Permalänk
Medlem

PCI portar, 16x på båda?

Hej!

Jag har nämligen moderkortet " ASUS M4A785TD-V EVO". På själva kortet i sig och nära pci express platserna, står det benämningarna "PCIEX16_1" och "PCIEX16_2". Detta får mig att tro att båda mina PCIE platser är 16x. Men i manualen läser jag "2 x PCIe 2.0 x16 (blue @ x16 mode,gray @ x4 mode)".

Jag blir förvirrad, är båda platserna 16x eller inte?

Jag vill nämligen köpa ett tyst grafikkort, nämlgein Gigabyte GV-R577SL-1GD. För min chassi configuration är det optimalt att grafikkortet ligger på den nedersta porten. Kommer grafikkortet köras i 16x eller inte?

Visa signatur

"Im not strong because Im fearless, Im strong because I have someone precious to protect"

Permalänk

Det kommer köras i x4 läge, några procent långsammare än x16.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är så att när du använder två kort så stryps det längst ner men när du nu bara använder en utav dem så kommer denna att köras i x16.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Dvs jag förlorar ingen prestanda om kortet köres i slot 2?

Visa signatur

"Im not strong because Im fearless, Im strong because I have someone precious to protect"

Permalänk
Avstängd

Som manualen beskriver de, samt specifikationerna för AMD 785G chipset så är den grå PCI-E porten i 4x. De spelar ingen roll om du inte använder den blå porten eller inte. Med andra ord så kommer du förlora lite prestanda på att använda den andra porten.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

jag förstår nu, tack för svar!

Visa signatur

"Im not strong because Im fearless, Im strong because I have someone precious to protect"

Permalänk
Medlem

en följdfråga utan att behöva skapa en ny tråd:
jag har inbyggt grafikkort på min dator just nu, jag har beställt 5770. Hur installerar jag drivrutiner?
I gamla XP dagarna så brukade jag ta bort dem gamla, starta om, sen installera nya från ATI/nvidia's hemsida. Ska jag göra likadant nu också? (sitter på Windows 7)

Visa signatur

"Im not strong because Im fearless, Im strong because I have someone precious to protect"

Permalänk
Medlem

I de högre prestandakorten kan du märka lite strypning i bandbredden hos 4x porten, men även 5850 kort och gtx460 kör fint i 4x port utan att du får så svår prestandaförlust att du irriterar dig över det, så kör på du kommer bli nöjd se bara till at moderkortet stödjer crossfire. Och ja precis som vanligt ska du försöka göra dig av med så mycket driver rester du kan innan du installerar nya från tillverkarens hemsida. Jag går så långt att jag tar bort drivrutinerna til gamla oanvända enheter i enhetshanteraren til slut genom att ställa in att den visar dolda enheter också dom frånkopplade, och även skärmarnas drivrutiner om det är ett nytt grafikkort.

glömde svara på sista frågan..
Permalänk
Medlem
Skrivet av Caso:

en följdfråga utan att behöva skapa en ny tråd:
jag har inbyggt grafikkort på min dator just nu, jag har beställt 5770. Hur installerar jag drivrutiner?
I gamla XP dagarna så brukade jag ta bort dem gamla, starta om, sen installera nya från ATI/nvidia's hemsida. Ska jag göra likadant nu också? (sitter på Windows 7)

Ja, du bör ta bort de gammla eftersom de antagligen är just det(gammla alltså). Om det dessutom var inbyggt kan du ha haft specialdrivrutiner från din moderkortstillverkare, och dessa kommer då inte att funka med ditt nya.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

tack för svaren!

Visa signatur

"Im not strong because Im fearless, Im strong because I have someone precious to protect"

Permalänk
Medlem

Gjorde lite videos av grafikkortet och installation, för dem som är intresserade.

Gigabyte HD5770 Silent Cell Unboxing

Gigabyte HD5770 Silent Cell Install

Visa signatur

"Im not strong because Im fearless, Im strong because I have someone precious to protect"