Sparkle gör grafikkort för PCI Express x1

Permalänk
Melding Plague

Sparkle gör grafikkort för PCI Express x1

Ett gäng nya Geforce från Sparkle ansluts till PCI Express x1.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vore väldigt intressant om det var starkare och hade physx stöd har dem här det ?

Permalänk
Medlem

GTS 240 borde va starkt nog för att ta hand om PhysX.

Beroende på pris så kanske de blir ett GTS 240 till PhysX. Hoppas dom släpper en passiv/tyst modell så jag slipper byta kylaren bara. För dom har ju redan ett GTS 240 till Pci-e 16 som har en fet passiv kylning.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Yeah!

Ett 240 som PhysX blire Det här är perfekt för de stackare som inte har två stycken PCI-Express 16x. Min bror sitter t.ex på ett 4870x2 och P35-DS3 som har PCI-E 1x. Det blir en bra julklapp

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Inaktiv

Hur är prestandan på ett GTS 240 PCI-E x1 jämfört med x16 tro?

Permalänk

Tror inte det skiljer nämnvärt då PCI express1 bussen borde vara stark nog att skyffla data från ett relativt svagt kort som 240 gts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Yeah!

Ett 240 som PhysX blire Det här är perfekt för de stackare som inte har två stycken PCI-Express 16x. Min bror sitter t.ex på ett 4870x2 och P35-DS3 som har PCI-E 1x. Det blir en bra julklapp

Du är väll medveten om allt MECK med drivrutiner som blir när man ska försöka köra Nvidia kort till PhysX tillsammans med ett ATI kort?

Hackade special drivrutiner och sånt meck.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Du är väll medveten om allt MECK med drivrutiner som blir när man ska försöka köra Nvidia kort till PhysX tillsammans med ett ATI kort?

Hackade special drivrutiner och sånt meck.

TechSweden.org: NVIDIA tillåter PhysX även då du använder ett ATI kort som huvudkort, eller?

Verkar som att nvidia släppte på bromsen.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Ja det var med en gammal version av physx och har tagits bort så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Ja det var med en gammal version av physx och har tagits bort så vitt jag vet.

Stämmer, det ska vara borta i de nyare versionerna, så nu går det inte längre.

OnT: Bra för de som inte har flera x16 som sagt, om de fixar detta på lite bättre kort blir det perfekt till folding, det kräver inte mycket bandbredd.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Du är väll medveten om allt MECK med drivrutiner som blir när man ska försöka köra Nvidia kort till PhysX tillsammans med ett ATI kort?

Hackade special drivrutiner och sånt meck.

Japp! Är inte helt bakom flötet

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Vad är det som krävs för att kunna köra ett dedikerat physX-kort? Skulle det fungera på mitt gamla 9800gtx++?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Avstängd

Jag undrar om ett GT 240 PCI-E 1x komer prestera väl. Jag tror inte de iaf! Ren grafikprestanda (16x PCI-E) så är GT 240 mycke jämt med ett 8800GTS 320MB / 640MB.
Men i PhysX prestanda kan jag inte uttala mig om de är någon prestandaskillnad mellan 16x och 1x PCI-E. Men jag skulle tro att de komer strypa GT 240.
I övrigt så är de ju ett bra alternativ för dom som inte har lediga PCI-E 16x platser och vill dedikera PhysX. Ett bra initiativ tycker jag!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

har endast 1*PCI-E 1x i HTPCn och kör en adapter till 1x med avkapad bakdel så x16 kort får plats sitter just nu ett 8400GS 256MB DDR2 i den datorn och det är iaf tillräckligt för att spela NHL 09 , CS 1.6 och FIFA 2010 på Högsta grafiken så helt dugligt (ett GT240 borde drf prestera bättre)

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Men kan man inte bara köra på gamla drivruter för att köra phyx om man har ett ATI?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillgubbn:

Men kan man inte bara köra på gamla drivruter för att köra phyx om man har ett ATI?

Ja och nej. Dom gamla drivrutinerna kan ha dåligt stöd, eller till och med inget stöd för nyare spel. Jag rekomenderar inte att mecka med de om man inte hittar hackade drivrutiner av senaste version.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Alla ni som hurrar över att ni kan köpa dessa kort och använda som physx-kort i era pci-e 1x portar, ni vet att ett vanligt pci-e 16x kort fungerar i en pci-e 1x port? Dock behövs ena kanten på pci-e 1x porten klippas upp, så att själva kortet kan komma i, men annars fungerar det galant:) Tänkte själv göra detta på mitt asus 790x moderkort. Tänke köra 2x hd5770 i mina pci-e 16x portar, och sedan klippa upp 1x-kontakten och trycka i mitt 9800gt 16x där i:)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Varför envisas man med aktiv kylning på de enklaste korten? Dessa kort är framförallt till för HTPC och folk som vill ha ett extra kort för att koppla in fler skärmar och för detta behövs ingen aktiv kylning om man har en kylfläns värt namnet.

Men visst ska man ha det som physx så kanske belastningen blir så hög så att man behöver kylningen vad vet jag, men låt det inte gå ut över de enklaste modellerna.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hjälpsam

Välkommet! det är ont om sådana kort och det är inte alla som har nerver nog att sätta vinkelslipen i grafikkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Varför envisas man med aktiv kylning på de enklaste korten? Dessa kort är framförallt till för HTPC och folk som vill ha ett extra kort för att koppla in fler skärmar och för detta behövs ingen aktiv kylning om man har en kylfläns värt namnet.

Men visst ska man ha det som physx så kanske belastningen blir så hög så att man behöver kylningen vad vet jag, men låt det inte gå ut över de enklaste modellerna.

På mitt moderkort så hjälper de inte att göra så för de är komponenter i vägen på moderkortet.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Vad är det som krävs för att kunna köra ett dedikerat physX-kort? Skulle det fungera på mitt gamla 9800gtx++?

Ja, alla kort som är nyare än nvidias 7xxx-serie fungerar (alltså geforce 8xxx och uppåt). Vet inte om det går att köra ett pci-kort som physx, men det borde gå.

Typ detta kortet borde väl gå att köras som physx-kort för dem som har en ledig pci-platts (de flesta av oss):

Sparkle GeForce 9400GT LP Passive 512MB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur vettigt det skulle vara att köra dessa som ett PhysX-kort? Jag är medveten om att grafikkortet jag har kanske inte är det bästa men jag har inte planerat att uppdatera än på ett tag, och mitt moderkort hara bara 1 st 16x plats.

EDIT: Sen undrar jag också om man kan dra nytta av de extra uttagen, då jag redan kör två skärmar men skulle vilja använda TVn också(inte EYEfinity eller liknande alltså, bara skrivbordet).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av heande:

Varför envisas man med aktiv kylning på de enklaste korten? Dessa kort är framförallt till för HTPC och folk som vill ha ett extra kort för att koppla in fler skärmar och för detta behövs ingen aktiv kylning om man har en kylfläns värt namnet.

Men visst ska man ha det som physx så kanske belastningen blir så hög så att man behöver kylningen vad vet jag, men låt det inte gå ut över de enklaste modellerna.

Kan jag köra mitt 4850 med passiv kylning med bättre temperaturer i full load än jag hade i idle med stockkylaren så ska det inte vara några problem alls att smälla på en kloss aluminium med ett par heat pipes på den där lilla saken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Någon som vet hur vettigt det skulle vara att köra dessa som ett PhysX-kort? Jag är medveten om att grafikkortet jag har kanske inte är det bästa men jag har inte planerat att uppdatera än på ett tag, och mitt moderkort hara bara 1 st 16x plats.

EDIT: Sen undrar jag också om man kan dra nytta av de extra uttagen, då jag redan kör två skärmar men skulle vilja använda TVn också(inte EYEfinity eller liknande alltså, bara skrivbordet).

Gränsnittet pcie 1x ska inte vara en flaskhalls. De riktiga physx-korten från ageia förde ju på detta på vissa kort, och dessa physx-korten hänger ju med än! Vad jag vet så presterar ageia-korten som ett geforce 8600gt i physx. Men sen har jag läst att geforce 8800/9800/gts450 (exakt samma kort) är det mest optimala för physx, men vet inte vad jag ska tro

Går ju alltid att köra ett vanligt pcie 16x-grafikkort i en 1x-port annars. Bara att klippa upp ena plastkanten på pcie 1x porten så att kortet går i, sen så fungerar kortet precis som det skulle gjort i en pcie 16x port.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Gränsnittet pcie 1x ska inte vara en flaskhalls. De riktiga physx-korten från ageia förde ju på detta på vissa kort, och dessa physx-korten hänger ju med än! Vad jag vet så presterar ageia-korten som ett geforce 8600gt i physx. Men sen har jag läst att geforce 8800/9800/gts450 (exakt samma kort) är det mest optimala för physx, men vet inte vad jag ska tro

Går ju alltid att köra ett vanligt pcie 16x-grafikkort i en 1x-port annars. Bara att klippa upp ena plastkanten på pcie 1x porten så att kortet går i, sen så fungerar kortet precis som det skulle gjort i en pcie 16x port.

Får väll se om de kommer ut på marknaden snart till ett vettigt pris, då kan det bli inköp av ett GT220
Låter väldigt risky att klippa bort en bit av porten på ett kort :S (för övrigt skulle nog ett kort från den nyare generationen nvidia vara bättre än det jag kör nu)
Vad tror du om att använda en av portarna på ett sånt till en extra skärm?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.