Intel Sandy Bridge dominerar i grafiktester

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Core i7 2400 ska ha 4 kärnor och 4 trådar enligt dessa källor så antingen har Anandtech fel och de andra rätt, eller så har Anandtech rätt och nya uppgifter har kommit fram?
http://www.sweclockers.com/nyhet/12517-intels-roadmap-for-san...
Sandy Bridge krossar motståndet i första prestandatester - www.nordichardware.com
Sandy Bridge (microarchitecture) - Wikipedia, the free encyclopedia

Jag pratade om de processorer som finns ute nu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Synd bara att grafiken är så dålig. Snäppet vassare än en ATI 5450, dvs lika snabb som en 8600GT. Det är som de absolut sämsta grafikkorten. Dvs typ 10-12 FPS i crysis på 1280 x 1024:
ATI Radeon HD5450 HTPC Video Card | Benchmark,Review,Radeon 5450,ATI Radeon HD5450 HTPC Video Card FPS Graphics Benchmark Performance Review

Jag är besviken på grafikprestandan. AMDs Fusion kommer att vara minst dubbelt så snabb, antagligen flera ggr snabbare än Sandybridge eftersom AMD Fusion har 400 stream processorer i den första versionen!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av saddam:

Synd bara att grafiken är så dålig. Snäppet vassare än en ATI 5450, dvs lika snabb som en 8600GT. Det är som de absolut sämsta grafikkorten. Dvs typ 10-12 FPS i crysis på 1280 x 1024:
ATI Radeon HD5450 HTPC Video Card | Benchmark,Review,Radeon 5450,ATI Radeon HD5450 HTPC Video Card FPS Graphics Benchmark Performance Review

Jag är besviken på grafikprestandan. AMDs Fusion kommer att vara minst dubbelt så snabb, antagligen flera ggr snabbare än Sandybridge eftersom AMD Fusion har 400 stream processorer i den första versionen!

Fast det var väl aldrig meningen att den skulle klara av några krävande spel?
Prestanda som ett 5450 utan att behöva köpa ett diskret grafikkort tilltalar många som faktiskt inte spelar några krävande spel. Jag hade till exempel klarat mig långt på det då jag behöver en kraftig CPU och inte en kraftig GPU. Den dagen GPGPU blir vanligare och Adobe får tummen ur och gör något vettigt med OpenCL så blir det däremot genast intressant med ett diskret kort igen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saddam:

Synd bara att grafiken är så dålig. Snäppet vassare än en ATI 5450, dvs lika snabb som en 8600GT. Det är som de absolut sämsta grafikkorten. Dvs typ 10-12 FPS i crysis på 1280 x 1024:
ATI Radeon HD5450 HTPC Video Card | Benchmark,Review,Radeon 5450,ATI Radeon HD5450 HTPC Video Card FPS Graphics Benchmark Performance Review

Jag är besviken på grafikprestandan. AMDs Fusion kommer att vara minst dubbelt så snabb, antagligen flera ggr snabbare än Sandybridge eftersom AMD Fusion har 400 stream processorer i den första versionen!

Och varför vill du köra crysis med integrerade kortet ???
Sandy Bridge vänder sig till en helt annan del av marknaden, inte gamers det förstår du väl ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Separata grafikkretsar kommer alltså vara ointressant för bärbara datorer och arbetsdatorer framöver. Det innebär att företag som nvidia som bara har separata grafikkretsar vars större marknad är just denna kommer förlora majoriteten av sin inkomst då de inte kan konkurrera på den marknaden längre, det finns inget behov av nvidia där. AMD arbetar också på en liknande lösning har jag för mig.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrty:

Phenom II X6 1090T ser ut som en Pentium 4 i jämförelse med Sandy Bridge och i5 2400 är den billigaste och sämst presterande fyrkärniga modell. Ser fram emot en uppgradering om några månader. Kommer bli en fin prestandaökning jämfört med min E6750. Detta plus en Intel SSD 300GB och HD6870, blir trevligt.

AMD är tragiskt efter och bulldozer kommer först om ett år! Då har Intel även Lanserat S2011. AMD måste åstakomma en Core 2 prestation för att ta igen detta enorma övertag, vilket jag anser är mindre troligt. Intel har varit ledande i 4 år, och kan mycket väl vara det i 4 år till.

frågan är om de öht finns kvar om 4 år (iaf processordelen) om de inte lyckas med bulldozer :P, fast det är klart, på något konstigt sätt finns ju vias processorer kvar ännu så..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

frågan är om de öht finns kvar om 4 år (iaf processordelen) om de inte lyckas med bulldozer :P, fast det är klart, på något konstigt sätt finns ju vias processorer kvar ännu så..

Jag tror i varje fall att de kommer att lyckas stort med fusion, och det täcker trots allt 95% av marknaden.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Redzo:

Och varför vill du köra crysis med integrerade kortet ???
Sandy Bridge vänder sig till en helt annan del av marknaden, inte gamers det förstår du väl ?

Nej, men AMDs Fusion kommer vara flera ggr snabbare än Sandybridge. Fusion kan man faktiskt använda för att spela med. En Sandybridge (Nvidia 8600GT) duger inte till nånting alls. Det jag menar är att AMDs lösning kommer att ge mycket snabbare grafik, än Sandybridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

frågan är om de öht finns kvar om 4 år (iaf processordelen) om de inte lyckas med bulldozer :P, fast det är klart, på något konstigt sätt finns ju vias processorer kvar ännu så..

Ja det kan man fråga sig. Själv tror jag ledningen tar sig en rejäl sup varje fredag och tänker tillbaka på gamla glansdagar. Deras vilja till Innovation minskar när hatet till Intel ökar. Denna fredag tänker de ut listiga planer hur de åter ska roffa åt sig 1,2 miljarder$ från Intel för att leverera vinst till aktieägarna. Ett vinnande koncept enligt Meyer; "Herrar Q1 2010 gjorde vi vinst tack vara vårt ärorika rövargods för första gången sedan vår glansperiod. Låt oss fortsätta på det spåret, det är bara att lyfta luren och prata med vår man i Washington."

Skämt åsido.

Permalänk
Medlem

Jag vet, jag vet, jag är inne på sweclockers men jag kan ändå inte bärga mig från att skriva:
Prestandaskjutsen är för liten för att motivera mig att köpa en ny plattform från det jag sitter på idag. Det är ju inga hisnande ökningar direkt och det jag pysslar med på min stationära, Webb och spel kommer ju i praktiken inte uppleva några märkbara förbättringar. Nästa uppgradering kommer lätt bli win7 + Intels G3-SSD.

Innan Lightpeak introduceras kommer nog inte en ny planka att införskaffas, Intel måste nog ha det ganska så klart då de väljer att inte lägga in eget stöd för USB3 i moderkorten för SandyBridge.

Jag förstår att SB lockar om man jobbar med CAD eller 3D-rendering, men för första gången på, någonsin, kan jag känna att som svensson/Gamer så funkar faktiskt fortfarande det jag har alldeles utmärkt.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saddam:

Nej, men AMDs Fusion kommer vara flera ggr snabbare än Sandybridge. Fusion kan man faktiskt använda för att spela med. En Sandybridge (Nvidia 8600GT) duger inte till nånting alls. Det jag menar är att AMDs lösning kommer att ge mycket snabbare grafik, än Sandybridge.

Att den duger inte till nåt är fel. Du verkar tro att AMD, Nvidia och Intel lever på sina högprestandakort. Och det är fel. Dessa kort som du säger "duger inte för nåt" står för majoriteten av grafikotillverkares inkomster. Högprestandakort köps av entusiaster, entusiaster räknas i promille eller i bästa fall utgör dom nån ynka procent av marknaden i stort.
Så det finns gott om plats för dessa kort som inte "duger".

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Synd bara att grafiken är så dålig. Snäppet vassare än en ATI 5450, dvs lika snabb som en 8600GT. Det är som de absolut sämsta grafikkorten. Dvs typ 10-12 FPS i crysis på 1280 x 1024:
ATI Radeon HD5450 HTPC Video Card | Benchmark,Review,Radeon 5450,ATI Radeon HD5450 HTPC Video Card FPS Graphics Benchmark Performance Review

Jag är besviken på grafikprestandan. AMDs Fusion kommer att vara minst dubbelt så snabb, antagligen flera ggr snabbare än Sandybridge eftersom AMD Fusion har 400 stream processorer i den första versionen!

Hur kan man vara besviken på något som ger en hundraprocentig prestandaökning? Tycker det verkar riktigt häftigt att spel exempelvis MW2 i 40FPS på integrerad grafik. AMD Fusion lär vara bättre, men den är inte riktigt här och processorn presterar sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Fel !
Stämmer inte det där. Sandy Bridge använder S1155 inte S1156, och dessa är inte kompatibla på nåt sätt. Notera att 1 Pinout saknas.Vart fick du att den skulle fungera med S1156 ifrån ? Det framgår inte ur artikel iaf.

En fantastisk prolle iaf. Att Intel lyckas med att slå Core I7 880 i strömförbrukning och prestanda trots den integrerade grafiken är en bedrift. Hatten av.

Värt att tillägga är också att samma pinantal och layout inte behöver innebära kompabilitet då elektriska specifikationer kan skilja.

Lägre strömförbrukning trots integrerad grafikdel som är ganska transistorsnål är inte så konstigt med tanke på 32nm tillverkningsprocess och optimeringar i arkitekturen jämfört med den äldre 45nm Core i7.

Skrivet av Gurrty:

Phenom II X6 1090T ser ut som en Pentium 4 i jämförelse med Sandy Bridge och i5 2400 är den billigaste och sämst presterande fyrkärniga modell. Ser fram emot en uppgradering om några månader. Kommer bli en fin prestandaökning jämfört med min E6750. Detta plus en Intel SSD 300GB och HD6870, blir trevligt.

Dom har fortfarande ett testexemplar där HT kunde aktiveras och jämförde dom i samma klockfrekvens för att visa vad ett fyrkärnigt flaggskepp ur Sandy Brige kan prestera. ~10% bättre än Core i7.

Citat:

AMD är tragiskt efter och bulldozer kommer först om ett år! Då har Intel även Lanserat S2011. AMD måste åstakomma en Core 2 prestation för att ta igen detta enorma övertag, vilket jag anser är mindre troligt. Intel har varit ledande i 4 år, och kan mycket väl vara det i 4 år till.

Intel var tragiskt i sisådär 7 år innan Core2 lanserades när AMD totalt hade den dominerande mikroarkitekturen sedan K7 från 1999. Det behöver inte innebära 1år, vi får invänta och se. Av det man ser så kommer Bulldozer inte ha några problem att slå Sandy Brige i heltalsoperationer. Vid flyttalsoperationer så ser det mer jämt ut.

Skrivet av Arzei:

Ja, inte ser det bra ut inte... jag vill dock minnas att AMD K8 var "king of the hill" ett ganska bra tag den med, så det är väl bara utbytta roller. Själv hoppas jag att Bulldozer lanseras ahead of schedule, de skulle verkligen behöva någonting bra nu, inte om ett år.

AMD var king of the kill långt tid innan också med K7. Intel lyckades placera sig bättre med Northwood och dess B modell med HT, men det dröjde inte längre innan K8 tog över.

Citat:

Sen måste man ju bara säga att Intel har gått över gränsen med sina sockelbyten. Dessutom är ett moderkort till deras entusiast-platformar allt annat än överkomliga prismässigt.

