Permalänk
Medlem

Uppgradering av burken!

Ja, då var det dags att uppgradera datorn, tyckte att den började gå lite slöare (kan iofs bero på att jag inte har dammat av den sedan jag köpte den..)
Datorn är köpt i maj 2008

Gamla specs:
Antec LifeStyle SONATA III med 500W nätagg.
ASUS M2N-E nForce 570 Ultra
AMD Athlon64 X2 Dual-Core 4800+ 2.5GHz.
Corsair XMS2-6400 2GB
Leadtek GeForce 9600GT 512MB

Hade tänkt uppgradera med Intels uppgraderingspacket från Inet.se:
Intel i5 750 2.66GHz
Gigabyte GA-P55A-UD3
A-Data DDR3 4GB (2GBx2)

Kan också tillägga att jag aldrig har pillat inuti en dator själv, så detta var första gången. Måste säga att det var mycket enklare än vad jag hade trott.

Uppgradering av burken!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk

Tryckluft funkar väldigt bra! håll fast i fläkten när du gör det dock, annars kan den alstra ström och råka ta sönder något

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Avstängd

Hmm undrar varför det inte funkade på dom BLÅA skotsen, jag kör Gigabyte kort jag med, fast då med P55-UD4 och jag kan köra i blåa om jag vill det...

Har ditt UD3 som mitt UD4 stöd för både SLI och CF!??

MVH

Permalänk

jag har samma problem med mina corsair minnnen :/ får inte köra dom i port 1 / 3 då blir datorn sur och vägrar boota :/
annars funkar minnena utmärkt, konstigt problem.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ska man inte bara trycka ner pushpinnarna ? Vrider man på dem 90 grader så lättar man på dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekkexavior:

Tryckluft funkar väldigt bra! håll fast i fläkten när du gör det dock, annars kan den alstra ström och råka ta sönder något

Diskuterade i en annan tråd om en fläkt kan alstra ström, en smart person kom med fakta som tydde på att det inte är fallet. Men ska aldrig säga aldrig, kanske är en unik fläkt på det grafikkortet ;). Men annars, nej.

Däremot så är det så att en fläkt byggd för säg 2500rpm som spinner upp i 5-6 tusen rpm för att man drar tryckluft på den kommer antagligen inte att hålla med tanke på de mekaniska delarna eller fläktbladens hållbarhet. Så att hålla i/blockera fläktens rotation är starkt rekommenderat när man blåser med tryckluft. Inte minst på grafikkortsfläktar då just dom kan vara krångliga, smått dyra och svåra att få tag på ifall man pajjar en.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekkexavior:

Tryckluft funkar väldigt bra! håll fast i fläkten när du gör det dock, annars kan den alstra ström och råka ta sönder något

Ok! Tack

Skrivet av InluZion:

Hmm undrar varför det inte funkade på dom BLÅA skotsen, jag kör Gigabyte kort jag med, fast då med P55-UD4 och jag kan köra i blåa om jag vill det...

Har ditt UD3 som mitt UD4 stöd för både SLI och CF!??

MVH

Verkar bara ha stöd för CF.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ska man inte bara trycka ner pushpinnarna ? Vrider man på dem 90 grader så lättar man på dem

Stämmer bra, det är till för att LOSSA kylaren. Vid montering ska de vara "stängda" så att det hörs ett "klick" när de sitter ordentligt.

TS gör nog rätt i att se över detta då kylaren kan sitta löst på någon pinne (om inte alla).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av scienta:

Stämmer bra, det är till för att LOSSA kylaren. Vid montering ska de vara "stängda" så att det hörs ett "klick" när de sitter ordentligt.

TS gör nog rätt i att se över detta då kylaren kan sitta löst på någon pinne (om inte alla).

Exakt, blev själv lurad av detta första gången

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Stämmer bra, det är till för att LOSSA kylaren. Vid montering ska de vara "stängda" så att det hörs ett "klick" när de sitter ordentligt.

TS gör nog rätt i att se över detta då kylaren kan sitta löst på någon pinne (om inte alla).

Skrivet av tcntad:

Exakt, blev själv lurad av detta första gången

Den sitter som berget själv, jag kanske inte alls vred den 90 grader.. Jag la upp denna loggen ungefär en vecka efter montering och det tog mig flera försök att få fast den helt rätt.
Kan någon intyga detta genom att glo på sista bilden? Tacksam för svar

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Om du har datorn igång så är det ju bara att köra CoreTemp så ser du. För det låter som om du redan använder datorn.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Ok! Tack

Verkar bara ha stöd för CF.

