Räcker ljudkortet till ljudsystmet ?

Permalänk

Räcker ljudkortet till ljudsystmet ?

Tjena ska köpa ett Z-5500 5.1 ljudsystem till min HTPC som jag har kopplad till TVn men det slog mig nyss att ljudkortet kanske inte räcker till i datorn. Systemet ska ha 3 st 3,5mm pluggar som ska in i datorn (kan inte namnet på dem men har för mig att det är en grön,svar och en gul sladd).

Detta är systemet:
Elgiganten - Logitech Z-5500

Detta är moderkortet / ljudkortet:
BIOSTAR :: TP35D2-A7 SE :: Specification

Realtek

Kommer jag kunna använda mitt befintliga ljudkort som är integrerat i moderkortet eller måste jag köpa ett nytt ?

Permalänk

glömmde att tillägga, blir ljudet märkbart bättre med ett bättre ljudkort ?

Permalänk

Svaret står ju på länkarna som du bifogade.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

alla ljudkort kan "hantera" systemet via analog utgång.... om du vill använda dig av optisk eller coaxial så måste man ha ett moderkort som har dom utgångarna

Så svar på din fråga är : ja du kan använda systemt på din dator, klart o betalt-...

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Skrivet av willaim:

alla ljudkort kan "hantera" systemet via analog utgång.... om du vill använda dig av optisk eller coaxial så måste man ha ett moderkort som har dom utgångarna

Så svar på din fråga är : ja du kan använda systemt på din dator, klart o betalt-...

Tack Om jag inte minns fel så har systemet en 2 analoga (grön/svart) ingångar och en gul (digital). Kommer jag kunna använda mig av den gula ? Om inte, vad har det för deffekt ?

Ber om ursäkt för att jag är lite opåläst xD

Permalänk
Skrivet av HenkeBenke123:

Tack Om jag inte minns fel så har systemet en 2 analoga (grön/svart) ingångar och en gul (digital). Kommer jag kunna använda mig av den gula ? Om inte, vad har det för deffekt ?

Ber om ursäkt för att jag är lite opåläst xD

Om de tre kontakterna sitter på samma kabel så är de alla analoga ingångar. En är till höger-vänster fram, höger-vänster surround, och den tredje till center-subwoofer.

De digitala signalerna är optisk och koaxial. Den optiska är alltså via ljus, vilket du inte kan köra. Koaxial är en digital signal som förs över via en enda RCA-kontakt. Denna kabel kopplar du förmodligen in på styrenheten.

Svaret är alltså: Nej. De du pratar om är allihop analoga signaler, vilka du ska koppla in med motsvarande färg på moderkortet. Sen är det inte alls dålig kvalitet eller dåligt ljud som det systemet har, men ska man få en märkbar större skillnad mellan analog och digitalt måste man gå upp i prisklass när det gäller högtalarna.

Det kommer fungera alldeles utmärkt med ditt moderkort, om du bara kopplar allt rätt då. Du hade kunnat läsa dig till det här genom länkarna du bifogade, eller genom sökningar på google osv. Men när du ska koppla allt, kolla manualen!! Kopplar du en enda kabel fel kommer du få en mycket felaktig ljudbild. Det är också viktigt att + och - blir rätt på alla högtalare, annars kommer det också bli fel och förstöra ljudet.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

YouTube - Audio Myths Workshop

Titta på det där. Det är lite långt men bra info.