AMD Barts pinkompatibel med Cypress

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anders.149:

Hade det inneburit att jag kunde löda bort min Cypress Pro och ersatt med en Barts och fått en uppgradering hade det varit riktigt roligt. Men så enkelt är det förmodligen inte, även om de nu ska vara pinkompatibla.

Sen får man inte glömma att "löda bort" en gpu är inget vilken svensson som helst gör.

Permalänk
Medlem

Lite synd att ATI/AMD ska ha så fruktansvärt dåliga drivrutiner/mjukvara. Börjar bli bättre men inte i klass med nvidia än.

Permalänk

För er som inte riktigt har koll på vad skillnaden mellan 5000- och 6000-serien är:
SemiAccurate :: What is AMD's Northern Islands?

Det var alltså detta Kinc såg fram emot allra mest i sweclockers intervju med honom

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yarre_k:

2000-2500 kr låter ingen vidare.
ATI´s prestanda/kr har inte förbättrats på snart ett år. Förväntade inte se NVIDIA som bästa budgetval. Hoppas priset är fel, blir inga köp här inte.

Dom är ju tvingade till det här priset, annars skulle inte deras skit blivit såld.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Det känns meningslöst att spekulera i prestanda för grafikkort. Tycker aldrig att någon prognos hamnar i närheten av utfall.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Det känns meningslöst att spekulera i prestanda för grafikkort. Tycker aldrig att någon prognos hamnar i närheten av utfall.

Så sant, men det är ju alltid en extra tråd och chans för alla att börja basha de båda märkena.. igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikrokiwi:

För er som inte riktigt har koll på vad skillnaden mellan 5000- och 6000-serien är:
SemiAccurate :: What is AMD's Northern Islands?

Det var alltså detta Kinc såg fram emot allra mest i sweclockers intervju med honom

Ljus framtid för Nvidia alltså enligt den texten

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Kan man månne köra 3-4 st av dessa Barts (Pro/XT) i CrossfireX-konfiguration eller har de samma begränsning som GTX460 dvs. 2 st i SLI?

Tror snarare att de inte stöder SLI över huvud taget ;).

Skämtåtsido, ska bli intressant att se prestanda/kr iom 6000-serien. Får hoppas att AMD sätter lite mer press på Nvidia (verkar ju vänta in sina 6xxx ist för att slå undan fötterna på gtx460) nu.

Permalänk
Medlem

Någon som har info eller läst spekulationer om hur stort gapet mellan 6xxx-serien och 7xxx-serien kommer att bli?

Permalänk

Kommer 6000 serien ha stöd för 3D (120Hz) som Nvidia. Någon som har en aning?

Frågade AMD om 5800 serien skulle vara bakåkompatibel med deras 3D initiave som man hört om ett tag.

"We understand you have the following questions about 3D support.

Are the 58xx series graphics card going to support your 3D initiative? (120Hz 3D).
Unfortunately, no."

Permalänk
Medlem

Hmm hur tänkte de nu?

Jag vill inte köpa ett grafikkort med samma prestanda som mitt nuvarande till samma pris ett år efter mitt inköp.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Tror snarare att de inte stöder SLI över huvud taget ;).

Skämtåtsido, ska bli intressant att se prestanda/kr iom 6000-serien. Får hoppas att AMD sätter lite mer press på Nvidia (verkar ju vänta in sina 6xxx ist för att slå undan fötterna på gtx460) nu.

Du missade att jag skrev CrossfireX.

Det ska sannerligen bli intressant att se vad denna serie kommer att prestera. Nvidia verkar i varje fall ta den på allvar i form av alla prissänkningar den senaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Lite synd att ATI/AMD ska ha så fruktansvärt dåliga drivrutiner/mjukvara. Börjar bli bättre men inte i klass med nvidia än.

Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Någon som har info eller läst spekulationer om hur stort gapet mellan 6xxx-serien och 7xxx-serien kommer att bli?

Sarkasm, någon? Vi spekulerar fortfarande om 6xxx-serien. 12 nm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Eh, hästkraft är ju enheten på effekt.

Antalet hästkrafter är måttet på effekten.
En hästkraft är ca 735 watt.

Du kanske tänker på vridmoment?

Eller du tänker på hur mycket effekt motorn lyckas få ut ur en viss mängd bensin/bränsle?

Så, eh, ja...

Haha ja fel ordval där, hehe, men för att rädda mig själv så ja precis, hur mycket effekt motorn lyckas få ut ur en viss mängd bränsle

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Enorus:

Vad menar du?

Dels beror det väl på spelutvecklare men tycker att i nästan varje spel som kommer finns det någon fin bugg som gör att man måste hitta workarounds för att få det att flyta med AMD-kort.
Bad company 2 med laddskärmen för att ge ett exempel.

Och t.ex. 120hz har varit väldigt svårt att få till. Förstår att det är svårt att slänga in stöd för 3D men att fixa så att det går att ställa in över 60/75hz problemfritt kan väl ändå inte vara så överdrivet svårt?

Detta är bara mina tankar under tiden jag haft mitt 5870. Om jag skulle kunna välja nu hade det nog blivit NVIDIA, även om det hade kostat lite mer som det inte verkar göra längre.

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Vadå, 5850 kostade också 2000-2500 kr vid release. Tycker nog Barts borde kosta runt 1500 kr för att bräcka Nvidia. GTX 460 kostar ju trots allt runt 1600 kr och är inte långt ifrån 5850.

Exakt! Jag är lite tveksam... om kortet får en markant prestandaförbättring samtidigt som det blir svalare och snålare så är det ju guld, men... för att konkurrer med GTX460 behövs det en hel del.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Tog bort ett inlägg som bröt mot §1.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Ljus framtid för Nvidia alltså enligt den texten

aa, verkligen! xD gillar hur han skriver typ "nvidia is screwed!" i den artikeln!:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Ljus framtid för Nvidia alltså enligt den texten

Har VR-ZONES källa lämnat riktiga uppgifter ser det mörkt ut för Nvidia, AMD släpper helt nya arkitekturen enligt dom.
Upcoming Radeon HD 6000 Series Is All-New Architecture | VR-Zone | Gadgets | PC Enthusiasts

Permalänk

Är "nya 5770" svalare så hoppas jag en helt passiv lösning kommer snart.
Att de gör den snabbare känns toppen. Jag hade varit nöjd med samma prestanda som tidigare fast svalare så

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Visst är det bra att korten drar mindre ström. Men visst är det väl mer prestanda som efterfrågas och inte samma prestanda men mindre strömförbrukning...

Ungefär som att bilar i dagsläget får mindre hästkrafter men drar mindre soppa...

Tänk om, tänk rätt.
Prestandan från tidigare toppkortet får man nu till lägre strömförbrukning och kallar kortet för mellanklass. Det öppnar upp för ett nytt toppkort med ytterligare prestanda och strömförbrukning som det tidigare toppkortet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av S1im:

Har VR-ZONES källa lämnat riktiga uppgifter ser det mörkt ut för Nvidia, AMD släpper helt nya arkitekturen enligt dom.
Upcoming Radeon HD 6000 Series Is All-New Architecture | VR-Zone | Gadgets | PC Enthusiasts

vr-zone har ju den artikel jag länkade som källa, och anton var nog lite ironisk där

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Medlem

Känns som att det är rätt dött med krävande spel tills Crysis 2 kommer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Känns som att det är rätt dött med krävande spel tills Crysis 2 kommer...

Då har du inte tagit höjd för dagens storsäljare Starcraft II med full AA aktiverat, det får de flesta system på knä

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Känns som att det är rätt dött med krävande spel tills Crysis 2 kommer...

Hrm, skulle vilja säga att Metro 2033 e en aning segkörd med haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Vad innebär pinkompatibel? Crossfire mellan 5850 och 6750?

Egentligen helt ointressant! Men att alla pinnar på chippet har samma funktion som i detta fall tidigare generation.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Det är bra att strömförbrukningen hålls nere, det är ju inte billigt med bra nätagg, det ökar ju på priset en hel del. 750W eller 850W med 90+ verkningsgrad kör man ju med och om strömförbrukningen går över det så blir priset snabbt dyrt bara för nätdelen skall palla grafikkortet.

Vi får väll se hur prestanda/ pris blir i höst. Gillar starkt den höga takten som utvecklingen sker i.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Då har du inte tagit höjd för dagens storsäljare Starcraft II med full AA aktiverat, det får de flesta system på knä

Jo, men nu är det ju så att spelet egentligen inte stöder aa än, tex som om jag skulle skriva ett program så dåligt jag kan, sen ska folk tvinga på tex aa & ambient occlusion & alla möjliga filtreringstekniker som saknas i programmet, sen skyller dom på att det presterar kasst & vill ha 6990 @ quadfire...

AA & dess prestanda är 100% spelutvecklarnas fel i detta spel.

Men iaf, onekligen kul att det kommer en 6900 serie också utöver 6800, antagligen väntar dom på dessa två kort för att om nvidia försöker med nån fuling, dock nu är ju redan 480 likvärdigt med 8800 Ultra releasen då det var ett totalt onödigt varmt strömslukande kort, vad ska dom försöka kontra med?