Visst kommer det gå att köra Cf på den men du kommer inte få några stora prestandavinster med pci-e x16/x4 hastighet x8/x8 eller x16/x16 ska de vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Visst kommer det gå att köra Cf på den men du kommer inte få några stora prestandavinster med pci-e x16/x4 hastighet x8/x8 eller x16/x16 ska de vara.

Detta påstående är rent skitsnack. http://www.sweclockers.com/recension/6086-sex-moderkort-med-i...

Testet visar att det är högst teoretiska siffror och att det inte alls behöver betyda någon skillnad i ren prestanda.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Detta påstående är rent skitsnack. http://www.sweclockers.com/recension/6086-sex-moderkort-med-i...

Testet visar att det är högst teoretiska siffror och att det inte alls behöver betyda någon skillnad i ren prestanda.

skillnaden mellan 8x-8x och 16x-16x har det snackats om. Skillnaden där emellan är minimal. Däremot ska där ena grafikkortet körs i 4x göra större skillnad, men fortfarande inte mkt. Har du 40fps så pratar vi om några få fps i förlust.

Skillnad, men inte värt att köpa nytt moderkort för.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

skillnaden mellan 8x-8x och 16x-16x har det snackats om. Skillnaden där emellan är minimal. Däremot ska där ena grafikkortet körs i 4x göra större skillnad, men fortfarande inte mkt. Har du 40fps så pratar vi om några få fps i förlust.

Skillnad, men inte värt att köpa nytt moderkort för.

Grejen var att personen jag citerade påstod att man inte får någon direkt prestandavinst alls, vilket alltså är rent skitsnack.

Jag menade med min länk att siffrorna är högst teoretiska och den effektiva skillnaden är mindre än vad man ofta tror. Självklart menar jag inte att skillnaden är obefintlig. Om 16x-4x är bättre/sämre än 8x-8x kan vi ju enbart spekulera i så länge tester saknas.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Grejen var att personen jag citerade påstod att man inte får någon direkt prestandavinst alls, vilket alltså är rent skitsnack.

Jag menade med min länk att siffrorna är högst teoretiska och den effektiva skillnaden är mindre än vad man ofta tror. Självklart menar jag inte att skillnaden är obefintlig. Om 16x-4x är bättre/sämre än 8x-8x kan vi ju enbart spekulera i så länge tester saknas.

Har inte läst hela testet men här tar de upp dilemmat med 5870-korten techPowerUp :: AMD Radeon HD 5870 PCI-Express Scaling Review :: Page 1 / 26

Hämtat från denna post:
#10104648

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Har inte läst hela testet men här tar de upp dilemmat med 5870-korten techPowerUp :: AMD Radeon HD 5870 PCI-Express Scaling Review :: Page 1 / 26

Hämtat från denna post:
#10104648

Där, ja! Vad jag ser så är skillnaden i 3dmark högst ~160p, vilket är helt försumbart (som också syns i spelen som testas). Vilket får oss att komma fram till slutsatsen att det är högst teoretiska siffror och att det är fler faktorer som spelar in på den slutgiltiga prestandan, även om det finns en viss skillnad

EDIT: Fast det där testade inte CF, utan enbart 1 kort med olika antal kanaler aktiverade?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Där, ja! Vad jag ser så är skillnaden i 3dmark högst ~160p, vilket är helt försumbart (som också syns i spelen som testas). Vilket får oss att komma fram till slutsatsen att det är högst teoretiska siffror och att det är fler faktorer som spelar in på den slutgiltiga prestandan, även om det finns en viss skillnad

EDIT: Fast det där testade inte CF, utan enbart 1 kort med olika antal kanaler aktiverade?

har inte läst testet så vet inte :P. Men spelar det egentligen någon roll? Det enda som skiljer 2st g-kort i crossfire är att det ena bara renderar och att det andra renderar + tar emot från kort nr2 och skickar ut bilden. Det är själva renderingsprocessen som är krävande. Prestanda skillnaden mellan säg 16x och 4x tillsammans med prestanda förlusten i och med hur de skalar i crossfire blir gissningsvis den praktiska prestandan.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

har inte läst testet så vet inte :P. Men spelar det egentligen någon roll? Det enda som skiljer 2st g-kort i crossfire är att det ena bara renderar och att det andra renderar + tar emot från kort nr2 och skickar ut bilden. Det är själva renderingsprocessen som är krävande. Prestanda skillnaden mellan säg 16x och 4x tillsammans med prestanda förlusten i och med hur de skalar i crossfire blir gissningsvis den praktiska prestandan.

Jo, ungefär. Men bra att veta för TS så att han inte känner att han valt helt fel mobo

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jo, ungefär. Men bra att veta för TS så att han inte känner att han valt helt fel mobo

Har inga planer på CF överhuvudtaget, sitter på ett Leadtek Geforce 9600GT 512MB och måste säga att jag är ganska nöjd, köpte kortet till datorn i maj 2008 och den räcker mer än väl till spelen jag spelar, dvs HoN, WoW, CS 1.6, Resident Evil 5. Visserligen är det ett äldre kort som flera skulle uppmuntra mig till att uppgradera, men kommer upp i 190 FPS i instanser, sitter på runt 40 i 25manna raids, behöver inte mycket mer. Dock har jag tänkt uppgradera grafikkort inom ett halvår.

Måste fråga, vad är det för skillnad på CF och SLI? Vad jag har förstått så är SLI till Nvidias kort och CF till ATI's kort, är jag helt fel ute? Om ja, kan någon förklara? Tacksam för svar!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Måste fråga, vad är det för skillnad på CF och SLI? Vad jag har förstått så är SLI till Nvidias kort och CF till ATI's kort, är jag helt fel ute? Om ja, kan någon förklara? Tacksam för svar!

Stämmer bra det!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Att lägga moderkortet på ESD-påsen hjälper inte mot statisk elektricitet. En ESD-påse fungerar på samma sätt som när en blixt slår ner i en bil och du sitter i den, strömmen leds utanpå alltså.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Stämmer bra det!

Ok, tack!

Skrivet av klasvonklas:

Att lägga moderkortet på ESD-påsen hjälper inte mot statisk elektricitet. En ESD-påse fungerar på samma sätt som när en blixt slår ner i en bil och du sitter i den, strömmen leds utanpå alltså.

Hade jag ingen aning om, ville bara vara på den säkra sidan.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Att lägga moderkortet på ESD-påsen hjälper inte mot statisk elektricitet. En ESD-påse fungerar på samma sätt som när en blixt slår ner i en bil och du sitter i den, strömmen leds utanpå alltså.

även kallat Faradays bur

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Spara ditt 9600gt som physx kort(;

Visa signatur

||Intel core i5-760 @4,2ghz || Asus p7p55d le || 2x2 gb 1333mhz || 1x1tb 1x500gb || Gtx 570 || Haf 912+ || CM silent pro 700w||
Kylning EK Supreme HF Acetal Ek 240mm radiator+120mm EK dcp 2,2 combo. EK Gtx 580 Acetal-Nickel.
http://www.sweclockers.com/galleri/7238-h2o-my-white-love

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobe-x:

Spara ditt 9600gt som physx kort(;

Har tänkt göra det, måste fråga, hur gör man då? man sätter i kortet, sen laddar man ner nvidia drivrutinerna till 9600, och sen? Och kommer inte CCC och nvidia panel "slåss" om datorn? Eller kan de jobba "ihop" utan problem?

Blir det mer FPS i spel som inte använder sig av PhysX? Använder sig de flesta nyare spel av PhysX fast man vet inte om det? Har WoW PhysX? o.O

Tacksam för svar! kommer snart bilder på hårddisk (samt möjligen installationen av 9600 som physx).

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Har tänkt göra det, måste fråga, hur gör man då? man sätter i kortet, sen laddar man ner nvidia drivrutinerna till 9600, och sen? Och kommer inte CCC och nvidia panel "slåss" om datorn? Eller kan de jobba "ihop" utan problem?

Blir det mer FPS i spel som inte använder sig av PhysX? Använder sig de flesta nyare spel av PhysX fast man vet inte om det? Har WoW PhysX? o.O

Tacksam för svar! kommer snart bilder på hårddisk (samt möjligen installationen av 9600 som physx).

Aa tror det är så, nej efterssom du sätter ditt 9800 som physx only?
Vet inte om wow har det efterssom det är det värsta spelet som finns imo.

Visa signatur

||Intel core i5-760 @4,2ghz || Asus p7p55d le || 2x2 gb 1333mhz || 1x1tb 1x500gb || Gtx 570 || Haf 912+ || CM silent pro 700w||
Kylning EK Supreme HF Acetal Ek 240mm radiator+120mm EK dcp 2,2 combo. EK Gtx 580 Acetal-Nickel.
http://www.sweclockers.com/galleri/7238-h2o-my-white-love