Permalänk
Medlem

Fläktar och mitt moderkort!

Hej! tro det eller ej men jag har lyckats bygga min första dator! helt själv också mycket tack till er swebitsanvändare.

Men har ett sissta problem(datorn fungerar ypperligt i övrigt). Jag köpte till två extra 140mm fläktar, schythe slip stream: Scythe Slip Stream 140mm (1200rpm) - Inet.se

Har ett r3 chassi, är det vettigt att sätta en i botten och en i toppen? vad gör man med den medföljande mattan som blockerar hålen? Men detta är inte största problemet.

Kan inte förstår hur jag ska lyckas ansluta ´fläktarna, är det till mitt modekort Asus P6X58D-E - Inet.se på samma sätt som chassifläktarna? Isf är det lite kört då det verkar som det bara finns en ledig plats över till två fläktar? Kan man skarva på något sätt?

sedan förstår jag inte riktigt vad det är för kabel jag fick med, från fläkten går det en gul, en svart och en röd liten kabel till en vit liten dosa med 3 små hål.
Sedan fick jag med en kapel som har en liten plastdel med 3 piggar i ena änden(passa med fläktens lilla plastände) Denna kabel delar sig, en liten gul går till en liknande vit kontakt som den på fläkten. två små kablar, en röd och en svart löper sedan till en betydligt större vit kontakt med 4 "stora" piggar i sig. Kabeln fortsätter(gul,röd,svart fast betydligt tjockare) till ytterligare en stor vit kontakt med 4 stora hål i sig.

Jag är helt förvirrad och förstår inte vad som ska var!

försökt läsa modekortsmanualen men där står inget, inte heller fick jag med några instruktioner med fläktarna. Varken datorbyggarskolan eller pcbyggarskolan går in detaljerat hur man ansluter extra fläktar.

Jag är mycket tacksam om någon kan hjälpa mig med detta!

MVH Jonatan

Permalänk

Du trycker till den vita kontakten ner i pinsen.

Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||

Permalänk
Medlem

Med grenkontakt blir det nog bäst, men skarva är roligt föreslår dock att du köper en grenkontakt. 4 pin till 3 pin brukar de heta

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludwigstrand:

Jo det var nog så jag gjorde med de medföljande chassifläktarna. Men har som sagt två fläktar och bara ett ledigt uttag på modekortet(hade 3 från början). Det är förresten den "lilla" vita kontakten du menar va?

Skrivet av Huzzbutt:

Med grenkontakt blir det nog bäst, men skarva är roligt föreslår dock att du köper en grenkontakt. 4 pin till 3 pin brukar de heta

Hmm en grenkontakt, vad menas med det och hur fungerar de?

Vad var det för konstig kabel som följde med då? Ska inte den användas på något sätt?

Detta är kabeln jag menar.(inte bästa bilden men den visar lite iaf) http://www.xbitlabs.com/images/coolers/fan-roundup/80_kj_acc....

mvh

Permalänk

Du sätter in den stora vita kontakten i nätaggregatets vita stora kontakt som ser likadan ut, sedan kopplar du in fläkten i den lila vita kontakten.

Den kanske inte ser precis likadan ut men jag hoppas du förstår...

Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludwigstrand:

Du sätter in den stora vita kontakten i nätaggregatets vita stora kontakt som ser likadan ut, sedan kopplar du in fläkten på precis samma sätt som på moderkortet.
http://www.gttkc.com/shop/images/molex4pin%20to%203pin.jpg

Den kanske inte ser precis likadan ut men jag hoppas du förstår...

Jo den ser ungefär ut så! Men, jag hittar inga sådan kontakter på nät-agget. Hmm förstår inte. Harr detta:
Corsair HX 750W 80+ - Inet.se

Permalänk
Skrivet av Jonatt:

Jo den ser ungefär ut så! Men, jag hittar inga sådan kontakter på nät-agget. Hmm förstår inte. Harr detta:
Corsair HX 750W 80+ - Inet.se

Leta i förpackningen

Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludwigstrand:

Leta i förpackningen

haha shit, så fel att allt ska gå hur bra som hälst tills de extra fläktarna skulle på plats. Iaf så leta jag lite bland alla de sladdar och prylar som blev över. Tror jag hittade en fläktkontroll. I paketet var det som en vit metallskiva med en liten ratt på. På baksidan är det ett par chip, resistorer osv. Hmm var ska den sitta? på baksidan och hur ska den kopplas in ?? Konstigt att jag missat detta, men står iof inte nämn i datorbyggarskolan.

Iaf så var det vad jag tror är en grenkontakt, det är en lite vit dosa med hål som sedan blir 3 kontakter med piggar. Alltihop hänger samman med röd och svart sladd. Är detta en grenkontakt?

ska återkomma när jag rotat i delarna för nät-agget

åTERKOMMIT: AHA! en pci-kabel typ! (har bara en sådan) som sedan blir två vita. men båda de vita har ju piggar? medans den kabel jag fick med hade en med piggar och en med hål? hmmm...
Dessutom har fläkt kabeln 4 piggar/hål och "pci.kabeln" har bara 3?

edit: Har förstått att fläktkontrollen är från mitt r3 chassi, men lustigt nog så passar den inte i de bakre platserna, någon med liknande problem?