Permalänk
Medlem

Ute och lekte lite i en gammal industrilokal. Med oss hade vi bla 3 softboxar. Jag fick väldigt lite tid med dessa då min roll var något av en lärling. Har haft kameran några veckor och aldrig fotat någorlunda seriöst förut. Finns massor av bilder här Viktor - a set on Flickr men inga tagen av mig

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Casemod-mästare

detta är bland dom första bilderna jag har tagit med en systemkamera, men det är bara att ösa på kritik, det gör mig antagligen bara bättre

Visa signatur

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Permalänk
Medlem

ett tips iaf..kör inte med inbyggda blixten..blir så platt o tråkigt ljus med den.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Sen beror det på vad du vill berätta med bilden, vill du bara flasha med datorn så är det helt fel bild att begära kritik på... Dels för att den lutar, du har en för hög vinkel (vad jag tycker), etc...
Som Andyah sa ovan så kör inte med den inbyggda blixten, skuggorna och det platta och tråkiga ljuset bidrar inte med något. Snarare tvärt om och förstör istället!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Förutom de andra har sagt kan ett tips vara att titta på andras bilder, och inspireras av dem. Vill du fortsätta plåta datorn kan du ta dig en titt på MILLION-DOLLAR-PC [MDPC] | the world's most beautiful computer systems t.ex.

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem

Jag håller inte nödvändigtvis om att den inbyggda blixten alltid förstör vid datorfotograferande. Den har sitt användningsområde den med. Exempelbilden nedan blev ju t.ex. förhållandevis ok trots bruk av inbyggd blixt:

Här är samma bild (nästan) utan blixt, (men med annan vitbalans, bortse gärna från det...)

Den tagen med blixt har, enligt mig då, mer intressanta skuggor osv, men det går förstås simulera med ett par bra och välriktade lampor istället. Jag tenderar att försöka undvika blixt i största allmänhet, men den kan göra nytta emellanåt om man använder den rätt.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Inaktiv

Gillar den nedre bilden mer,
Vad tycks?

Permalänk
Medlem

kode: den med blixten ser platt ut tyvärr, d funkar inte som du säger. inbyggda blixten funkar till att lätta upp skuggor vid tex motljusbilder tex. ungefär d den funkar bra till endast

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

kode: den med blixten ser platt ut tyvärr, d funkar inte som du säger. inbyggda blixten funkar till att lätta upp skuggor vid tex motljusbilder tex. ungefär d den funkar bra till endast

Inte plattare än den blixtlösa imo.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Ställ kameran på M-läget och fäll upp blixten. Håll ett papper framför blixten (Snett framåt. Så att den studsar på pappret och sedan rakt upp) och jobba fram rätt sorts exponering.
Funkar bättre än förväntat faktiskt.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144676:

Gillar den nedre bilden mer,
Vad tycks?
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/Memory.jpg

Hade nog velat ha fokus på en annan punkt.
Här vet man inte riktigt vad du fotograferat, en del av kylflänsen?
Intressant vinkel och trevligt ljus annars.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Bild tagen i våras, har dock skannat in den nu. Jag är rätt ny på det här med analogt foto (och egentligen foto överhuvudtaget) men men. Är den fin eller inte? Vad kan göras bättre? Jag kan känna att horisonten är nästan helt i mitten av bilden, funkar det?

Det kan tilläggas att det är Kodak Tri-X 400 jag använt.

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem

Lekte med HDR i lägenheten ikväll, kritik önskas!

Visa signatur

moops

Permalänk

Ny börjar fotograf.

Lägger upp 2 st bilder här, få se vad ni tycker.
Inget speciellt.
Jag är en nybörjare så vore bra med lite tips

Vad skulle jag kunna tänka på mer här?

Vad skulle jag kunna tänka på mer här?

Visa signatur

EOS 5D Mark II | 70-200mm | 50mm 1,4 | Flickr | Blogg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexxi123:

Lägger upp 2 st bilder här, få se vad ni tycker.
Inget speciellt.
Jag är en nybörjare så vore bra med lite tips

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/Semester%20344%20redigera...

Vad skulle jag kunna tänka på mer här?

På denna bilden är det ganska tydligt att kameran inte hålls riktigt rakt, detta kan du såklart fixa i Gimp eller ett annat bildbehandlingsprogram men försök ta en rak bild från början. Om du inte eftersträvar snehet.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

Hit me.

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro/Gen3 Socket1155 | i5 2500K @ 3.3 GHz | Gainward GeForce 660Ti | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB 555/515 | WD Green 2TB | 500W Fractal Design | Corsair Carbide 500R |
Qpad 5K |Razer Goliathus | Steelseries 6GV2 | Steelseries Siberia V2 Red | Samsung 27" Full HD |

Permalänk
Medlem

Härligt färgkombination! Gillar bilden!

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

Personligen ska jag säga att det är en av mina bästa bilder, dock är prollen smutsig :S

Visa signatur
Permalänk

Ännu en bild

Jag försökte göra lite mer redigering här,
skulle jag kunna förbättra nå mer också?

Visa signatur

EOS 5D Mark II | 70-200mm | 50mm 1,4 | Flickr | Blogg

Permalänk
Medlem

Jag har här 4st bilder som jag skulle vilja få lite tips om på vad man kunde förbättra till nästa gång.
Vet att på bild nummer 2 är det en oval skugga nere till vänster, som egentligen är en pall som fick agera stativ just precis då. Så allt förutom det uppskattas.

Edit: Ledsen över att bilderna är så små, har bara länkat dom direkt från mitt Facebookkonto samt garagetkonto.

Permalänk
Medlem

Jag behöver hjälp
Är som sagt helt ny fotograf har kört på auto-läge dom få bilder jag tagit med min gamla kompaktkamera......nu när jag har blivit med systemkamera så vill man ju fota lite mer.........

