Google Chrome 7 får GPU-accelerering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Personligen tycker jag det är bekvämare att ha Sweclockers i ett RSS flöde tillsammans med mina åtta RSS flöden, har inte sett nån annan webbläsare som har så bra RSS som Firefox, även om Chrome är snabbare så går funktion före hastighet för mig (har för övrigt en rätt så snabb dator och 10/10 Mbit bredband).

Tycker det är bättre att ha rss för sig. Men i vilket fall, firefoxs rssläsare förstår jag inte hur du kan tycka om, ser tråkig ut och använder sig inte av alla rsstaggar som de andra webbläsarna. Opera är nog den enda som har en någorlunda behaglig rssfunkion.

Skrivet av KlavKalashj:

Gäller detta även mac och linux? Antar det, eftersom de även stödjer OpenGL. Men vad betyder detta, att rendering sköts av grafikkortet?

I första hand så är det antagligen windows som det handlar om, brukar vara så. Det är de delarna som du inte hittar på så många sidor just nu som t.ex. svg och video som i första hand ska använda sig av GPU-accelerationen.

Permalänk
Skrivet av Kossan90:

Hade använt det för längesen om det inte var så att det inte går att öppna filer direkt i webben som tex firefox. Jag måste ladda ner alla torrent filer på google chrome, det behöver jag inte på Firefox. Eller är det möjligt att öppna torrentfiler direkt i chrome?

Du kan välja "öppna alltid filer av denna typ" genom att klicka på pilen bredvid den nedladdade filen i nedladdningsfältet. Tyvärr kommer filen dock alltid att laddas ned till din vanliga nedladdningsdestination som vilken annan fil som helst, så man måste ändå ta bort den efteråt manuellt.

Värt att nämna kanske är att torrents och grejs även laddas ned av Firefox och alla andra browsers, annars skulle filerna inte kunna öppnas. Skillnaden är bara att de filerna hamnar i en temp-folder istället för ordinarie nedladdningsplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Du kan välja "öppna alltid filer av denna typ" genom att klicka på pilen bredvid den nedladdade filen i nedladdningsfältet. Tyvärr kommer filen dock alltid att laddas ned till din vanliga nedladdningsdestination som vilken annan fil som helst, så man måste ändå ta bort den efteråt manuellt.

Värt att nämna kanske är att torrents och grejs även laddas ned av Firefox och alla andra browsers, annars skulle filerna inte kunna öppnas. Skillnaden är bara att de filerna hamnar i en temp-folder istället för ordinarie nedladdningsplats.

Självklart, men i det fallet är det ju genomskinligt för användaren. Det är en inställning som jag verkligen saknar i Chrome...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_SLain_Man:

Nej, då måste du först trycka pli neråt en gång innan du trycker Enter

Varför skulle du behöva det? Lägg till ett bokmärke till swec i Fx och skriv s i fältet för nyckelord.

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Aj då, det blev det genast mycket krångligare...

Eller så sätter man bara SweC som startsida, vilket alla såklart redan har gjort, och kör "alt + home"

Eller så hämtar man tillägget "New Tab King" som gör livet lite enklare (om man har Eldräven då förstås)

Själv så har jag skapat alla bokmärke i ett mappsystem där mapparna heter typ "SweC" "Nätbutiker Teknik" o.s.v.
Och i mappen Swec har jag alla sidor som jag besöker mest. Högerklick/Öppna alla i flikar. är mycket smidigt

Med tillägget Xmarks så synkar jag alla 570st bokmärke i nätverket, så alla datorer är up to date vad det gäller bokmärke. (Xmarks funkar med alla stora webläsare)

Mvh

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossan90:

Hade använt det för längesen om det inte var så att det inte går att öppna filer direkt i webben som tex firefox. Jag måste ladda ner alla torrent filer på google chrome, det behöver jag inte på Firefox. Eller är det möjligt att öppna torrentfiler direkt i chrome?

Om du kör med uTorrent finns det en lösning, under "Kataloger" väljer du "Ladda torrents automatiskt från" och chromes downloadmapp, sen bockar du i "Radera startade torrents" så är det löst, dock hamnar nerladdningen i uTorrents standardmapp, men det kanske du kan leva med

För övrigt så låter det bra, kör beta 6.xxx nu och är nöjd !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Du kan välja "öppna alltid filer av denna typ" genom att klicka på pilen bredvid den nedladdade filen i nedladdningsfältet. Tyvärr kommer filen dock alltid att laddas ned till din vanliga nedladdningsdestination som vilken annan fil som helst, så man måste ändå ta bort den efteråt manuellt.

