Scythe Chouriki 2 certifieras med 80 Plus Gold

Permalänk
Melding Plague

Scythe Chouriki 2 certifieras med 80 Plus Gold

Nätaggregat med hög verkningsgrad blir allt vanligare och Scythe är senast i raden att certifiera en modell med 80 Plus Gold.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snyggaste nätagget hittils?
Men frågan är bara varför det är en 80+ silver logga på själva nätagget... :S

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Limpuz:

Snyggaste nätagget hittils?
Men frågan är bara varför det är en 80+ silver logga på själva nätagget... :S

Bilden är på modellen utan modulära kablar som är 80 Plus Silver.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Nice, billigt också. Om det inte låter alltför mycket (inte troligt) så kommer nog detta kunna konkurrera mot tex Fractal Design och OCZ.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Bra med en produkt som inte bara ser bra ut utan också har bra prestanda

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Bilden är på modellen utan modulära kablar som är 80 Plus Silver.

Aha, okej då förstår jag.

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Hedersmedlem

Inget dåligt nätagg till ett bra pris dessutom:)

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

otrolig prissättning, och ett av de snyggare jag sett på sistone

Permalänk

Blev sugen på ett sånt nu!

Permalänk
Medlem

Återstår att se om de verkligen kan leva upp till 80plus gold under 40 graders temp vilket inte är troligt då de flesta andra inte klarar det. Priset var positivt i alla fall om man kan få ett fusk 80plus gold för 1100.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Musikälskare

Snyggt som övriga säger, modulärt är dock ett måste så klart

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller ser det där agget väldigt litet ut?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Typhonos:

Återstår att se om de verkligen kan leva upp till 80plus gold under 40 graders temp vilket inte är troligt då de flesta andra inte klarar det. Priset var positivt i alla fall om man kan få ett fusk 80plus gold för 1100.

Ehm, för att få Gold cert testas alla agg under 23c (fråga inte varför Ecos Consulting väljer just 23c det vet bara dom) . Så alla Gold agg är likadana på den punkten. Vad menar du med "fusk 80plus Gold" ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Ehm, för att få Gold cert testas alla agg under 23c (fråga inte varför Ecos Consulting väljer just 23c det vet bara dom) . Så alla Gold agg är likadana på den punkten. Vad menar du med "fusk 80plus Gold" ?

Det är i hotbox testerna man skiljer agnarna från vetet 23c representerar inte värmen i ett vanligt chassi, klarar det att leverera i en hotbox dvs temp på ca40c i omgivningen så kan den också leverera i vilket chassi som helst.

Tror inte det ska vara några bekymmer för det här nätagget då Scythe gjorde ett bra jobb med tidigare nätagg på marknaden men det kommer vi få se när dom seriösa testsidorna sätter tänderna i det.
Rpmen på fläkten talar också för ett tyst nätagg även vid hög belastning, det är ju Scythes egna fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Tror inte det ska vara några bekymmer för det här nätagget då Scythe gjorde ett bra jobb med tidigare nätagg på marknaden men det kommer vi få se när dom seriösa testsidorna sätter tänderna i det.

Finns det flera inkarnationer av SPCR?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesen:

Det är i hotbox testerna man skiljer agnarna från vetet 23c representerar inte värmen i ett vanligt chassi, klarar det att leverera i en hotbox dvs temp på ca40c i omgivningen så kan den också leverera i vilket chassi som helst.

Tror inte det ska vara några bekymmer för det här nätagget då Scythe gjorde ett bra jobb med tidigare nätagg på marknaden men det kommer vi få se när dom seriösa testsidorna sätter tänderna i det.
Rpmen på fläkten talar också för ett tyst nätagg även vid hög belastning, det är ju Scythes egna fläkt

Jag förstår men Typhonos antydde att det var nåt slags "fusk" inblandat i aggets gold certifiering och det är det inte.

Alla certifierade agg testas i 23c för att få Gold status och trots att jag håller med till 100% att 23c kommer inte ens i närheten av vad agg får uppleva i chassin så är det faktiskt ovidkommande här. Man testar inte agg i en chassi för att få Gold certifikat utan i rumstemperatur och proceduren är likadant för alla testade och certifierade agg. Att antyda att Scythe fuskar eftersom dom kanske inte klarar samma effektivitet i 40c är fel eftersom man ska enligt Ecos mäta i 23c och det är dom som ger ut certifikatet.

Sen att kvalitetsprodukter klarar av samma test i högre temps är bra men det krävs inte, och att kalla det för "fusk" är helt enkelt fel.
Visserligen borde testproceduren anpassas till hur agg används i verkligheten men det är en annan diskussion

Skrivet av Zelaxe:

Finns det flera inkarnationer av SPCR?

Nej, om man vill ha data om tysta produkter för PC är SPCR i särklass. Finns inget som kan mäta sig med kunskapen som finns på den sida och forumet.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelaxe:

Finns det flera inkarnationer av SPCR?

Inte som mäter ljudnivån men sidor som testar nätagg ordentligt finns ett par, görs massor med "tester" men dom bästa går igenom från grunden och in i minsta del, det är lite overkill men tex Swec har dom rätta grejorna för grundliga tester förutom en hotbox

Uncomplicating the Complicated | Hardware Secrets är riktiga nördar, dom har också listat alla seriösa sidor som har rätt utrustning för nätaggs testande.

