Permalänk
Medlem

Softar-hörnet!

Följer trenden och postar bilder på min dator hörna.
Lite allmän info:
Skärmar: SyncMaster P2450 24" +SyncMaster 225bw 22"
Högtalare: Logitech Z4
Tangentbord: Razer Lyncrosa
Mus: Minonix naus 5000
Headset: Razer carcharias

Laptop: Macbook 13" alu. (modellen innan den bytte namn till pro)
Iphone 3G

Datorn:

i5-750 @ 3.6Ghz
Corsair H-50
Corsair 4 GB 1600Mhz
XFX Radeon 5850 Black Edition
Gigabyte GA-P55A-UD4
Fractal Design Define R2
Corsair 650W
Intel X25-M G2 80GB
Diverse lagringsdiskar....
Och så en liten fundering: Pushpull på radiatorn till H50'n, vad kan man räkna med för skillnad? vill gärna komma up i 4ghz 24/7 klock, men vill ha hyfsade temps!

Softar-hörnet!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Nej, kabeldragningen duger inte, finns massor att göra. Speciellt kabeln med extra stöm till CPU'n ser taskigt ut. Varför inte dra den bakom?

Annars är det ju ok. Och du har ju inga kablar i vägen, så om du inte bryr dig i övrigt så är det ju sak samma.

Du har ju lätt hetast gardiner också. x)

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

varför har du subben på skrivbordet?

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Nej, kabeldragningen duger inte, finns massor att göra. Speciellt kabeln med extra stöm till CPU'n ser taskigt ut. Varför inte dra den bakom?

Annars är det ju ok. Och du har ju inga kablar i vägen, så om du inte bryr dig i övrigt så är det ju sak samma.

Du har ju lätt hetast gardiner också. x)

Jag orkade helt enkelt inte ta bort fläktar och lossa på moderkortet för att dra kabeln bakom:P Var lite för tight! Och yepps. gardirnerna är riktigt goa:P dom matchar fotöljen bra, som knappt syns på bild:P

Men någon som har erfarenhet på H50, skillnad mellan pushpull och bara en fläkt?

Ang subben, polarn i rummet brevid klagade på att det dunkade för mycket, så flyttade upp den på bordet så att jag kan sänka basen utan att det låter mindre för mej. Men stor och ivägen är den, och jag saknar den som fotpall.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Jag orkade helt enkelt inte ta bort fläktar och lossa på moderkortet för att dra kabeln bakom:P Var lite för tight! Och yepps. gardirnerna är riktigt goa:P dom matchar fotöljen bra, som knappt syns på bild:P

Men någon som har erfarenhet på H50, skillnad mellan pushpull och bara en fläkt?

Du behöver inte lossa moderkortet för att dra om kablarna. Bara de 2 sidorna.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Ang subben, polarn i rummet brevid klagade på att det dunkade för mycket, så flyttade upp den på bordet så att jag kan sänka basen utan att det låter mindre för mej. Men stor och ivägen är den, och jag saknar den som fotpall.

Egentligen får du motsatt effekt av att göra så. Det blir bättre för er båda om du flyttar den basen på golvet. Ju mer i ett hörn en bas är, desto mer/djupare bas får man. Det betyder alltså att du kan dra ner på volymen när den ist står på golvet. Kommer inte ihåg vad denna typ av ljudförändrin heter, men det finn på massor om det på google och wiki.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Egentligen får du motsatt effekt av att göra så. Det blir bättre för er båda om du flyttar den basen på golvet. Ju mer i ett hörn en bas är, desto mer/djupare bas får man. Det betyder alltså att du kan dra ner på volymen när den ist står på golvet. Kommer inte ihåg vad denna typ av ljudförändrin heter, men det finn på massor om det på google och wiki.

Jo visst men om man har en bordsskiva som blockar ljudet....
bara o testa, vad låter mest?

Sen har jag en annan anledning, min Rörförstärkar stod där förut, och det kändes tomt där^^

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

1+ för apple <3

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk

Basfrekvenser är så låga så att ett hinder som ett bord knappt påverkar basen i ett rum. En frekvens, tex sinus 30hz, har en våglängd på hela 10 meter. Och ju lägre frekvens desto mindre känslig är själva högtalaren för placering, i undantag dock när djup/volym ändras. Alltså, ju djupare i frekvens, desto mindre riktningskänslig är högtalaren. Det är därför man placerar subbar på golv mot väggen/i hörnen då man får ut bättre bas eftersom riktningen inte har någon större betydelse.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

4å fast -2p på grund av att du spelar wow

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Basfrekvenser är så låga så att ett hinder som ett bord knappt påverkar basen i ett rum. En frekvens, tex sinus 30hz, har en våglängd på hela 10 meter. Och ju lägre frekvens desto mindre känslig är själva högtalaren för placering, i undantag dock när djup/volym ändras. Alltså, ju djupare i frekvens, desto mindre riktningskänslig är högtalaren. Det är därför man placerar subbar på golv mot väggen/i hörnen då man får ut bättre bas eftersom riktningen inte har någon större betydelse.

Jag vet precis vad du snackar om, går 4e året på chalmers, ingenjör.
Dock en sak du har missat, teroi och praktik är jävligt olika!

Och jag kan lova dej, står subben på bordet får jag tillräckligt med bas, och polarn klagar inte på att det dunkar i väggen. Sen om det beror på om det är benen som absorberar vibrationer eller vadfan det är spelar vell ingen roll?

Lösningen är faktiskt så enkel att man flyttar den o testar, funkar det så funkar det, oavsett vad u har lärt dej på akustik föreläsningarna:P

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Jag vet precis vad du snackar om, går 4e året på chalmers, ingenjör.
Dock en sak du har missat, teroi och praktik är jävligt olika!

Och jag kan lova dej, står subben på bordet får jag tillräckligt med bas, och polarn klagar inte på att det dunkar i väggen. Sen om det beror på om det är benen som absorberar vibrationer eller vadfan det är spelar vell ingen roll?

Lösningen är faktiskt så enkel att man flyttar den o testar, funkar det så funkar det, oavsett vad u har lärt dej på akustik föreläsningarna:P

Så länge man bara är nöjd med ljudet spelar det andra ingen större roll

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

En 3a bara för det såg typ personligt ut

Permalänk
Medlem

använd kabeldragnings hållen!