Mafia II med och utan PhysX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

De som gjorde Mafia II var väl inte samma utvecklare som gjorde första Mafia spelet?
Kommer i alla fall en DLC till Mafia II

Kommer det bli gratis till PC, eller ska dom ta betalt.
Tycker att dom borde skämmas dom som gjorde spelet, så sjukt jävla ofärdigt så det finns inte...

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stora Sture:

Varför inte bara göra PhysX och liknande fysik applikationer processor baserade, när jag spelar spel har jag ständigt 2 av mina 4 kärnor som i princip står i idle. Använd dom för fysik istället så behöver vi inte köpa dyra Nvidia kort bara för att få tillgång till billiga extra effekter som studsande patroner och diverse ytor som slår emot marken efter att du har skjutit sönder dom.

Processorer idag har både kärnor och trådar idag för att man skall kunna undanvara en för fysik om man nu vill. Jag tycker det är så dåligt att just Nvidia skall tjäna pengar på något som egentligen inte är deras, framför allt avskyr jag det faktum att de skall tjäna pengar på något som andra system i datorn hade kunnat hantera bättre. Jag ångrar att jag har haft Nvidia så länge

Det är spelutvecklarens jobb att fixa så att PhysX utnyttjar CPU'n mer men i PhysX 3.0.x kommer det bättre stöda för sådant.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stora Sture:

Varför inte bara göra PhysX och liknande fysik applikationer processor baserade, när jag spelar spel har jag ständigt 2 av mina 4 kärnor som i princip står i idle. Använd dom för fysik istället så behöver vi inte köpa dyra Nvidia kort bara för att få tillgång till billiga extra effekter som studsande patroner och diverse ytor som slår emot marken efter att du har skjutit sönder dom.

Processorer idag har både kärnor och trådar idag för att man skall kunna undanvara en för fysik om man nu vill. Jag tycker det är så dåligt att just Nvidia skall tjäna pengar på något som egentligen inte är deras, framför allt avskyr jag det faktum att de skall tjäna pengar på något som andra system i datorn hade kunnat hantera bättre. Jag ångrar att jag har haft Nvidia så länge

Fysik körs ALLTID på processorn, förutom just physx*, och det är det som gör physx så speciellt. Grafik kort är bättre konstruerade för att hantera viss fysik (klädfladder, vatten och splitter etc.). Nu är problemet att de flesta grafikkort jobbar till 100% med grafikken, hur ska man kunna slänga på extra fysik-arbetsuppgifter då? Jo, sänka grafiken rejält, eller köpa ett till grafikkort.

* Physx kan ju aktiveras med ati-kort, och körs då på processorn. Dock är detta ospelbart, eftersom physx endast körs på en processorkärna (har du en phenom II x6 så kommer 5 av kärnorna inte att jobba alls, medans en får jobba skiten av sig). Sen körs cpu-physx i en gammal kod (x85 tror jag), vilket dagens processorer inte stödjer. De får då emulera koden och tappar då enorm prestanda.

Hade physx körts flertrådat (fruktansvärt enkelt att fixa, då det gör det hos grafikkorten) och varit kodat i x86, så hade vi förmodligen sett mellan 10-20 gånger bättre physx-prestanda på en processor, vilket gör att de klarat spelen galant. Detta vill ju inte nvidia, eftersom deras grafikkort då blir onödiga, varför de låter cpu-physx vara lika dåligt som det faktiskt är.

Sen så körs ju den mesta fysiken fortfarande på processorn, även för physx. Grafikkorten tar hand om splitter, klädplagg och eventuellt vatten. Däremot om ett stort föremål, typ en bil eller en boll, faller så räknar processorn ut denna.

Btw, finns ett hack som gör att physx körs flertrådat på processorn. Finns en film på youtube på detta där de låter en överklockat I7 @ ca 4ghz ta hand om fysiken - FLERTRÅDAT, i batman-spelet. Spelet flyter utmärkt (ligger kanske runt 40fps, begränsas av processorn). Dock har vi fortfarande problemet att physx körs i typ x85 kod. Hade physx kört flertrådat och i x86 kod så hade nästan vilket quad-core som helst klarat av dagens physx. Nu är ju fortfarande grafikkort bättre på viss fysik, så att har man ett gtx480 ledigt så kan man ha sjuka fysik-effekter i spel, men vem har det??

