Hjälp med namn på webbdesignföretag

Permalänk
Medlem

Hjälp med namn på webbdesignföretag

Hej

Osäker på om det här är rätt forum, ber om ursäkt ifall jag postat fel. Men hur som helst:

Jag ska starta ett eget företag (enskild firma) som ska syssla med främst webbdesign, men även reklam av olika slag. Jag har suttit ett par dagar nu och försökt komma på ett vettigt namn, men jag kan verkligen inte komma på något. Brukar vara ganska kreativ vanligtvis, men just nu står det still. Nedan finner ni några namn jag reflekterat över tidigare:

JEG Webbdesign (Jakob Erik Grannas, mitt fulla namn)
Designed by Jake (Lätt att misstolka, eftersom "design" oftast associeras med mode och kläder)
Jakob Grannas Webbdesign (väldigt tråkigt, undviker helst detta förslag)

Som ni kanske förstår är det inga höjdarförslag - iaf inte vad jag tycker - ni kanske tycker annorlunda.

En sak jag har funderat över är om man skulle kunna använda ett/två existerande ord och slå ihop dem på något smidigt sätt, så att företagets syfte slås ihop med något coolt ord. Typ såhär: Apple + Pear = Appear, ja ni kanske förstår.

Är väldigt tacksam för er hjälp, och svarar gärna på eventuella frågor

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tycker dina sista idéer verkar vettigast.
bilda nått påhittat namn som är skapat lite av vad företaget har tänkt syssla med
webb, design, reklam osv. man kan även använda div språks namn för samma saker osv,
Alternativt delar av ditt namn, men uteslut webbdesign

Själv grunna jag länge på samma sak rätt, sen en vacker dag slog namnet ner som en blixt bara

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag tycker alla tre är för tråkiga.
Du skulle kunna ta namn efter orten du verkar på. Låter större. Typ
"Knäckebrödhult Webbdesign". Eller "Närke Webbdesign". Eller "Hjälmaren Webbdesign"

Du skulle kunna ta ett anonymt namn, fast med sting. Utgå från en blomma, en frukt, ett träd eller liknande. Gärna på engelska. Typ "Pinetree webdesign".

Om du använder nån särskild teknik mycket så skulle du kunna ta namn efter den. T.ex. "Ajax-experten". "CSS master productions". Kan dock vara lurigt på sikt om du byter teknik.

Några idéer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag tycker alla tre är för tråkiga.
Du skulle kunna ta namn efter orten du verkar på. Låter större. Typ
"Knäckebrödhult Webbdesign". Eller "Närke Webbdesign". Eller "Hjälmaren Webbdesign"

Du skulle kunna ta ett anonymt namn, fast med sting. Utgå från en blomma, en frukt, ett träd eller liknande. Gärna på engelska. Typ "Pinetree webdesign".

Om du använder nån särskild teknik mycket så skulle du kunna ta namn efter den. T.ex. "Ajax-experten". "CSS master productions". Kan dock vara lurigt på sikt om du byter teknik.

Några idéer

Själv tycker jag tvärt om, har man något namn ifrån orten så låter det lokalt och mindre, så tycker jag iallfall :/

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

Själv tycker jag tvärt om, har man något namn ifrån orten så låter det lokalt och mindre, så tycker jag iallfall :/

Det låter även gubbigt och fantasilöst, inget man vill förknippa med design direkt, väldigt få företag lyckas med ortsnamn eller egennamn, visst Filippa K, Nelly osv osv har lyckats men det har tagit ett bra tag att bygga upp dessa varumärken.

Företagsnamn är sjukt svårt, speciellt om man vill ha en domän som är exakt som företagsnamnet, dom flesta är upptagna av idioter som bara har reggat domänen i inget syfte alls, alltså inte privatpersoner utan ett företag som köper upp tusentals domäner, ibland inte ens till försäljning och inte ens en domän som dom har ett dotterbolag eller produkt som heter, har dock för mig att toppdomänshanterarna rensade bort 100 miljoner inaktiva domäner, eller nej kanske inte så många, men många var det.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

JEG Produktion
JEG Grafiska/Graphic

Lycka till med firman!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp såhär långt, mycket uppskattat!

Jag har iaf konstaterat att ortnamn och trendord som Productions, Creative och Media inte ska ingå i mitt företagsnamn. Jag vill helst försöka hålla mig utanför såna namntrender.

Skrivet av Oldskool:

Om du använder nån särskild teknik mycket så skulle du kunna ta namn efter den. T.ex. "Ajax-experten". "CSS master productions". Kan dock vara lurigt på sikt om du byter teknik.

Bra idé, ska tänka efter och se om det är något speciellt område jag kan använda i företagsnamnet.

Permalänk

Varför begränsa sig till webbdesign/reklam? Ditt företag ska ju växa enormt eller hur?
JEG Studios

Permalänk
Medlem
Skrivet av chilly_schrimp:

Varför begränsa sig till webbdesign/reklam? Ditt företag ska ju växa enormt eller hur?
JEG Studios

Visst kan det det, men jag tror inte jag fortsätter köra som Enskild firma då, det blir nog ett nytt bolag isf. Men det är en bra tanke, ska försöka göra namnet så generellt som möjligt.

JG Interactive, eller JEG Interactive - är det för klyschigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobg:

JEG Interactive - är det för klyschigt?

Där har du ju både namn och slogan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av azoapes:

Där har du ju både namn och slogan!

Aah, en lustigkurre

Permalänk
Medlem

"JEG er meister"
"Jak Er Grannas"

Men har du funderat på din målgrupp? Är det "Åkes Soffsnickeri, 60 aktiva år i branchen" som du ska övertyga om att skapa en hemsida, eller "Fluffycloud 2020 hosting - Framtidens mediahost är här"? Du kan ju fundera själv vilken som kanske skulle uppskatta "Jakobs Webbdesign" och vilken som skulle uppskatta "MultiInteractive Solution Enterprises".

Sedan fundera lite på var dina kunder kommer befinna sig. Ska du köra hårt på dörrknackning i din stad eller är det mer frilans över nätet? För om du är ensam arbetare i din firma så kommer du antagligen inte hinna med så mycket av allt att du förlorar på att sikta in lite på målgrupp och var denne befinner sig.

Men jag tycker också sånthär med företagsnamn är jättejättesvårt, man vill ju ha det neutralt och tidlöst samtidigt som det beskriver det man gör så bra som möjligt (vilket man givetvis inte vill ska bli någon begränsning senare).

Sedan ska du nog inte hänga upp dig för mycket på namnet på ditt företag heller. Jag tror att du kommer kunna få stabilare kunder om du har väldigt personlig kontakt och använder ditt eget namn istället för ditt firmanamn huvudsakligen.

Massa ord som inte ledde så långt kanske, ville mest posta mina två fyndiga förslag!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Skrivet av pscs3:

"JEG er meister"
"Jak Er Grannas"

Men har du funderat på din målgrupp?...

Där kan vi snacka om målgruppsinriktat - tolvåringar med "Snel Hest"-humor

Tack för ditt svar. Jag håller med om att det kanske är bäst att ändå använda sitt namn vid möten med kunder, och företagsnamnet bara som någon slags försäkran om att jag faktiskt har ett företag. Det blir mer personligt så - precis som du säger. Jag frånkommer dock inte det faktum att företagets namn fortfarande är rätt viktigt, och jag har personligen jävligt svårt för att nöja mig med "halvbra". Jag vill vara nöjd med namnet innan jag registrerar det.

Fasen vad svårt det ska vara, önskar att jag kunde komma på någon nisch av något slag, så att man kan utgå ifrån det när man tänker ut ett namn =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobg:

Där kan vi snacka om målgruppsinriktat - tolvåringar med "Snel Hest"-humor
[..]

Lite som min humor!

Men tänk på att inte låta namnet vara för mycket i vägen för ditt företags utveckling. Även om du inte har registrerat ditt företag, har du allt under kontroll? Jag är också väldigt kinkig med namn och "detaljer", eller vad man ska kalla företagsnamn, logo etc., ibland stör jag mig på det så mycket att jag inte riktigt kommer igång.