Värt att nämna kanske är att torrents och grejs även laddas ned av Firefox och alla andra browsers, annars skulle filerna inte kunna öppnas. Skillnaden är bara att de filerna hamnar i en temp-folder istället för ordinarie nedladdningsplats.

Jag saknar också den funktionaliteten i Chrome, fast för mig så räcker inte öppna alltid eftersom att jag relativt ofta hamnar i lägen där jag vill öppna ett Zip arkiv med någonting som jag absolut inte kommer att vilja spara på.

I Firefox så sparas det i temp mappen och raderas såsmåningom utan att jag behöver bry mig, i chrome så har jag inget annat alternativ än att spara alla rar filer i en mapp och ta bort dem manuellt.

Permalänk

Kör man Chromium och vill se på flash så säger adobe:
"Your Google Chrome browser already includes the latest Adobe® Flash® Player built-in". Det finns inte flash i Chromium
Någon som vet hur man kommer runt?
EDIT: Var visst bara att ladda ner filen från filehippo och köra installationen igen
Nu ska det testas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

...dock hamnar nerladdningen i uTorrents standardmapp, men det kanske du kan leva med

Nix, det gör den bara om man har kryssat i "start torrents automatically" eller whatever. Har man inte det så startar den som vanligt, med dialogruta.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Med tillägget Xmarks så synkar jag alla 570st bokmärke i nätverket, så alla datorer är up to date vad det gäller bokmärke. (Xmarks funkar med alla stora webläsare)

Mvh

Det där har varit inbyggt i Chrome ganska länge.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

FF "tempar" (laddar ner temporärt) iaf antar jag och sen öppnar..Du måste ju ha filen för att kunna öppna den.

Du kan däremot ställa in så att Chrome öppnar filer automatiskt.

Permalänk
Avstängd

Kan man använda GPU-accelerering i denna version?
Download Google Chrome 7.0.503.0 Beta - FileHippo.com

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Vad är det för integritetskränkande-policy som jag missat? Jag har precis börjat gilla Chrome främst för hastigheten... Men jag vill ju fortfarande kunna vara hyffsat anonym.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

RSS-läsare för sig är ännu skönare, blir lätt kludrigt om man har många.

Man ser ett flöde i taget, det är inte lika smidigt i Chrome som i Firefox.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Gäller detta även mac och linux? Antar det, eftersom de även stödjer OpenGL. Men vad betyder detta, att rendering sköts av grafikkortet?

Vad jag erfarit så är Chrome HELT värdelöst på Linux.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Jag kör Chrome i OS X funkar helt felfritt. Men om du menar typ debian/ubuntu etc så håller jag med.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Aj då, det blev det genast mycket krångligare...

Eller så sätter man bara SweC som startsida, vilket alla såklart redan har gjort, och kör "alt + home"

Jag antar att sweclockers bara var ett exempel, man skulle kunna säga "a" för aftonbladet, osv.

alt+home innebär att du antingen måste flytta vänsterhanden över tangentbordet för att komma åt home, eller flytta högerhanden från musen(förutsatt att du är högerhänt).

Jag håller helt klart med om att det är en av de absolut främsta anledningarna att jag kör chrome. Det är en otroligt smidig webbläsare att jobba med, det krävs väldigt få knapptryckningar för att få det resultatet man vill. Har man väl vant sig med att bara skriva en eller ett par bokstäver i addressfältet för att komma dit man vill så känns det väldigt low-tech att inte kunna göra samma sak i andra webbläsare efteråt.

En annan anledning är hastigheten i Chrome. Den känns av någon anledning rappare än Firefox, och GPU-accelererad rendering lär ju inte göra saken sämre.

Skrivet av zeagan:

Vad jag erfarit så är Chrome HELT värdelöst på Linux.

Jag kör Chrome i Ubuntu 10.04, och har kört det sen Ubuntu 9.10 ungefär. Jag tycker att det är den överlägset bästa webbläsaren även i Linux.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Brasse:

Jag håller helt klart med om att det är en av de absolut främsta anledningarna att jag kör chrome. Det är en otroligt smidig webbläsare att jobba med, det krävs väldigt få knapptryckningar för att få det resultatet man vill. Har man väl vant sig med att bara skriva en eller ett par bokstäver i addressfältet för att komma dit man vill så känns det väldigt low-tech att inte kunna göra samma sak i andra webbläsare efteråt.

Jag tycker då fortfarande att det är precis lika smidigt i FF, men men...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Nästa version? Nuvarande stable version är 5.x så med andra ord blir nästa stora version 6.x men ändå snackas det om version 7.x?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brasse:

Jag antar att sweclockers bara var ett exempel, man skulle kunna säga "a" för aftonbladet, osv.

alt+home innebär att du antingen måste flytta vänsterhanden över tangentbordet för att komma åt home, eller flytta högerhanden från musen(förutsatt att du är högerhänt).
[...]

Som redan nämnts: Gå bara in på egenskaper i Firefox för bokmärket och fyll i "s" eller "a" eller vad som helst i keywords/nyckelord. Då funkar det att bara skriva det i adressfältet och trycka enter. Ännu bättre blir det om du använder som söksträng. Ex skriver jag bara "tyda solstol" och så får jag en översättning till engelska av 'solstol' från tyda.se. Då har jag "http://tyda.se/search?form=1&w=%s&w_lang=" (notera %s) som adress/bokmärke, och "tyda" som nyckelord.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bejje:

Nästa version? Nuvarande stable version är 5.x så med andra ord blir nästa stora version 6.x men ändå snackas det om version 7.x?

Google är verkligen generösa med versionsnummer. Jag tycker personligen det varit väldigt små förändringar mellan 5-7 också.

Permalänk
Medlem

Tror jag behåller Opera...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av anders.149:

Google är verkligen generösa med versionsnummer. Jag tycker personligen det varit väldigt små förändringar mellan 5-7 också.

Ja det kanske dom är, men... Inbyggd flash player, inbyggd pdf-läsare, gpu-accelerering - ganska stora skillnader ändå va?

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Komplicerade saker. Kommer ihåg att jag i mitt projektarbete bland annat försökte rendera text med glsl shaders eftersom jag förstod att ett spel skulle vara för svårt, men även där tog jag mig vatten över huvudet och förstod ingenting

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Tror jag behåller Opera...

Samma här, till windows iaf. På jobbet där man kör linux kör jag chrome då opera är helt värdelöst, segt och krashar med jämna mellanrum. Tog dock ett tag att ordna alla plugin som behövs för att göra chrome användbar.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av Aonike:

Även om jag gillar designen på Firefox mer så tycker jag Chrome är bättre pga snabbheten och alla bra hotkeys (även om jag saknar en hotkey till Extensions).

Vad är vitsen med hotkeys? Varför inte vara använda bookmarks om du vill läsa sweclockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Komplicerade saker. Kommer ihåg att jag i mitt projektarbete bland annat försökte rendera text med glsl shaders eftersom jag förstod att ett spel skulle vara för svårt, men även där tog jag mig vatten över huvudet och förstod ingenting

Själv så satte vi som mål med ett litet RPG på 10minuter. Det hela slutade i att vi ändrade projektarbetet till att lära sig om vad man behöver för att göra spel. Så vi satt och lärde oss C++ för det mesta. Slutade ungefär på 200h för min del.

Detta var dock för ett drygt 3 år sen. Nu vet man hur lång tid det tar att göra ett spel då jag examinerat i det (spelprogrammerare). Även ett litet spel kan ta år att göra om man är själv. Självklart inte tetris och sånt utan då menare jag mindre indiespel som typ Braid, Machinarium osv. Trine är lite för stort.

Men det är alltid kul att tänka tillbaka hur dum man var när man var yngre.

EDIT:
Mer ontopic:
Har använt Chrome i Windows sen det kom ut och Chromium sen det gjordes tillgängligt i gentoos portage. Helt klart mycket snabbare när man har många flikar öppna. Vilket lätt kan hända när man letar efter en lösning för ett programmeringsproblem, linuxproblem eller bara browsar 4chan och öppnar många HR-bilder.

Visa signatur

Ursäktar min wall-of-text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Vad är vitsen med hotkeys? Varför inte vara använda bookmarks om du vill läsa sweclockers?

Varför antar du att jag använder hotkeys för att gå till Sweclockers? Jag syftade på alla de andra hotkeysen.
Självklart använder jag bokmärken för att besöka mina favoritsidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peo.b:

Tycker det är bättre att ha rss för sig. Men i vilket fall, firefoxs rssläsare förstår jag inte hur du kan tycka om, ser tråkig ut och använder sig inte av alla rsstaggar som de andra webbläsarna. Opera är nog den enda som har en någorlunda behaglig rssfunkion.

Jag förstår inte hur du kan inte tycka om Firefoxs RSS men upplys mig gärna! Med RSS tag menar du att en länk i flödet markerar om det har skett en förändring i form av exempelvis redigering eller kommentar?
Har några gamla bilder från en gammal diskussion Chrome VS Firefox RSS, se nedan.

Chrome RSS är via en plugin, körde Chrome 5. Enligt min mening var det mycket snabbare och man fick mer överblick med Firefox RSS, men jag ska testa Chrome 7 och återkomma, har ju GPU kraft så det räcker och blir över...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

aha ! får jag ändra det, ett i-landsproblem mindre i min värld

Visa signatur