Snart är jag 16 - således kan jag börja övningsköra och lite annat..

Permalänk
Medlem

Snart är jag 16 - således kan jag börja övningsköra och lite annat..

Hej alla Sweclock'are(?)

Har tänkt lite det senaste på körkort, något som dom flesta strävar efter...
Jag blir ju 16 i februari, och då kan jag börja övningsköra privat eller i trafikskolan.
Om jag kör privat så krävs det att den jag kör med skall ha haft sitt körkort i minst 5 år och ha ett handledar/kör bevis om jag fattat det rätt.

Den person i fråga jag tänkt att övningsköra med är min syster.
Men, när får jag ansöka om körtillstånd?
Måste man göra det den dagen man fyllt 16 eller efter det, eller går det att göra innan det? Jag menar, går det att ansöka om det tillståndet i januari då jag är 15 år eller måste jag vänta tills jag är 16 i februari och ansöka om det så ja får hem tillståndet i mars?
Jag har letat efter detta svar i ca 20 min nu utan några träffar.
Tacksam för svar och alla tips jag kan tänka på som nybörjare, (jag kan köra bil, kan växla osv fast jag har inte kört på vägen eller motorvägen, utan bara i en parkering) så lugna er!

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk

Du måste vara 16 år för att söka lemp.
Sen måste man även gå någon fjantig utbildning nuförtiden om jag har förståt det rätt?
Men ta det coolt, du kommer ha gott om tid att övningsköra på
Ett tips är att köra så mycket du bara kan privat innan du tar in på körskola

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Ett annat tips är att INTE börja för tidigt! Du kommer nämligen att lägga på dig massa ovanor som är svåra att träna bort när närmar sig uppköring. Ett år innan är lagom med tid för att träna privat, köra med skola, gå alla riskutbildningar och inte kört för länge för att ha massa ovanor.

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med ovanstående.
Tycker det är bra att man börjar övningsköra privat tidigt. Det viktiga är att man kör med någon som kan reglerna, vet hur eco-driving fungerar osv.

Börjar man för sent kommer det leda till mer onödiga körlektioner på körskolan, och priset går snabbt upp.

Visa signatur

"The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do."
Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Lär dig så tidigt som möjligt men lär dig rätt från början.

Oft: Du har varit medlem på musicmanager va? /hence

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Runda dina privatkörningar med skollektion för att stämma av hur du ligger till i din körning och vad du behvöer öva på. Du har gott om tid på dig så börja med två lektioner på två månader för ca 800 SEK och satsa sen på att gå en gång i halvåret eller så, tills du känner dig redo att köra upp, då du stämmer av en bit innan för att se om du behöver paniköva något inför finalen.

Körtillstånd eller vad det heter, får du ansöka om tidigare men blir inte beviljad förrän din 16-årsdag, så spelar ingen roll när du skickar in det bara det inte är för tidigt så du får avslag bara för att ingen orkar sortera papper. Chansa mindre och ansök dagen du blir 16 eller dylikt, så jäkla brottom är det inte.
Handledarbevis kanske det heter nuförtiden ja, och det skall privat lärare ha. På min tid behövdes bara 5 år, så är inte hemma på't.
Ta grunderna grundligt, körningen blir mycket lättare och uppkörningskontrollanten blir mycket nöjd och medgörlig om den slipper staka sig fram mellan ettan och trean i >9000 rpm. Spendera mycket tid på grusparkeringen eller större fältet. Återkom ofta, även när du tror du kan det och även tiden efter halkbanan och uppkörningen. Gärna vintertid också, så du får halk-, broms- och sladdövning.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H3Nc3:

Lär dig så tidigt som möjligt men lär dig rätt från början.

Oft: Du har varit medlem på musicmanager va? /hence

Ja det har jag! Tror jag känner igen dig med.

Jo, som dom flesta säger skall jag nog börja tidigt och lära mig allt från grunden sakta men säkert.
Jag har lite planer på att köra nu i höst på ngn stor parkering/tomt industri område eller något för att testa mina kunskaper o kunna koppla till 2:an och 3:an osv..

Sen skall jag träna på att parkera och på vintern/om det fortfarande är snö i februari skall jag fråga om jag får åka ut igen på pakeringen och köra och slira lite och allt det dära, det är kul men lärorikt också.

Men trafikskolan tar ju så mycket för deras lektioner, 800 kr för 2 lektioner va?
400 kr / lektion, det kommer jag inte ha råd med, utan föräldrarna måste betala de, således jag inte får ett jobb där jag kan jobba ihop lite pengar

Nu inser man att det snart är dags och att allt närmar sig, vuxenlivet here i am!
Har som mål att få körkortet på min 18 års dag, nu kanske detta inte går igenom men man skall alltid tänka positivt!

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk
Medlem
Skrivet av xkurdi:

Ja det har jag! Tror jag känner igen dig med.

Jo, som dom flesta säger skall jag nog börja tidigt och lära mig allt från grunden sakta men säkert.
Jag har lite planer på att köra nu i höst på ngn stor parkering/tomt industri område eller något för att testa mina kunskaper o kunna koppla till 2:an och 3:an osv..

Sen skall jag träna på att parkera och på vintern/om det fortfarande är snö i februari skall jag fråga om jag får åka ut igen på pakeringen och köra och slira lite och allt det dära, det är kul men lärorikt också.

Men trafikskolan tar ju så mycket för deras lektioner, 800 kr för 2 lektioner va?
400 kr / lektion, det kommer jag inte ha råd med, utan föräldrarna måste betala de, således jag inte får ett jobb där jag kan jobba ihop lite pengar

Nu inser man att det snart är dags och att allt närmar sig, vuxenlivet here i am!
Har som mål att få körkortet på min 18 års dag, nu kanske detta inte går igenom men man skall alltid tänka positivt!

Det första jag gjorde var att lära mig accelerera på ett bra sätt, växla vid rätt tillfälle m.m. Sen finslipade jag lite med kopplingen innan jag åkte ut på vägarna. Nu har jag åkt till Stockholm och lite allt möjligt under sommaren utan problem

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk

Åk till en lite öde parkering och kän dragläge.. de flesta bilar klarar att gå på 1-2-3an med tomgång eller endast ytterst lite gas.
Att inte titta ner och verkligen veta hur reglagen och sånt ska vridas så man slipper ta blicken från vägen. Sen stäng av den där radion och lyssna på vad bilen vill. man hör mycket ljud från motor,växellåda, däck och att svänga.

Vanligt att folk tittar ner och undrar var växlarna ligger.

Sen så ska du lära dig att hålla handen rätt när du växlar.

1 2an håller man handen höger om
3 4an håller man mitt på (över)
5an (6an) + var backen ligger håller man vänster om.

Det kanske låter lustigt men du kommer aldrig få i fel växel på detta sätt.

tex 2an puttas bara i ner till vänster då du drar spaken mot dig (handen på höger sida)
3an 4an växlas med att bara föra uppåt/nerdåt med handen på/över spaken
5an (om 6an finns) så dras den bort mot dig med handen på vänster sida.

Hålla händerna på rätt ställa på ratten och verkligen ha klart för sig vad knappar och rattar är till på så att man inte möter en idiot på vägen som slänger bilen hit och dit för den pysslar med radion etc.

Sen tänk att varje medtrafikant i trafiken är en stor idiot du vet aldrig vad de kan hitta på. Och för fan lär dig använda blinkers! blinka hällre en gång för mycket än för lite. Finns inget mer störande när bilar svänger hit och dit eller gör filbyten i sin omgivning.

Sen jag har kört närmare 10K mil i mina unga dar så jag känner mig hyfsat säker (även då man aldrig blir fullärd) så tittar jag inte så mycket på hastighetsmätaren utan jag går på motorljudet och känslan när det är dags att växla och vilken hastighet bilen framförs i. Sen bör man alltid snegla lite då och då så att man håller rätt hastighet och att det inte är några varnings symboler från motorn eller så.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H3Nc3:

Det första jag gjorde var att lära mig accelerera på ett bra sätt, växla vid rätt tillfälle m.m. Sen finslipade jag lite med kopplingen innan jag åkte ut på vägarna. Nu har jag åkt till Stockholm och lite allt möjligt under sommaren utan problem

Jo, det är en skön känsla när man acclelerar, men detta skall jag ha med mig!

Skrivet av -=FULLMOON=-:

wall of text

Okej.
Nu vet jag inte hur du menar med att ha handen på vänster sida om växelspaken.
Det är bara krångligare om jag håller handen snett och så att jag har den på vänster sida om växelspaken.

Jag har båda händerna på ratten typ och när jag växlar till 2:an trycker jag i hela foten i kopplingen och sedan drar ner växelspaken mot mig och släpper sedan kopplingen och kör!

Men inga tips är fel, och som du säger, inte än 10k mil gör någon erfaren
Bara för mig att nöta.

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk

Sätt dig i bilen så kommer du märka. Det är handflatan du har mot spaken och inte knogarna om jag förklarade lite lustigt. Du får vrida handen när du använder 5an (6an)

I = Växelspak
: = Hand

1an 2an Har man handen på höger sida = I: .. 3an 4an har man handen. = I 5an (6an) har man handen = :I

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Sätt dig i bilen så kommer du märka. Det är handflatan du har mot spaken och inte knogarna om jag förklarade lite lustigt. Du får vrida handen när du använder 5an (6an)

I = Växelspak
: = Hand

1an 2an Har man handen på höger sida = I: .. 3an 4an har man handen. = I 5an (6an) har man handen = :I

Jaha, med handflatan
Nu förstår jag!
Tack, det där var smart. Väldigt bra förklarat, hoppas andra kan ta en del utav detta.

