Fyra Core 2 till pension

Permalänk
Melding Plague

Fyra Core 2 till pension

I väntan på 32 nanometers Sandy Bridge avslöjar Intel att fyra processorer i Core 2-serien snart är ett minne blott.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Från kisel är du kommen, till kisel skall du åter vara..... B.I.P (bluescreen in peace)

Permalänk

Fick ett leende på läppen av föregående inlägg =D

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Från kisel är du kommen, till kisel skall du åter vara..... B.I.P (bluescreen in peace)

Dagens!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Från kisel är du kommen, till kisel skall du åter vara..... B.I.P (bluescreen in peace)

Mycket Mycket bra!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Hedersmedlem

Ge mig ett enda argument för att köpa en sån processor i dagens läge.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Ge mig ett enda argument för att köpa en sån processor i dagens läge.

Du kanske är ett stort fan till Intels Core 2 Quad-serie.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Ge mig ett enda argument för att köpa en sån processor i dagens läge.

om man har ett moderkort med socket 775 och inte vill byta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Från kisel är du kommen, till kisel skall du åter vara..... B.I.P (bluescreen in peace)

Den passade bra in här!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Ge mig ett enda argument för att köpa en sån processor i dagens läge.

Ge mig en enda anledning till att köpa en i7:a...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guteklockaren:

Ge mig en enda anledning till att köpa en i7:a...

Den är snabb.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

Ge mig en enda anledning till att köpa en i7:a...

Finns till 1156 och 1366, snabb, inte "så" dyr längre och inte så gammal..... än.

Permalänk
Avstängd

varför köpe en core 2 quad?
de säljer endå core 2 quad processorer på intet fortfarande!

dessa processorer är kända för:
-osynkade kärnor som inte jobbar bra tillsammans
-man kan inte nyttja kärnorna i multitasking
-ram minnet är inte direktkopplat till processorn.
-även om man kanske får hyfsad snitt fps i spel så får man inte så jämna fps, detta har de förbättrat på nya processorer.
tragiskt att man ser datorer med core 2 quad fortfarande, men de fick väl anti-amd rabatt.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

varför köpe en core 2 quad?
de säljer endå core 2 quad processorer på intet fortfarande!

dessa processorer är kända för:
-osynkade kärnor som inte jobbar bra tillsammans
-man kan inte nyttja kärnorna i multitasking
-ram minnet är inte direktkopplat till processorn.
-även om man kanske får hyfsad snitt fps i spel så får man inte så jämna fps, detta har de förbättrat på nya processorer.
tragiskt att man ser datorer med core 2 quad fortfarande, men de fick väl anti-amd rabatt.

öh?

Kan inte påstå att jag känner igen dom problemen alls, bortsett från stutter, men det var mitt Ati som hade sunkiga drivare den dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

varför köpe en core 2 quad?
de säljer endå core 2 quad processorer på intet fortfarande!

dessa processorer är kända för:
-osynkade kärnor som inte jobbar bra tillsammans
-man kan inte nyttja kärnorna i multitasking
-ram minnet är inte direktkopplat till processorn.
-även om man kanske får hyfsad snitt fps i spel så får man inte så jämna fps, detta har de förbättrat på nya processorer.
tragiskt att man ser datorer med core 2 quad fortfarande, men de fick väl anti-amd rabatt.

Enligt mej så funkar en core 2 quad utmärkt till både spel & annat, du får nog ta & förklara dina påståenden, hur, var, när & varför händer detta? Osynkade? inte nyttjar kärnorna? ramminnet ej direktkopplat (behövs detta?). Jämnare fps, när då? enkeltrådade, multitrådade?

Självklart fungerar nyare processorer bättre pga nyare arkitektur, bättre på lite allt möjligt, klarar vissa beräkningar på färre klockcykler osv, men så är det ju alltid... vi går väll inte bakåt i tiden... men dina påståenden låter lite, ehm, konstiga...

Permalänk
Medlem

Det där är väll inte cpuer till stationära ens? Har för mig jag sett dessa i bärbara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adolf512:

varför köpe en core 2 quad?
de säljer endå core 2 quad processorer på intet fortfarande!

dessa processorer är kända för:
-osynkade kärnor som inte jobbar bra tillsammans
-man kan inte nyttja kärnorna i multitasking
-ram minnet är inte direktkopplat till processorn.
-även om man kanske får hyfsad snitt fps i spel så får man inte så jämna fps, detta har de förbättrat på nya processorer.
tragiskt att man ser datorer med core 2 quad fortfarande, men de fick väl anti-amd rabatt.

Jo och vi vet ju alla att det är cpun det hänger på när du spelar också,men för all del spela på med din amd och integrerat grafikkort.För det är ju inte ett grafikkort som begränsar dig i spel utan vilken cpu du har främst:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

varför köpe en core 2 quad?
de säljer endå core 2 quad processorer på intet fortfarande!

dessa processorer är kända för:
-osynkade kärnor som inte jobbar bra tillsammans
-man kan inte nyttja kärnorna i multitasking
-ram minnet är inte direktkopplat till processorn.
-även om man kanske får hyfsad snitt fps i spel så får man inte så jämna fps, detta har de förbättrat på nya processorer.
tragiskt att man ser datorer med core 2 quad fortfarande, men de fick väl anti-amd rabatt.

Kända för i din värld isåfall.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Är inte så stor skillnad på core2qattro & I7
visst I7 är snabbare men med ca 10-20 % (om jag inte minns fel på testerna som fanns när det var aktuellt ) Inväntar nästa serie tycker att min c2q 6850 duger så länge

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Dom där användes väl bara i märkesdatorer i vilket fall...

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Från kisel är du kommen, till kisel skall du åter vara..... B.I.P (bluescreen in peace)

Väldigt fint skrivet.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av adolf512:

varför köpe en core 2 quad?
de säljer endå core 2 quad processorer på intet fortfarande!

dessa processorer är kända för:
-osynkade kärnor som inte jobbar bra tillsammans
-man kan inte nyttja kärnorna i multitasking
-ram minnet är inte direktkopplat till processorn.
-även om man kanske får hyfsad snitt fps i spel så får man inte så jämna fps, detta har de förbättrat på nya processorer.
tragiskt att man ser datorer med core 2 quad fortfarande, men de fick väl anti-amd rabatt.

Pfft. Min Q9550 puttrar då på som bara den utan stuttering i 3,4GHz. Dom gångerna jag har problem är när ATi inte klarar av att skriva normala drivrutiner till stora titlar(muspekaren i SC2 tex).

BIP!

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk

Ja inte lider då jag heller av dessa påståenden som adolf512 hävdar att core 2 quad ska ha.
Men såklart ska utvecklingen gå framåt och då läggs de äldre stutarna ner.
Blir en tår när 775 läggs ner för gott....

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Pfft. Min Q9550 puttrar då på som bara den utan stuttering i 3,4GHz. Dom gångerna jag har problem är när ATi inte klarar av att skriva normala drivrutiner till stora titlar(muspekaren i SC2 tex).

BIP!

Kan ju bara ta och seconda detta. Är fortfarande EXTREMT nöjd med hur min Q9550 presterar. 3.8 ghz stabilt 24/7 i snart 2 år. Det e inte fy skam det!

Visa signatur

Intel i7 2700K Asus Sabretooth, 16gb Corsair Dominator, Asus GF 580 GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

varför köpe en core 2 quad?
de säljer endå core 2 quad processorer på intet fortfarande!

dessa processorer är kända för:
-osynkade kärnor som inte jobbar bra tillsammans
-man kan inte nyttja kärnorna i multitasking
-ram minnet är inte direktkopplat till processorn.
-även om man kanske får hyfsad snitt fps i spel så får man inte så jämna fps, detta har de förbättrat på nya processorer.
tragiskt att man ser datorer med core 2 quad fortfarande, men de fick väl anti-amd rabatt.

Du kanske har glömt att en hel del gamla "core 2 quads" presterar lika bra elller bättre i samma klock som i princip de flesta Phenom 2 som lanserat 1-3år efter Q6600

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Du kanske har glömt att en hel del gamla "core 2 quads" presterar lika bra elller bättre i samma klock som i princip de flesta Phenom 2 som lanserat 1-3år efter Q6600

Var påstod han annat?
Det är nog svårt att hitta folk som tycker amd pII x4 presterar bra emot c2q (för det gör dom inte), Men däremot finns det nog många som tycker dom presterar bra för sitt pris.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

I de flesta tester så är inte 775 quaden särskilt svagare än de nya i5 och i7 och när det kommer till spel så är väl i5 och i7 utdaterade före det sker något stort på spelfronten..då behövs flera kärnor och helt annan arkitektur..så det är väl inte alltid stor vits med att köpa det allra nyaste?

Visa signatur

Intel 2500K @4GHz | 2*4GB Crucial Vengance DDR3 | Asus P8Z68 Pro-V |Sapphire 7950 3Gb | Corsair 750w |
Samsung Spinpoint F3 + Seagate 250Gb | Windows 7 64bit | Logitech z-5400 | Benq 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Den är snabb.

När ska folk lära sig att man inte behöver en Core i7 4Ghz för att surfa på nätet eller spela cs 1.6?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gigabite:

När ska folk lära sig att man inte behöver en Core i7 4Ghz för att surfa på nätet eller spela cs 1.6?

Ungefär samtidigt som folk slutar försöka bevisa att de kan något.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Ungefär samtidigt som folk slutar försöka bevisa att de kan något.

Jag har inte bevisat något?