Så, har du 100% koll på bokföring? Skatter, lagar? Har du undersökt alla bolag som sysslar med media inom din målgrupp/dit du vill sälja, vad gör du som inte de gör och varför ska de som anlitar dig bry sig? Hur klår du deras standard? Hur marknadsför du dig själv? Hur fungerar det för andra som sysslar med liknande marknadsföring? Kommer du syssla med outsourcing? Konfigurera wordpressbloggar? I så fall, har du 100% koll på alla licenser och hur de fungerar för dig, kunden och "dina" pengar?

Om du får ett uppdrag, hur lägger du upp din tid? Hur redovisar du det för kunden? Har du avtalsmallar färdiga så att det bara är att köra? Om kunden inte är nöjd/inte vill betala, hur löser du det?

Kan nog fortsätta hela dagen med att radda frågor, men du förstår nog principen.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Skrivet av pscs3:

Lite som min humor!

Men tänk på att inte låta namnet vara för mycket i vägen för ditt företags utveckling. Även om du inte har registrerat ditt företag, har du allt under kontroll? Jag är också väldigt kinkig med namn och "detaljer", eller vad man ska kalla företagsnamn, logo etc., ibland stör jag mig på det så mycket att jag inte riktigt kommer igång.

Så, har du 100% koll på bokföring? Skatter, lagar? Har du undersökt alla bolag som sysslar med media inom din målgrupp/dit du vill sälja, vad gör du som inte de gör och varför ska de som anlitar dig bry sig? Hur klår du deras standard? Hur marknadsför du dig själv? Hur fungerar det för andra som sysslar med liknande marknadsföring? Kommer du syssla med outsourcing? Konfigurera wordpressbloggar? I så fall, har du 100% koll på alla licenser och hur de fungerar för dig, kunden och "dina" pengar?

Om du får ett uppdrag, hur lägger du upp din tid? Hur redovisar du det för kunden? Har du avtalsmallar färdiga så att det bara är att köra? Om kunden inte är nöjd/inte vill betala, hur löser du det?

Kan nog fortsätta hela dagen med att radda frågor, men du förstår nog principen.

Detta är precis varför man ska vara underkonsult och ha en revisor.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pscs3:

Lite som min humor!

Men tänk på att inte låta namnet vara för mycket i vägen för ditt företags utveckling. Även om du inte har registrerat ditt företag, har du allt under kontroll? Jag är också väldigt kinkig med namn och "detaljer", eller vad man ska kalla företagsnamn, logo etc., ibland stör jag mig på det så mycket att jag inte riktigt kommer igång.

Så, har du 100% koll på bokföring? Skatter, lagar? Har du undersökt alla bolag som sysslar med media inom din målgrupp/dit du vill sälja, vad gör du som inte de gör och varför ska de som anlitar dig bry sig? Hur klår du deras standard? Hur marknadsför du dig själv? Hur fungerar det för andra som sysslar med liknande marknadsföring? Kommer du syssla med outsourcing? Konfigurera wordpressbloggar? I så fall, har du 100% koll på alla licenser och hur de fungerar för dig, kunden och "dina" pengar?

Om du får ett uppdrag, hur lägger du upp din tid? Hur redovisar du det för kunden? Har du avtalsmallar färdiga så att det bara är att köra? Om kunden inte är nöjd/inte vill betala, hur löser du det?

Kan nog fortsätta hela dagen med att radda frågor, men du förstår nog principen.

Mycket bra frågor. Jag har tänkt på de punkter du nämner utöver namn, men jag har faktiskt inte tagit mig tid att sätta mig ner och verkligen analysera och reflektera över exempelvis varför kunden ska anställa mig, och inte någon annan. Har alltid tänkt att jag fixar det om någon frågar mig, jag vet ju trots allt vad jag är bra på. Jag har dock aldrig egentligen satt det i perspektiv till vad andra är bra på, så egentligen borde jag sätta mig ner och skriva ner det, så att jag verkligen vet vad jag håller på med.

Har tyvärr inte hunnit sätta mig in i själva företagandet rent ekonomiskt då jag behöver starta företag asap eftersom jag gjort ett frilansjobb som bara kan betalas till ett företag.