Inget ljud från min nya subwoofer, hjälp!

Permalänk
Medlem

Inget ljud från min nya subwoofer, hjälp!

Hej!

Idag fick jag hem min subwoofer, det blev en XTZ 99 W10.16. Problemet är att den inte låter något! Förstärkaren är en Yamaha rx-v365. Mellan suben och förstärkaren går en RCA-kabel. Förstärkaren är inställd på att spela ut låga frekvenser genom suben. Tidigare hade jag ett 5.0 system som jag nu alltså fyllde ut med en sub. Jag har testat att spela ljud från PS3, dator, xbox etc, ingen skillnad. Någon som vet vart felet kan sitta?

Permalänk

Har du testat med en DVD-film från datorn eller bara någon avi-fil? För att vara säker på att du har något ljud på själva subkanalen är det enklast om man spelar upp en film med 5.1-spår.

Och vi får anta att du kör med sp/dif eller HDMI till förstärkaren från dina apparater?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PanicOutPut:

Har du testat med en DVD-film från datorn eller bara någon avi-fil? För att vara säker på att du har något ljud på själva subkanalen är det enklast om man spelar upp en film med 5.1-spår.

Och vi får anta att du kör med sp/dif eller HDMI till förstärkaren från dina apparater?

Datorn är kopplad med en coaxial-kabel, PS3an optisk och xboxen analogt. På PS3an körde jag iaf ett spel med dolby digital, vilket jag antar är 5.1. Det lät precis som innan jag kopplade in suben.

Inte ska man behöva göra någon inställning på förstärkaren?

Permalänk

Jag har ingen större koll på PS3, men man kanske ska ställa in någon inställning på spelet om hur många högtalare man har? Annars är det nog enklast att ta en dvd då man kan vara säker på att man får 5.1 kanals ljud i stärkaren.

Vad är det för förstärkare du har?

Permalänk
Medlem

jag kan berätta för dig att du behöver spela in den ett par timmar innan du hör nått från den. jag har samma bas hemma. den är nästintill tyst i början..men sen nån dag senare elr par så då står rutorna o skakar i takt till musiken ska du veta så om du är säker på att du kopplat rätt..sätt handen på elementet på baslådan o känn om det vibrerar..vrid inte upp volymen i början för att du vill dunka..stå ut en stund så kommer basen mer o mer och då kan du börja dra på.

kolla inställningarna i förstärkaren oxå så du verkligen har satt igång den därifrån oxå

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

jag kan berätta för dig att du behöver spela in den ett par timmar innan du hör nått från den. jag har samma bas hemma. den är nästintill tyst i början..men sen nån dag senare elr par så då står rutorna o skakar i takt till musiken ska du veta så om du är säker på att du kopplat rätt..sätt handen på elementet på baslådan o känn om det vibrerar..vrid inte upp volymen i början för att du vill dunka..stå ut en stund så kommer basen mer o mer och då kan du börja dra på.

kolla inställningarna i förstärkaren oxå så du verkligen har satt igång den därifrån oxå

Det låter väldigt konstigt att hans baslåda inte skulle låta något alls, för att den inte är inspelad.
Men visst kan det vara så, men konstigt är det isf.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av PanicOutPut:

Jag har ingen större koll på PS3, men man kanske ska ställa in någon inställning på spelet om hur många högtalare man har? Annars är det nog enklast att ta en dvd då man kan vara säker på att man får 5.1 kanals ljud i stärkaren.

Vad är det för förstärkare du har?

När spelet var igång så kom det ljud från de 5 högtalarna jag har. På förstärkaren, som är en Yamaha RX-v365, lös 5 högtalare + LFE(low frequency nånting?) och det stod Dobly Digital. Så det är nog rätt säkert att säga att det är 5.1 kanals ljud.

Skrivet av Andyah:

jag kan berätta för dig att du behöver spela in den ett par timmar innan du hör nått från den. jag har samma bas hemma. den är nästintill tyst i början..men sen nån dag senare elr par så då står rutorna o skakar i takt till musiken ska du veta så om du är säker på att du kopplat rätt..sätt handen på elementet på baslådan o känn om det vibrerar..vrid inte upp volymen i början för att du vill dunka..stå ut en stund så kommer basen mer o mer och då kan du börja dra på.

kolla inställningarna i förstärkaren oxå så du verkligen har satt igång den därifrån oxå

Men ska det verkligen inte låta någonting alls? när jag skruvar upp volymknappen hör jag lite brus, som det brukar göra när man har hög volym på och ingenting spelas.

Jag har läst intruktionsboken 4 gånger och inte hittat något vettigt, men jag vet iofs inte vad jag sysslar med

Tack för svaren grabbar, uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla att allt är rätt kopplat om du inte redan gjort det

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Dubbelkolla att allt är rätt kopplat om du inte redan gjort det

Enligt intruktionsboken ska det gå en RCA-kabel från förstärkarens låg-nivå utgång till subwooferns högra eller vänstra line in, och det är jag 100% säker på att den gör!

EDIT: Tänkte att jag även skulle posta kabeln som används: http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/kablar/bild-ljudkabel/xtz-coax-kabel-1.5m-pearl-white Ärligt talat vet jag inte om det ens är rätt kabel..

Permalänk
Skrivet av Matlaz:

Enligt intruktionsboken ska det gå en RCA-kabel från förstärkarens låg-nivå utgång till subwooferns högra eller vänstra line in, och det är jag 100% säker på att den gör!

EDIT: Tänkte att jag även skulle posta kabeln som används: http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/kablar/bild-ljudkabel/xtz-coax-kabel-1.5m-pearl-white Ärligt talat vet jag inte om det ens är rätt kabel..

Jodå nog är det rätt kabel, men om du vill utesluta att det är kabeln som är sönder kan du bara ta någon vanlig RCA kabel som du har till en stereo till exempel (röd eller vit).
Eller testa koppla en mp3-spelare direkt på ingången på subwoofer och se vad som händer (har aldrig testat göra det själv men det bör ju fungera i praktiken). Annars får du dubbelkolla inställningarna på recievern och kolla så att det står inställt att du har en sub inkopplad på pre out eller vad det nu är för inställningar du har på den. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men ibland kan man glömma koppla in strömkabeln, kollat det?
Du har ju rätt kabel och verkar ha rätt inställningar så det bör ju fungera, men du kan ju alltid testa med en annan kabel som Panicoutput tipsade om.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Är osäker.
Jag tror att du har fel kabel.
Den du länkar till är en digital coaxial-kabel.
Det brukar vara en analog kabel med rca-stift till sub-basar.
Kanske jag har fel.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrolon:

Är osäker.
Jag tror att du har fel kabel.
Den du länkar till är en digital coaxial-kabel.
Det brukar vara en analog kabel med rca-stift till sub-basar.
Kanske jag har fel.

Den ligger dock på "sub-kabel" på hemsidan

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Den ligger dock på "sub-kabel" på hemsidan

Edit: Den kabeln har en låsningsfunktion, läst att många haft problem med att få dit sånna ordentligt

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matlaz:

Enligt intruktionsboken ska det gå en RCA-kabel från förstärkarens låg-nivå utgång till subwooferns högra eller vänstra line in, och det är jag 100% säker på att den gör!

EDIT: Tänkte att jag även skulle posta kabeln som används: http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/kablar/bild-ljudkabel/xtz-coax-kabel-1.5m-pearl-white Ärligt talat vet jag inte om det ens är rätt kabel..

Jag har storebror till din, 12"-aren och på den finns en blå diod som lyser när den är igång.
Det finns två läge, ett är automatläget som gör att subben startar när den får signal, det andra är "alltid på"

Lyser den blå dioden där bak om du har den i auto-läget och spelar upp något som skickar signal till subben?
- Skulle den lysa så testa att ratta lite på reglagen där bak på subben, kanske bara missat att skruva upp volymen?

Har du kollat igenom alla inställningar i receivern, kanske testa att ställa om frontarna till "small" istället för "large" om du har en sådan funktion.

Sen ta en titt bak på receivern så du kopplat in kabeln i rätt utgång. Sub Pre-Out eller likande bör det stå.

Annars tycker jag som någon ovan skrev att du skall testa med en annan RCAkabel.
Att den inte skulle låta alls för att den inte är inspelad låter inte speciellt rimligt, min hördes och kändes från första början.
Lycka till!

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Den ligger dock på "sub-kabel" på hemsidan

Den kanske har hamnat i fel kategori?
Eller så finns det sub-basar som kan kopplas digitalt?
I manualen till hans sub-bas står det att man ska använda RCA-kabel i vilket fall som helst.
Även i min Audio-pro sub-bas används RCA.
Så nej en coaxial-kabel som man använde förr innan hdmi och optisk kabel mellan förstärkare och DVD borde väl inte fungera?
Eller har jag kanske fel?
Är inte helt insatt i det här.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Skrivet av Makrolon:

Den kanske har hamnat i fel kategori?
Eller så finns det sub-basar som kan kopplas digitalt?
I manualen till hans sub-bas står det att man ska använda RCA-kabel i vilket fall som helst.
Även i min Audio-pro sub-bas används RCA.
Så nej en coaxial-kabel som man använde förr innan hdmi och optisk kabel mellan förstärkare och DVD borde väl inte fungera?
Eller har jag kanske fel?
Är inte helt insatt i det här.

Nej men den kabeln ska fungera, 75 ohms impedans, och om det står digitalkabel eller coaxial spelar ingen roll. Den leder fortfarande ström och har fortfarande rätt kontakt i ändarna. Däremot kan du använda den kabeln till att sända en digital signal till receivern med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matlaz:

Hej!

Idag fick jag hem min subwoofer, det blev en XTZ 99 W10.16. Problemet är att den inte låter något! Förstärkaren är en Yamaha rx-v365. Mellan suben och förstärkaren går en RCA-kabel. Förstärkaren är inställd på att spela ut låga frekvenser genom suben. Tidigare hade jag ett 5.0 system som jag nu alltså fyllde ut med en sub. Jag har testat att spela ljud från PS3, dator, xbox etc, ingen skillnad. Någon som vet vart felet kan sitta?

Kikar in i din tråd igen och tänkte höra hur det gått, fick du nått liv i din nya subwoofer?

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk

Satt just med min XTZ sub och hade samma problem och hittar denna tråden, tänkte nämna att felet jag hade var att den spelade alldeles för lågt i början, var tvungen att skruva upp rattarna på max för att få igång den, och nu hörs den bara bättre och bättre för varje minut som går! Står att det krävs upp till 100 timmar innan den är helt inspelad, kan tänka mig att det kan behövas ännu lite till för att den ska prestera optimalt.

Visa signatur

Ljudsystem: Dali Concept 6, Dali Concept Center, Dali Concept 1, XTZ W10.16, Denon AVR 1312
Dator: Acer Aspire TimeLine M3
Kringutr: Netgear ReadyNAS Ultra 2, 2 x WD BLUE 3.5" 1TB 7200RPM, PS3, Ipad 3, Iphone 5

Permalänk

Prova kör kalibreringsverktyget på receivern om du har något sådant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matlaz:

Hej!

Idag fick jag hem min subwoofer, det blev en XTZ 99 W10.16. Problemet är att den inte låter något! Förstärkaren är en Yamaha rx-v365. Mellan suben och förstärkaren går en RCA-kabel. Förstärkaren är inställd på att spela ut låga frekvenser genom suben. Tidigare hade jag ett 5.0 system som jag nu alltså fyllde ut med en sub. Jag har testat att spela ljud från PS3, dator, xbox etc, ingen skillnad. Någon som vet vart felet kan sitta?

Du kan ju se om du inte kan öka db till +15 på subben och ha dom andra på 0 funkar för mig iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

byggde min första dator 2002 =)

Permalänk
Medlem

Enkelt sätt är ju att bara koppla mobilen direkt till suben och spela musik för utesluta att den är trasig.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker ni ska kolla hur gammal tråden är innan ni fördjupar er i felsökningen, troligen är det löst (för nått år sedan)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.