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk
Medlem
Skrivet av xkurdi:

Jag har båda händerna på ratten typ och när jag växlar till 2:an trycker jag i hela foten i kopplingen och sedan drar ner växelspaken mot mig och släpper sedan kopplingen och kör!

Det är väldigt viktigt att alltid hålla sig lugn. Om du blir stressad så kommer det gå åt helvete snabbt.

Ta det också väldigt lugnt med kopplingen. Släpp upp den väldigt långsamt efter du har växlat, det blir mycket mjukare körning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xkurdi:

Den person i fråga jag tänkt att övningsköra med är min syster.

Hur gammal är din syster?
Jag hoppas att du vet att hon måste vara minst 24 år och ha haft körkort i minst fem av de senaste tio åren.

Permalänk
Skrivet av Gunvald Larsson:

Du måste vara 16 år för att söka lemp.

Fel. Det är jag levande bevis på.. du kan gå handledarutbildning innan du är 16. 15 ½ räcker.
Du måste gå med alla du tänkt övningsköra med, i detta fallet din syster. Vill du sen också köra med dina föräldrar måste du gå ny kurs osv.

Du kan skicka in papprena innan du fyllt, så får du dom förhoppningsvis innan du fyller, det gjorde jag. Sen är det bara på med skylten och åka.
Tänk på att du måste betala avgifterna till Transportstyrelsen innan du skickar några papper till dom.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickePicke:

Du måste gå med alla du tänkt övningsköra med, i detta fallet din syster. Vill du sen också köra med dina föräldrar måste du gå ny kurs osv.

Det där stämmer faktiskt inte.

Från körkortsportalen:

Nya regler vid privat övningskörning

Kravet slopas på att elev och handledare måste genomgå introduktionsutbildning vid privat övningskörning tillsammans. Detta gäller för behörighet B. Elev och handledare kan alltså gå utbildningen var för sig. Både handledare och elev måste liksom tidigare ha gått introduktionsutbildningen för att få övningsköra privat.

Ändringarna började gälla den 1 september 2010.

Permalänk
Skrivet av Centura:

Det är väldigt viktigt att alltid hålla sig lugn. Om du blir stressad så kommer det gå åt helvete snabbt.

Ta det också väldigt lugnt med kopplingen. Släpp upp den väldigt långsamt efter du har växlat, det blir mycket mjukare körning.

Man ska ju även lära sig möta med lite gas (OBS inte för mycekt då slirar kopplingen och man får en väldigt obehagligt lukt i bilen flera dagar framöver + en pajad koppling ) Slirar det så släpp efter på gasen!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Man ska ju även lära sig möta med lite gas (OBS inte för mycekt då slirar kopplingen och man får en väldigt obehagligt lukt i bilen flera dagar framöver + en pajad koppling ) Slirar det så släpp efter på gasen!

Så klart, men jag skrev inte det då det är lättare att lära sig att var lugn med kopplingen. Det andra kommer med tiden.

Permalänk
Medlem

Ok.
Lugn och självsäker är det som gäller.
Dom senaste inläggen var lite krångliga, den ena säger att jag kan gå utbildningen när jag är 15 och ett halft den andra säger tvärt emot.
Någon som kan göra det klart för mig?
Min syster är 28 och har haft körkort i snart 6-7 år så ja, hon kan jag iaf köra med!

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk
Skrivet av Pelmazo:

Det där stämmer faktiskt inte.

Från körkortsportalen:

Nya regler vid privat övningskörning

Kravet slopas på att elev och handledare måste genomgå introduktionsutbildning vid privat övningskörning tillsammans. Detta gäller för behörighet B. Elev och handledare kan alltså gå utbildningen var för sig. Både handledare och elev måste liksom tidigare ha gått introduktionsutbildningen för att få övningsköra privat.

Ändringarna började gälla den 1 september 2010.

Där ser man, tack för rättelsen.

Skrivet av xkurdi:

Ok.
Lugn och självsäker är det som gäller.
Dom senaste inläggen var lite krångliga, den ena säger att jag kan gå utbildningen när jag är 15 och ett halft den andra säger tvärt emot.
Någon som kan göra det klart för mig?
Min syster är 28 och har haft körkort i snart 6-7 år så ja, hon kan jag iaf köra med!

