Ibland startar datorn med mindre GHz än den borde? Omstart hjälper ibland!

Permalänk

Ibland startar datorn med mindre GHz än den borde? Omstart hjälper ibland!

Tjenare, det är så att min processor (Phenom ii x4 3.2GHz Black Edition) ibland vid uppstart bara går igång med ca 2.3Ghz fast den borde vara 3.2ghz. Det känns som man drar en lott varje gång man startar igång datorn och tänker "snälla, starta med 3.2 , orkar inte med en omstart nu!" Vad kan felet vara? xD

Permalänk
Medlem

Det ska finnas en inställning i BIOS som ser till att processorn klockar ner sig när den inte används fullt ut. Att avaktivera denna borde fungera

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk

Vettefan hur jag får igång BIOS...?? xD har provat alla knappar som rekomenderas, men jag kommer till nån minnes-check istället :S

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

Hade precis som killen hade när hans var fixat =/ så problemet är ej löst, däremot läste jag att man måste uppdatera bios, hur gör jag det ? XDDD

Permalänk
Medlem

kör Cpu-z samtidigt som du startar Prime95. ser du i cpu-z att frekvensen hoppar upp till fullt när du startar prime är det bara Cool&quiet som är ditt "problem" (som egentligen är en mkt bra funktion som spar ström åt dig när du inte använder cpun fullt ut.)

sålänge cpun jobbar med full hastighet i prime är det inget som är fel, allting är precis som det ska vara.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!