Permalänk
Medlem

Hjälp med trasig cpu.

Tja, skulle byta moderkort och skruvade ur min mugen från kylaren och nör jag försiktigt tog bort kylaren så följde cpu med å ramla i golvet och några pinnar böjdes... Kommer dett gå på garantin? Det ska väll inte ens vara möjligt att den åker ut? Skit rädd att jag har förlorat hela min cpu nu... Har fan inte råd med det :'(

Mvh Jimmie

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Garantin kan du glömma direkt, det du kan göra är att försiktigt försöka böja tillbaka dina PINS, frågan är ju bara hur den kunde följa med kylaren!? vad hade du för kylpasta!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Garantin kan du glömma direkt, det du kan göra är att försiktigt försöka böja tillbaka dina PINS, frågan är ju bara hur den kunde följa med kylaren!? vad hade du för kylpasta!?

Ja det undrar jag med aldrig varit med om! okok bara att köpa ny då om det inte funkar:(
Körde med mx-3 och bara kört några mån med den och den är fortfarande fin :/

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Gjorde samma sak =/ Men tog en liten tång och böjde tbx dem försiktigt.. Som tur gick inga "pinnar" sönder =D

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 7 | Processor: Intel Core i7 3770K | Moderkort: MSI Z77A-S01 | Minne: 16 GB, 4x4096MB, DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 Mhz | Grafikkort: Asus hd 7770 (2gb) |Hårddisk: corsair Gt 120 gb, 1.5 TB samsung, 500 GB Random Disk | Nätaggregat: Corsair CX 750 W Modular | Övrig kylning: 2x120mm insug och 1x140 utblås i låda
Temperaturer: 45-50C GPU / CPU 45C I LOAD

Permalänk
Medlem

kanske man kan värma pinnsen så dom inte går sönder?
har ingen erfarenhet men det borde inte vara lika stor chans att dom går sönder?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Hedersmedlem

Risken finns att du värmer resten snett också, så jag skulle vara ytterst försiktig med detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

gav mig lite mer måbrakänsla att vi kanske får de att funka iaf.. Du har inte phII x4/6 att sälja mig annars? =P

Skrivet av mp3arn:

Gjorde samma sak =/ Men tog en liten tång och böjde tbx dem försiktigt.. Som tur gick inga "pinnar" sönder =D

Okok funka den sen? Vi försöker böja tbx men det är värkligen presition!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

kanske man kan värma pinnsen så dom inte går sönder?
har ingen erfarenhet men det borde inte vara lika stor chans att dom går sönder?

Värmer? Hur menar du?

Skrivet av Jalle64:

Risken finns att du värmer resten snett också, så jag skulle vara ytterst försiktig med detta.

Min flickvän sitter med en pinsett å försöker böjja dom försiktigt.. Tror inte man kan bli mer nogare:P Skulle jag jort den så skulle nog alla pinar vara böjda nu haha

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har också lyckats böja tillbaka pins på en prolle och det funkade alldeles utmärkt efteråt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

hänt mig en gång.
skulle uppgradera min fars dator någora år sedan som va en 'hem-pc'
(p4 1.7ghz 512mb ram osv.)
hur som helst hade nötterna som satt ihop skiten använd "kyllim" istället för kylpasta vilket resulterade i att processorn satt hårdare i kylaren än i socket.
några pins böjde sig men var lätt ordnat genom att böja tillbaks dom, va försiktig dock^^

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jag har också lyckats böja tillbaka pins på en prolle och det funkade alldeles utmärkt efteråt

okok Hoppas på det bästa så inte hela mitt bygge slutar kasst nu.. Jag som var glad för att jag kunde lägga upp lite nya bilder i loggen idag

Skrivet av cccm:

hänt mig en gång.
skulle uppgradera min fars dator någora år sedan som va en 'hem-pc'
(p4 1.7ghz 512mb ram osv.)
hur som helst hade nötterna som satt ihop skiten använd "kyllim" istället för kylpasta vilket resulterade i att processorn satt hårdare i kylaren än i socket.
några pins böjde sig men var lätt ordnat genom att böja tillbaks dom, va försiktig dock^^

Känns bra detta! Känns nästan lite som att få en fjolligt klapp på axeln man får som får en att må lite bättre och lite tröst haha Tack grabbar för eran hjälp! (och tjejer om det nu är någon) ^^
Får väll hoppas att det kommer en på annons snart annars

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Värmer? Hur menar du?

typ värma med lödpenna lite på pinnen så den mjukas upp av värmen och böjs utan att gå av vet dok inte om det funkar men ....

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

gav mig lite mer måbrakänsla att vi kanske får de att funka iaf.. Du har inte phII x4/6 att sälja mig annars? =P

Okok funka den sen? Vi försöker böja tbx men det är värkligen presition!

har precis köpt en x6 så den är inte till salu kommer nog imorrn

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Hände samma sak för mig me min p4a, tok fram en trubbig kökskniv och drog försiktigt igen till pinnarna vart raka

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

typ värma med lödpenna lite på pinnen så den mjukas upp av värmen och böjs utan att gå av vet dok inte om det funkar men ....

Skrivet av nfskillen:

har precis köpt en x6 så den är inte till salu kommer nog imorrn

Aha ok då förstår jag Ne det törs jag nog inte. Sälj den till mig då^^

Skrivet av roskai:

Hände samma sak för mig me min p4a, tok fram en trubbig kökskniv och drog försiktigt igen till pinnarna vart raka

Vi försöker fortfarande att få dom raka men fan omöjligt att få in dom i soceln:P tar snart hammaren å silver tejp!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mig när jag skulle byta kylare, processorn lossnade från låset och råkade böja 2 pinnar i samma veva, lyckades iaf böja tillbaka stiften och den fungerar perfekt än idag

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem

Kan bara säga lycka till
men som han i videon så funkade det även fast pinnen gick av han stopp ai pinnen i sockeln

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av evoxer:

Samma sak hände mig när jag skulle byta kylare, processorn lossnade från låset och råkade böja 2 pinnar i samma veva, lyckades iaf böja tillbaka stiften och den fungerar perfekt än idag

Är dock ett par mer som är böjda Får hoppas p ådet bästa men vi värkar itne få dom raka..

Skrivet av nfskillen:

Kan bara säga lycka till
men som han i videon så funkade det även fast pinnen gick av han stopp ai pinnen i sockeln

tack Ja får hoppas att de funkar!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av of-doom:

Är dock ett par mer som är böjda Får hoppas p ådet bästa men vi värkar itne få dom raka..

tack Ja får hoppas att de funkar!

Har ni fällt upp spaken?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har ni fällt upp spaken?

Ja själv klart^^ Inte första gången jag håller på med datorer:P

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått i den i soceln iaf! Så nu håller jag tummarna tårna!

Edit: I värsta fall blir den en snygg nyckelring! Eller halsband!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Nu har jag fått i den i soceln iaf! Så nu håller jag tummarna tårna!

Edit: I värsta fall blir den en snygg nyckelring! Eller halsband!

Själv har jag lyckats böja en pin efter att ha satt i en processor i en sockel vars pin's jag precis dragit tillbaka. Detta eftersom en av dem satt några mm snett.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Nu funkar prosesorn! Dock har jag stött på ett nytt problem.. Har ingen drivrutins skiva till moderkortet och inget på det tyx funka utan drivrutiner...
ASUSTeK Computer Inc. - Motherboards - Crosshair III Formula kollat där men ingen aning vilken jag ska ta ner :S Hjälp plss

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Det jag brukar göra innan jag monterar lös en kylare fårn processorn och grafikkort är att ha igång kombonenten så den blir varm före, då "suger" inte pastan fast kylaren.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

Det jag brukar göra innan jag monterar lös en kylare fårn processorn och grafikkort är att ha igång kombonenten så den blir varm före, då "suger" inte pastan fast kylaren.

Okok, ska lägga det på minnet när jag byter kylare^^

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Egentligen för sent, med tanke på att CPU'n nu åter fungerar... Men jag köpte ett gäng Xeon CPU'er via Ebay för ett par år sedan. Någon inte speciellt händig tullare hade tagit sig för att kontrollera innehållet, med följd att alla CPU'erna hade mer eller mindre krokiga ben. Många svordomar, veckor med olika tulltjänstemän i telefon, och per Email gav absolut inget resultat. Två rakblad, och knappa 20 minuter per CPU gjorde att de med en mycket lätt tryckning passar i sockeln, och alla hade överlevt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.