Permalänk
Inaktiv

oseriösa kylningar.

bild 1; en halvt seriös skiss dock var man halvt död och stressad

bild 2; ett ghetto test utav skissen bara för att se den eventuella skillnaden med att separera komponenterna resultat står med bilden

bild 3; helt enkelt ett litet test på vad man kan få ut utav svenska vintern

(Kom nu ihåg att detta är endast på skoj)

detta skedde för ca 1 år sedan och mkt har hänt och bytts ut sedan dess!

Besök galleriet här

Permalänk
Inaktiv

haha förlåt för fel stanvingen åter igen^^

Permalänk
Inaktiv

stavningen

Permalänk
Medlem

stavningen var ju rolig vad tänkte du ha för material när du ska göra kylningen? kommer bli intressant om du följer dina planer.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

Varför ska det vara en lufttunnel ända fram som endast ska putta in en bit och sedan upp i taket, borde det inte bättre ifall baksidan var ut och framsidan och toppen var in?

Permalänk

ska du inte ha nån fläkt vid hårddiskarna? grymt nödvändigt med fläkten där uppe ifronten som inte gör någonting.

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Skrivet av anon144532:

inget jag har på tanka att göra själv men kanske nån kommentar om det skulle vara en smart grej för domm som inte vill blanda in vatten med elktronik

beklagar att det är uppritat i paint..

eventuell kylning.

Skrivet av anon144532:

haha förlåt för fel stanvingen åter igen^^

Skrivet av anon144532:

stavningen

Då använder man redigera-funktionen.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

om man är brutalt trött och stressad, varför inte bara vänta med att lägga upp det? :S

OT så har du helt enkelt isolerat kylningen för cpu och hårddiskar. Kylningen för grafikkorten kan optimeras ifall man likt ett GTX2** kort har en fläkt i ena änden som är lutad och då trycker ut luften ur chassit, du har placerat fläkten längst bak på grafikkortet som då kyler mindre bra på de bortre delarna av dess kylningsanordningen sett från grafikkorts-fläkten. Dock så får man tänka på att NB och andra moderkorts komponenter kan kräva lite rörelse i luften beroende på hur man belastar systemet med överklockning mm. Detta kan enkelt göras i kartong så att förverkliga det hela kostar inte så mycket

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Inaktiv

när jag gjorde ''skissen'' så var jag trött och stressad:)

tänkte nått slag av färgat plexi/y.

minns inte hur jag tänkte med grafikkortskylningen faktiskt var i vintras jag gjorde det och hittade bilden nu.

jo det sitter en fläkt vid håddisken och det jag tänkte var att allt skulle pumpa ut luften uppåt då värme stiger.

och att göra det i en billigare variant har jag testat på kan lägga upp en bild på det om någon skulle vilja det.. och ja det blev faktiskt en ganska bra skillnad på ca 10 grader då jag separerade komponentera från varandra.

Permalänk
Skrivet av anon144532:

och att göra det i en billigare variant har jag testat på kan lägga upp en bild på det om någon skulle vilja det.. och ja det blev faktiskt en ganska bra skillnad på ca 10 grader då jag separerade komponentera från varandra.

Menar du att du redan har gjort detta bygge, men inte lägger upp några bilder på det?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klasvonklas:

Menar du att du redan har gjort detta bygge, men inte lägger upp några bilder på det?

nej det har jag inte gjort, dock en lite mer ghettomod utav det hela fast långt ifrån utseendet jag tänkt mig. men med liknande funktion om jag kan säga så men säg bara till så lägger jag upp:)

Permalänk

Är detta ett skämt? För om det är det så va det inte kul.... Om det inte är det så köp bara bättre CPU kylare O_o

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Inaktiv

du borde börja läsa lite tydligare:).. detta var ett tag sedant mycket har hänt sen dess så klandra inte står det men du kanske missade det:)

Permalänk
Medlem

det ser faktiskt ganska kul ut en hur stor är den egentliga skillnaden?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Förstår inte sista bilden med -10 och -2? Vart de en temeratur skillnad på -10grader i chassit och -2grader på cpu?

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

Förstår inte sista bilden med -10 och -2? Vart de en temeratur skillnad på -10grader i chassit och -2grader på cpu?

Jag förstod det som att det var -10°C ute och den luften blåste han sedan in på cpu-kylaren via slangen och då blev cpun -2°C.

OnT:
Ser bra ut, funkar säkert bra enligt ritningen då du drar kall luft genom hårddisken och cpun. Men hur ska du göra för att kyla grafikkorten? Dem borde bli väldigt varma då båda luftingångarna och en utgång är avskärmad, enda sättet för grafikkorten att få ut varmluften är via nätagget. Jag tycker du ska dra en till slang till grafikkorten som också tar kall vinterluft utifrån.

Visa signatur

Primärdator: C2Q Q9550 | 6GB OCZ Reaper | 1xGTX480 | Asus P5NT WS | 1x 750GB Spinpoint F1 + 1x 250GB Samsung | Chieftech Turbo 750W | Mionix Naos 7000 + Logitech G11 |
TV-dator: C2Q Q8400 | 4GB Crucial DDR2 | 1x HD4850 | Asus P5N73-AM |1x400GB + 1x500GB + 2x 1TB Spinpoint F1 | 500W budget-agg | Xbox 360-kontroll |

Permalänk
Medlem
Skrivet av simlar:

Jag förstod det som att det var -10°C ute och den luften blåste han sedan in på cpu-kylaren via slangen och då blev cpun -2°C.

OnT:
Ser bra ut, funkar säkert bra enligt ritningen då du drar kall luft genom hårddisken och cpun. Men hur ska du göra för att kyla grafikkorten? Dem borde bli väldigt varma då båda luftingångarna och en utgång är avskärmad, enda sättet för grafikkorten att få ut varmluften är via nätagget. Jag tycker du ska dra en till slang till grafikkorten som också tar kall vinterluft utifrån.

och vart får han -10C från? De är inte så kalt än

OnT: Detta finns ju redan fast i andra varianter då de går ett rör från sidoplåten till processorn så prollen får en egen tunnel Funkar faktiskt bra

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

och vart får han -10C från? De är inte så kalt än

OnT: Detta finns ju redan fast i andra varianter då de går ett rör från sidoplåten till processorn så prollen får en egen tunnel Funkar faktiskt bra

akfoa skrev i första inlägget: "detta skedde för ca 1 år sedan"

Visa signatur

Chaos isn't the problem, it's the mellow times in between all the madness that keeps me freaking out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexxier:

akfoa skrev i första inlägget: "detta skedde för ca 1 år sedan"

Då tar jag tbx mitt tidigare inlägg

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Inaktiv

brukar ju ofta finnas fläktplatser på sidorna och nedanför hårddiskarnasom för in kall luft in och ut värme till grafikkorten.

Permalänk
Medlem

gillade lufttunneln

Visa signatur

CPU: Intel i7 4770K || KYLARE: Corsair H100i || MOBO: Asus Z87-PRO || GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X || RAM: Kingston HyperX 32GB 2400MHZ Savage XMP || PSU: Corsair 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elitslynan:

gillade lufttunneln

haha tackar

Permalänk
Medlem

Härligt med lufttunneln (fick smilbanden att röra sig lite)
Eftersom din mod är oseriös så är det väll bara att fortsätta på samma spår då som tidigare nämts kan du dra en till tunnel åt graffikkortet.

Och sen när det blir sommar så får du dra slangarna till frysen i köket istället

Visa signatur

FD define r3, i5, 12gb ddr3 1600, Gtx 970, 3*acer gd245hq 24", windows 7 x64 Ultimate

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rstu:

Härligt med lufttunneln (fick smilbanden att röra sig lite)
Eftersom din mod är oseriös så är det väll bara att fortsätta på samma spår då som tidigare nämts kan du dra en till tunnel åt graffikkortet.

Och sen när det blir sommar så får du dra slangarna till frysen i köket istället

haha skulle ju gått det där med grafikkortet men rören är inte särskilt böjbara då plasten är ganska tjock och lagt ner med att leka så mkt med datorn blev på tok för dyrt när nånting gick sönder då jag bara har studiebidraget

men kul att jag fick ett smile på dina läppar iaf haha fick mig några jag också när man höll på haha