Testade lite på en kattmössa som min kära mor har virkat men bilden blev åt h-vete.........

Är det ISO som är för lågt/högt? Exponering? Slutartiden? Vitbalans? Fotades med en Canon 500D med ett 18-55 IS objektiv.......använde Av-läget

Testade leka lite i GIMP med bilden men jag har ingen aning om vad jag ska ändra så den blev såhär.......

Som sagt jag behöver hjälp........MYCKET hjälp

@vargEEEEn verkligen en snygg bild......skadar ju inte att det är en snygg bil åxå ;).......
@skaune wow mycket snygg HDR-bild

måste försöka lära mig det där med HDR-bilder

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av krrjon:

Jag behöver hjälp
Är som sagt helt ny fotograf har kört på auto-läge dom få bilder jag tagit med min gamla kompaktkamera......nu när jag har blivit med systemkamera så vill man ju fota lite mer.........

Testade lite på en kattmössa som min kära mor har virkat men bilden blev åt h-vete.........
http://i66.photobucket.com/albums/h276/krrjon/Canon%20500D/ka...

Är det ISO som är för lågt/högt? Exponering? Slutartiden? Vitbalans? Fotades med en Canon 500D med ett 18-55 IS objektiv.......använde Av-läget

Testade leka lite i GIMP med bilden men jag har ingen aning om vad jag ska ändra så den blev såhär.......
http://i66.photobucket.com/albums/h276/krrjon/Canon%20500D/ka...

Som sagt jag behöver hjälp........MYCKET hjälp

@vargEEEEn verkligen en snygg bild......skadar ju inte att det är en snygg bil åxå ;).......
@skaune wow mycket snygg HDR-bild

måste försöka lära mig det där med HDR-bilder

Rent exponeringsmässigt tycker jag inte det är något fel på bilden, det som kanske behövs är lite kraftigare färger. Om du inte är nöjd med bilden så bör du först bestämma dig för vad du inte är nöjd med, för att sen försöka åtgärda det. Rent tekniskt sett ser jag inget fel med den. Du kanske kan experimentera med lite andra vinklar och annat ljus? Kanske sätta mössan på någons huvud?

Redigeringen på den andra bilden är jag dock inte lika förtjust i. Tycker att "ögonen" blev för mörka och den blå i himmelen sticker ut för mycket.

Edit: Något annat du kan testa är andra brännvidder, "zoom" påverkar inte enbart hur nära du behöver stå för att få med ditt objekt, det ändrar också perspektivet! Du kan t.ex. ta två ansiktsporträtt på en person, ett på 18mm och ett på 55mm så kommer du att märka att bilderna ser väldigt olika ut. Försök få med lika mycket av ansiktet i båda bilderna så syns skillnaderna direkt.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Bra tråd, och många fina bilder.
Här kommer en bild jag tog under semestern i london i sommras, vad tycks?

Permalänk
Medlem

Något år gammal, but still..

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro/Gen3 Socket1155 | i5 2500K @ 3.3 GHz | Gainward GeForce 660Ti | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB 555/515 | WD Green 2TB | 500W Fractal Design | Corsair Carbide 500R |
Qpad 5K |Razer Goliathus | Steelseries 6GV2 | Steelseries Siberia V2 Red | Samsung 27" Full HD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

http://lh6.ggpht.com/_jo5xellmAaw/S_A4TUt0PmI/AAAAAAAAA2I/pEb...

Vad tror ni om den här HDR'en ? Kritik och synpunkter tack!

Ser helt okej ut men vart är den tagen? Stället påminner om Hälsö.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Notred:

Ser helt okej ut men vart är den tagen? Stället påminner om Hälsö.

Den är tagen i hamnen i Mollösund, ligger på Orust

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Jag är helt newb med att fota och behöver lite kritik både possetiv och negativ sådan. Här är lite bilder jag tagit första tiden. Jag köpte kameran för några veckor sedan och vill lära mig ta bättre bilder. Någon med lite skinn på näsan som kan ge mig lite tipps på vad jag kan tänka på?

Picasa webbalbum - Stefan Bäcklund

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

Jag är helt newb med att fota och behöver lite kritik både possetiv och negativ sådan. Här är lite bilder jag tagit första tiden. Jag köpte kameran för några veckor sedan och vill lära mig ta bättre bilder. Någon med lite skinn på näsan som kan ge mig lite tipps på vad jag kan tänka på?

Picasa webbalbum - Stefan Bäcklund

För hög kontrast och mörka bilder, försök lära dig histogram.
Moderskeppet: Bildbehandling / Photoshop - Histogram

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tnx för länken ska kika på det

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

tnx för länken ska kika på det

Bra, men glöm inte att foto även är en konstform & lika individuellt som fotografen själv.
Många av bilderna på t.ex. katterna i ditt album är (imo) alldeles för mörka, medan det fanns någon
bild på bultar i ett stenblock som jag tyckte var väldigt trevlig. Relativt snygg bokeh i den också.
(Jag gillade dock inte kompositionen i den 100% p.g.a. stenavslutet i nedre högra hörnet.)

Mycket kontrast ger väldigt dramatiska bilder, men stor dramatik kan också skapas av t.ex.
pushade färger, komposition, ljussättning (blixtfoto) och budskap. Låt fantasin flöda.
Låt gärna bli att kapa av saker & ting, ett exempel är en fjärilsantenn i en av dina i övrigt trevliga bilder.

Tycker egentligen personligen inte riktigt om bilder som är uppenbart post-processade heller.
Jag har fotat sen 6-7-årsåldern & är 40 idag, men redigerar än så länge inte mina bilder alls.