Permalänk

Snabbt svar. Passar det här minnet?

Har ändrat min rubrik då inköp av nytt minne redan gjorts, men inte utbytt än, den här tråden handlar om det "gamla" minnet, se inlägg nr 7.

Hej

Nuvarande ram har gått sönder. Får massa bluescreens om omstarter.
Har kört memtest, och hade ca 50 fel rapporterade på en timme, alltså är minnet trasigt.

Behöver nytt minne. Passar de här minnena till det här moderkortet?
Vet att minnet kanske är lite overkill men det är vad som finns hemma på lager och jag orkar inte vänta.

Minnet: Corsair XMS3 DHX 4GB (2 x 2GB) 1333MHz DDR III - Alina System AB
Moderkortet: Komplett.se - MSI GF615M-P33, Socket-AM3

Tack för snabbt svar.

Permalänk
Medlem

Ja.

Kolla moderkortets QVL-lista för samtliga godkända minnen sen tar du någon av de.

Visa signatur

Surface Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Ja just det minnet verkar inte vara med i kompabilitetslistan, hittar iaf inte det om man söker på leverantörens artikelnummer.

http://www.msi.com/uploads/test_report/TR10_1815.pdf

Men det kanske passar ändå?

Permalänk
Hedersmedlem

Som det står först i pdf:en: "The memory modules we list below are for reference only. Owing to massive memory modules selling on the market, we can only verify some of them"
Så det brukar funka även med andra

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Okej, tack
Tyvärr så upptäckte jag när jag öppnade datorlådan att min processorfläkt blockerar den 2:a minnesslotten (som är tom just nu), kan alltså inte montera det nya minnet med två minnesstickor.

Det blir att beställa 1 minnessticka då eftersom inget finns att handla lokalt här.

Permalänk
Medlem

A-Data 2048MB DDR3 PC10600 240-pin, 1333Mhz - Inet.se

Dessa finns i QVL om du inte har hunnit beställa såklart.

Visa signatur

Surface Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Tack för svaret Superlight!

Jag hade redan hunnit beställa en ny stick, en exakt likadan som den jag hade.

Men jag har ett nytt problem!
Jag fick idag för mig att köra memtest en gång till bara för att se hur testet blev idag. Efter 5,5 timmar och 9 pass har inte ett enda fel hittats av memtest. Hur kan det komma sig att jag i förrgår fick över 50 fel på lite drygt en timme? Jag har inte gjort nånting med själv datorn rent fysiskt sen dess, har heller inte ändrat nånting i BIOS.

Nån som kan förklara, eller försöka sig på en orsak?
Är minnet trasigt eftersom jag fick så många fel vid första körningen? Eller är det helt eftersom jag inte får några fel nu?

Permalänk

testa köra test 5..den e det tyngsta...i memtest

tryck C sen 1 sen 3 sen 5 tryck enter sen 0 ...kör nån timme.. det kan ju vara nåt slags värmeproblem? el så e det minnena.. bara testa först test5 och se vad den säger

Visa signatur

[Dator: Amd Phenom II x4 955 |Corsair 4bg XMS3 | Sapphire 6950 @ 6970 RIP | Gigabyte 790XTA-UD4 | Corsair 850AX | Coolmaster Stacker]

Permalänk
Medlem

Har varit med om vid några tillfällen på jobbdatorerna att det blivit minnesfel som leder till att datorn ej bootar eller att den ger BSOD. Efter att ha kollat att stickorna suttit ordentligt intryckta (för att avgöra om det var felet vilket det inte var i dessa fall) har jag sedan lossat dem och satt tillbaka dem och allt har varit frid och fröjd. Den senaste tuffar fortfarande på efter över ett år. Vet inte om det kan bero på damm eller annat som orsakar överledningar, men fenomenet verkar i alla fall uppstå.
Minnena klarade memtest efter att de satts i på nytt, så visst kan det vara lurigt och inte alltid självklart att stickan/stickorna är kass.

Permalänk

Tack Dalmatinac och kerbo.

Dalmatinac, jag ska prova köra endast test 5 senare och se vad som händer då.

Men nu under natten har jag iaf kört ännu en omgång, 8,5 timmar och 15 pass. Den hittade inga errors.

Permalänk

I natt har jag gjort ännu en körning i memtest+. Totalt 9 timmar, körde standard test.
Totalt 630 errors!

Några tidigare körningar har varit helt felfria!

Men nu måste det väl ändå vara fel på det här minnet väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApelsinenChoklad:

I natt har jag gjort ännu en körning i memtest+. Totalt 9 timmar, körde standard test.
Totalt 630 errors!

Några tidigare körningar har varit helt felfria!

Men nu måste det väl ändå vara fel på det här minnet väl?

Absolut. Väldigt troligt att något är fel.

Har varit med om att det tagit 48 timmar innan fel dykt upp. (Eller snarare nånstans mellan 24 och 48 timmar då jag inte hade uppsikt hela tiden.)

Dock ska man väl notera att det kan ju vara problem med moderkort eller dylikt som orsakar liknande problem.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Skrivet av olga32:

Absolut. Väldigt troligt att något är fel.

Har varit med om att det tagit 48 timmar innan fel dykt upp. (Eller snarare nånstans mellan 24 och 48 timmar då jag inte hade uppsikt hela tiden.)

Dock ska man väl notera att det kan ju vara problem med moderkort eller dylikt som orsakar liknande problem.

Ja. Jag får hem en ny minnessticka på posten nu idag, en exakt likadan som den jag redan har.
Ska köra den i memtest ett antal nätter framöver och se vad som händer.
Hoppas att det inte är moderkortet!