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Lite off topic: I vanlig ordning så blir de lite pajkastning så fort en teknik som endast en tillverkare kan erbuda/tillhandahålla. Tittade igenom alla inlägg och föga förvånande så är de nästan bara personer med grafikkort från AMD som klagar på PhysX.

Och förmodligen är det de med nyare Nvidiakort som gpu-PhysX går att köra på som tycker att det är bra. Kanske inte konstigt med den subjektiviteten beroende på vilken sida av staketet man står på? Jag har ett HD 4850 så jag tillhör den första kategorin. Inte så att jag tycker att PhysX är dåligt i sig, men i dess nuvarande gestaltning ser jag det mest som något som s a s ska hålla de som redan har Nvidiakort i fållan, eller - om man vill uttrycka det lite positivare - en bonus för dessa ägare. Inte något som direkt lockar till köp av nya kort, inte för mig iaf. Och faktiskt inte heller av spelen.

Skrivet av anders.149:

PhysX är liksom CUDA funktionalitet som ska locka kunder till Nvidia.

Sån här reklam fungerar nämligen precis tvärtom för mig. En orsak till att det blev 4850 för ett par år sedan var Nvidias hutlöst höga prissättning på de kort de presenterade då - priser de satte när de trodde att de inte hade någon konkurrens. Jag blev nyligen allvarligt sugen på att uppgradera till ett GTX 460 när det kom eftersom det är ett lysande kort i sig, men jag känner att skulle jag köpa ett Nvidiakort idag skulle det ge legitimitet åt de negativa aspekterna av Nvidias agerande, som att göra lösningar som bara funkar på ett kort i spel för att sätta konkurrensen ur spel - det är trots allt Nvidia som lägger till effekterna själva.

Så ju mer pr-pengar och pr-tid Nvidia lägger på att producera kosmetiska effekter i spel för sina egna graikkort, och ju mer de anstränger sig att låsa t ex kombinationer med andra grafikkort ute, desto mer avtänd blir jag att köpa. Det är ok att gpu-PhysX är en bonus för de som redan har Nvidia och klarar av det (och förståeligt att de tycker det är bra); jag klarar mig utan. Och det spiller även av sig på spelen som är trimmade på dessa sätt, jag vandrar helt enkelt vidare och känner ingen saknad. Skulle spelen vara bra i sig kan jag återkomma till dem senare när de hamnar i rabattbingen.

Om Nvidia däremot producerade ett PhysX-kort som fungerade oavsett annan hårdvara i datorn skulle jag gladeligen hälsa på i Nvidiabutiken med mina pengar, både för PhysX och grafikkort. Då skulle kanske t om speltillverkarna bygga in mer tyngre PhysX-stöd från början? Så fel kan det slå med inlåsningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av REALIN:

Klart som fan att JC2 är designat på det viset med flit...

Så ironin framgick inte?

Skrivet av Mr.Borka:

Plus - varför skulle man göra att spel med fysik som ryggrad? Blir det inte som nu i 3D-rushen, att man utformar produkter efter en nisch hellre än att använda nischen till att upphöja produkten?

Finns spel har redan idag fysik som ryggrad, så den kommentaren är helt fel.

Sen så syftade jag förstås på mer avancerad fysik som inte en CPU räcker till för att göra. Att designa ett spel utifrån det är inte en option idag, mest för att spel görs för konsoll och på PC är det bara en del av marknaden som kan utnyttja det.

Skrivet av Pimpim666:

Att fysiken funkar skit i APB har inget med design att göra och förmodligen inget man kan skylla Physx för. Tror mest det är RTWs fel och att dom levererat en dålig produkt.

Det finns massor av spel som använder PhysX utan GPU-stöd, och de många av dem har bra standardfysikeffekter i spelet ändå. Så nej, det är inget fel på själva API:et i sig.

Skrivet av Devrer:

Fysik körs ALLTID på processorn, förutom just physx*, och det är det som gör physx så speciellt.

* Physx kan ju aktiveras med ati-kort, och körs då på processorn. Dock är detta ospelbart, eftersom physx endast körs på en processorkärna (har du en phenom II x6 så kommer 5 av kärnorna inte att jobba alls, medans en får jobba skiten av sig). Sen körs cpu-physx i en gammal kod (x85 tror jag), vilket dagens processorer inte stödjer. De får då emulera koden och tappar då enorm prestanda.

Nej, det är fel, var vänlig blanda inte ihop. PhysX körs normalt på CPU, både på PC och konsollspel som använder det API:et. Först när det finns ett Nvidia-grafikkort och spelet stödjer PhysX-GPU, kan PhysX köras på GPU och inte på CPU.

Exempel: All fysik i spelet Trine görs via PhysX på CPU hela tiden. Det spelar ingen roll om vilken hårdvara man har, PS3, PC med ATI eller PC med Nvidia. Det körs på CPU.

Sen skriver du att PhysX inte körs flertrådat, vilket inte heller stämmer. PhysX har varit flertrådat från start, sen Ageia-tiden. Det är upp till utvecklaren att använda funktionaliteten som finns i API:et. En del utvecklare kanske väljer att bara lägga det på en tråd då de använder resten av CPU till annat.

Att PhysX kör gammal kod stämmer, jag har dock påpekat i en annan tråd att Nvidia redan stödjer SSE2-kompilering av PhysX i beta 2.8.4+ av PhysX. När version 3.0 kommer så finns det massor av andra nyheter också, som att speltillverkarna inte behöver skicka med PhysX installationspaketet, utan bara kan använda egna dll-filer som levereras i spelkatalogen för att köra PhysX fullt. Det är en riktigt bra förändring. När det gäller PhysX GPU, så levererar Nvidia stöd för det i grafikkortsdrivrutinen. Så i framtiden kommer det inte finnas en separat installation för PhysX om man inte vill ladda ner själva SDK:n.

-----

För de som gnäller över att det ser dåligt ut så kan man kolla på den första PhysX-trailern som är mycket snyggare.
YouTube - Mafia 2 Nvidia PhysX Trailer [HD]
Spana t.ex. in när han kastar en granat, hur bilen/rocken och skrotet rör sig i tryckvågen efter den och sen explosionen från lastbilen efteråt.

För mer info om PhysX i Mafia II och annat så kolla här;
PhysXInfo.com - Projects using PhysX SDK
Noterade en intressant sak på PhysXInfo.com ovanför. Det är så att Mafia II kör PhysX tygfysik på CPU enbart. Läs under "news" så finns det två inlägg med fakta om det.

Permalänk
Medlem

Jag tycker dock marknasföringen kring physx är riktigt förvirrande.
Jag har ju bara mig själv att skylla, självklart, som läste på för dåligt.

Jag förstod konceptet så som att ett "physx enabled"-kort, hade extra kretsar eller whatever, som helt enkelt ledde rakt av till "physx=ok".

Men, så som jag förstått det nu så är ju physx mer än mjukvarumotor (?) som även kräver stöd i hårdvara för att öht. fungera.

Kontentan:
Trots en core i7, ddr3 och ett gtx 460, så orkar burken knappt med MEDIUM på apex/physx i mafia2.

Detta gör ju hela sk*ten ännu mer invecklat. Helt enkelt, bara för att ditt kort har PHYSX-stöd så ska man ju inte direkt gå och tro att man öht. kan använda det

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag tycker dock marknasföringen kring physx är riktigt förvirrande.
Jag har ju bara mig själv att skylla, självklart, som läste på för dåligt.

Jag förstod konceptet så som att ett "physx enabled"-kort, hade extra kretsar eller whatever, som helt enkelt ledde rakt av till "physx=ok".

Men, så som jag förstått det nu så är ju physx mer än mjukvarumotor (?) som även kräver stöd i hårdvara för att öht. fungera.

Kontentan:
Trots en core i7, ddr3 och ett gtx 460, så orkar burken knappt med MEDIUM på apex/physx i mafia2.

Detta gör ju hela sk*ten ännu mer invecklat. Helt enkelt, bara för att ditt kort har PHYSX-stöd så ska man ju inte direkt gå och tro att man öht. kan använda det

Köp ett till GTX 460 så ska du se att du kan skjuta bort legobitar från väggarna.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Köp ett till GTX 460 så ska du se att du kan skjuta bort legobitar från väggarna.

Absolut, men det är ju detta jag menar. Nånstans mitt i all marknadsföring borde det ju framgå att physx-prestandan inte är nått som kommer "rakt av" utan är minst lika beroende av kraften i kortet.

Därför tycker jag det är konstigt att dom har "physx"-"support" på kort som i realiteten inte har en chans att använda det (såvida man då inte sitter och kör 1024*768 med allt på LOW, men då kan man ju fråga sig varför man i en sån setup öht är intresserad av physx)

Helt enkelt, vilseledande marknadsförning med märkningen anser jag.

Permalänk
Medlem

Fullt spelbart med PhysX på medium med dator i sign.
Men jag ser ingen nytta av att ha det på medium, jag märkte knappt någon skillnad.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, men det är ju detta jag menar. Nånstans mitt i all marknadsföring borde det ju framgå att physx-prestandan inte är nått som kommer "rakt av" utan är minst lika beroende av kraften i kortet.

Därför tycker jag det är konstigt att dom har "physx"-"support" på kort som i realiteten inte har en chans att använda det (såvida man då inte sitter och kör 1024*768 med allt på LOW, men då kan man ju fråga sig varför man i en sån setup öht är intresserad av physx)

Helt enkelt, vilseledande marknadsförning med märkningen anser jag.

Jo men det är ju tur att det finns nördar och forum som Swec så man vet sånt innan man köper ett kort

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Nvidia borde ta denna slogan till PhysX

PhysX - Because it's fun to smash things!

Sedan jag köpte Ati sist så saknar jag faktiskt PhysX. Det PhysX gör märks inte så mycket eftersom vi förväntar oss att tyg skall bete sig på ett speciellt vis, samma sak med allt som inte är fastspikat som studsar runt.
Men efter att man inte har PhysX så känns spelen lite tristare helt enkelt. flaggor som beter sig som kartong, inga högar med tomhyllsor att sparka runt när man fått slut på fiender. osv.

Det tråkigaste med PhysX är dock att ingen spelmakare vill utnyttja physX fullt ut. Volumetrics beräknat vatten exempelvis.
eller nä föresten, det tråkigaste med PhysX är att det inte går att köra på ett ATI kort.
Yo! AMD , när fan kommer Bullet physics!?

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Yo! AMD , när fan kommer Bullet physics!?

Toy Story 3 och några få PS3, Xbox360 o Wii spel änvänder Bullet.

Sedan har AMD inte mycke kontroll över Bullet Physics.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Bullet (software) - Wikipedia, the free encyclopedia

"Commercial Games

Here are some games using Bullet created by professional game developers for video game console or other platforms:

* Grand Theft Auto IV and Red Dead Redemption by Rockstar Games.[2]
* Trials HD by RedLynx.[3]
* Free Realms by Sony Online Entertainment.[4]
* HotWheels: Battle Force 5.[5]
* Gravitronix.[6]
* Madagascar Kartz published by Activision.[7]
* Crayola Colorful Journey by Crave Games.[8]
* Regnum Online by ngd Studios. An MMORPG which in its latest major update its physics engine was replaced by Bullet.
* Puzzle Dimension by Doctor Entertainment AB. A 3D puzzle game which uses Bullet Physics to handle collisions and dynamics.
"
"
Movies

Several Hollywood movie studios are using Bullet rigid body simulation for special effects in commercial films, to name a few:

* 2012 by Sony Pictures Imageworks.[9][10]
* Hancock by Sony Pictures Imageworks.[11]
* Bolt by Walt Disney Animation Studios used Bullet in their Dynamica Maya plugin.[12]
"

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Jag menade förstås Bullet physics på GPU'n

Permalänk
Medlem

Testade Mafia II Demo och måste säga att jag blev imponerad på grafiken! Med allting maxat på 1920x1200 så tog jag 30fps i medel

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Hur mäter ni fps i Mafia 2?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Hur mäter ni fps i Mafia 2?

Jag gör det i det inbyggda benchmark läget där den räknar ut en avrage fps. Får mellan 90 och 100 fps i avrage med allt på max och physx avslaget.

Datorn jag kör på:
I7 920 @ 4.2 GHz
2 st 5850 @ 765/1125
6 gb ram