koppla xboxen till laptop?

Permalänk

koppla xboxen till laptop?

hej hej

Jag har hört att det går att koppla ihop xboxen med en HDMI kabel så man kan spela på datorskärmen.
tänkte bara kolla så att det stämmer.

(min laptop har HDMI uttag)

Permalänk
Medlem

Det stämmer att du kan koppla din Xbox till en extern skärm som har HDMI anslutning, du kan däremot inte ansluta den till en laptop med HDMI port då det är en HDMI utgång och inte kan ta emot signalen.

Visa signatur

| I7 2600K @ 3.4Ghz| Noctua DH14| 8GB DDR3 | GTX670 |

Permalänk

ahh attans då e det kört tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Som sirk säger så går det inte att använda HDMI uttaget för insignal, bara utåt. Det bästa du kan göra är att använda Komposit signalen från Xboxet till en "Video Grabber" med USB som EzCap 116 och Terratec Grabby.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

hmm ok är det krångligt? eller borde ja bara skaffa nån billig tv?

(jobbar som au pair och tv är jättegammal i mitt rum därför jag undrar)

Permalänk
Medlem

Googla runt efter ett video grabber, alt. TV-kort.
Det behöver inte vara dyrt. Denna kostar ju t ex. bara 399kr, men sen stödjer den ju inte direkt Full HD heller.

Att installera den lär inte vara något problem.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanna_l:

hmm ok är det krångligt? eller borde ja bara skaffa nån billig tv?

(jobbar som au pair och tv är jättegammal i mitt rum därför jag undrar)

Varför köpa en hel TV? En datorskärm går lika bra eller bättre och är betydligt billigare.

Visa signatur

Citera gärna så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Skrivet av emtovam:

Varför köpa en hel TV? En datorskärm går lika bra eller bättre och är betydligt billigare.

vad e det för sladd jag behöver då? har funderat på det med men lite osäker på vad jag behöver köpa till för att få det att fungera.

Permalänk
Medlem

Så länge monitorn du köper har hdmi-anslutning är det bara att koppla in xboxet.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Googla runt efter ett video grabber, alt. TV-kort.
Det behöver inte vara dyrt. Denna kostar ju t ex. bara 399kr, men sen stödjer den ju inte direkt Full HD heller.

Att installera den lär inte vara något problem.

//Gorian

Blir det inte rejäla fördröjningar med en sån där? Bilden går väl ett varv i någon mjukvara innan den visas på displayen? Därav blir det extremt jobbigt att spela eftersom fördröjningarna märks tydligt.

Försökte någongång på 90talet med ett tvkort till datorn. Det tog fera sekunder innan det hände något på skärmen efter att man rörde joysticken på n64at. Men det kan ju ha hänt en del sedan dess. Åtminstone är det värt att kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Blir det inte rejäla fördröjningar med en sån där? Bilden går väl ett varv i någon mjukvara innan den visas på displayen? Därav blir det extremt jobbigt att spela eftersom fördröjningarna märks tydligt.

Försökte någongång på 90talet med ett tvkort till datorn. Det tog fera sekunder innan det hände något på skärmen efter att man rörde joysticken på n64at. Men det kan ju ha hänt en del sedan dess. Åtminstone är det värt att kolla upp.

Nja det stämmer till en viss del, det beror på vilken mjukvara som hanterar signalen. Corel VideoStudio X3 ger inte helt flytande bild, eller utnyttjar alla frames effektivt, och syncar inte så bra. Den medföljande mjukvaran till grabbern duger bara åt att spela in som funktion, så fullskärm eller de-interlace finns inte - men den är rapp och hänger med.

Däremot Magix Movie Edit Pro 15 är både rapp, hålla syncen bra i 20 minuter men behöver starta om programmet snabbt därefter då det blir osyncat - men det går snabbt. Tyvärr så finns det ingen de-interlace så hela bilden blir "vsync off" fast horizontellt men fullskärm är bara delvis.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Isåfall borde han köra på benqskärmen. Jag har lirat på en sådan vid lan (x360), fungerade utmärkt.

Ett budgetalternativ är att ta en gammal skärm eller hitta någon billig 19" beg. Sedan köper du vgaadaptern till xbox för 150 kronor. På dealextreme kostar den knappt femtiolappen inkl frakt om jag inte missminner mig

Permalänk
Skrivet av MooDHooDs:

Isåfall borde han (hon) köra på benqskärmen. Jag har lirat på en sådan vid lan (x360), fungerade utmärkt.

tack! ska kika efter en Benq hoppas bara de säljer dem i holland:D

//johanna

Permalänk
Medlem

Finns ju andra märken än BenQ annars.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller