Permalänk
Medlem

Amd Phenom II X6 Moderkort

Tja! tänkte köpa nytt moderkort och processor

Det jag hade tänkt mig var:

Komplett.se - ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3

Komplett.se - AMD Phenom II X6 1055T

Men man måste typ flasha bios för att processorn ska funka med moderkortet.

Kommer jag ens kunna flasha det då inte X6 stödjer moderkortet? Hur flashar man bios?

Nått annat tips på moderkort i samma prisklass med USB 3.0 och SATA 6.0?

Permalänk
Medlem

tror bara du behöver uppdatera bioset

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Nä, bör fungera out of the box. Men visst kan du uppdatera bios också, ifall det finns något nyare dvs.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Men hur gör jag det om inte processorn stödjer moderkortet, kan ju inte starta datorn utan processor?

Permalänk
Medlem

Vissa moderkort kan starta med en X6'a men då brukar den vara begränsad till 800MHz eller liknande innan du flashar, jag skulle maila dem och fråga hur stödet är.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Entusiast

Jag kan svara dig på tisdag kväll... har dock ett M4A89TD PRO/USB3 i burken nu och en 1055T på ingående

Borde funka då de har den prollen + det moderkortet i sitt paket: Komplett.se - PC i delar - AMD Phenom II X6 1055T AM3

Dock vet man ju inte hur det är med BIOS-uppdateringen, om de gör det när de slänger ihop den eller om det funkar direkt ur le kartong?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santy_8:

Tja! tänkte köpa nytt moderkort och processor

Det jag hade tänkt mig var:

Komplett.se - ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3

Komplett.se - AMD Phenom II X6 1055T

Men man måste typ flasha bios för att processorn ska funka med moderkortet.

Kommer jag ens kunna flasha det då inte X6 stödjer moderkortet? Hur flashar man bios?

Nått annat tips på moderkort i samma prisklass med USB 3.0 och SATA 6.0?

Jag har ett ASUS M4A89GTD PRO/USB3 och en AMD X6 1055T och det fungerar utan uppdatering av bios.
Nu har jag uppdaterat Bios men det fungerade utmärkt innan...

Efter uppdateringen kan man välja automatisk överklockning i bios vet inte om man kunde det innan.
Jag ligger nu på 3.4 med den automatiska överklockningen.

//Mr_Speed

Visa signatur

MA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Speed:

Jag har ett ASUS M4A89GTD PRO/USB3 och en AMD X6 1055T och det fungerar utan uppdatering av bios.
Nu har jag uppdaterat Bios men det fungerade utmärkt innan...

Efter uppdateringen kan man välja automatisk överklockning i bios vet inte om man kunde det innan.
Jag ligger nu på 3.4 med den automatiska överklockningen.

//Mr_Speed

Tack för infon blir inköp inom väldigt snar framtid

Är du nöjd med grejerna?
Är det svårt att uppdatera bios?

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett ASUS M4A89GTD PRO/USB3 i juni tillsammans med en 1055t och det fungerade utan problem med bioset som följde med. Tyvärr var det ett skitkort för mig då det inte går att blanda grafikkort från ATI och Nvidia för att t.ex ha ett kort som dedikerat physx-kort, det går ej heller att ha två nvidia kort på det. Jag köpte istället ett ASUS Crosshair IV Formula och där fungerade detta utmärkt, så nu ligger 89gtd-kortet och skräpar i nån hög och väntar på att dö eller säljas.

Permalänk
Medlem

Vad vill du ha för moderkortet? Garanti? kartong?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santy_8:

Vad vill du ha för moderkortet? Garanti? kartong?

Jag vet inte, det kostar ca 1300kr nytt så kanske hälften av det. Jag köpte det på komplett för ca 1300kr i juni, hur garanti fungerar vet jag inte. Kortet och alla tillbehör ligger i kartongen.

Permalänk
Medlem

Okej Komplett sa att jag måste ta garantiärendet genom dig om det skulle hända nånting med moderkortet om jag skulle köpa det av dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santy_8:

Okej Komplett sa att jag måste ta garantiärendet genom dig om det skulle hända nånting med moderkortet om jag skulle köpa det av dig

Ja garantiärenden blir lite jobbigare men det är väl något man får ta om man vill köpa begagnat, det blir ju trots allt mycket billigare än att köpa nytt. Det brukar ju inte vara så ofta ett kort går sönder och om det skulle hända så får man väl lösa det på något sätt.
Så om du är intresserad av att köpa kortet så är det möjligt att vi kan göra en liten deal, men sånt passar nog bättre via PM eller telefon.

Permalänk
Medlem

Okej Jag tar och slänger iväg ett PM snart

Permalänk
Entusiast

Kan väl bara passa på att säga att processorn nu sitter på mitt moderkort och fungerar alldeles klockrent utan BIOS-uppdateringar

Permalänk
Medlem

Trevligt Väntar på svar av Pelle!123 om han ville sälja moderkortet eller om jag ska beställa nytt de också men är helt säker på att det blir en AMD 1055T x6 iaf

Permalänk
Avstängd

Det står ju att 1055T och 1090t stöds på asus;s hemsida

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santy_8:

Nått annat tips på moderkort i samma prisklass med USB 3.0 och SATA 6.0?

Om du nu mot förmodan inte köper av honom så kan jag passa på att rekommendera Gigabyte GA-890GPA-UD3H, USB3 och Sata 6. Man måste uppdatera BIOS för att kunna klocka processorn, men boota klarar den av. Har svårt att tro att det skulle vara annorlunda med 1055T, dvs jag antar att den kan boota då med.
Kostar ~1200kr nytt på Inet.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Okej, kan man inte klocka alls om man inte uppdaterar eller är det turbomode som inte funkar?

Permalänk
Entusiast

Ett hett tips... köp för helvete en eftermarknadskylare!

Satte in kylaren till X6´an på en gammal jävla burk då jag tänkte att den ju borde kyla bättre än den gamla. Men fy fan vilket oljud!!!