Gå över från Windows till Ubuntu - Frågor [Komma åt raid0 från Ubuntu 10.04]

Permalänk
Medlem

Gå över från Windows till Ubuntu - Frågor [Komma åt raid0 från Ubuntu 10.04]

Hej,

Jag försöker gå över från windows till Ubuntu. Men har vissa problem då jag inte kan ubtuntu så bra.

1. Hur kommer jag åt min raid0 från ubuntu? Raiden är en moderkortsraid (aka chipset-raid, aka ICHxR raid).

2. Hur får man en smidig övergång mellan skärmar. Älskade "win + P"-kommandot i windows.

3. Finns det någon simpel och smidig musikspelare i ubuntu? Eller ska man använda VLC även till musik kanske? Amarkok känns som ett allmänt krävande program och gav inget ljud direkt. Är det värt att krångla med inställningar för att få igång Amarok? Rythmbox fungerade direkt men tappar låtarna i biblioteket efter omstart. Troligtvis p.g.a. att låtarna ligger på en annan partition. Dessutom kunde jag varken se de aktiva låtarna i spellistan eller lyckas sortera låtarna efter hur de ligger i sina mappar.

Permalänk
Vila i frid

Ubuntu har dmraid som hanterar fake-raid dvs ICHxR raid-sets. Sök på "dmraid" @ https://wiki.ubuntu.com/LucidLynx/ReleaseNotes

Permalänk
Medlem

De flesta musikspelarna har gått över till amarok/itunes/rhythmbox-stilen med ett bibliotek, då man kan göra så mycket mer skoj där.
Om du inte gillar sånt så kanske Audacious är lämplig?
Audacious (software) - Wikipedia, the free encyclopedia

Om du förklarar vad win+P skall göra när man har flera skärmar så kanske jag kan rekommendera en lösning.

Permalänk
Medlem

win+p gör så att en liten grafisk meny kommer upp där man kan välja olika skärmalternativ ex, om man har kopplad i en bärbar. Projector screen, dual view, enbart den bärbara etc.

Permalänk
Inaktiv

En musikspelare jag gillar starkt är Exaile. Vet inte hur det ligger till med partitionsproblemet du har, då jag har musiken i min hemmamapp, men prova. Ett annat alternativ är ju att låta din partition monteras automatiskt vid uppstart så försvinner problemet i alla musikspelare. Eller har du musiken på en extern hårddisk?

Permalänk
Medlem

Använder CMUS till musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rowb:

win+p gör så att en liten grafisk meny kommer upp där man kan välja olika skärmalternativ ex, om man har kopplad i en bärbar. Projector screen, dual view, enbart den bärbara etc.

Så, koppla win+p till att köra grandr eller nåt sånt då? Kanske inte lika smidigt.

Permalänk
Medlem

Ursäkta min frånvaro. Nu blir det mycket på en gång :).

Skrivet av hasenfrasen:

Ubuntu har dmraid som hanterar fake-raid dvs ICHxR raid-sets. Sök på "dmraid" @ https://wiki.ubuntu.com/LucidLynx/ReleaseNotes

Citat:

Dmraid "fake raid" devices are supported out-of-the-box on the Ubuntu 10.04 LTS Desktop CD, and are detected and activated by dmraid on boot. Ubiquity will offer to install on the RAID array, and not on the RAID members.

The automatic activation of dmraid can be disabled with the "nodmraid" boot option, available by pressing F6 in the CD boot menu. This can be useful for setups which have fakeraid metadata present on the disks, but where dmraid activation would be undesired or cause problems.

Om de stödjer installation på en array så tycker jag även att stödet borde göra så man kan se arrayen bland mina filer. Där är det tomt. Måste jag aktivera arrayen på något sett så den blir synlig?

Skrivet av Micket:

De flesta musikspelarna har gått över till amarok/itunes/rhythmbox-stilen med ett bibliotek, då man kan göra så mycket mer skoj där.
Om du inte gillar sånt så kanske Audacious är lämplig?
Audacious (software) - Wikipedia, the free encyclopedia

Om du förklarar vad win+P skall göra när man har flera skärmar så kanske jag kan rekommendera en lösning.

Inget fel med bibliotek. Det jag inte gillade var att det inte fungerade. Amarok vägrade spela och Rythmbox vägrade visa aktiv spellista.

Vilket är en återkommande faktor när det gäller Ubuntu. Iaf för min del. Allting från stort till smått. Kräver så attans mycket arbete och sökande. Tog mig över en timme att hitta hur jag skulle få mitt dinovo edge tangentbord att fungera te.x.

Skrivet av rowb:

win+p gör så att en liten grafisk meny kommer upp där man kan välja olika skärmalternativ ex, om man har kopplad i en bärbar. Projector screen, dual view, enbart den bärbara etc.

Exakt. Men det behöver ju inte vara just på det viset. Men kortkommando är önskvärt då jag gärna vill kunna byta mellan skärmar utan att behöva förlita mig på det grafiska interfacet. Har nämligen skärmarna i olika rum och med Windows har det gått smidigt att byta utan att behöva gå till den aktiva skärmen.

Skrivet av anon84089:

En musikspelare jag gillar starkt är Exaile. Vet inte hur det ligger till med partitionsproblemet du har, då jag har musiken i min hemmamapp, men prova. Ett annat alternativ är ju att låta din partition monteras automatiskt vid uppstart så försvinner problemet i alla musikspelare. Eller har du musiken på en extern hårddisk?

Okej, jag får kolla upp det. Både Exaile och automonteringen.

Skrivet av monkeh:

Använder CMUS till musik.

Får kolla den också.

Skrivet av Micket:

Så, koppla win+p till att köra grandr eller nåt sånt då? Kanske inte lika smidigt.

Jag hittade ett program som kunde byta mellan skärmar. Det hade säkert gått att binda det till några knappar. Men programmets kommandon accepterades inte av terminalen.

Permalänk
Medlem

Du kan skriva ett eget kommando som kör
xrandr --output HDMI2 --off --output VGA1 --auto
eller liknande, och koppla detta till win+F1 eller något sånt. Det har jag för att växla till TV'n och tillbaka (mitt grafikkort är för vegt för att köra bägge samtidigt). Behöver det komma upp en meny där du får välja?

Jag nämnde Audacious för att du skrev;

Citat:

eller lyckas sortera låtarna efter hur de ligger i sina mappar

som är något som de biblioteksbaserade mediaspelarna oftast inte gör. Audacious verkar ha ett sånt läge
http://audacious-media-player.org/local-images/audacious2.4-g...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Polomononen:

Om de stödjer installation på en array så tycker jag även att stödet borde göra så man kan se arrayen bland mina filer. Där är det tomt. Måste jag aktivera arrayen på något sett så den blir synlig?

Jag provade med min virtuella 10.04 och där är dmraid inte installerat som default.
sudo apt-get install dmraid
sudo dmraid -ay

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jag provade med min virtuella 10.04 och där är dmraid inte installerat som default.
sudo apt-get install dmraid
sudo dmraid -ay

Tack så mycket. Jag ska försöka hinna med att fixa lite med datorn i helgen. Hoppas det fungerar. Bör jag göra en ordentlig backup innan föresten? Man ska ju helst alltid göra det. Men finns det någon större risk att ubuntu börjar skriva på diskarna så att arryen förstörs?

Permalänk
Medlem

Hej igen. Nu var det ett tag sedan jag var här och skrev. Har haft dåligt med tid till att göra övergången till ubuntu. Men nu har jag gjort ett nytt försök och jag kan fortfarande inte se min raid0.

sudo dmraid -ay
RAID set "isw_bdfiefjiff_MEDIA" already active

Men den syns inte i Places -> Dator. Kollar jag på fel ställe?

Något som kanske bör tilläggas är ju att det är NTFS på arrayen.

Permalänk
Vila i frid

Stämmer diskstorleken dvs 4,5 TB? Du har nog bättre lycka på Ubuntus hjälpforum med att få kompetent hjälp. Jag hade problem med 8.04 och mina raid0-sets med ntfs och fick pilla själv i konfigfiler/scripts för att drar igång det hela. Med 2xSSD gick det inte alls då DMRAID inte supportade de konstiga namn man givit SSD-diskarna så jag fimpade det projektet. Ubuntu + hopers annat körs numera virtualiserat under W7.

Permalänk
Medlem

Inget svar/lösning på din fråga kanske. Men ett tips på en Linux dist som bygger på Ubuntu, men har allt som Ubuntu saknar som default är: Main Page - Linux Mint Mindre petande innan allt funkar.

Permalänk
Medlem

Du måste rimligtvis montera arrayen, fråga mig däremot inte exakt hur det bör gå till

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag kan ju förmodligen ganska lätt formatera disken. Sen lär den dyka upp som den ska. Men det är ju inte intressant då det är ganska mycket filer på disken. Problemet ligger någonstans i att den inte förstår att det är något på, då det är ntfs filformat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Jag kan ju förmodligen ganska lätt formatera disken. Sen lär den dyka upp som den ska. Men det är ju inte intressant då det är ganska mycket filer på disken. Problemet ligger någonstans i att den inte förstår att det är något på, då det är ntfs filformat.

Jag vill minnas att Ubuntu ser NTFS-partitioner utan problem. Men du kan ju alltid prova att installera paketet "ubuntu-restricted-extras" och se om det hjälper. För att prova att montera manuellt kan du göra något i stil med: (där "enhet" är "enhet" i diskverktyget, hela sökvägen)
"
cd
mkdir mount
sudo mount enhet ./mount
"

Visa signatur