Permalänk
Medlem

Tips på tålig klocka

Hej

Jag är på jakt efter en ny klocka men kan inte hitta någon som intresserar mig och hoppas därför att ni kan hjälpa mig.

läget är så att jag jobbar som soldat och behöver därför en ganska tålig klocka som klarar av lite stryk.
kraven som jag har är ungefär såhär:

-Digital/ analog + digital
-Riktigt bra tidtagning, nedräkning och alarm funktioner
-Mindre än ett hus (har kollat på suunto's klockor men de är ju fan gigantiska)
-Stilren och snygg!
-Vattentät och jävligt stryktålig(skall aldrig behöva ta av den)

Ett stort plus är också om den har metallarmband

Hoppas att någon kan hjälpa mig eller i alla fall peka mig i rätt riktning eller bara tipsa om ett bra märke

M.V.H
Bread_

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Budget är ju rätt intressant?

Själv har jag en Rolex Sea-Dweller som tål vad som helst .. men sådana är ju lite smådyra sådär..

Kanske något här?:
Armbandsur, klockor hos Knivnet och Garderoben.

Eller här?:
ULTRALUX MARKETING AG Hmm .. kanske inte ..

Här då?:
TacGear Utrustningscentrum - Distributör av Polis-, Bevakning- och Friluftsutrustning i Skandinavien.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Budget är ju rätt intressant?

Själv har jag en Rolex Sea-Dweller som tål vad som helst .. men sådana är ju lite smådyra sådär..

Kanske något här?:
Armbandsur, klockor hos Knivnet och Garderoben.

Eller här?:
ULTRALUX MARKETING AG Hmm .. kanske inte ..

Här då?:
TacGear Utrustningscentrum - Distributör av Polis-, Bevakning- och Friluftsutrustning i Skandinavien.

Mvh

Satte inte ut någon budget för jag ville ha förslag från alla prisklasser om jag hittar en riktigt snygg klocka som jag kan ha civilt sedan också så kan jag tänka mig att betala ganska bra men om den bara skall vara till jobbet ligger väll kanske smärtgränsen på 4000kr

tack för länkarna hittade faktiskt en klocka om verkade vettig funktionsmässigt men är lite rädd för att den är skit ... kostar bara 700kr

Om KHS Striker Black

sedan är det lika stor som suunto klockorna också

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Satte inte ut någon budget för jag ville ha förslag från alla prisklasser om jag hittar en riktigt snygg klocka som jag kan ha civilt sedan också så kan jag tänka mig att betala ganska bra men om den bara skall vara till jobbet ligger väll kanske smärtgränsen på 4000kr

tack för länkarna hittade faktiskt en klocka om verkade vettig funktionsmässigt men är lite rädd för att den är skit ... kostar bara 700kr

Om KHS Striker Black

sedan är det lika stor som suunto klockorna också

Aha, ok.

Fast för att få en riktigt stryktålig klocka måste den väl antingen vara oerhört välbyggd (dyr) eller rejält stötdämpad (stor), svårt att ta sig runt det.

Ett annat tips är Citizens dykarklockor, som också skulle kunna vara något:
Promaster - CITIZEN - KLOCKOR.NU

Har haft (har den kvar) en Eco-Drive dykarklocka som också tålt en hel del däng.
Just den jag har finns kanske inte längre, men Promasterserien ovan är också fina.

Mvh

Edit/JP1010, den med gummiarband & dubbla dispayer är jäkligt .. SEAL, eller något. /Edit.

Edit2/ Om du vill lägga till mer för privat bruk, som du säger, kanske någon Tag Heuer eller så
kanske kan vara något. Exklusiva klockor på nätet - KLOCKOR ONLINE /Edit2.

Permalänk
Medlem

Det första jag tänkte på var Casios G-shock när jag läste stryktålig, har för mig att militärer använde dem förr i tiden iaf.

