Officiellt: AMD slutar använda varumärket ATI

Permalänk

Advance micro device, men vad står ati för?
nu är paraplyet ihop-fält och alt på sin plats...
som sagt inan så hade det varit värre om dom skrotat radeon..
Amd for the future!!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

helt rätt, det stärker AMDs varumärke.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

Advance micro device, men vad står ati för?

Array Technologies Incorporated

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacy:

AMD låter så gammalt, som en gammal gubbe, medan ATI låter som en nyfödd groda som flyger i molnen!

Håller med, kunde inte ha sagt det bättre själv.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Synd, tycker ATI passar bättre. Men skitsamma, det är ett namn..

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av Shinjed:

Förstår dock inte varför AMD betraktas som budget? Min processor klår skiten ur ALLT Intel kan erbjuda i samma prisklass

Precis. Vem bryr sig om att Intel har den snabbaste cpun när den kostar 10 lök. Ingen jävel som köper den. AMD ftw!

Skrivet av Kamouflage:

Tråkigt. Jag tycker själv att ATI är ett mer trovärdigt varumärke än AMD

Är du full? ATI gör leksaker och AMD gör riktiga grejor. Givetvis ska företaget heta AMD!

Permalänk

Hittade denna:

Hade varit skitsnyggt om de behöll A:et från ATI!

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikrokiwi:

Hittade denna:
http://img826.imageshack.us/img826/6709/22543872.jpg

Hade varit skitsnyggt om de behöll A:et från ATI!

Eller använda A'et ihop med AMD-logon. Radeon är redan synonymt med ATI (och för de flesta av oss AMD) så det känns lite överflödigt där i mitt tycke.

Permalänk
Skrivet av anders.149:

Eller använda A'et ihop med AMD-logon. Radeon är redan synonymt med ATI (och för de flesta av oss AMD) så det känns lite överflödigt där i mitt tycke.

A:et ihop med AMD-loggan skulle inte alls funka IMO, AMD är AMD, däremot så är(var) Radeon ATI, skulle verkligen ge nostalgikänsla i framtiden (vi som vet vad A:et symboliserar ).

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk

Rest In Peace, sweet prince. ;_;

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Rage Fury Maxx forever!!

R.I.P ATI.

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black | AMD Athlon X2 5600+ | MSI K9AGM2-FIH AMD 690G | Sapphire Radeon HD3850 Ultimate Edition 512MB DDR4 | 4GB DDR2 PC6400 | Samsung 500GB | Pioneer BDC-202BK Blu-Ray Combo drive | Hauppauge Win-TV-PVR 150 MCE | Logitech diNovo Edge | Logitech MX Air | Logitech Cordless Rumblepad 2 | PHILIPS 42" 1920x1080p | Vista x64

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Hur många svenskar tror du skulle köpa Volvo om det stod Geely på huven?

Ägd.

Även om det bara är ett försäljningsknep så gillar jag ATi. AMD Radeon låter fonetiskt fel. ATI känns också mer europeiskt än AMD. USA känns som en annan planet man kan skratta åt med Kanada ligger lika långt ifrån oss som UK. Undrar om de flyttar huvudkontoret från Kanada till USA när de ändå är igång.

Jag kommer aldrig köpa något som heter AMD Radeon iaf.

Permalänk
Medlem

Tänk er följande rubriker (några helt påhittade exempel):

- ATi först ut med DX12-support
- ATi lanserar världens snabbaste grafikkort
- ATi slår rekord i 3DMark
- ATi tar över som världens största tillverkare av grafikkort
- ATi vinner marknadsandelar från Intel och nVidia

- Vad tjänar varumärket AMD på dessa framgångar hos ATi? Absolut ingenting! Det är helt rätt av AMD att ta detta steg. Enligt mig i alla fall.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Hur många svenskar tror du skulle köpa Volvo om det stod Geely på huven?