Lite rörigt ja, reglerna som gäller är följande då:

Du kan gå kursen när du är 15, men du behöver inte gå samtidigt som din syster, ni kan gå skilt/olika kurser.
Du kan ansöka om körkortstillstånd innan du är 16, så när du har det och bevis om handledar-papper så är det bara att åka.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickePicke:

Där ser man, tack för rättelsen.

Lite rörigt ja, reglerna som gäller är följande då:

Du kan gå kursen när du är 15, men du behöver inte gå samtidigt som din syster, ni kan gå skilt/olika kurser.
Du kan ansöka om körkortstillstånd innan du är 16, så när du har det och bevis om handledar-papper så är det bara att åka.

Jaha okej.
Jag kan ansöka om körkortstillstånd nu då säger vi, och få hem handledar papper osv, min syster kan ta sin kurs nu, men jag behöver bli 16 och gå på kursen eller kan man det innan man är 16 också? Sen sätter jag på skylten och bara köra?

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk

Hehe, ifall du börjar köra nu. Så kommer du va hur bra som helst om 2 år. När du får ta körkortet.

Håller på att ta A kort (mc) atm. Tog några lektioner innan sommaren, 5st. Och nu är jag på min 11e eller något. Ska ha min 12e imorgon, och beräknas vara kvar den 14e oktober. Har inte tagit B-kort än.

SÅ om jag klarar körkort så snabbt, så klarar du ta a kort på 2 år

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Hehe, ifall du börjar köra nu. Så kommer du va hur bra som helst om 2 år. När du får ta körkortet.

Håller på att ta A kort (mc) atm. Tog några lektioner innan sommaren, 5st. Och nu är jag på min 11e eller något. Ska ha min 12e imorgon, och beräknas vara kvar den 14e oktober. Har inte tagit B-kort än.

SÅ om jag klarar körkort så snabbt, så klarar du ta a kort på 2 år

Aha det är nice!
Jag är inte ett fan av 2 hjuls fordon förrutom cyklar, kan inte köra moped osv men bara bil.
Jag ska satsa på det, jag har det som mål att ha körkortet senast 2 månader efter att jag fyllt 18 år.

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk
Skrivet av nmc:

Ett annat tips är att INTE börja för tidigt! Du kommer nämligen att lägga på dig massa ovanor som är svåra att träna bort när närmar sig uppköring. Ett år innan är lagom med tid för att träna privat, köra med skola, gå alla riskutbildningar och inte kört för länge för att ha massa ovanor.

Helt fel! Visst är ovanor dåligt, men VANA att köra är MYCKET VIKTIGARE när det kommer till uppkörningen.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Ett annat tips är att INTE börja för tidigt! Du kommer nämligen att lägga på dig massa ovanor som är svåra att träna bort när närmar sig uppköring. Ett år innan är lagom med tid för att träna privat, köra med skola, gå alla riskutbildningar och inte kört för länge för att ha massa ovanor.

Men vadfaan är detta? "Köra med ovanor"? Ja, om du har en skitkass person du övsningskör med...

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

Jag övningskör just nu med trafikskola.
För strax 2 år sen började jag köra privat, mina "ovanor" har jag blivit av med på 2 lektioner, där jag även har bevisat att jag kan en hel del andra moment och på så vis minskat antalet lektioner jag kommer behöva ta.
Kör på nu direkt säger jag bara

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Jag övningskör just nu med trafikskola.
För strax 2 år sen började jag köra privat, mina "ovanor" har jag blivit av med på 2 lektioner, där jag även har bevisat att jag kan en hel del andra moment och på så vis minskat antalet lektioner jag kommer behöva ta.
Kör på nu direkt säger jag bara

Ok, hoppas du får körkortet inom snar framtid och kör försiktigt!
Jag skall börja köra när jag är 16 direkt, gick du på utbildningen eller vad det är när du var 15 eller?

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk

Allt jag har att säga är: lev livet medan du kan. Efter 18 går det utför!

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Skrivet av xkurdi:

Ok, hoppas du får körkortet inom snar framtid och kör försiktigt!
Jag skall börja köra när jag är 16 direkt, gick du på utbildningen eller vad det är när du var 15 eller?

Fyllde år i oktober, gick i december eller januari.
Gissa om jag var pissed på mina föräldrar för att de inte fick tummen ur och bokade i oktober

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Fyllde år i oktober, gick i december eller januari.
Gissa om jag var pissed på mina föräldrar för att de inte fick tummen ur och bokade i oktober

Haha aj då
Huvudsaken är väll at du har gått nu och kan köra!
Jag får iaf ta ut våran bil ur parkeringen (typ som ett stort undervånings garage) med massa bilar i , gäller att man inte tappar fokus där, ändå kör jag bilen bara 35 meter men jag springer ner som ett barn på julafton för att köra ut bilen!

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX