina sökningar och FRA läser redan din epost. Dessutom ser din ISP allt du gör och du har säkert x antal tracking cookies.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av blomqvist:

Men det finns inget skönare än funktionen som gör att jag kan trycka ctrl + t och sedan skriva ett "s" och sedan trycka retur för att därefter direkt ladda sweclockers.

Du kan ju göra samma sak i FF..?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Du kan ju göra samma sak i FF..?

Nej, då måste du först trycka pli neråt en gång innan du trycker Enter

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Skrivet av SebbesApa:

Tror inte det. För ATI-kort krävs bara Catalyst 10.8, vilket inkluderar stöd för WebGL bla. Samt ett kompatibelt grafikkort. För ATI är det Radeon 3000 eller högre som gäller.

Okej då kan jag bocka av det då är det bara browsern då?

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av The_SLain_Man:

Nej, då måste du först trycka pli neråt en gång innan du trycker Enter

Aj då, det blev det genast mycket krångligare...

Eller så sätter man bara SweC som startsida, vilket alla såklart redan har gjort, och kör "alt + home"

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Personligen tycker jag det är bekvämare att ha Sweclockers i ett RSS flöde tillsammans med mina åtta RSS flöden, har inte sett nån annan webbläsare som har så bra RSS som Firefox, även om Chrome är snabbare så går funktion före hastighet för mig (har för övrigt en rätt så snabb dator och 10/10 Mbit bredband).

jag kör med chrome och google reader för rss, funkar kanon då jag kör reader me min iphone. Har jag kollat en rss grej i datorn så är den markerad som läst med telefonen, inte så konstigt eller speciellt och kanske finns annat men funkar bra =). Har dock inte hittat någon bra app/cydia-app för att se rss i lockscreen :/

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Har dock inte hittat någon bra app/cydia-app för att se rss i lockscreen :/

LockInfo på Cydia.

OnT: Skönt att få GPU-acceleration till Chrome Även om jag gillar designen på Firefox mer så tycker jag Chrome är bättre pga snabbheten och alla bra hotkeys (även om jag saknar en hotkey till Extensions).
En bra hotkey ska kunnas tryckas på med endast en hand, inte två!

Permalänk
Medlem

Hade använt det för längesen om det inte var så att det inte går att öppna filer direkt i webben som tex firefox. Jag måste ladda ner alla torrent filer på google chrome, det behöver jag inte på Firefox. Eller är det möjligt att öppna torrentfiler direkt i chrome?