Vem visste vad Geely var för något innan de köpte upp Volvo? Geely låter ju f*n som någon j*vla leksaksbil...:)

Det är inte en direkt rättvis jämförelse. Fråga istället hur många svenskar som skulle köpa BAIC om det stod Geely på huven?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem

AMD har ju en stor fördel med att tillverka hela kedjan.
Moderkort, Proscessor och grafikkort.
Inga problem med licenser och rättigheter.
Enklare att anpassa delarna med varandra.
Jag upplever färre bekymmer med mina AMD/ATI än intel/nvidia, AMD/nvidia, Intel/ATI osv.
Jag tror att AMD har en vinnare på gång med Bulldoozer och kommande AMD processorer med inbyggd AMD GPU.
När kommer det en intel med inbyggd gforce?
Det blir kul att se hur intel ska bete sig med AMD-logga på inteldatorer med AMD grafik - kan bli lite förvirrande.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir kul att se hur intel ska bete sig med AMD-logga på inteldatorer med AMD grafik - kan bli lite förvirrande.

De datorer med denna kombination kommer troligen använda Radeon Graphics logon för att inte förvirra konsumenten. Beror till stor del på datortillverkaren, Intel har nog inte mycket att säga till om här.

Radeon Graphics längst ner till vänster:

Ska bli intressant att se om någon tillverkare är så pass vågad att köra med både Intel och AMD Radeon Graphics märken på samma maskin.

Permalänk
Medlem

Faktiskt ett naturligt steg jag själv väntat på.

Se på ett annat exempel.

Lastbilsmärket White från USA som Volvo köpte upp någon gång på Hedenhös tid.
Det hette Volvo/White i 4-5 år för att sedan bara heta Volvo.

Att fasa ut andra namn och fasa in det under egen flagg är mer förekommande än folk tror.

DOCK finns det varumärken som ALDRIG rubbas.

Inom bilvärlden tex:
Ferrari (Ägs av Fiat)
Masserati (Ägs av Ferrari och således av Fiat)
Lotus (Ägs av ngt indiskt bilmärke idag....tror det är Tatra)
Volvo (PV ägs som bekant av Geely men är ett såpass gammalt och starkt varumärke att det inte släpps det heller)

Osv osv osv....

ATI är för UNGT i företagsvärlden för att inte fasas ut.
Synd men sant....

Permalänk

Tur att dem har kvar den röda färgen iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephinator:

Tur att dem har kvar den röda färgen iaf.

Men titta! Pompe dyker upp på SweC igen!

Håller med om att det är bra att dom behåller rödfärgen. Tänk en en grön-svart logga istället :S

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Men titta! Pompe dyker upp på SweC igen!

Håller med om att det är bra att dom behåller rödfärgen. Tänk en en grön-svart logga istället :S

Jag har kollat runt på SweC ganska länge, har bara inte skrivit något.

Förresten

Snabb "Replace Color" i PS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephinator:

Jag har kollat runt på SweC ganska länge, har bara inte skrivit något.

Förresten

http://piclair.com/data/kj57q.jpg

Snabb "Replace Color" i PS.

Jo. Man läser ju mer än man skriver

Såg inte så förjävligt ut som jag hade trott. Men tar man AMD-färgen och kör den rakt igenom utan färg/ljusskiftningar så borde man få till något riktigt fult

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Tycker det är klart snyggare i grönt, faktiskt.

Permalänk
Medlem

Egentligen borde ju loggan vara grön då dom är mer energieffektiva än nVidia

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av znirreoc:

synd, men det e ju samma sak så det spelar ju absolut ingen roll alls

Jag håller med! AMD äger ju ändå ATI nu, så varför inte? ATI har varit och är än idag ett starkt varumärke. En undersökning som AMD har genomfört har dock visat att AMD är ett starkare varumärke än ATI idag. Beslutet att pensionera varumärket ATI baseras på denna undersökning enligt IDG.

Jag är för de här förändringarna, dels att man pensionerar varumärket ATI, och dels att man omorganiserar sina andra varumärken. Allt som kan stärka varumärket AMD ser Jag som positivt.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ElectroGeeza:

Jag håller med! AMD äger ju ändå ATI nu, så varför inte? ATI har varit och är än idag ett starkt varumärke. En undersökning som AMD har genomfört har dock visat att AMD är ett starkare varumärke än ATI idag. Beslutet att pensionera varumärket ATI baseras på denna undersökning enligt IDG.

Jag är för de här förändringarna, dels att man pensionerar varumärket ATI, och dels att man omorganiserar sina andra varumärken. Allt som kan stärka varumärket AMD ser Jag som positivt.

Jag hoppas personligen på att AMD satsar mer på att marknadsföra sig för det de är unik med, att kunna erbjuda system i alla klasser. Intel saknar presterande grafikkort, Nvidia har inga (x86-)processorer. AMD har bäggedera.

Jag tror de skulle vinna rätt mycket på detta.

Permalänk
Skrivet av anders.149:

Jag hoppas personligen på att AMD satsar mer på att marknadsföra sig för det de är unik med, att kunna erbjuda system i alla klasser. Intel saknar presterande grafikkort, Nvidia har inga (x86-)processorer. AMD har bäggedera.

Jag tror de skulle vinna rätt mycket på detta.

Precis så är det! Därför menar jag att vi bör låta offra ATI för AMD. Enligt logiken att det är bättre att ha ett starkt varumärke än två halvsvaga eller halvstarka.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Det är bra att de har valt att behålla det röda färgtemat.

Kan någon förklara varför de har en version av varumärket där det inte står AMD? Varför vill de inte reta upp Intel? Var fick Intel luft ifrån? Vad har de med saken att göra?

Om det är något AMD bör göra nu så är det att skryta så in i helvete! De bör nu använda en mycket aggressiv marknadsföring helt enkelt.

Som Anders.149 har påpekat så ligger nog deras främsta styrka just nu i att de kan erbjuda kompletta system. Till förmånliga priser, bör tilläggas. Man kan alltså bygga mycket kostnadseffektiva system idag med komponenter bara från AMD som ensam partner.

Så istället för att ha svansen mellan benen och visa aktning för stora grymma Intel så borde de ställa sig ansikte mot ansikte med Intel och gnissla tänderna. Det borde de ha gjort redan för fyra år sedan när de köpte upp ATI. Men då var det kanske inte så lämpligt att döpa om ATI till AMD vid övergången. Men nu är tiden inne.

Det här är nog den bästa chansen på mycket länge för AMD att ta till sig betydande marknadsandelar från Intel. Beslutet att döpa om ATI till AMD tror jag är en indikation på att AMD tänker satsa hårt för att stärka sitt viktigaste varumärke och börja marknadsföra sig mer för att ta till sig marknadsandelar från Intel.

Att ha ett starkt varumärke och marknadsföra sig bra är inte hela lösningen. Det gäller att kunna erbjuda bra produkter också. Men det är ju just det! AMD har produkter som är likvärdiga och ibland också bättre än motsvarande Intel produkter, som dessutom ligger bättre i pris än motsvarande Intel produkter. Ändå är det många som väljer Intel före AMD, både datortillverkare och entusiaster. De lockas till varumärket Intel just för att det är "Intel" och inte så mycket för att det är en bättre produkt. Nu har AMD dessutom något som Intel inte har ens, det bör de ha fördel av.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Men då blir det ju det gröna laget mot gröna laget! helt fel

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Det är bra att de har valt att behålla det röda färgtemat.

Kan någon förklara varför de har en version av varumärket där det inte står AMD? Varför vill de inte reta upp Intel? Var fick Intel luft ifrån? Vad har de med saken att göra?
.

Om dem sätter ett AMD märket utan "grafik" tillagt på en dator med Intel processor kan folk tro att det är en AMD processor istället och dem får "reklam" för sina AMD Processorer. Vad jag förstådd.

Permalänk
Medlem

Synd och skam att de tar bort varumärket för gott.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil