Ska köpa nytt Moderkort + processor. Behöver hjälp

Permalänk
Medlem

Ska köpa nytt Moderkort + processor. Behöver hjälp

Hej!
Har en massa filmer från crosskörning från i sommar + Jetski å fräna GoKart som ja tagit med Min GoPRo HD kamera som ja vill redigera å lägga ut ...

Men har ju kraschad dator så jag kan inte.

Har kommit fram till att det är nog moderkortet som är paj och skulle vilja ha hjälp med att välja ut ett nytt moderkort.

Skulle vilja uppgradera moderkort + processorn.

sakerna jag har i burken som moderkortet måste funka med är:
Hårdiskar:
seagate 320GB sata2 16mb
Western digital 250GB sata2 16mb
Western digital 1000GB sata2
Grafikkort:
Radeon X1900XT 256MB GDDR3 (Men kommer uppgradera till HD kort senare)
Läsare:
2 st DVD Brännare/läsare
Nätaggregat:
Newton R2 650W Modul
Ram minnen:
2 st corsair value PC5300 DDR2 1024MB
1 st Kingston DDR2 800 MHz, PC2/6400 2048MB

Moderkortet jag har är ett MSI K9N Platinum och processor AMD Athlon 64 X2 4500+ 2,4GHz Socket AM2 1MB.

Ljudet kör jag på det integrerade då det är HD 7,2 ljud och även nätverkskortet (2 uttag) och alla USB (4st) uttag kör jag integrerade.

Chassit är ett Apevia X-Plorer:
Komplett.se - Apevia X-Plorer, Silver med Fönster,

Är supernöjd med burken, arbetar snabbt och skön att använda, är bara när jag ska redigera Filmer (GoProHD) i Pinnacle studio 14 som jag får vänta lite länga ibland på att klippen/effekterna ska laddas.

Vill ha ett Moderkort som passar till mina saker och även möjlighet att uppgradera till HD Grafik och även kanske en processor som arbetar lite snabbare om det behövs.

Läste nån stans att om man ska redigera musik eller film så skulle 4kärniga processor vara det ultimata...

har kollat runt en massa och hittat ett M-kort som ser intressant ut:
Asus M4A785D-M PRO - Inet.se

Det ska väll funka med det jag har

Men funkar det kortet med ett 4kärnig processor:
AMD Athlon2 X4 635 2,9Ghz AM3 - Inet.se

Eller måste jag ha 3 alt 2kärnig?:
AMD Athlon2 X3 440 3,0Ghz, AM3 - Inet.se

AMD Athlon2 X2 250 3,0Ghz, AM3 - Inet.se

Har kollat på flera sidor och på vissa sidor står det att jag kan ha AMD Athlon2 X4 och vissa inte. Sen står det på vissa att det är AM2+ och på vissa AM3?? blir knäpp

Hoppas nån orkar hjälpa mej för jag är inge bra på sånt här å det tog 2 timmar att skriva det här.
MVH PJ

Visa signatur

"Mjukvara är som sex, bättre när den är gratis." -Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Såg Processorn X4 hade gått ut men
AMD Athlon2 X4 640 3.0Ghz 2MB 95W - Inet.se
Är väll minst lika bra?

Funkar det med mitt nätagg (+alla andra saker) och moderkortet som jag är sugen på är väll min sammanfattade fråga?

Visa signatur

"Mjukvara är som sex, bättre när den är gratis." -Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

Permalänk
Medlem

Tänkte mej 1500:- för M-kort + Processor men kan sträcka mej till 2 papp men helst inte då jag blev nyss AB-lös och behöver renovera bilen med...

Visa signatur

"Mjukvara är som sex, bättre när den är gratis." -Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av pj87:

Tänkte mej 1500:- för M-kort + Processor men kan sträcka mej till 2 papp men helst inte då jag blev nyss AB-lös och behöver renovera bilen med...

Ja kanske den ??

AMD Phenom2 X4 945 3,0Ghz, AM3 - Inet.se

Asus M4A77 - Inet.se

med frifrakt

1966kr

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quadcore:

Hmm vad är skillnaden på den Processorn och den jag länkade? Skilde ju 300:-
Moderkortet var ju intressant med då det var ett ATX å inte ett M-ATX som jag länka till men samtidigt var det ju trevligt att få integrerat G-kort med HD port..

Visa signatur

"Mjukvara är som sex, bättre när den är gratis." -Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av pj87:

Hmm vad är skillnaden på den Processorn och den jag länkade? Skilde ju 300:-
Moderkortet var ju intressant med då det var ett ATX å inte ett M-ATX som jag länka till men samtidigt var det ju trevligt att få integrerat G-kort med HD port..

Ja går bra där oxå med

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quadcore:

Ja går bra där oxå med

Okey om jag fattat rätt så funkar
Processor:
AMD Athlon2 X4 640 3.0Ghz 2MB 95W - Inet.se
Med Moderkort:
Asus M4A785D-M PRO - Inet.se
Och mina andra kort får även plats fast det bara är ett M-ATX och Nätagget orkar driva allt?
Isåfall tror jag att jag slår till på dom

Visa signatur

"Mjukvara är som sex, bättre när den är gratis." -Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av pj87:

Okey om jag fattat rätt så funkar
Processor:
AMD Athlon2 X4 640 3.0Ghz 2MB 95W - Inet.se
Med Moderkort:
Asus M4A785D-M PRO - Inet.se
Och mina andra kort får även plats fast det bara är ett M-ATX och Nätagget orkar driva allt?
Isåfall tror jag att jag slår till på dom

Självklart inte problem där oxå

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quadcore:

Självklart inte problem där oxå

Okey tack så mkt för hjälpen
Är en djungel det här så det är skönt att få hjälp av dom som är mer insatt så det blir rätt.

Visa signatur

"Mjukvara är som sex, bättre när den är gratis." -Linus Torvalds