Permalänk
Medlem

Ska jag overclocka?

Hejsan, funderar på att overclocka min processor.

Mina specs:
CPU: AMD Phenom II quad 965 3.4 GHz
Minne: 4gb
GPU: ATI radeon HD 5770
Moderkort: Gigabyte GA-790XTA-UD4
Nätagg: FSP 400w

Kör även med dess original kylare då jag inte vill byta ut den pga att mina CPU blev snea och vill inte ha det problemet igen.

Tycker ni att jag ska overclocka processorn, klarar mitt nätagg det? Datorn är väldigt tyst och hör den knappt någonting, kör med 2 fläktar.

Permalänk
Medlem

Ska inte vara problem att överklocka med FSP-agget.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Behöver du överklocka din dator är nog en bättre fråga?

Ska man överklocka något ska man överklocka Grafikkortet först sen processorn då grafikkortet är en större flaskhals!

Permalänk
Medlem

Har överklockat mitt 5770 nu, får dock samma i benchmark som jag fick för 2 dagar sedan, känns som det inte blivit någon skillnad

Tänkte dra min 965:a till 3.6-3.7 GHz, den ligger på ~61 c då vid stabilitetstestet, vilken vcore ska jag köra med på 3.7 GHz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newt91:

Har överklockat mitt 5770 nu, får dock samma i benchmark som jag fick för 2 dagar sedan, känns som det inte blivit någon skillnad

Tänkte dra min 965:a till 3.6-3.7 GHz, den ligger på ~61 c då vid stabilitetstestet, vilken vcore ska jag köra med på 3.7 GHz?

Jag har ingen större koll på hur varma phenom II är under klockning men jag vet inte om man kan klocka till 3,7ghz med orginalkylning. Man brukar ju inte rekomendera att klocka med orginalkylaren.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av newt91:

Har överklockat mitt 5770 nu, får dock samma i benchmark som jag fick för 2 dagar sedan, känns som det inte blivit någon skillnad

Tänkte dra min 965:a till 3.6-3.7 GHz, den ligger på ~61 c då vid stabilitetstestet, vilken vcore ska jag köra med på 3.7 GHz?

vad körde du för bench?

Vad vill du att det ska gå fortare i, spel eller program?

Vcore kan man inte säga, individuellt för varje cpu. (man kan använda andras resultat som riktmärken, inget mer.)

ligger den på drygt 61 grader i standardklocken under ett stabilitetstest så skulle jag rek. att köpa en ny cpu-kylare innan du överklockar.

Permalänk
Medlem

62 grader är max på CPU(inte core) enligt AMD.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10