Vart är spelbranschen på väg?

Permalänk
Medlem

Vart är spelbranschen på väg?

Kollade runt lite på Steam och kom över detta spelet, Railworks. Priset ligger på 23,99€ inte så farligt. Ska man däremot få alla DLC paket får man lägga ut sammanlagt 583,48€. DLC paket som ger nya tåg, någon ny bana osv.

Om man ser på det nya Mafia II som släpptes, ett spel som inte är komplett, utan man blir tvungen att lägga ut extra pengar för DLC för att kunna ta del av slutet.

Detta verkar bli en vanlig affärsmetod, att släppa halvt färdiga spel till fullpris där man sen får lägga ut ännu mer pengar för att få det kompletta spelet. De säljer DLC som ger en ny bil, nya kläder, saker man borde få gratis tycker man?

Var går gränsen på att mjölka så mycket pengar så möjligt? Vad hände med kompletta spel med en expansion som kan förlänga spelet?

Hur kommer det se ut om fem år tro?

Permalänk
Medlem

Har funderat på precis samma sak, och känns verkligen tråkigt att det är på väg att gå så här. Bestämde mig för ett tag sen att inte köpa DLCs, då spel kan bli oerhört dyra om man faktiskt vill ha spelet komplett.

DLCs är väl ändå inte bara till ondo? T.ex. är DLCs till Mass Effect 2 ganska underhållande, och inte särskilt dyra heller.

Min gissning är även att troligtvis piratkopieras majoriteten av alla DLCs, då det antagligen är fler än du och jag som tycker att det är alldeles för dyrt med spelen om man även vill ha DLCs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shivers:

Var går gränsen på att mjölka så mycket pengar så möjligt? Vad hände med kompletta spel med en expansion som kan förlänga spelet?

Hur kommer det se ut om fem år tro?

Dagens kunder är så hjärntvättade till konsumtion att dom köper allt, inga gränser kommer förrann vi inför "kritiskt tänkande" som ett särskilt ämne i skolorna.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Halvfärdiga spel är att ta i. Mafia 2 kan du spela och klara utan DLC likaså dom flesta spelen.
DLC mjölkas av vissa men kan också vara bra om man använder det rätt och att man faktiskt får vad man betalar för. Sen är det upp till var och en om man tycker att nya banor för ett multiplayer spel som man lagt ner 400 timmar på inte är värt 150kr för mer banor.
Vilket det självklart är, jämför du med vilken annan underhållning som helst så blir det svårt att få så mycket timmar för mindre pengar.
Just railworks känner jag inte till men jag kan tänka mig att det är ett gammalt spel som samlat på sig en hel del DLC under åren och därmed kostar så mycket om man ska ha allt på en gång.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Halvfärdiga spel är att ta i. Mafia 2 kan du spela och klara utan DLC likaså dom flesta spelen.
DLC mjölkas av vissa men kan också vara bra om man använder det rätt och att man faktiskt får vad man betalar för. Sen är det upp till var och en om man tycker att nya banor för ett multiplayer spel som man lagt ner 400 timmar på inte är värt 150kr för mer banor.
Vilket det självklart är, jämför du med vilken annan underhållning som helst så blir det svårt att få så mycket timmar för mindre pengar.
Just railworks känner jag inte till men jag kan tänka mig att det är ett gammalt spel som samlat på sig en hel del DLC under åren och därmed kostar så mycket om man ska ha allt på en gång.

Du verkar inte veta hur mycket de har begränsat Mafia II. De flesta DLC som kommer släppas till Mafia II finns redan i spelet men som inte är aktiverat. Så du menar att 10 timmars speltid på Mafia II, som avslutas med en cliffhanger, för att sedan bli avslutat med en DLC är ett komplett spel?

Railworks är ett år gammalt, så istället för att släppa en expansion till spelet för ett rimligt pris, får du istället betala över 5.000kr för lite extra smågodis.

Permalänk

ett hett tips skulle ju vara att skita i att köpa DLC om det nu är ett så stort problem... ju fler som köper DLC gör ju bara att företaget uppmuntras till att mjölka det mer när de ser att de tjänar på det.

Kort sagt, om ingen köper DLC så kommer inte företagen heller att erbjuda det till slut.

Edit: Och om nu spelet inte går att spela "fullt ut" utan DLC så köp inte det då!

Permalänk
Medlem

Fast problemet är ju fortfarande att majoriteten är helt hjärntvättade och gör dumma saker som att köpa dåliga spel bara för att alla andra gör det (host MW2 host).

Samma sak med DLC, folk tycker att det är jättedåligt men det är tillräckligt många som köper det för att det ska löna sig för utvecklarna.

Permalänk
Medlem

Simulatorer är väl iofs ingen bra jämförelse, man köper inte allt som kommer till Flight Simulator eller Railworks utan det är mer tillägg som man kan välja mellan.

Permalänk
Medlem

Jag tycker iallafall att man får oerhört mycket mer för pengarna idag än i datorspelens barndom på 80-talet.
Då betalade man i stort sett lika mycket som idag och då kunde spelen vara riktiga b-spel och ett spel kunde skrivas av en ensam programmerare eller iallafall av en ytterst liten utvecklingsgrupp.
Idag kan ju ett spel hålla hundratals personer sysselsatta med utvecklingsarbete under flera år. Riktigt kassa spel är också betydligt mer sällsynta.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Riktigt kassa spel är också betydligt mer sällsynta.

Det finns extremt många wii spel om du inte missat det

Och ja det suger med alla dlc som kommer över allt, men innehållet som tillkommer i dlc'n hade inte lagts till i den färdiga produkten iaf. Så att istället för att släppa expansioner släpps nedladdningsbara tillägg till ett billigt pris.

Det jag stör mig mest på är att ALLA spel håller på att bli/är redan så jädrans casual, nästan alla spel som släpps är anpassade för casualspelare och de riktigt svåra och bra spelen har uteblivit.

Permalänk

Vilken tur att det är frivilligt att köpa DLC packeten.

Själv brukar jag köpa dem då summan är så liten för mängden extra tim det ger mig i spelet.

Permalänk
Medlem

Branschen testar många olika affärsmetoder för att tjäna pengar, det är företag vi talar om. Om det blir en affärsmetod som består får vi väll se.
Jag håller med om halvfärdiga spel, riktigt irriterande att det kan släppas så många lir som har så många buggar och ändå få AA eller AAA rating så som warhammer online exempelvis.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Klirrar i kassan på konsoll-fronten kan jag tänka mig, iom att dom spelen är så korta och begränsade. På PC får dom däremot oftast fingret, om det inte är något som verkligen är värt pengarna då dvs.

Gammalmodig som man är så tycker jag sådant ska komma gratis med patchar och dylikt. Grundtanken är ju att hålla liv i sitt spel, så det förblir populärt så att fler köper grundspelet med tiden (Tänk typ Halflife, Quake, Unreal, etc). Men att istället ta mer betalt av de som redan lagt ut pengar på grundspelet är inget som direkt lockar nya kunder, utan då handlar det bara om girighet och mjölkerier.

Så jag tycker DLC som kostar pengar är en dålig utveckling. Jag ser som sagt hellre lite extra gratis innehåll med patchar fram till en ordentlig expansion, som jag mer än gärna lägger ut pengar på.

Men nu är det som det är. Jag bryr mig normalt sett inte mycket om DLC, men kan i ett fåtal fall köpa det om jag verkligen vill stödja utvecklarna, som tex Bethesda och Bohemia. Särskillt om det handlar om mindre företag.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Håller helt med dig Mr. Bravo och kan hålla med om att DLC kan va bra om det används på rätt sett, såsom Fallout 3, ett komplett spel som sedan kan förlängas för en liten slant.

Men nu med släppet av Mafia II, där dom har klippt spelet för att tjäna mer pengar genom DLC är riktigt dåligt i min mening. Och detta börjar bli allt vanligare genom lansering av spel, att dom släpper extra innehåll bara några dagar efter release. Allt för att tjäna så mycket pengar så möjligt.

Hur kommer det se ut i framtiden? Ju mer man betalar desto mer innehåll, eller vadå?

Permalänk

Jag tycker att det är riktigt tragiskt att spel utvecklarna gör ett halvfärdigt spel för att sedan sälja expansioner 2 veckor efter lansering, riktigt ruttet!
Inte konstigt att fildelning är ett alternativ för många.

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AfrooDite:

Jag tycker att det är riktigt tragiskt att spel utvecklarna gör ett halvfärdigt spel för att sedan sälja expansioner 2 veckor efter lansering, riktigt ruttet!
Inte konstigt att fildelning är ett alternativ för många.

Tanken på att de testar nya affärsmodeller på grund av fildelningen fick du inte?

Tycker det är bra att de utforskar nya affärsmodeller, men den är då inte för mig. Har inte köpt någon dlc än.

Permalänk
Medlem

Även om det skulle vara pga fildelningen så har det garanterat inte hjälpt då dlc är minst lika enkla att få tag på piratat som hela spelet är.

Det är helt klart girighet som fått DLC idiotin att växa fram så snabbt. Extra missions och små trinket uppdateringar ska vara gratis om man betalat för spelet en gång. Sen kan jag absolut gå med på att en expansion är ok att ta betalt för. Men då ska det vara ett gäng timmars speltid på det. Enda gången jag tycker det är acceptabelt att ta betalt för små strunt saker är om själva grundspelet är gratis.

Extra saker kan man ju fixa fram genom att tillåta moddning av sina spel.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte att DLC handlar om att kämpa mot piratkopieringen. I så fall har de misslyckats totalt, eftersom även DLC till alla stora spel piratkopieras. Nu har ju visserligen alla försök att nånsin stoppa piratkopiering av PC-spel misslyckats, men det är en annan historia. Jag är inte för piratkopiering av spel, men det är ett faktum att alla kopieringsskydd knäcks, frågan är bara hur mycket utgivaren har slösat på att utveckla skyddet, och om det tar 12h eller en vecka...

Det handlar troligen bara om att tjäna mer pengar på hjärntvättade konsolkids som köper allt som har ett coolt namn och skryter med "Full HD h4xx0r Ultra mega DLC pack 2k". Personligen tycker jag att det är riktigt svinigt att släppa ett spel och sen släppa DLC vid lansering eller någon vecka efter. Om man däremot lägger ner mycket extra utvecklingstid och skapar DLC som faktiskt berikar spelet mer än med någon extra bil, extra kläder, fler vapen eller annat krimskrams, så tror jag att det är en bra idé. Istället för att släppa en expansion som ska distribueras på fysisk media, vilket kostar pengar, så kan man "dela upp" expansionspaketet i ett par stycken DLC-paket med rimligt pris efter vad man får. Detta tror jag är ett bra sätt att tjäna pengar och hålla spelet vid liv.

Permalänk
Medlem

Klart att det handlar om att tjäna pengar, allt annat vore idiotiskt av företagen.

Det är intressanta tider för spelbranschen just nu, digital distribution har kommit igång ordentligt, indieutvecklare får synas och komma in på alla möjliga spelbranscher(pc/mobil/konsol) och försök till nya inkomstmodeller utvärderas(DLC). Klart man inte gillar allt nytt, men att klaga för att de testar sig fram känns bara... illa?

De här med RailWorks, det är väl tänkt till samlare snarare än spelare? Precis som att folk skulle gå ner till modellaffären och köpa en litet modelltåg i perfekt skala så ges man möjligheten att leka med ett digitalt tåg med allt som det innebär. Känns inte riktigt som samma sak som t.ex. Fallout 3 eller Mafia II

Permalänk

Fördelen med "halvfärdiga" spel är att risken på varje spel projekt minskas.
Mindre utvecklingstid leder till mindre förlust om spelet blir en flopp. Förhoppningsvis så leder det i sin tur till mer kreativitet och våghalsiga projekt hos utvecklarna.

Jag har inget emot kortare spel, som förlängs med DLC:s, så länge man inte behöver betala fullpris för original spelet. Demo-versioner blir ju mer och mer sällsynt, så det blir en minskad risk för kunden att lägga mycket pengar på ett spel denne inte tycker om. (Man köper ju trots allt inte DLC:s om original spelet var kasst).

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laurell:

Demo-versioner blir ju mer och mer sällsynt, så det blir en minskad risk för kunden att lägga mycket pengar på ett spel denne inte tycker om. (Man köper ju trots allt inte DLC:s om original spelet var kasst).

Äh, vad ?
Att demo versioner inte finns leder till ökad risk att man köper spelet man inte tycker om, iom att man inte kunde spela demot och känna på spelet själv inte tvärtom..

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av peo.b:

Klart att det handlar om att tjäna pengar, allt annat vore idiotiskt av företagen.

Det är intressanta tider för spelbranschen just nu, digital distribution har kommit igång ordentligt, indieutvecklare får synas och komma in på alla möjliga spelbranscher(pc/mobil/konsol) och försök till nya inkomstmodeller utvärderas(DLC). Klart man inte gillar allt nytt, men att klaga för att de testar sig fram känns bara... illa?

De här med RailWorks, det är väl tänkt till samlare snarare än spelare? Precis som att folk skulle gå ner till modellaffären och köpa en litet modelltåg i perfekt skala så ges man möjligheten att leka med ett digitalt tåg med allt som det innebär. Känns inte riktigt som samma sak som t.ex. Fallout 3 eller Mafia II

Hur kan man som köpare, gilla en utveckling där vi blir drabbade på grund av girighet? Vad spelar det för roll om det är en simulator? Spelet ser fruktansvärt dåligt ut, det kan inte ha kostat alls mycket att utveckla, ändå har dom högre priser än något annat spel. Över 6.000kr om man ska ha hela paketet. Är detta rimligt enligt dig? Bara för det är en simulator? Spel som spel, det kostar inte mer att utveckla en simulator bara för det är just en simulator.

Skrivet av Laurell:

Fördelen med "halvfärdiga" spel är att risken på varje spel projekt minskas.
Mindre utvecklingstid leder till mindre förlust om spelet blir en flopp. Förhoppningsvis så leder det i sin tur till mer kreativitet och våghalsiga projekt hos utvecklarna.

Jag har inget emot kortare spel, som förlängs med DLC:s, så länge man inte behöver betala fullpris för original spelet. Demo-versioner blir ju mer och mer sällsynt, så det blir en minskad risk för kunden att lägga mycket pengar på ett spel denne inte tycker om. (Man köper ju trots allt inte DLC:s om original spelet var kasst).

Förstår inte hur du tänker här, du vill alltså köpa halvfärdiga spel till fullpris (främst detta tråden handlar om, exempel Mafia II), för att sedan lägga ut ännu mer pengar för att få det komplett? Du tycker inte alls du blir lurad på dina pengar? Sedan angående demon så är det ju tvärtom, precis som Redzo påpekade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shivers:

Hur kan man som köpare, gilla en utveckling där vi blir drabbade på grund av girighet? Vad spelar det för roll om det är en simulator? Spelet ser fruktansvärt dåligt ut, det kan inte ha kostat alls mycket att utveckla, ändå har dom högre priser än något annat spel. Över 6.000kr om man ska ha hela paketet. Är detta rimligt enligt dig? Bara för det är en simulator? Spel som spel, det kostar inte mer att utveckla en simulator bara för det är just en simulator.

Du måste se skillnaderna här, det är inte ett spel som alla andra. Du kan inte säga "spel som spel" då där är klara skillnader i affärsmodellen. Jag skulle nog säga att det är närmre magic the gathering online än Fallout, konceptet är att folk som verkligen vill ha ett specifikt tåg köper det tåget. Sen kan du klaga över att utvecklingskostnaderna inte är så höga men om du funderar mer än 2 minuter så kanske du kommer på vad detta egentligen är? Modellerna ska vara identiska med originaltågen på alla sätt och vis, det har antagligen krävts en hel del research för att få ut skisser m.m. och kundbasen är ganska nischad vilket gör att man kan och bör öka priset.

Om du nu känner att detta är ett simpelt sätt att dra in en enorm mängd av pengar är det bara att starta en spelstudio och betala några tomtar att skapa något liknande men bara ta betalt för huvudselet och sen släppa alla framtida tåg gratis. Antingen så lyckas det och du blir snuskigt rik eller så blir du skuldsatt över öronen, men eftersom att "det ser dåligt ut och inte kan ha kostat mycket att utveckla" så är det ju knappt en risk att det inte skulle gå runt?

Permalänk
Sötast

Spelbranschen går emot snabba och enkla pengar, utan någon form av stolthet bakom produkterna.
De stackarna som faktiskt gör spelen, programmerarna, grafikerna osv..... de stackarna tvingas sälja halvfärdiga produkter.

Svineri är vad det är, både mot de som faktiskt gör spelen, och mot de som köper dem.

Men det är lugnt, det finns ju en hel del VD'r som tar hem miljoner i månaden istället, det är ju absolut dem som förtjänar pengarna!

Permalänk
Skrivet av Redzo:

Äh, vad ?
Att demo versioner inte finns leder till ökad risk att man köper spelet man inte tycker om, iom att man inte kunde spela demot och känna på spelet själv inte tvärtom..

Ja, men som jag sa, så minskar risken att man lägger mycket pengar på ett spel man inte tycker om, då ett halvfärdigt spel borde ha ett lägre pris.

T.ex spel a och spel b saknar båda demo versioner.
Spel a är ett komplett spel, och kostar som ett fullpris spel.
Spel b är ett halvt spel och kostar hälften av vad spel a gör, men du kan köpa till mer innehåll för att förlänga underhållningen.
Vilket förlorar du mest på att köpa om du inte tycker om något av spelen?

Skrivet av shivers:

Förstår inte hur du tänker här, du vill alltså köpa halvfärdiga spel till fullpris (främst detta tråden handlar om, exempel Mafia II), för att sedan lägga ut ännu mer pengar för att få det komplett? Du tycker inte alls du blir lurad på dina pengar? Sedan angående demon så är det ju tvärtom, precis som Redzo påpekade.

Nej, jag vill köpa halvfärdiga spel för halvpris, för att senare lägga ut mer pengar om jag gillar det.

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laurell:

Nej, jag vill köpa halvfärdiga spel för halvpris, för att senare lägga ut mer pengar om jag gillar det.

Detta verkar jävligt bra faktiskt Låter logiskt som fan också! 1+ på detta.

Permalänk
Medlem

Gränser går väl där spelarna slutar att köpa halvt färdiga spel....Köpte inte GTA 4 på grund av att den var dåligt optimerad och att man skulle registrera sig 1000 tusen gånger på alla möjliga stället.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

DLC = ?

så vad står det för expansioner eller?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Enkelt sagt... det är vi konsumenter som kommer vara det avgörande för hur det kommer att bli med spel och spelande.

SLUTA köp spel ifall ni inte är nöjda... annars så blir det givetvis ingen förändring. Så länge tillräckligt många accepterar produkterna kan de ju fortsätta tillverkas.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

DLC = ?

så vad står det för expansioner eller?

Downloadable content, mycket mindre än expansioner. Kan vara något så litet som ett nytt vapen i spelet eller en ny questlinje etc. Miniexpansioner om du så vill. Lanseras inte på fysisk media därav namnet.