Permalänk

Phenom II och SLI

Jag skall bygga en dator åt en polare, han vill ha en 1055T eller 1090T. Sen så tänkte jag föreslå ett 460 GTX, men då han är sugen på att köpa ett till senare så måste jag ju ha ett AM3 mobo med SLI stöd, VILKET i så fall? Jag brukar alltid hålla mig till AMD chipset när jag bygger AM3 datorer, men nu har dom ju inte stöd för SLI, så, vilket mobo bör jag ta istället, han kommer iten klocka desto mer, möjligtvis väldigt lite, så det behöver inte vara ett top of the line, gärna i 1000-1300kr klassen.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Finns egentligen bara ett kort: Komplett.se - ASUS M4N98TD EVO, Socket-AM3

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rekommenderar det som anarkizten länkar till. Extremt prisvärt och enkelt. Tänk på att den in har stöd för Thuban som standard, den kommer starta men gnälla. Kör in senaste BIOS så är det fixat.

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

De nya som säljs är preppade för Thuban med "6 core" klistermärket på utsidan så man ska inte behöva uppdatera bios.

Visa signatur
Permalänk

Ahh, tack för svaren, verkar bara vara ett kort som gäller, så mycket lättare för mig då, slipper välja

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av anarkizt:

Då saknas bara sata 6 och usb 3...har själv inte lyckats hitta ett sådan MB för AM3.

Permalänk

Man kan köra sli på vilket crossfire/sli moderkort som helst nuförtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av F@|)€r/\/:

Man kan köra sli på vilket crossfire/sli moderkort som helst nuförtiden

Utveckla! Sitter och lurar på ett eget system, men kan jag lika gärna köpa ett crossfire modekort då (2x460)?

Permalänk
Medlem

Det F@|)€r/\/ säger är korrekt. Såtillvida det inte är de senaste drivrutinerna vi pratar om. 258.69 och framåt är trasiga och fungerar inte med SLImod/patch.

Så har man 2x460 (som jag) så sitter man i skiten tills man

a) köper moderkortet det länkades till ovan
b) ryska hackers uppdaterar hacket
c) nVidia fixar buggen som gör att hacket inte funkar (en del tror det kommer lösa sig med 260.XX som är aktuellt för beta vilken dag som helst)
d) Vänta på Crosshair Extreme (lansering 20 sep.) som kör Hydra-chippet.

Helt klart det enklaste är a).

Vill man testa hacket kan man ladda hem det härifrån: Project xDevs: Êîíòåíò / Ïóáëèêàöèè è ñòàòüè / Activating NVIDIA SLI on all motherboards, updated detailed HOW-TO

Tillsammans med 258.69> är inte systemen stabila mer än 5-30 minuter ungefär.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har läst att MSI 890FXA-GD70 har både crossfire och SLI stöd

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet är det fel. Egenskaper för MSI 890FXA-GD70

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enligt komplett så har den SLI stöd

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Det F@|)€r/\/ säger är korrekt. Såtillvida det inte är de senaste drivrutinerna vi pratar om. 258.69 och framåt är trasiga och fungerar inte med SLImod/patch.

Så har man 2x460 (som jag) så sitter man i skiten tills man

a) köper moderkortet det länkades till ovan
b) ryska hackers uppdaterar hacket
c) nVidia fixar buggen som gör att hacket inte funkar (en del tror det kommer lösa sig med 260.XX som är aktuellt för beta vilken dag som helst)
d) Vänta på Crosshair Extreme (lansering 20 sep.) som kör Hydra-chippet.

Helt klart det enklaste är a).

Vill man testa hacket kan man ladda hem det härifrån: Project xDevs: Êîíòåíò / Ïóáëèêàöèè è ñòàòüè / Activating NVIDIA SLI on all motherboards, updated detailed HOW-TO

Tillsammans med 258.69> är inte systemen stabila mer än 5-30 minuter ungefär.

Det är vad man gör. Kostar det för mycket... Ja då får man krypa till korset och inhandla ett Intel system med p55/58 chippet

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av evoxer:

Enligt komplett så har den SLI stöd

Möjligt, men inte enligt MSI MSI Europe ? Computer, Laptop, Notebook, Desktop, Mainboard, Graphics and more

Bara att välja vem man vill tro på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Möjligt, men inte enligt MSI MSI Europe ? Computer, Laptop, Notebook, Desktop, Mainboard, Graphics and more

Bara att välja vem man vill tro på.

Haha så sant! Jag VILL tro på komplett, men samtidigt så kan ju inte MSI ha fel eller? ^^

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evoxer:

Har läst att MSI 890FXA-GD70 har både crossfire och SLI stöd

Om du läst det komplett, så är det ju bara att köpa det sen klaga till dom om det inte funkar..

i dagens läge så är det så att det endast är INTELs P55/X58 Chip som i vissa fall har både SLI/CF stöd..

MVH

Permalänk
Medlem

Tycker de är tråkigt att det knappt finns något utbud på SLI kompatibla moderkort till AM3! D:

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk

hade det inte bara varit lättare och köpa ett intel moderkort i detta fall?

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem

är detta kort Asus M4N98TD EVO SLI - Inet.se värt om man inte bryr sig om usb3 eller sataIII?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Ja. Det är värt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av evoxer:

Tycker de är tråkigt att det knappt finns något utbud på SLI kompatibla moderkort till AM3! D:

+1 Dock släpper Asus ett entusiast moderkort den 20:e Med stöd för både cf/sli med am3 socket ! Lär dock gå på 2,5k+

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Woods: Men jag är lite misstänksam mot det kortet, tror det kommer gå loss på 3.5k. Har en fläkt gömd inne i kylflänsen(!). Sen vet jag inte hur bra det är med Hydra... Funkar det smärtfritt överallt?

Mitt M4N98 ligger hos komplett nu, vet inte om jag ska dra retur på det och vänta på Crosshair Extreme eller köra ändå. Jag tror jag kör på M4N98 ändå.

edit: Har nu läst på lite om Lucid Hydra chippet. OM det är samma chip som sitter i MSI Big bang Fuzion verkar det inte jättebra. Roligt för den som vill kombinera olika kort/märken men som ren ersättare för SLI eller CrossFire verkar det mindre bra.

(Sen har jag inte riktigt fattat om man kan köra SLI med Big Bang Fuzion, i en review testade de bara CrossFire vs Hydra...)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Två geforce-kort med hjälp av hydrachip är tekniskt sett inte SLI.
Finns även MSI 870A Fuzion - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort för ca 1300:-

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv

offtopic men det är ju rätt sjukt att nvidia släpper nya grafikdrivrutiner där de fixar till hålen så man inte kan köra SLI på att amd chipset.

Det är ju ändå 2st grafikkort istället för ett som vi pratar om, men det räcker väl inte som försäljning utan de måste få folk att köpa ett nytt moderkort också.

Permalänk
Medlem

Jag håller helt med dig kaXe. Och det är väl detta som spär på att det hela skulle vara en bugg, eftersom det känns lite knäppt annars. Men det skulle inte vara första gången nVidia gör något som är konsigt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är sjukt trött på att Nvidia pushar bort Amd. Att inte se till att det finns ett större urval av kort med stöd för am3 och sli är bara skitdåligt. Det är tur att nvidia gör bra gfx

Förresten är det ett "big deal" om man missar usb 3.0 och Sata II ??

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

260.52 är ute nu. Ska testa med SLI mod. Återkommer med rapport.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

De hela strys genom licenser och patent. Jag tror inte att AMD är intresserade av SLI stöd på sina moderkort, och NVIDIA är i sin tur lika dåligt intresserade av att sälja SLI till AMD. Även Intel och NVIDIA bråkade om SLI stödet. Intel vägrade ge NVIDIA rätt att tillverka moderkort med SLI, och i sin tur vägrade NVIDIA släppa SLI stödet till Intel. Jag är nog inte helt fel ute om jag säger att de är likadant mellan NVIDIA och AMD.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad med 260.52, SLI mod fungerar fortfarande inte.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av anarkizt:

260.52 är ute nu. Ska testa med SLI mod. Återkommer med rapport.

Länka gärna till drivrutinen!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.