Permalänk
Medlem

Byte av processor

Tänkte höra lite vad jag får ut mest prestanda på när jag ska spela spel!?

En AMD Phenom II X6 1055T / 2.8 GHz processor

Komplett.se - AMD Phenom II X6 1055T

eller ?

En AMD Black Edition AMD Phenom II X4 965 / 3.4 GHz processor

Komplett.se - AMD Phenom II X4 965 Black Edition

tacksam för svar ! ni får gärna komma med förslag på bra processorer inom pris gruppen 1000-2000

Permalänk
Avstängd

för det första va sitter du på idag.???:::::D
för det andra va gör du med datorn?
en 4 kärnig processor klara du dig långt på

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Det jag sitter på idag är skamligt

CPU-Z Validator 3.1

Jag tänkte väl spela lite nyare spel och vanlig internet surf.

tänkte då mest vad jag får ut mest prestanda på den 6 kärniga lr 4 kärniga

Permalänk

Skamlig skulle jag inte kalla den. Men är det till spel du ska ha den så klarar du dig bra på den med 4 kärnor inte många av de nuvarande spelen som utnyttjar mer än 4kärnor bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nejdå inte skamlig, men tycker jag behöver en uppgradering så tänkte bara vad som ger bäst prestanda av dem ? eftersom det bara skiljer 2-300 mellan dem så tar jag självklar dem som ger bäst effekt ! så har du nå svar vilken av dem som hade klarat sig bäst på ett test ?

Permalänk
Medlem

Du behöver ju ett nytt mobo med.. köp mitt för 500kr.
http://www.sweclockers.com/annons/50973-billiga-amd-delar-sam...

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av kLAHR:

Nejdå inte skamlig, men tycker jag behöver en uppgradering så tänkte bara vad som ger bäst prestanda av dem ? eftersom det bara skiljer 2-300 mellan dem så tar jag självklar dem som ger bäst effekt ! så har du nå svar vilken av dem som hade klarat sig bäst på ett test ?

Vet du inte med dig att du har nytta för de extra kärnorna så kan du lägga de 300 på att få ett lite kraftfullare grafikkort det är ju faktiskt det som är viktigast när de gäller spelande. Men i vissa fall slår ju den med 6 kärnor intels i7 processorer
http://www.sweclockers.com/recension/11870-amd-phenom-ii-x6/1

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Du behöver ju ett nytt mobo med.. köp mitt för 500kr.
http://www.sweclockers.com/annons/50973-billiga-amd-delar-sam...

Nej tack, köper ett nytt från komplett har pengar så jag klarar mig!

Och jonathan lr vad du nu heter, den där recenssion är på 3,2 x6 och den jag tänkt köpa på är bara 2,8 (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av kLAHR:

Nej tack, köper ett nytt från komplett har pengar så jag klarar mig!

Och jonathan lr vad du nu heter, den där recenssion är på 3,2 x6 och den jag tänkt köpa på är bara 2,8 (:

den är överklockad
ganska simpelt att överklocka om man följer bra guider

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

den är överklockad
ganska simpelt att överklocka om man följer bra guider

okej så du tycker jag borde köra på överklockad 6 kärniga (:?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kLAHR:

okej så du tycker jag borde köra på överklockad 6 kärniga (:?

ja det tycker jag jag köpte en 1055t igår
lite mer framtid om du tänker ha den ett tag ifall det börjar komma fler spel som klarar 6 kärnor nu är det ju bara bfbc2 i princip sen kommer ju crysis 2 som klarar 8 kärnor
Om jag var du ahde jag kört på 1055t

Överklocka YouTube - AMD Phenom II X6 Overclocking Tutorial (NCIX Tech Tips #66)

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

köp amd 1055t + scythe mugen 2. det bör räcka för din cpu i 4ghz. Men då måste ditt nätagg räcka. Man klarar att klocka utan volthöjning till runt 3,5-3,7ghz. Då blir värmeutvecklingen ett mindre problem.

Ska du inte klocka, måste jag dessvärre säga att 965 ger mer fps, men i i princip alla nya "bra" spel, så stöds 6 cores. Typ crysis 2.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Tackar så mkt för svaret (: blir nog en 6 kärnig och lite nya delar efter helgen. kommer med edit sen hur det gick med överklockningen och allt

Permalänk
Medlem

skulle istället köpt en noctua nh-u9b känns som riktig kvalitet
kan inte annat än rekommendera läs recensioner på den med

Noctua NH-U9B SE2 - Inet.se

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Eller förresten scythe yasya är mycket lättare att montera och kyler bättre än mugen. Noctua u9b är inte ens i samma kylningsklass, utan deras u12 är lite närmare. Scythe yasya presterar strax under nh-d14.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |