Bilder på färdiga Asus Crosshair IV Extreme

Permalänk
Melding Plague

Bilder på färdiga Asus Crosshair IV Extreme

Asus förbereder som bäst ett nytt moderkort till AMD AM3, uppfriskande nog en extrem modell för hårdhudade entusiaster och överklockare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt som vanligt med ROG

Permalänk

En am3 bräda som stödjer sli, mums:)

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Har det verkligen stöd för SLI? Står inget på moderkortet menar jag. Har ett M4N98 som är på RMA hos Komplett, kanske ska skita i det och ta detta istället då? Men detta kanske kommer kosta skjortan... Men det är ju riktigt snyggt detta...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OMG SEXY!!!!!!!!!!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Sweet!

Visa signatur

6600k Asus z170 16gig ddr4| Custom vatten loop | Corsair HX750 Gold | xl2411 | U2711 | Corsair Carbide Air 540 | Corsair force 3 ssd | Creative Sound Blaster Z | Sh 650hd | Røde Podcaster
Ducky Mini/ Razer DA 2013

Permalänk
Medlem

Nu blev man faktiskt sugen på att uppgradera, nuvarande moderkortet håller inte måttet tycker jag..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Skitsnyggt, 5 platser för grafikkort var väl i överkant men ändå, 3x SLI och PhysX plus ett saftigt ljudkort

Skulle dock köra i7 950 till en sån setup ^^ Eller är tanken att man ska ha 6kärnig AMD?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk

Har allt utom nf200 fult enligt mig, men det är en smaksak

Permalänk
Medlem

Nis

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Om den har SLI med hjälp av Lucid Hydra, fungerar det som ett moderkort med riktigt SLI stöd då?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Skrivet av Shinjed:

Om den har SLI med hjälp av Lucid Hydra, fungerar det som ett moderkort med riktigt SLI stöd då?

Säkert saken är att Lucid Hydra är mycket billigare.

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk
Medlem

Man undrar hur taktiskt det var att släppa ett lyx AM3-kort nu när det är ett par få månader till Bulldozer och AM3+.

Det är nästan så man undrar om inte detta kort kommer vara kompatibelt med bulldozer ändå eftersom asus vågar släppar det nu så sent.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Nu blev man faktiskt sugen på att uppgradera, nuvarande moderkortet håller inte måttet tycker jag..

DFI <3

Inte så intresant och veta att ett kort har 5 PCIe platser om man inte vet hur många kanaler det går på!

För övrigt vad är vitsen med 5 platser? Knappt så man får in ett low profile kort i mitten ju? eller har jag fel?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

DFI <3

Inte så intresant och veta att ett kort har 5 PCIe platser om man inte vet hur många kanaler det går på!

För övrigt vad är vitsen med 5 platser? Knappt så man får in ett low profile kort i mitten ju? eller har jag fel?

angående hur många kanaler det går på så är det bevisat att det nästan inte gör någong skillnad alls...
GTX 480 SLI x16/x16 vs. x4/x4 - GTX 480 SLI PCIe Bandwidth Perf. - x16/x16 vs. x4/x4 | [H]ard|OCP

sen den 5:e platsen kan jag iof hålla med om... skulle vara ett pci-e ljudkort lr nått... men känns trångt och varmt!

Visa signatur

Fear only Fear itself. I am fear!

Amd Phenom II 965@4Ghz, Asus Crosshair II, 6Gb ddr2@6400, Corsair 620 WX, Antec P182B, Ati 5870, Intel X-25M G2 SSD, raptor m.m diskar :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrooPnet:

angående hur många kanaler det går på så är det bevisat att det nästan inte gör någong skillnad alls...
GTX 480 SLI x16/x16 vs. x4/x4 - GTX 480 SLI PCIe Bandwidth Perf. - x16/x16 vs. x4/x4 | [H]ard|OCP

sen den 5:e platsen kan jag iof hålla med om... skulle vara ett pci-e ljudkort lr nått... men känns trångt och varmt!

Det var som fan!
Skulle vilja se ett test på det i Vantage också, får googla sen.
Jag har för mig att innan 2.0 kom så var porten en flaskhals?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Ja, innan 2.0 var det flaskhals.

Men hur är det med priset? Ingen som hört något? Över 3k?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Har väntat ändå på detta sedan jag såg nyheten att IV Extreme skulle komma, men så ändrade AMD sina planer lite till det sämre Så detta är inte så intressant längre.
Men det är ju snyggt

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Avstängd

Har detta rätt pris så..mja. Kanske kanske.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Man undrar hur taktiskt det var att släppa ett lyx AM3-kort nu när det är ett par få månader till Bulldozer och AM3+.

Det är nästan så man undrar om inte detta kort kommer vara kompatibelt med bulldozer ändå eftersom asus vågar släppar det nu så sent.

/s

få månader? Det är väl någon gång under nästa halvår, vilket borde betyda maj/juni... Det är nog inte kompatibelt med bulldozer mer än något annat kort, eftersom det blir ny sockel.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Ja, innan 2.0 var det flaskhals.

Men hur är det med priset? Ingen som hört något? Över 3k?

Enligt testet så är det inte ens det än idag? Kanske inte förstår mig på det riktigt eller?

Priset hamnar nog iaf på 2,5, säkert över 3, och uppåt om man kollra på moderkortens priser till AM3 som finns ju nu!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Lite fel i artikeln, man kan inte köra fler än 4 GPUer i Crossfire i dagsläget så vad ska man med fem till?
Lite udda placering av nordbryggan dessutom.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Lite fel i artikeln, man kan inte köra fler än 4 GPUer i Crossfire i dagsläget så vad ska man med fem till?
Lite udda placering av nordbryggan dessutom.

Den femte kan man väl använda som fysikkort? Eller måste kortet man använder som fysikkort ingå i en SLI-konfiguration?

Hur som helst så är det nog inte så många som kommer köra 4 grafikkort plus ett till som fysikkort, men det hade ju varit ultimata e-penisförlängaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Lite fel i artikeln, man kan inte köra fler än 4 GPUer i Crossfire i dagsläget så vad ska man med fem till?
Lite udda placering av nordbryggan dessutom.

Man kan ju köra 4 grafikkort i crossfire/sli och sedan trycka i ett till för att enbart hantera physx. Det är det enda jag ser användningsområdet till. Sen om man foldar så används inte ens sli/crossfire, så där kan man köra 5 grafikkort med. Tänk att folda med 5st gtx480 =O, eller att spela med 5st gtx480, 4st för grafiken och ett för physx =D- Lär ju behövas 3-4 nätaggregat dock:P

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Men varför i hel*ete har de satt en molex med 90-graders vinkel på den kanten!?! Den kan man ju inte ha en kabel i om man har ett Silverstone Raven 1 chassi... Får väl bli den "vanliga" Crosshair IV vid en uppgradering då.

Edit: vad är det för underlig fläktlösning som används på kylflänsarna, ser en kontakt med en fläktkabel ansluten men ingen fläkt?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Den femte kan man väl använda som fysikkort? Eller måste kortet man använder som fysikkort ingå i en SLI-konfiguration?

Hur som helst så är det nog inte så många som kommer köra 4 grafikkort plus ett till som fysikkort, men det hade ju varit ultimata e-penisförlängaren.

Jo men hur ska man få plats? tänk dig 4 kraftiga kort i sli, dualslot kylare, hur ska man få in ett kort för physX? Ser inte ut som att ett low profile kort skulle gå in däremellan sen!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tommy_h:

Jo men hur ska man få plats? tänk dig 4 kraftiga kort i sli, dualslot kylare, hur ska man få in ett kort för physX? Ser inte ut som att ett low profile kort skulle gå in däremellan sen!

Vattenkylning

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Jo men hur ska man få plats? tänk dig 4 kraftiga kort i sli, dualslot kylare, hur ska man få in ett kort för physX? Ser inte ut som att ett low profile kort skulle gå in däremellan sen!

Vattenkylning?
Lol, MulleEng hann före....

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastafelix:

Säkert saken är att Lucid Hydra är mycket billigare.

Hydra är svindyrt faktiskt.

Skrivet av Piece of Cake:

Lite fel i artikeln, man kan inte köra fler än 4 GPUer i Crossfire i dagsläget så vad ska man med fem till?
Lite udda placering av nordbryggan dessutom.

Skrivet av FL3JM:

Den femte kan man väl använda som fysikkort? Eller måste kortet man använder som fysikkort ingå i en SLI-konfiguration?

Hur som helst så är det nog inte så många som kommer köra 4 grafikkort plus ett till som fysikkort, men det hade ju varit ultimata e-penisförlängaren.

Med Hydra kan man köra 5 tror jag.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Ok, är det någon som sitter inne på något test med hydra då? Typ SLI konfig vs samma i hydra, hur mycket skiljer?

Visa signatur