Trött på Trådlöstinternet, behöver ER IDE om hur jag skall komma runt detta.

Permalänk
Medlem

Trött på Trådlöstinternet, behöver ER IDE om hur jag skall komma runt detta.

Hej, jag bor i en villa där routern är placerad på en annan våning än min dator. Så i dagsläget använder jag mig av trådlöst nätverk. På sistone har jag börjat störa mig på det små laggspikes jag har och jag antar att det är för jag sitte rpå trådlöst.

Lösning nummer 1. Kan jag fixa detta på något sett? kan man få lika bra kontakt med trådlöst som med kabel?

Lösning nummer 2. Har ni någon ide hur jag skall flytta routern eller något, helt enkelt har ni någon annan lönsning?

Lösning nummer 3. Har funderat på att dra en kabel utanför fönstret, Hur hade ni dragit kablarna då?
Här är bilder så ni får se hur mitt hus ser ut.

Våningen under mitt rum:

Mitt rum:

Kommer ni på någon annan lösning så är det bara att skriva den!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

generellt kring att dra nätverkskabel hemma är det väldigt enkelt att utföra.
Att sitta trådbundet är alltid att rekomendera vs trådlöst.

- du behöver inte vara elektriker, du kan skicka städerskan att göra det. Det handlar om att dra en kabel från punkt a-b och du behöver inte oroa dig för skyddsåtgärder som tex en elektriker gör med en strömförande kabel.

Köp en cat5e el cat6 om den skall ligga tillsammans med andra kablar som kan störa
Köp 5-7 mm kabelklammer
Fram med hammare + ev borrmaskin om du måste igenom vägg etc.

Slutligen, dra kabeln och avsluta med att spika fast klammer var 15:e cm efter kabeln.

Permalänk
Medlem

har du vinklat antenner och dylikt? hur stark signalstyrka har du? Dra en kabeln genom huset. Har jag gjort och kommer att fortsätta göra.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Finns även powerline Vi granskar 9 dosor som utnyttjar ditt eluttag - PC för Alla kanske kan vara något??

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är alltid att köpa en ny bättre "starkare" router som ger stabilare signal.

Sitter dock själv i samma sits som dig, eller satt rättare sagt.
Jag löste problemet genom att köra trådat, har dock större hus än dig så har en 7m-kabel från routern till en switch i rummet ovanför, sedan en 20m-kabel från den switchen till en switch i mitt rum där jag sedan har 2m-kablar från switchen till ps3, dator osv.

Trådat är ju som natt och dag jämfört med otrådat, så skulle absolut dra en trevlig kabel genom fönster osv om jag var du

Alltså: Från routern -> ut genom fönstret -> in genom ditt fönster -> in i datorn/switchen i ditt rum!

Permalänk
Medlem

TYcker du skall prova att flytta routern eller ändra anterena.
Räcker ibland att flytta nån/några meter.
Sedan kan du ofta i routrna ställa in signal styrakan, alltså hur mycket den skall sända.
Prova att öka styrkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

TYcker du skall prova att flytta routern eller ändra anterena.
Räcker ibland att flytta nån/några meter.
Sedan kan du ofta i routrna ställa in signal styrakan, alltså hur mycket den skall sända.
Prova att öka styrkan.

Hur ändrar jag strkan på routern?

Sen är problemet att jag är bara 19 år så jag bor hemma hos mina föräldrar, och min mamma skulle inte uppskatta ifall det är kablar överallt. Men borra menar du? skall jag bara borra från datorrummet rakt upp till mitt rum :P?

Permalänk

Om du är lite händig och har plats i kabelrören kan du alltid dra en kabel inne i väggen i befintliga rör, t.ex. från eluttaget.
Har den utbytbara antenner kan det vara en idé att byta ut dem mot lite starkare varianter.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Visst kan du borra så om du vill! Sen kan du ju dra kablarna i en kabellist som du skruvar/fäster upp på väggen så ser det inte så anskrämligt ut - finns på Classe, ÖoB, Biltema och byggvaruhus.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Om du är lite händig och har plats i kabelrören kan du alltid dra en kabel inne i väggen i befintliga rör, t.ex. från eluttaget.
Har den utbytbara antenner kan det vara en idé att byta ut dem mot lite starkare varianter.

Nej, man får inte dra nätverkskabel i samma rör som elkablarna (alltså eluttaget). Anledningen är om man t.ex. borrar in i ett rör så kan man få ut farlig spänning i datorchassit, särskilt om man råkat ansluta datorn till ojordat uttag.

Däremot är det fritt fram att utnyttja befintliga rör för telefonkablar.

Permalänk

Skulle säga ethernet över ellinan, funkar bra. Du kan i annat fall sätta en router vid eluttaget däruppe också om du absolut inte vill ha sladd.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

Skulle säga ethernet över ellinan, funkar bra. Du kan i annat fall sätta en router vid eluttaget däruppe också om du absolut inte vill ha sladd.

hur menar du? jag behöver ju fortf kablar till den, elle?

Permalänk

Jo, du behöver ju kabel Routern -> eluttag samt eluttag-> router. Eller då router ->eluttag samt eluttag ->dator
Menade bara om du sätter en router vid eluttaget på övervåningen så har du ju en bättre signal på trådlösa.
Kanske lite mer kostnad dock såvida du inte har grejjer hemma

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Nej, man får inte dra nätverkskabel i samma rör som elkablarna (alltså eluttaget). Anledningen är om man t.ex. borrar in i ett rör så kan man få ut farlig spänning i datorchassit, särskilt om man råkat ansluta datorn till ojordat uttag.

Däremot är det fritt fram att utnyttja befintliga rör för telefonkablar.

Ber om ursäkt ifall jag är lite dum, men det du menar är att om jag borrar rakt in i kabelröret och har sönder rör, elkablar och nätverkskabeln så kan det bli kortis och då matas ström via elkabeln till nätverkskabeln och rakt in i datorn innan jordfelsbrytare, säkring och centralbrytare slår ifrån?

Och varför ska man borra rakt in i ett kabelrör?
Är ju jag som drar kabeln och vet vart röret går i mitt hus, säljer jag huset rycker jag ju kabeln också.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Jag skulle låta bli att dra nätverkskabeln i samma rör som elkablarna.
Dels kan det hända lustiga saker om man rubbar kablar som suttit stilla i åratal, men även om du gör allting rätt så kan det ju fortfarande bli blixtnedslag eller fel på elnätet utanför huset. Då är ju risken att försäkringsbolaget anser att dina "modifikationer" har bidragit till eller rent av orsakat skadorna.

Men att dra en egen kabelkanal borde väl gå? Det finns ju billiga plaströr/rännor hos Byggmax t.ex.
Borde väl gå att sälja som nyttig erfarenhet av bygga om/underhålla hus till föräldrarna?

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nhum:

Hur ändrar jag strkan på routern?

Sen är problemet att jag är bara 19 år så jag bor hemma hos mina föräldrar, och min mamma skulle inte uppskatta ifall det är kablar överallt. Men borra menar du? skall jag bara borra från datorrummet rakt upp till mitt rum :P?

Har du lösenordet till routern ?
Vad är det för modell på routern?

Glöm att dra kablar i rören som elen går i, är det ett gammalt hur så kan det innebära att isoleringen på kablarna dras av /smulas sönder och då kan du få ett nedbrunnet hus om du har otur.
Skall du dra kabel gör det efter golvlisterrna.

Men först skall du prova att flytta routern och ändra styrka !