Permalänk
Medlem

Ostabil eller defekt 1055T?

Har för ett tag sen införskaffat en Phenom II 1055T, och tänkte nu börja klocka upp den lite, i alla fall till 3,3-3,4 Ghz. Enligt konstens alla regler så gick jag in i BIOS, stängde av Turbo-läget och började smyga upp multiplern så att jag fick 2,9 Ghz. Sedan in i windows, startade Orthos och CPUID för temp-koll.

Går iväg från datorn och kommer tillbaka, upptäcker då att datorn stannat efter bara 7 minuter, och med en temp på 35 grader på alla kärnor!

Kollade alla temps, allt låg inom riskzonen, men ändå stannade den. Jag kan inte tänka mig att den gått varm, då jag har ett Antec twelve hundred, en TRU-120E med Noctua-fläkt och arctic silver 5 påsmetat(eller rättare sagt, ditklickat). Kan det vara prollen som är defekt, oklockbar eller är det någon annan komponent som spökar? Minnena kanske?

Minnesinfo: Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3, latency 9-9-9-24

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk
Avstängd

så du försökte klocka CPU utan extra ström och efter första försöket dömer du ut prollen som "defekt, oklockbar" ? det låter som om du behöver läsa på lite om klockning. dessutom är inte alla procesorer likadane trots att dom är samma model, en 1055T kan klara 2.9Ghz utan extra volt medan andra behöver mer kräm.
läs ett par överklockningsguider först och börja klocka sen.

och en CPU som inte klarar av att köras i högre fart än vad den är speccad för är aldrig "defekt", klockning är inte garanterad på nåt vis.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Okej, men det jag hört om överklockning så behöver man endast ändra på volten när man kommer upp ganska högt, och med tanke på att en 1055T i de flesta fall klarar 4 Ghz utan att ändra på volten så är jag lite förvånad. En annan sak, jag körde även ett stabilitetstest med prollen oklockad, och upptäckte samma problem, fast efter en längre tid.

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johnponn:

...och med tanke på att en 1055T i de flesta fall klarar 4 Ghz utan att ändra på volten så är jag lite förvånad...

4 GHz utan voltökning i de flesta fall för 1055T? Var har du läst det?

Har du BIOS med 100% stöd för CPUn? Även om den till synes fungerar, kommer inte rätt mikrokod för 1055T vara laddad och de buggar som finns kan märkas beroende på hur man belastar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det finns bara en BIOS-version av Award som stödjer processorn, och det är den senaste som också är en beta-version. Men tror du det kan spela in? Jag har nog missuppfattat det där med att inte behöva röra volten då, men om man tar en "normal" 1055T, behöver man då röra volten för att klocka den till 2,9 Ghz? generellt sett alltså?

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnponn:

Det finns bara en BIOS-version av Award som stödjer processorn, och det är den senaste som också är en beta-version. Men tror du det kan spela in? Jag har nog missuppfattat det där med att inte behöva röra volten då, men om man tar en "normal" 1055T, behöver man då röra volten för att klocka den till 2,9 Ghz? generellt sett alltså?

generellt sett så kan ingen svara på den frågan, alla processorer är olika och kräver olika mycket volt! mitt tips är att kolla så datorn går igenom prime95 på original klock, sen börja klocka succesivt tills den ger sig, och då börja pilla lite lätt på volten! kan handla om små finjusteringar

Visa signatur

MSI P67A-C45, 2600k @ 4.7ghz + Corsair H50, Corsair 8GB XMS3 ddr3 1600mhz, Chieftec 1000W, MSI 480 @ 845/2000, WD black 1TB + 3st WD green 2TB, Fractal Design R3 XL. Benq G2420HD
-----------------------------------------------------------------------------------
Lenny

Permalänk
Medlem

Du måste ställa ned minnen innan du ändrar FSB/HTT. Eftersom 1055 inte har upplåst multipel blir det krångligare helt enkelt. Du skriver att du höjt multipeln men det går inte om det är en 1055 du har.

Om dina minnen står på 1333MHz och hastigheten på 200, betyder det att de kör med en divider. Dividern i detta fall bör ha varit 5/6 ((5/6)*200=166) 166*8=1328MHz. Problemet är när du höjer hastigheten med säg 10MHz, till 210Mhz (210*14=2940MHz) så kommer dina minnena att köra (5/6)*210*8=1400MHz vilket inte är säkert att de klarar med de timingsarna utan volthöjning (inte säkert att de klarar det ändå). Så du bör börja med att ställa ned minnena till 800MHz eller lägsta dividern innan du pillar på CPUn.

Sen finns det ju NB och HT också, försök att ligga runt 2000MHz på dessa medans du klockar. Sen när du hittar stabil klock kan du försöka dra upp dem också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

den går inte i 3.3GHz som du skrivit i din signatur då?

Nej men läs några guider om överklockning, gör om och gör rätt så blir det säkert bra.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Okej, jag tror att jag hittat felet, jag tror att minnena spökar. Jag körde Prime95 bara på CPU:n, och då gick det hur bra som helst, men så fort jag testade minnena så frös datorn efter bara 25 sek...

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johnponn:

Okej, jag tror att jag hittat felet, jag tror att minnena spökar. Jag körde Prime95 bara på CPU:n, och då gick det hur bra som helst, men så fort jag testade minnena så frös datorn efter bara 25 sek...

Och du läste vad Anarkizt skrev?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Och du läste vad Anarkizt skrev?

Ja, det gjorde jag, men faktum är att jag nu har systemet helt oklockat och jag har fortfarande samma problem. Jag körde tre pass i memtest utan problem, så minnena är nästan helt uteslutna nu.

Datorn fryser helt plötsligt, och när jag spelar så fryser datorn och ett skorrande ljud ljuder i högtalarna efter en tids spelande(1-1,5 h). Jag har ett nytt oklockat 5850 så det bör ju inte vara det heller. Mobot har jag redan fått byta ut en gång då det var trasigt när jag fick det, så jag har egentligen bara processorn kvar att felsöka...

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk
Entusiast

För övrigt så ska man smeta ut Arctic Silver 5 då ett riskorn/en klick inte fördels ut som det gör med andra kylpastor...

YouTube - How Thermal Compound Spreads

Själv så sätter jag lite gladpack på fingret och smetar ut en aning. Kanske ingen massiv skillnad, men man vill ju att det ska sprida sig en aning mer än det gör i videon

Permalänk
Medlem

Men temperaturen på processorn borde ju avslöja om man smetat på kylpastan fel? Mina temps är så bra som jag väntat mig med den konfigurationen...

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zpnk:

För övrigt så ska man smeta ut Arctic Silver 5 då ett riskorn/en klick inte fördels ut som det gör med andra kylpastor...

YouTube - How Thermal Compound Spreads

Själv så sätter jag lite gladpack på fingret och smetar ut en aning. Kanske ingen massiv skillnad, men man vill ju att det ska sprida sig en aning mer än det gör i videon

Jag använder denna princip, alltså med riskornet och AS5, och det smetar ut för mig iaf, så det problemet de har i videon har inte jag iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)