Permalänk
Medlem

Koppla led dioder till förstarkare

Hej!

Jag undrar om det går koppla lysdioder till en slutsteg/stereo. Till uttaget där man kopplar in högtalarna. Jag har gjort det innan och det har funkat bra men är det verkligen bra för stereo?

Edit: Så här ser den ut:) YouTube - lysdioder kopplade till en stereo

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem

En förstärkare mår bäst av att kopplas med laster som har den impedansen som står i specifikationen. Tex 4-8ohm.

Vad har dina dioder för impedans ?

Vad händer om du får kortis i en diod ?

Vet att man kan koppla fläktar osv till utgångarna (de låter faktiskt lite ur dem) men det beror ju på hur rädd man är om sina prylar..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

varför inte bara köpa en sån diodpanel med en lite mic och en kännslighets kontroll

brukar gå på typ 200:- för 2 korta rör typ 20cm och den lilla dosan
betydligt billigare än att Köpa en ny förstärkare troligen.

har dock inte sett dem i butik på ett par år så kan kanske va lite knepiga att hitta. men fanns bla hos MDS och BRL under första och andra Fast and the furious film hysterin när allas bilar skulle lysa som julgranar

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Entusiast

OT:
Dagens tautologi: LED diod, alltså Light Emitting Diod diod.

För övrigt instämmer jag med föregående talare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Edit:

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem

Frågade min lärare idag och han sa så länge den inte belastar stereon så är det lugnt. Jag går på el programmet.

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem

Vad händer om spänningen från högtalarutgången steker dioden så den kortsluter förstärkaren då ? Tänk på att lite fetare förstärkare har en utspänning på många tiotals volt och en LED har ganska låg arbetsspänning och ström, använd rätt resistor !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zrra:

Frågade min lärare idag och han sa så länge den inte belastar stereon så är det lugnt. Jag går på el programmet.

Följdfrågan är då, förstod du vad din lärare menade med ovanstående påstående?

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Följdfrågan är då, förstod du vad din lärare menade med ovanstående påstående?

Ja jag tror det men jag tror inte några lysdioder belastar en stereo på 500watt?:)

Visa signatur

De du

Permalänk
Skrivet av zrra:

Ja jag tror det men jag tror inte några lysdioder belastar en stereo på 500watt?:)

Det din lärare menade var att du inte ska ha lägre impedans än förstärkaren är gjord för. Det kan verka logiskt att högre impedans=mer belastning, men så är det inte. Om man tänker på impedansen som en resistans så innebär högre impedans mindre ström=mindre belastning. Om du bara kör in led:en i förstärkaren kan den stekas om du kör på för hög volym vilket innebär att där blir en kortslutning=hög belastning på förstärkaren=förstärkaren kan stekas. Sätt därför ett motstånd som begränsar strömmen i serie med lysdioden. Motståndet ska ha en resistans som är större än eller lika med den lägst rekommenderade impedansen på förstärkaren, om din förstärkare t.ex. har en rekommenderad impedans på 4-8ohm måste ditt motstånd ha en resistans som är större än 4ohm (helst 4-8, absolut inte mindre). Om lysdioden ändå skulle brinna så kortsluts iaf inte förstärkaren, då är det bara att byta ut lysdioden och lägga till några till.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Det din lärare menade var att du inte ska ha lägre impedans än förstärkaren är gjord för. Det kan verka logiskt att högre impedans=mer belastning, men så är det inte. Om man tänker på impedansen som en resistans så innebär högre impedans mindre ström=mindre belastning. Om du bara kör in led:en i förstärkaren kan den stekas om du kör på för hög volym vilket innebär att där blir en kortslutning=hög belastning på förstärkaren=förstärkaren kan stekas. Sätt därför ett motstånd som begränsar strömmen i serie med lysdioden. Motståndet ska ha en resistans som är större än eller lika med den lägst rekommenderade impedansen på förstärkaren, om din förstärkare t.ex. har en rekommenderad impedans på 4-8ohm måste ditt motstånd ha en resistans som är större än 4ohm (helst 4-8, absolut inte mindre). Om lysdioden ändå skulle brinna så kortsluts iaf inte förstärkaren, då är det bara att byta ut lysdioden och lägga till några till.

Tack så mycket men jag tror inte jag behöver motstånd eftersom lysdioderna ligger på 12V och jag får inte mer än 10V från förstärkaren . Hahah provade koppla in en fläkt med lysdioder. Funkade hur bra som helst med bassen

Visa signatur

De du