Arctic släpper kylpastan MX-4

Permalänk

Det är bra mycket vikigare att applisera pastan rätt jämfört med vilken pasta du har om du har en av de tio bästa.

Permalänk
Skrivet av born_in_fire:

Hardcore OC:are är jag väll inte men vill kunna pressa en i5:a med H50 till 4Ghz

Pressa? Det gör du lätt som en plätt...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kel:

njae... det är ju lågt termiskt motstånd... alltså hög värmeledningsförmåga... eller...?

men jo, skum mening iaf! +1

Ja precis. Värmeledning har enheter W/K*m. Termiskt motstånd har enheten K*m/W. Alltså inversen av värmeledningen.
k = 1/R
Det är helt överflödigt att säga båda. Låter som om det är marknadsföringsavdelningen som varit i farten utan att snacka med någon teknisk avdelning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Alltså.. de menar förstås att man sätter typ plastfolie runt fingret och sen brer ut pastan.
Konstigt att ingen förstår detta..

Det framgår ju inte i texten på något sätt att man ska ha plastfolie på fingret

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitamin:

Ser ut att vara en bra kylpasta. Dock lite underligt att jag hittade en recention på den från den 6:e Juli? Kanske en annan produkt men nämn, tillverkare, etc, är den samma.

Hur som hälst, ser ut att vara en bra pasta. Blir köp vid nästa datorbygge!
Recentionen (samt ett antal andra pastor): Arctic Cooling MX-4 Thermal Compound Introduction :: TweakTown USA Edition

Intressant test, ingen förbättring men nått som skulle vara intressant är ju att se resultaten efter 1, 3, 6, 12, 18, 24 månader oxå. Tror resultaten kan skilja sig rejält efter 1 år eller så.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av KKay:

Det framgår ju inte i texten på något sätt att man ska ha plastfolie på fingret

Jag vet, antingen har de glömt skriva det eller så håller de det som en självklarhet att man ska göra så, ingen kan väl vara så dum att han/hon fettar ner kylpastan.

Permalänk
Medlem

Vad kul! Men man ska väl inte sprida ut med fingret, blev väl fettigt och ojämnt?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av frassen:

kan väl inte va möjligt, kopparpasta är ju ett smörjmedel för montage inom industrin , innehåller både olja och fett och därmed isolerar. Jobbar du åt nån cpu försäljare och vill öka omsättningen

Leder värme bra mycket bättre än luft.
Det viktigaste med pastan är att den skall vara tunn, den skall bara ersätta den luft som finns mellan kylare och krets.
Jag tycker seriöst att Swec borde testa även siliconfett, kopparpasta och kulagerfett vid nästa testrunda.
edit Ibland räcker det inte med kylpasta, hur bra man än har.
YouTube - Scraping dust from an AMD heatsink

edit2 Här finns en höjdartråd där han tester det mesta, inklusive hallonsylt.
You got your peanutbutter on my cpu! You got your cpu in my peanut - OverclockersClub Forums

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag vet, antingen har de glömt skriva det eller så håller de det som en självklarhet att man ska göra så, ingen kan väl vara så dum att han/hon fettar ner kylpastan.

Hehe. Min tanke var att de kanske hade någon intressant ny kemisk sammansättning som tillåter fingerfett.

Att använda plastfolie slog mig inte, men det är förstås en god idé.

Nuförtiden kör jag alltid med riskornsprincipen, omän jag alltid varit lite skeptisk. Är det kanske så att riskornsprincipen enbart är tänkt som quck'n'dirty, och att man egentligen borde återgå till att smeta ut pastan jämnt?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farenheit:

Fråga: Hörde att kylpasta är "färskvara", typ 1år. Har jag hört fel?

Jag har en gammal tub AS 5 som har skiktats, det verkar som den innehåller någon form av lösningsmedel som kryper ut med tiden. Gulaktig flytande sådan. Så det kanske inte är omöjligt, beroende på pastans sammansättning?

Jag har använt den ändå, pressade ut en droppe och rörde om, och det verkar fungera lika bra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Bra där Ratatosk
Det handlar mer om att ha möjlighet att få ett riktigt jämt tunnt lager som väter bra än hur dåligt pastan isolerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrankkTankk:

Bra där Ratatosk
Det handlar mer om att ha möjlighet att få ett riktigt jämt tunnt lager som väter bra än hur dåligt pastan isolerar.

Undras egentligen varför värmeskölden på alla cpu:er och alla kylare inte slipas till perfektion, för då skulle man dels aldrig behöva någon pasta och dels skulle ju ytorna sitta som klistrade vid varandra (via van der Waal-kraften (?))?

Visst, då blir det mer kritiskt att inga föroreningar existerar mellan ytorna, t.ex. damm, men ändå?

Det kan väl ändå inte vara för att det är särskilt komplicerat eller dyrt att slipa helt plant?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Såg att någon undrade om det var värt att byta ut AS5 mot denna, skulle ej tro att det skiljer mer än någon 1/10 grad om den ens skiljer något.

Dock tycker jag att MX-serien är mycket smidigare att arbeta med och använder den för närvarande på mitt nuvarande system, MX-2 i just mitt fall.

Jag tror även att appliceringen och montering av kylaren är nyckeln för ett bra resultat så att man inte får några luftfickor mellan kylaren och processorn. Luftfickor gör ju att kylpastan ej kan utföra sitt jobb.

Under tiden kan jag rekommendera följande hemsida med test på kylpastor och hoppas att dom kommer komplettera detta med nykomna pastor.
80-way Thermal Interface Material Performance Test | Thermal Interface Material,Thermal Paste,Heatsink Compound,80-Way Thermal Interface Material Best Thermal Paste Heatsink Compound Cooling Performance Comparison Benchmark Tests

Ha det gött allihop och lycka till med smetandet

Visa signatur

Never argue with Idiots...they will drag you down to their level and beat you with experience!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frassen:

lyssna inte på det rådet

Varför inte? Min prolle håller 37 grader idle, för att besvara den tidigare frågan. Load har jag ingen aning om men det känns ändå inte som att den kommer brinna opp...

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Läs den där gamla tråden och fråga dig själv sedan om det är värt pengarna mot de 3-4 graders skillnad du får av att lägga 80spänn på en engångsprodukt. För mig är det iaf inte värt det då jag inte klockar min prolle utan mitt grafikkort istället och ser till att ha bra genomströmning allmänt i chassit.

Visa signatur

Det heter DATOR, inte data!

Permalänk
Medlem
Skrivet av amerino:

Varför inte? Min prolle håller 37 grader idle, för att besvara den tidigare frågan. Load har jag ingen aning om men det känns ändå inte som att den kommer brinna opp...

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Läs den där gamla tråden och fråga dig själv sedan om det är värt pengarna mot de 3-4 graders skillnad du får av att lägga 80spänn på en engångsprodukt. För mig är det iaf inte värt det då jag inte klockar min prolle utan mitt grafikkort istället och ser till att ha bra genomströmning allmänt i chassit.

Vilken pasta tänker du på?
Jag gav 50kr för min pasta och den har jag lagt om kanske 5 6gånger och den har kvar för kanske det dubbla till.
Hur mycket klickar du på om du får det till en engångstub? jag bara måste fråga.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt