AMD visar upp Fusion-kretsen Zacate

Permalänk
Melding Plague

AMD visar upp Fusion-kretsen Zacate

Som utlovat passar AMD på att demonstrera Fusion-kretsen Zacate, mitt under pågående Intel IDF.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vad jag förstod ifrån Anandtech presterar Zacate dubbelt upp jämfört med Corei5...
Inte alls dumt Blir en spännande höst på hårdvarofronten!

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem

Fusion verkar lovande. Men om man läser nyheten "Intel pratar Sandy Bridge" http://www.sweclockers.com/nyhet/12690-intel-pratar-sandy-bri... som också kom upp i morse så verkar Intels kommande produkter helt klart mer intressanta då Fusion "bara" är något bättre än nuvarande i5. Här snackar vi ändå en 4-500% förbättring med nästa Intel-generation och då är Fusion inte mycket att hänga i granen :/

Edit, räknade om lite, då kommer Fusion bara att prestera 40-50% av Sandy Bridge...

Men men, AMD är budget och kan kanske locka några i den klassen

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Musikälskare

Verkar bli trevligt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

GPUn skulle vara trevligt att få lite mer info på. Undrar hur bra dessa kommer vara om man jämför med grafikkorten i laptops.

Permalänk

18W verkar inte så mcyekt för det man får ut perfekt till laptops dvs

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Fusion verkar lovande. Men om man läser nyheten "Intel pratar Sandy Bridge" http://www.sweclockers.com/nyhet/12690-intel-pratar-sandy-bri... som också kom upp i morse så verkar Intels kommande produkter helt klart mer intressanta då Fusion "bara" är något bättre än nuvarande i5. Här snackar vi ändå en 4-500% förbättring med nästa Intel-generation och då är Fusion inte mycket att hänga i granen :/

Edit, räknade om lite, då kommer Fusion bara att prestera 40-50% av Sandy Bridge...

Men men, AMD är budget och kan kanske locka några i den klassen

AMD's Zacate är väl till för Bärbara med enbart 18W i strömförbrukning medan intels är för fullfjädrade stationära datorer?

Så förstod jag det, i så fall bräcker ju AMD Intel ganska rejällt?

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Fusion verkar lovande. Men om man läser nyheten "Intel pratar Sandy Bridge" http://www.sweclockers.com/nyhet/12690-intel-pratar-sandy-bri... som också kom upp i morse så verkar Intels kommande produkter helt klart mer intressanta då Fusion "bara" är något bättre än nuvarande i5. Här snackar vi ändå en 4-500% förbättring med nästa Intel-generation och då är Fusion inte mycket att hänga i granen :/

Edit, räknade om lite, då kommer Fusion bara att prestera 40-50% av Sandy Bridge...

Men men, AMD är budget och kan kanske locka några i den klassen

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Nu är fusion en cpu samt gpu ihopbakad (apu)..Sandy bridge är väl inte det?..bara att de lovar bättre acc på video fronten....?

Jag är lite trött, men är jag helt ute o seglar...

Permalänk

I like this! Fortsätt så här!

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Skrivet av AmiDonk:

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Nu är fusion en cpu samt gpu ihopbakad (apu)..Sandy bridge är väl inte det?..bara att de lovar bättre acc på video fronten....?

Jag är lite trött, men är jag helt ute o seglar...

hmm, om du läser första raderna i den andra nyheten sååå..

Intels kommande processorer går som bekant under flaggan Sandy Bridge. Det handlar om en helt ny arkitektur i 32 nanometer med flera nya egenskaper, bland annat integrerad grafikdel som enligt tidiga uppgifter presterar mycket bra.

ser du att det oxå handlar om en "apu"
men tror amd riktar sig mot den snåla bärbara datorerna med bättre prestanda, medan intel kör på fullt ös som vanligt man skall inte jämföra äpplen med päron=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

AMD's Zacate är väl till för Bärbara med enbart 18W i strömförbrukning medan intels är för fullfjädrade stationära datorer?

Så förstod jag det, i så fall bräcker ju AMD Intel ganska rejällt?

Jo det stämmer, ganska liten rackare på 18w kan faktiskt få ganska små prylar att köra ganska tunga saker.
Jag tror denna kan bli väldigt intressant då de inte gav in sig på netbook marknaden där atom gjorde stor framgång. Men med fusion kan de nog lungt sitta fint i netbooks samt typ ipads (paddor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim_zune:

hmm, om du läser första raderna i den andra nyheten sååå..

Intels kommande processorer går som bekant under flaggan Sandy Bridge. Det handlar om en helt ny arkitektur i 32 nanometer med flera nya egenskaper, bland annat integrerad grafikdel som enligt tidiga uppgifter presterar mycket bra.

ser du att det oxå handlar om en "apu"
men tror amd riktar sig mot den snåla bärbara datorerna med bättre prestanda, medan intel kör på fullt ös som vanligt man skall inte jämföra äpplen med päron=)

Så sant...som jag skrev, jag var lite trött...

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Här snackar vi ändå en 4-500% förbättring

Om ökningen stannar på 4% så väljer jag nog amd.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flukke:

Fusion verkar lovande. Men om man läser nyheten "Intel pratar Sandy Bridge" http://www.sweclockers.com/nyhet/12690-intel-pratar-sandy-bri... som också kom upp i morse så verkar Intels kommande produkter helt klart mer intressanta då Fusion "bara" är något bättre än nuvarande i5. Här snackar vi ändå en 4-500% förbättring med nästa Intel-generation och då är Fusion inte mycket att hänga i granen :/

Edit, räknade om lite, då kommer Fusion bara att prestera 40-50% av Sandy Bridge...

Men men, AMD är budget och kan kanske locka några i den klassen

Jag tolkar det som du jämför en netbook processor med en desktopprocessor medan jag pratar om den integrerade grafikkretsen i själva processorn

Läs gärna detta: AMD Benchmarks Zacate APU, 2x Faster GPU Performance than Core i5 - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Då förstår man att Zacate GPUn (en 18W netbook processor) presterar dubbel så bra jämfört med en motsvarande Corei5 med ett Intel HD inbyggd grafikkort. Vilket är mycket bra!

Detta motsvarar då ungefär samma grafikprestandaökning som Sandy Bridge GPUn visade på deras tidigare test: The Sandy Bridge Preview - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem

Lovande! Jag kan inte vänta!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inte jämföra med testet hos anandtech då det var en stationär dator, dessutom bör du kolla in: Sandy Bridge Graphics Update - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News dvs. de är inte säkra på om det var 6 eller 12 EUs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aser:

Kan inte jämföra med testet hos anandtech då det var en stationär dator, dessutom bör du kolla in: Sandy Bridge Graphics Update - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News dvs. de är inte säkra på om det var 6 eller 12 EUs.

Var 12 EUs där var en nyhet om den artikeln på nordichardware som blev uppdaterad med att det var med 12EUs lösningen

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk

Fusion kan bli hur bra som helst. AMD lär nog plocka rejält med andelar på den bärbara marknaden med dessa.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

det är amd det!
titta bara på phenom1090BE
inte dåligt att 6 kärnor på 3.2 GHZ inte drar mer än 125W MAXIMALT!!
Men då amd aldrig nöjer sig med mindre än 90% marknadsandel så måste de komma med något som värkligen storspöar intel. och då räcker det inte med 50% bättre prestande för pengarna och samma effektförbrukning.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Det är imponerande av relativt lilla AMD att få sådan prestanda/watt med tanke på att dem är typ 12 månader efter i storleksminskningen.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Fint framsteg.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Kom igen nu! Lansera!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

det är amd det!
titta bara på phenom1090BE
inte dåligt att 6 kärnor på 3.2 GHZ inte drar mer än 125W MAXIMALT!!
Men då amd aldrig nöjer sig med mindre än 90% marknadsandel så måste de komma med något som värkligen storspöar intel. och då räcker det inte med 50% bättre prestande för pengarna och samma effektförbrukning.

Nu hänger inte jag med riktigt... vilken marknad har de 90% på?

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Nu hänger inte jag med riktigt... vilken marknad har de 90% på?

Han menade nog att de inte är nöjda om de inte har 90% av marknaden.

AMD just nu har väl runt 20-30% av konsumentmarknaden.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aster:

Var 12 EUs där var en nyhet om den artikeln på nordichardware som blev uppdaterad med att det var med 12EUs lösningen

Tack, har jag helt missat. Då är det inte lika imponerande som det först gav sken av. Hoppas AMD kan ge intel en ordentlig omgång med fusion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aser:

Tack, har jag helt missat. Då är det inte lika imponerande som det först gav sken av. Hoppas AMD kan ge intel en ordentlig omgång med fusion.

Fortfarande rikitigt fin prestanda
Sandybridge = HD 5450
gissar zacate lägger sig strax ovanför eller max 15% över i prestanda
däremot tror jag mer på liano i grafik väg som mycket väl kan komma med riktigt fin integrerad grafik, hoppas bara att krympningen och optimeringarna kan få fart på den gamla arkitekturen

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Kollade att anandtech har fått testa zacate själva och publicerat sina siffror.. Absolut värt att kolla upp

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Men att jämnföra med intels integrerade grafik är ju lite som att jämnföra ett 5770 med en voodoo2.

klart som korvspad att voodoo2 alltid spöar skiten ur vad som helst.

Permalänk
Medlem

visst, men iaf värt att kolla upp. Med hälften av strömförbrukningen, så är det nog ett intressant produkt.
Kan dock tilläggas att Intel tog ett jättekliv i grafikprestanda med I5orna

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad