AMD Radeon HD 6300 med passiv kylning

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon HD 6300 med passiv kylning

Fler bilder på grafikkort från Northern Islands dyker upp på nätet. Denna gång handlar det om budgetmodellen Radeon HD 6300.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Underbar färg på kylaren?

Permalänk
Medlem

Skulle passa bra i min omlackade låda.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

ja om det nu stämmer med speccen så lär det ju inte kosta mer än 3-500kr och det är ju MAX!

Permalänk

Inte så lovande namn. Kajko

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk

Bara jag som är tveksam till att man levererar GPU:er med HDMI?
Hur får man ljudet via GPU:n?
Snyggt kort dock

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Bara jag som är tveksam till att man levererar GPU:er med HDMI?
Hur får man ljudet via GPU:n?
Snyggt kort dock

Varför tveksam till det? Jag har ett 5770 som sänder ljud och bild genom HDMI till min tv, funkar hur bra som helst!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Skrivet av erdraug:

Varför tveksam till det? Jag har ett 5770 som sänder ljud och bild genom HDMI till min tv, funkar hur bra som helst!

Japp, de har jag med

Skrivet av Rincewind:

Bara jag som är tveksam till att man levererar GPU:er med HDMI?
Hur får man ljudet via GPU:n?
Snyggt kort dock

Men dom har väl byggt in någon simpel ljudkrets någon stans på grafikkortet.

Denna blid ser mer äkta ut AMD vid kylaren (men de kan ju vara photoshopat med).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkypete:

Inte så lovande namn. Kajko

Haha, ja, det har man tänkt på några gånger när man sett namnet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Kan dem inte sluta göra lowend kort med 1 GB minne. 512 MB är redan för mycket. Annars såg det bra ut.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Passivt kyld, om det stämmer, så kan det vara grymt för många tillämpningar.

Så fort som gpu i cpu blir vanligt så kommer nog dessa kort bli mindre intressanta dock tror jag, eller?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Bara jag som är tveksam till att man levererar GPU:er med HDMI?
Hur får man ljudet via GPU:n?
[...]

Går på två sätt, antingen genom en separat ljudkrets på kortet (som senare generationer av Radeon), eller att man kopplar in en kontakt från ljudkortet (som Geforce, åtminstone för någon generation sen).

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Det ska va väl vara Southern Islands eller? Vad jag har fått för mig iaf är att Southern Islands ska va 40nm varianten som lanseras Q42010 och Northern Islands 28nm nångång 2011. Inte för att jag personligen bryr mig hårt men typ alla andra källor talar om Southern Islands.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Blir nog ett sådant här när det ska köpas ny TV, enbart för HDMI utgången och den passiva kylningen.

Permalänk
Skrivet av nME:

Går på två sätt, antingen genom en separat ljudkrets på kortet (som senare generationer av Radeon), eller att man kopplar in en kontakt från ljudkortet (som Geforce, åtminstone för någon generation sen).

Hur bra är den ljudkrets som sitter på GPUn? 5.1+ utan emulering osv?
Jag har inget emot att det finns och fungerar, men vill jag ha ut ljudet vill jag ha bra ljud också

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Skrivet av Rincewind:

Hur bra är den ljudkrets som sitter på GPUn? 5.1+ utan emulering osv?
Jag har inget emot att det finns och fungerar, men vill jag ha ut ljudet vill jag ha bra ljud också

Den låter i alla fall lika bra som de man ser på teven eller med DVD spelare och blu-ray spelare kan prestera igenom vanliga högtalare i tven. Har tyvärr inte provat ett 5.1 system. Men dom är väll likvärdiga inbyggda kretsar på moderkortet. Visa såna kretsar klarar 7.1 men hur bra ljudet är sen de är omöjligt att gissa (men har läst att dom börjar bli lika bra som ett externt ljudkort).

EDIT ett HD5770 har detta på HDMI:

Integrated HD audio controller

* Output protected high bit rate 7.1 channel surround sound over HDMI with no additional cables required
* Supports AC-3, AAC, Dolby TrueHD and DTS Master Audio formats

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Nu har jag inte lyssnat på en ljud ifrån en dator som kör de via HDMI kabel, men för avseendet borde de fungera alldeles utmärkt då de inte existerar ljudkvalitesförluster på samma sätt när de gäller digitalt ljud som bibehålls digitalt ut. Ljudförluster brukar snarare uppstå när man konverterar om den digitala signalen till en analog istället. I dagsläget är ett riktigt bra ljudkort mest intressant när man kör analogt ut ifrån datorn, kör man digitalt duger de integrerade oftast.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Inlägg som diskuterar andra användares språkbruk för inte diskussionen framåt. Läs § 1.6 i reglerna och använd forumdelen Övriga ämnen om ni vill diskutera hur folk använder diverse pronomen.

Permalänk

Nån som vet nått om vad priserna kommer ligga på? alltså på dom alla olika varianterna av 6000-serien

Visa signatur

dRft

Permalänk

Vad motsvarar HD 6300 motför den tidigare generationen? Jag är ute efter ett passivt Homers, eh BARTS som motsvarar 5770.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majtymicke:

Vad motsvarar HD 6300 motför den tidigare generationen? Jag är ute efter ett passivt Homers, eh BARTS som motsvarar 5770.

Den är nog svårt att säga. Speciellt med tanke på att det inte finns någon 5300-serie.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

HD6350: Fler och bättre bilder, notera AMD-brandingen...
AnandTech Forums - View Single Post - Cayman XT photo leak

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av majtymicke:

Vad motsvarar HD 6300 motför den tidigare generationen?

Det är väl inte en allt för vild gissning att den kommer att marginellt bättre än 5450 och kosta ungefär exakt lika mycket.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Hur bra är den ljudkrets som sitter på GPUn? 5.1+ utan emulering osv?
Jag har inget emot att det finns och fungerar, men vill jag ha ut ljudet vill jag ha bra ljud också

Eftersom den är fullständigt digital så är den "oändligt" bra. Det som gör vissa ljudkort bättre än andra är digital->analog(->digital) -omvandligen. HDMI skickar ljudet digitalt, dvs inga omvandlingar. Det enda grafikkortet behöver göra är att skicka vidare signalen.

Permalänk

ser välidgt långt ut för ett budgetkort?

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Skrivet av SoulShatter:

Nu har jag inte lyssnat på en ljud ifrån en dator som kör de via HDMI kabel, men för avseendet borde de fungera alldeles utmärkt då de inte existerar ljudkvalitesförluster på samma sätt när de gäller digitalt ljud som bibehålls digitalt ut. Ljudförluster brukar snarare uppstå när man konverterar om den digitala signalen till en analog istället. I dagsläget är ett riktigt bra ljudkort mest intressant när man kör analogt ut ifrån datorn, kör man digitalt duger de integrerade oftast.

Den ljudkretsen på moderkort funkar väldigt bra tror de är en analog till ljudsystemet på datorn är ett 2.1 system och HDMI borde vara mycket bättre på att få till ett bättre ljud (men sen måste man nog ha en förstärkare om man ska ha ett 5.1 system de orkar inget kort i datorn själv) De är som dom där sata kablarna som skulle vara sååååå bra på att föra över ljud

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Det ska va väl vara Southern Islands eller? Vad jag har fått för mig iaf är att Southern Islands ska va 40nm varianten som lanseras Q42010 och Northern Islands 28nm nångång 2011. Inte för att jag personligen bryr mig hårt men typ alla andra källor talar om Southern Islands.

Om du vänder på din namngivning så blir det 100% rätt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Hur bra är den ljudkrets som sitter på GPUn? 5.1+ utan emulering osv?
Jag har inget emot att det finns och fungerar, men vill jag ha ut ljudet vill jag ha bra ljud också

Bra fråga.. Det beror på vad du skickar till, och vad du spelar. I princip hänger det på mottagande enheten eftersom du skickar digitalt.

Till TV spelar det nog ingen roll med tanke på högtalarna.

I övriga fall så spelar förstärkaren roll. Har du bra högtalare, men en en katastrofal förstärkare hade ett dedikerat ljudkort kunnat ta hand om avkodning och skickat ljudet analogt.

Spelar du film och skickar du till en ok förstärkare, så spelar det ingen roll då du bit-streamar DTS/DD/etc.

Spelar du spel skickas signalen med PCM och jag tror inte du märker skillnaden.

Enda grejen är om du spelar musik och är riktigt kräsen, då kan tex samplingsintervallet (vid omvandlingen till PCM) ev ställa till det.

Sen har vi det där med CPU-belastning. Vanligtvis säger man att en fördel med dedikerat ljud vs moderkort är att processorn inte belastas i det förra fallet där det i den senare belastar CPU. Jag är osäker hur det är med "GPU-ljud", men jag tror att det inte belastar CPU.

Sammanfattningsvis: är du mycket kräsen med musik, gör mer research [trolig slutsats: skaffa högupplöst musik och ett (dyrt!!) ljudkort eller en dyr(!!!) förstärkare]. Annars räcker grafik-kortet med hyfsad stärkare.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

Tack för all input gällande ljudet. Det jag brukar köra är optiskt via en extern stärkare som sköter 5.1-ljudet. Men kan man gå via hdmi från gpun och få samma ljud(dock via tv´n optiska ut) till stärkaren är det ju helt klart en fördel. Men det blir inte mindre kablar iaf

Edit: Det jag även tänkte på när det gäller kvalitén på ljudet är hurvide dd/ac3/dtsen är emulerad via ljudkortets drivers eller om den skickas rent ut via hdmin. Men jag ska göra lite mer research. stort tack

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Tack för all input gällande ljudet. Det jag brukar köra är optiskt via en extern stärkare som sköter 5.1-ljudet. Men kan man gå via hdmi från gpun och få samma ljud(dock via tv´n optiska ut) till stärkaren är det ju helt klart en fördel. Men det blir inte mindre kablar iaf

Edit: Det jag även tänkte på när det gäller kvalitén på ljudet är hurvide dd/ac3/dtsen är emulerad via ljudkortets drivers eller om den skickas rent ut via hdmin. Men jag ska göra lite mer research. stort tack

Så lite så. DD/DTS bit-streamas på alla kort (förutsatt att du ställer in spelaren (ex VLC eller MPC) att göra det, och det har du om du lyckats få riktigt 5.1 (ej pro logic) via optiskt (eller spdif snarare) innan). Eftersom ingen behandling alls sker i datorn är kvaliteten identisk, oavsett om du använder dedikerat ljudkort, eller det på grafikkortet (eller moderkortet).

Vad du menar med "emulerad" vet jag inte. Jag tror inte det ordet har någon mening i sammanhanget. Du menar inte on-the-fly-encoding (ex dd live)? Om så, det är bara relevant vid optisk, och inte vid filmtittande.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB