GTX 460 lämnar sin idle-klockfrekvens på måfå?

Permalänk

GTX 460 lämnar sin idle-klockfrekvens på måfå?

Hej

Jag har nyligen skaffat mig ett Gigabyte Geforce GTX 460 1GB OC efter att mitt gamla 8800 GTX kastat in handduken, ett bra kort känner jag att jag skaffat mig, men jag har ett litet problem som följer här nedan.

Jag märkte ganska tidigt att kortet hade en idle-klockfrekvens för att spara ström och säkerligen förlänga sin livslängd, "skitbra" tänkte jag, men denna klockfrekvens överges helt plötsligt då och då för att sedan hålla kvar vid den klock som normalt används när jag kör 3D-applikationer.
Detta är ju inte det värsta som kan hända men det känns ju fruktansvärt onödigt att förbruka mer ström än nödvändigt när övriga datorn är idle.

Någon som har en fundering på vad felet kan vara?

Tacksam för svar, ha en trevlig helg

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hmm om jag ska vara ärlig har jag aldrig märkt att mitt Gigabyte 460GTX går ner på såkallade "2D clocks", jag vet att dessa finns i grafikkortets BIOS men av någon anledning används de aldrig; varför vet jag inte. =/ Jag använder en Hardware Monitor konstant för att se om det beger sig någon skillnad men icke.

Edit: Fann en lösning då man åtminstone överklockar; man gör ett eget profil för 2D clock och 3D clock och använder MSI Afterburners automatic profile management; funkar bra och det sker inga spikes, grafikkortet klockar sig självt till 3D profilen när en 3D applikation körs.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Det är inte det som händer som det verkar.

Jag har f ö. fått svar på min fråga och det har ju tydligen med det faktum att jag kör med flera skärmar att göra. Då är det uppenbarligen något man får leva med.

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Antielefant

Det kan också hända om du kör igång något som använder GPGPU, typ Firefox, Media Player, m fl.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Jag antog det, men vid varje tillfälle jag försökt att framtvinga det så har jag inte lyckats; det återgår till idle-klockfrekvenserna när applikationen i fråga är avslutad.

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Medlem

Använder också flera skärmar, så det är de som är boven i dramat. Men men, använd bara MSI Afterburner?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Jaha, så det fungerar trots det att man kör flera skärmar? Jag ska nog kolla in det programmet i sådana fall.

Tackar!

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50