Hittade en sida som verkar ha ett urval, du kan ju ta en titt (:

Visa signatur

q6600 @ 2,4GHz | 9800gtx+ Sli | 4096MB ddr2 | 2 x 500 Gb Samsung HDD | StealthXstream 600w | P182

Permalänk
Medlem

Varför tänker jag på STORM-klockorna?
Finns ju att få tag på rätt billigt också: Storm Navigtor rek pris 2300kr på Tradera. Storm | Övriga modeller -
Vet inte hur det är med tidtagning men stryktåliga är de ju så det heter duga.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ju Suunto Core Steel ser jävligt bra ut(med många funktioner) Men den kanske är för dyr med tanke på första posten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Aha, ok.

Fast för att få en riktigt stryktålig klocka måste den väl antingen vara oerhört välbyggd (dyr) eller rejält stötdämpad (stor), svårt att ta sig runt det.

Ett annat tips är Citizens dykarklockor, som också skulle kunna vara något:
Promaster - CITIZEN - KLOCKOR.NU

Har haft (har den kvar) en Eco-Drive dykarklocka som också tålt en hel del däng.
Just den jag har finns kanske inte längre, men Promasterserien ovan är också fina.

Mvh

Edit/JP1010, den med gummiarband & dubbla dispayer är jäkligt .. SEAL, eller något. /Edit.

Edit2/ Om du vill lägga till mer för privat bruk, som du säger, kanske någon Tag Heuer eller så
kanske kan vara något. Exklusiva klockor på nätet - KLOCKOR ONLINE /Edit2.

Tack för all hjälp. Ser nog ut som jag kommer att köpa en billigare jobb klocka och sedan kanske lägga ut för en omega speedmaster när jag väll bestämt mig för att inte dra runt i skogen

Skrivet av Twinkie:

Det första jag tänkte på var Casios G-shock när jag läste stryktålig, har för mig att militärer använde dem förr i tiden iaf.

Hittade en sida som verkar ha ett urval, du kan ju ta en titt (:

denna föll mig verkligen i smaken verkar faktiskt uppfylla alla mina krav och så finns den i alla prisklasser också! tackar för den

Skrivet av belga:

Varför tänker jag på STORM-klockorna?
Finns ju att få tag på rätt billigt också: Storm Navigtor rek pris 2300kr på Tradera. Storm | Övriga modeller -
Vet inte hur det är med tidtagning men stryktåliga är de ju så det heter duga.

Hummm den var ju faktiskt ganska cool men kanske lite för mycket terminator över den

Skrivet av nmc:

Jag tycker ju Suunto Core Steel ser jävligt bra ut(med många funktioner) Men den kanske är för dyr med tanke på första posten?

Den kändes faktiskt som det självklara valet. Var inne i sthlm igår för att kolla/köpa en sådan. Men har du sett den i verkligheten? tyckte inte alls den var särskilt snygg och sedan storleken ... nej det va inget för mig i alla fall

Tackar för all hjälpen ni har verkligen hjälpt mig att komma i rätt riktning i alla fall ... nu skall man bara skaffa en vettig kniv också *suck*

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Wenger Klocka 70430 - LED NOMAD
Verkar helt ok för militärlivet.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Traser klocka. Vet dock inte personligen hur mycket stryk de tål eftersom jag är väldigt rädd om mina ägodelar men de används tydligen av allt från US Army, Räddningstjänsten, Polisen och civila.

De är inte så farligt dyra heller tycker jag och dessutom riktigt snygga.
Jag köpte min från Recon Vildmark AB. Mycket bra webshop för övrigt av personlig erfarenhet.

Trasers hemsida - Traser® Watches | Fine Swiss Instruments with Permanent Light Technology

Min är dock rätt så basic Nedanför.
De flesta eller alla klockor har även H3 Teknologin med den lite radioaktiva isotopen Tritium (man ser den radioaktiva symbolen på urtavlan precis som t.ex i brandvarnare) som ljuskälla i klockan vilket gör att den lyser betydligt längre än andra självlysande klockor. Och då snackar vi runt åtta timmar.

Ang. armband så brukar det finnas allt från textil/läder till metallarmband till de flesta klockor jag tittat på.

Riktigt bra tidtagning, nedräkning, alarm funktioner och digitalt är väl dock lite sådär med det eftersom då krävs det en massa elektronik och då är det svårare med klockans tålighetsgrad och storlek. Tycker personligen också att analogt är det som gäller när man snackar riktiga prylar :).