Skrivet av Redzo:

Jag förstår men Typhonos antydde att det var nåt slags "fusk" inblandat i aggets gold certifiering och det är det inte.

Alla certifierade agg testas i 23c för att få Gold status och trots att jag håller med till 100% att 23c kommer inte ens i närheten av vad agg får uppleva i chassin så är det faktiskt ovidkommande här. Man testar inte agg i en chassi för att få Gold certifikat utan i rumstemperatur och proceduren är likadant för alla testade och certifierade agg. Att antyda att Scythe fuskar eftersom dom kanske inte klarar samma effektivitet i 40c är fel eftersom man ska enligt Ecos mäta i 23c och det är dom som ger ut certifikatet.

Sen att kvalitetsprodukter klarar av samma test i högre temps är bra men det krävs inte, och att kalla det för "fusk" är helt enkelt fel.
Visserligen borde testproceduren anpassas till hur agg används i verkligheten men det är en annan diskussion

Självklart men han menar ju "fusk" att det bör testas i högre temps för att få ett resultat närmare sanningen.
Aja ska bli spännande att se vad det går för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Jag förstår men Typhonos antydde att det var nåt slags "fusk" inblandat i aggets gold certifiering och det är det inte.

Alla certifierade agg testas i 23c för att få Gold status och trots att jag håller med till 100% att 23c kommer inte ens i närheten av vad agg får uppleva i chassin så är det faktiskt ovidkommande här. Man testar inte agg i en chassi för att få Gold certifikat utan i rumstemperatur och proceduren är likadant för alla testade och certifierade agg. Att antyda att Scythe fuskar eftersom dom kanske inte klarar samma effektivitet i 40c är fel eftersom man ska enligt Ecos mäta i 23c och det är dom som ger ut certifikatet.

Sen att kvalitetsprodukter klarar av samma test i högre temps är bra men det krävs inte, och att kalla det för "fusk" är helt enkelt fel.
Visserligen borde testproceduren anpassas till hur agg används i verkligheten men det är en annan diskussion

Nej, om man vill ha data om tysta produkter för PC är SPCR i särklass. Finns inget som kan mäta sig med kunskapen som finns på den sida och forumet.

Jag anser att de är fusk 80plus gold om de inte är i närheten av 80plus gold under test, Seasonic X400 och X650/750 liksom Enermax Pro/Modu87 klarar eller är extremt nära 80plus gold även under hög temp medan Coolermaster Silent Gold och Cougar GX inte är i närheten ens vid 40 grader och inte borde få ha högre märkning än 80plus Silver. De är sämre nätagg och ska inte på något sätt kunna anses jämlika med de som faktiskt lever upp till spec varför de åker snålskjuts på 80plus organisations inkompetens och får en fuskstämpel på samma sätt som det finns 80plus nätagg som inte klarar 100% belastning men ändå har stämpeln och mindre vana användare tror sig gjort ett bra köp när de kommer hem med dessa.

Bara de allra bästa nätaggen som faktiskt pallar riktigt hög effektivitet oavsett omständigheter borde få ha 80plus gold. Återstår att se om Scythe lever upp till dessa vilket jag hoppas då jag har mycket stort förtroende för att Scythe enbart levererar produkter av mycket hög kvalitet.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av fesen:

Uncomplicating the Complicated | Hardware Secrets är riktiga nördar, dom har också listat alla seriösa sidor som har rätt utrustning för nätaggs testande.

Plus att Harware Secrets gör även overload test på alla nätagg, så man får se vad dom verkligen klarar av och om överladdningsskyddet fugerar.:D

Corsair VX450W Power Supply Review | Hardware Secrets

Det tråkiga är att dom inte har någon ljudmätning så som SPCR.

Corsair VX450W: Quiet Value PSU | silentpcreview.com

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem

Ser snyggt ut, gillar vanligtvis mattsvarta nätagg men det här såg riktigt bra ut.
Om man pratar seriösa testsidor för nätagg kan man ju inte glömma JonnyGURU.com - Antec High Current Pro 1200W Review, utförligt, sakligt och roligt!

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

Plus att Harware Secrets gör även overload test på alla nätagg, så man får se vad dom verkligen klarar av och om överladdningsskyddet fugerar.:D

Corsair VX450W Power Supply Review | Hardware Secrets

Det tråkiga är att dom inte har någon ljudmätning så som SPCR.

Corsair VX450W: Quiet Value PSU | silentpcreview.com

Aa men ljudnivån är svårt att mäta, testen kommer ta dubbla tiden Spcr gör ett bra jobb iaf.

Why 99% of Power Supply Reviews Are Wrong | Hardware Secrets
Där har ni intressant läsning.

Hardware Secrets Power Supply Test Methodology | Hardware Secrets
Här har ni en lista med seriösa testare, Sweclockers är med efter att jag posta på forumet och dom fick + i kanten för att dom filma testutrustningen.

Btw Olle P på Hardwaresecrets är det någon som hänger här också?