Dom tänker inte på sina konsumenter, utan bara på att tjäna pengar, och extra mycket då dom alltid gjort kretsuppsättningar till sina processorer. AMD har ju bevisat att det är möjligt att använda samma socket ganska länge och har systematiskt försökt att använda dom så länge som möjligt med goda uppgraderingsmöjligheter.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag pratade om de processorer som finns ute nu.

Men jag pratar om Core i5 2400 som presenteras i artikeln, blev förvånad att den har HT.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Så när kommer den sista processorn till AM3 sockeln?

Permalänk
Skrivet av saddam:

Nej, men AMDs Fusion kommer vara flera ggr snabbare än Sandybridge. Fusion kan man faktiskt använda för att spela med. En Sandybridge (Nvidia 8600GT) duger inte till nånting alls. Det jag menar är att AMDs lösning kommer att ge mycket snabbare grafik, än Sandybridge.

Nja, problemet är väl att spelen blir allt mer grafiklastade och tungdrivna, så om ett år när processorerna släpps, så räcker ändå inte den inbyggda GPU'n till något seriöst spelande. Jag menar, skillnaden mellan en integrerad gpu och ett separat grafikkort i mellanklass/hig-end segmentet kommer ändå att vara lika stor som den är nu (nya kraftfullare grafikkort kommer ju rätt ofta också). Så för spelande tycker jag fortfarande att en integrerad GPU inte räcker till riktigt. Det som jag tycker att man skall lägga krut på är att se till att bildkvalitet och förmåga att avkoda HD-material är lika bra som hos separata kort och där är vi ju nästan redan nu.

De som spelar kommer nog fortfarande köpa separata grafikkort, då dessa ger avsevärt högre prestanda. De ser nog mer den integrerade grafiken som en liten bonus, då man kan köra på den integrerade grafiken i väntan på ett nytt grafikkort när det gamla gått sönder, eller om man misslyckats med en flashning (eller i väntan på mer pengar så att man har råd med ett separat grafikkort vid nyköp av en ny plattform).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags att de lägger in funktionalitet i chipsetet för att stänga av ett externt grafikkort (eller fler) på PCI Express-bussen helt. Tänker mig något i stil med Optimus som Nvidia har, där den använder inbyggda grafikkortet för desktop etc, sen switchar på externa kortet/en när man spelar. Strömsnålt när man surfar, full kräm när man spelar.

Eftersom Intel nu ser ut att ha förbättrat prestandan, kan jag faktist tänka mig att använda deras inbyggda grafikkort för att surfa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WrongTarget:

Nja, problemet är väl att spelen blir allt mer grafiklastade och tungdrivna, så om ett år när processorerna släpps, så räcker ändå inte den inbyggda GPU'n till något seriöst spelande.

Jag pratar inte om något seriöst spelande, bara lite casual. Men en 8600GT är ju i absoluta bottensegmentet och duger ingenting till. Om ryktena stämmer så ska AMDs Fusion vara flera ggr snabbare och nästan i mellan segmentet. Då kan man faktiskt spela lite grand. Att grafikprestandan är 100% bättre, so what? Om du tar 5 FPS och och ökar 100% så får du fortfarande ingenting vettigt.

Whatever. Detta är bara min åsikt och jag säger inte att jag har rätt. Det är bara en åsikt. Visst, om man jämför med integrerad grafik som förrut så är Sandybridge bra. Men, frågan är inte hur mycket SandyBridge ökar grafikprestanda. Spelar roll om SB ökar 20000% om det fortfarande inte duger till nåt.

Frågan är, är SB grafikprestanda tillräckligt bra år 2011? Min åsikt är: nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Nja, problemet är väl att spelen blir allt mer grafiklastade och tungdrivna, så om ett år när processorerna släpps, så räcker ändå inte den inbyggda GPU'n till något seriöst spelande. Jag menar, skillnaden mellan en integrerad gpu och ett separat grafikkort i mellanklass/hig-end segmentet kommer ändå att vara lika stor som den är nu (nya kraftfullare grafikkort kommer ju rätt ofta också). Så för spelande tycker jag fortfarande att en integrerad GPU inte räcker till riktigt. Det som jag tycker att man skall lägga krut på är att se till att bildkvalitet och förmåga att avkoda HD-material är lika bra som hos separata kort och där är vi ju nästan redan nu.

De som spelar kommer nog fortfarande köpa separata grafikkort, då dessa ger avsevärt högre prestanda. De ser nog mer den integrerade grafiken som en liten bonus, då man kan köra på den integrerade grafiken i väntan på ett nytt grafikkort när det gamla gått sönder, eller om man misslyckats med en flashning (eller i väntan på mer pengar så att man har råd med ett separat grafikkort vid nyköp av en ny plattform).

Ser man på steams statistik är det en förvånansvärt stor andel som kör på intels lågpresterande grafik och budgetgrafik i klass med sandy bridge. 8% har intel eller annat (VIA/S3/SiS/Matrox etc).
Även FX5200 är fortfarande så stort att det får en egen rad i statistiken.
Det är betydligt fler än man tror vars familj köpt en Dell, HP, Acer eller motsvarande med ett sunkigt budgetkort med mycket minne och spelar på det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WrongTarget:

Nja, problemet är väl att spelen blir allt mer grafiklastade och tungdrivna, så om ett år när processorerna släpps, så räcker ändå inte den inbyggda GPU'n till något seriöst spelande. Jag menar, skillnaden mellan en integrerad gpu och ett separat grafikkort i mellanklass/hig-end segmentet kommer ändå att vara lika stor som den är nu (nya kraftfullare grafikkort kommer ju rätt ofta också). Så för spelande tycker jag fortfarande att en integrerad GPU inte räcker till riktigt. Det som jag tycker att man skall lägga krut på är att se till att bildkvalitet och förmåga att avkoda HD-material är lika bra som hos separata kort och där är vi ju nästan redan nu.

De som spelar kommer nog fortfarande köpa separata grafikkort, då dessa ger avsevärt högre prestanda. De ser nog mer den integrerade grafiken som en liten bonus, då man kan köra på den integrerade grafiken i väntan på ett nytt grafikkort när det gamla gått sönder, eller om man misslyckats med en flashning (eller i väntan på mer pengar så att man har råd med ett separat grafikkort vid nyköp av en ny plattform).

Fast för att få tillgång till det inbyggda grafikkortet behöver du ett H67-moderkort och då offrar du möjligheten till två PCI-e x8. Du får alltså bara en PCI-e x16 för grafikkort och kan inte köra ett andra. Inte för att jag tror att så många kör CF på ett P55 idag men ändå. Tror att konceptet kommer skrämma bort många spelare från att köpa ett H67 utan de lär snarare köpa P67 eller den extrema versionen som antagligen lär heta X67. Ingen aning om hur det blir med den integrerade grafiken i X67.

Tycker fortfarande att det är ett bra koncept då långt ifrån alla faktiskt behöver lägga 500 kr på ett diskret grafikkort. Det blir ju bara extra krångel och extra pengar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av saddam:

Jag pratar inte om något seriöst spelande, bara lite casual. Men en 8600GT är ju i absoluta bottensegmentet och duger ingenting till. Om ryktena stämmer så ska AMDs Fusion vara flera ggr snabbare och nästan i mellan segmentet. Då kan man faktiskt spela lite grand. Att grafikprestandan är 100% bättre, so what? Om du tar 5 FPS och och ökar 100% så får du fortfarande ingenting vettigt.

Whatever. Detta är bara min åsikt och jag säger inte att jag har rätt. Det är bara en åsikt. Visst, om man jämför med integrerad grafik som förrut så är Sandybridge bra. Men, frågan är inte hur mycket SandyBridge ökar grafikprestanda. Spelar roll om SB ökar 20000% om det fortfarande inte duger till nåt.

Frågan är, är SB grafikprestanda tillräckligt bra år 2011? Min åsikt är: nej.

Frågan blir sedan då: Är Fusions grafik tillräckligt bra år 2011 (för spel)? Min åsikt är: Nej. (med samma motivering som du).
Däremot duger den likt SB till allt annat.

Skrivet av Hardware guy:

Ser man på steams statistik är det en förvånansvärt stor andel som kör på intels lågpresterande grafik och budgetgrafik i klass med sandy bridge. 8% har intel eller annat (VIA/S3/SiS/Matrox etc).
Även FX5200 är fortfarande så stort att det får en egen rad i statistiken.
Det är betydligt fler än man tror vars familj köpt en Dell, HP, Acer eller motsvarande med ett sunkigt budgetkort med mycket minne och spelar på det.

Jepp, men på dessa datorer lär ju inget annat än CS 1.6 spelas, vilket i grunden är ett spel från 1998 (vill jag minnas), med grafiska uppdateringar. Jag har själv provat lite mer krävande spel (om än inte särsikilt krävande med dagens mått mätt) än så, t.ex. CS:S och då gör integrerade grafiklösningar dig inte speciellt lycklig.

Skrivet av Zotamedu:

Fast för att få tillgång till det inbyggda grafikkortet behöver du ett H67-moderkort och då offrar du möjligheten till två PCI-e x8. Du får alltså bara en PCI-e x16 för grafikkort och kan inte köra ett andra. Inte för att jag tror att så många kör CF på ett P55 idag men ändå. Tror att konceptet kommer skrämma bort många spelare från att köpa ett H67 utan de lär snarare köpa P67 eller den extrema versionen som antagligen lär heta X67. Ingen aning om hur det blir med den integrerade grafiken i X67.

Tycker fortfarande att det är ett bra koncept då långt ifrån alla faktiskt behöver lägga 500 kr på ett diskret grafikkort. Det blir ju bara extra krångel och extra pengar.

De stora flertalet nöjer sig med ett grafikkort, så de bryr sig nog inte. Är man entusiast däremot så vill man ha x8/x8 möjlighet, men då vill man förmodligen inte nödvändigtvis ha integrerad grafik och köper P67-varianten eller vad det nu blir.

Även jag har inget emot den integrerade grafikkretsen (även om jag inte skulle använda den för spel).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Entusiast

Är det någon som sett något om stödet för OpenCL och OpenGL i Intels inbyggda grafik? Jag kan lätt tänka mig att använda den plus ett diskret kort för att kunna köra två färgprofiler. Skulle göra mitt liv enklare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WrongTarget:

Frågan blir sedan då: Är Fusions grafik tillräckligt bra år 2011 (för spel)? Min åsikt är: Nej. (med samma motivering som du).
Däremot duger den likt SB till allt annat.

Jag är inte lika säker som du. Jag har nämligen inte sett benchmarks på AMD Fusion än. Frågan är om det ens finns såna?

Det jag menar är att 10FPS med Sandybridge är ospelbart. Men 30-40FPS med AMD Fusion funkar faktiskt att spela på. Det sägs att Fusion kommer motsvara lägre mellansegment. Men som sagt, detta är bara rykten.

I vilket fall som helst, 10 FPS är ospelbart. 30-40FPS går att spela på.

Permalänk

Vem spelar i 1024*768 och dessutom på lägsta kvalité?
Jag misstänker att 5450 springer åttor runt Sandy Bridge i 1680*1050, medium kvalité.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av minibite3:

Vem spelar i 1024*768 och dessutom på lägsta kvalité?
Jag misstänker att 5450 springer åttor runt Sandy Bridge i 1680*1050, medium kvalité.

Precis. När man drar upp lite upplösning och och effekter, så kommer Sandybridge ge 5-10FPS. Och det är helt odugligt och funkar inte alls att spela på.

Men enligt rykten så kommer AMDs Fusion ge runt 30-40FPS på såna här inställningar. Och såna FPS går ju faktiskt att spela med.