Skrivet av REALIN:
Klart som fan att JC2 är designat på det viset med flit...
Så ironin framgick inte?
Skrivet av Mr.Borka:
Plus - varför skulle man göra att spel med fysik som ryggrad? Blir det inte som nu i 3D-rushen, att man utformar produkter efter en nisch hellre än att använda nischen till att upphöja produkten?
Finns spel har redan idag fysik som ryggrad, så den kommentaren är helt fel.
Sen så syftade jag förstås på mer avancerad fysik som inte en CPU räcker till för att göra. Att designa ett spel utifrån det är inte en option idag, mest för att spel görs för konsoll och på PC är det bara en del av marknaden som kan utnyttja det.
Skrivet av Pimpim666:
Att fysiken funkar skit i APB har inget med design att göra och förmodligen inget man kan skylla Physx för. Tror mest det är RTWs fel och att dom levererat en dålig produkt.
Det finns massor av spel som använder PhysX utan GPU-stöd, och de många av dem har bra standardfysikeffekter i spelet ändå. Så nej, det är inget fel på själva API:et i sig.
Skrivet av Devrer:
Fysik körs ALLTID på processorn, förutom just physx*, och det är det som gör physx så speciellt.
* Physx kan ju aktiveras med ati-kort, och körs då på processorn. Dock är detta ospelbart, eftersom physx endast körs på en processorkärna (har du en phenom II x6 så kommer 5 av kärnorna inte att jobba alls, medans en får jobba skiten av sig). Sen körs cpu-physx i en gammal kod (x85 tror jag), vilket dagens processorer inte stödjer. De får då emulera koden och tappar då enorm prestanda.
Nej, det är fel, var vänlig blanda inte ihop. PhysX körs normalt på CPU, både på PC och konsollspel som använder det API:et. Först när det finns ett Nvidia-grafikkort och spelet stödjer PhysX-GPU, kan PhysX köras på GPU och inte på CPU.
Exempel: All fysik i spelet Trine görs via PhysX på CPU hela tiden. Det spelar ingen roll om vilken hårdvara man har, PS3, PC med ATI eller PC med Nvidia. Det körs på CPU.
Sen skriver du att PhysX inte körs flertrådat, vilket inte heller stämmer. PhysX har varit flertrådat från start, sen Ageia-tiden. Det är upp till utvecklaren att använda funktionaliteten som finns i API:et. En del utvecklare kanske väljer att bara lägga det på en tråd då de använder resten av CPU till annat.
Att PhysX kör gammal kod stämmer, jag har dock påpekat i en annan tråd att Nvidia redan stödjer SSE2-kompilering av PhysX i beta 2.8.4+ av PhysX. När version 3.0 kommer så finns det massor av andra nyheter också, som att speltillverkarna inte behöver skicka med PhysX installationspaketet, utan bara kan använda egna dll-filer som levereras i spelkatalogen för att köra PhysX fullt. Det är en riktigt bra förändring. När det gäller PhysX GPU, så levererar Nvidia stöd för det i grafikkortsdrivrutinen. Så i framtiden kommer det inte finnas en separat installation för PhysX om man inte vill ladda ner själva SDK:n.
-----
För de som gnäller över att det ser dåligt ut så kan man kolla på den första PhysX-trailern som är mycket snyggare.
YouTube - Mafia 2 Nvidia PhysX Trailer [HD]
Spana t.ex. in när han kastar en granat, hur bilen/rocken och skrotet rör sig i tryckvågen efter den och sen explosionen från lastbilen efteråt.
För mer info om PhysX i Mafia II och annat så kolla här;
PhysXInfo.com - Projects using PhysX SDK
Noterade en intressant sak på PhysXInfo.com ovanför. Det är så att Mafia II kör PhysX tygfysik på CPU enbart. Läs under "news" så finns det två inlägg med fakta om det.